Logo UAB

Dret Civil II

Codi: 102240 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500786 Dret OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Guillem Izquierdo Grau
Correu electrònic:
guillem.izquierdo@uab.cat

Equip docent

Xavier Cecchini Rosell
Fernando Hurtado Parras
Maria Planas Ballvé
Guillem Izquierdo Grau
Laura Arroyo San Jose
Ricardo Fernando de la Rosa Fernandez
Montserrat Martin Bover
Maria Isabel Garcia Ruiz

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Nota prèvia

El seguiment i aprofitament de l'assignatura Dret civil II requereix comptar amb un bon coneixement de Dret Civil I i dels conceptes de dret patrimonial del Dret romà. Ës imprescindible tenir coneixement i ús de la terminologia jurídica.

Inici del curs i programació de les setmanes de docència:

El curs començarà el 9 de setembre.

Cada semestre compta amb 15 setmanes de docència. Durant la primera setmana les 3h de docència seran de teoria.

La docència de l'assignaturà s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

Els grups de docència i professors assignats són els següents:

102240-DRET CIVIL II
Grup Professorat Horari Idioma  
1 Cecchini dm.10.15 - 11.45 h  català  
2 Camacho dll.13.35 -15.05 h  castellà  
51 Izquierdo dm. 17.45 -19.15 h  català  
seminaris
11 De la Rosa dm.8.30-10 h  castellà  
12 Planas dm.8.30-10 h  català  
13 Cecchini dm.8.30-10 h  català  
21 A determinar dll.12-13.30 h  català  
22 Hurtado dll.12-13.30 h  català  
23 Camacho dll.12-13.30 h  castellà  
511 Garcia dm. 16 - 17.30 h  castellà  
512 Arroyo dm. 16 - 17.30 h  català  
513 Izquierdo dm. 16 - 17.30 h  català  
70 Cecchini dj. 10,15-11,45 h.  català  
701 Hurtado dj. 8,30-10 h.   català  
702 Martín dj. 8,30-10 h.   català  
703 Cecchini dj.  8,30-10 h.   català  

 


Objectius

Dret Civil II (Obligacions) és una de les parts en què es distribueix, a efectes de docència i avaluació, la matèria de Dret Civil en el Grau de Dret: s'imparteix en el primer quadrimestre del segon any. L'assignatura se centra en les relacions jurídiques obligatòries, els conceptes fonamentals i el règim del que constitueix el nucli del dret patrimonial. És una matèria essencial en el Grau atès que els conceptes, institucions i règims jurídics d'aquestes relacions s'integren i són necessàries per a una gran part de les assignatures tant de Dret Civil com de les demés del Grau de caràcter jurídic que tenen per objecte les relacions patrimonials.

Aquesta assignatura acadèmicament és necessària per adquirir i assumir els conceptes generals de les relacions obligatòries que després s'han de desenvolupar en les altres assignatures de Dret civil i especialment en les optatives. El Dret Civil II (Obligacions) és el fonament a partir del qual es desenvoluparan, d'una banda, el Dret Civil III (Contractes) i el Dret Civil IV (Drets reals) i d'una altra, les optatives de Dret de família, Dret de Successions i Responsabilitat civil. A més aquesta matèria té una incidència especial en una gran part d'altres assignatures del Grau.
Entre els objectius concrets, l'estudi de les matèries de Dret Civil II (Obligacions) permetrà a l'estudiant:

- Identificar l'objecte, les fonts i els conceptes fonamentals del dret d'obligacions, i assumir-los.

- Diferenciar les relacions jurídiques patrimonials.

- Comprendre i assumir els elements bàsics del Dret d'obligacions.

 


Competències

  • Analitzar adequadament les qüestions vinculades amb la igualtat entre homes i dones.
  • Buscar, interpretar i aplicar normes jurídiques, argumentant cada un d'aquests assumptes.
  • Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  • Contextualitzar les diferents formes de creació del dret en la seva evolució històrica i en la seva realitat actual.
  • Demostrar que es té una consciència crítica en l'anàlisi de l'ordenament jurídic i el desenvolupament de la dialèctica jurídica.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Incorporar els mecanismes necessaris per conèixer, valorar i aplicar les reformes legislatives així com per seguir els canvis que es produeixen en una determinada matèria.
  • Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  • Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  • Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els conceptes fonamentals del dret civil.
  2. Analitzar les institucions pròpies del dret patrimonial.
  3. Aplicar els conceptes de manera transversal en les diverses matèries que compreses en el dret civil a partir de la jurisprudència emanada dels diferents òrgans jurisdiccionals.
  4. Aplicar els coneixements adquirits en l'elaboració de documents que reflecteixin determinats interessos jurídics.
  5. Aplicar estratègies comunicatives per identificar i exposar conflictes de caràcter jurídic en els diversos àmbits del dret civil, civil familiar, de successions, de consum, de menors, de responsabilitat civil.
  6. Aplicar estratègies per a produir textos escrits i orals en els diversos àmbits del dret civil.
  7. Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  8. Contextualitzar les formes de creació del dret en l'àmbit patrimonial.
  9. Definir els conceptes europeus i internacionals en matèria d'igualtat.
  10. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  11. Distingir el context sociojurídic de les diverses institucions civils.
  12. Elaborar informes sobre els nous canvis legals.
  13. Exposar oralment, amb un discurs crític, les reformes de les institucions civils.
  14. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  15. Identificar els conflictes d'interessos que pretén resoldre el legislador quan elabora normes civils.
  16. Interpretar críticament els fonaments del dret civil.
  17. Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  18. Produir textos orals en els diversos àmbits del dret civil, en què es demostrin capacitats comunicatives específiques.
  19. Produir textos orals i escrits en els quals sigui present el discurs igualitari.
  20. Produir textos orals i escrits exposant punts de vista propis que incideixin en les institucions juridicocivils.
  21. Redactar textos escrits (contractes, testaments).
  22. Resoldre interferències entre els diferents interessos en conflicte presents en les normes civils.
  23. Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  24. Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  25. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Continguts

El dret positiu objecte d'estudi i d'avaluació és el Dret Civil aplicable a Catalunya.

TEMA 1. LA RELACIÓ JURÍDICA
1. La relació jurídica: 1.1. Concepte i classes; 1.2. Estructura
2. El dret subjectiu: 2.1. Estructura; 2.2. Classes; 2.3.Les situacions jurídiques secundàries.
3. L'objecte: els béns i les coses: 3.1. Concepte i caràcters.
4. El patrimoni: concepte i funcions.

TEMA 2. LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. La relació jurídica obligatòria: 1.1. Concepte i estructura; 1.2. Caràcters
2. El crèdit.
3. El deute.
4. L'objecte: 4.1. Concepte; 4.2. Requisits
5. El dèbit i la responsabilitat: 5.1. Concepte; 5.2. L'obligació natural

TEMA 3. LES FONTS DE LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. Les fonts de les obligacions
2. Obligacions derivades de la llei.
3. El contracte.
4. Les fonts no contractuals: 4.1. Els quasicontractes; 4.2. La responsabilitat civil
5. La voluntat unilateral

TEMA 4. CLASSES D'OBLIGACIONS (I)
1. Obligacions de donar, fer i no fer: 1.1. L'obligació de fer; 1.2. L'obligació de no fer;1.3. L'obligació de donar; 1.4. L'obligació de mitjans i l'obligació de resultat.
2. Obligacions genèriques i específiques.
3. Obligacions alternatives i facultatives.
4. Les obligacions de diners: 4.1. Concepte, característiques i funcions; 4.2. El sistema monetari espanyol. 4.3. Principi nominalista i correccions: Les clàusules d'estabilització; 4.3. L'obligació d'interessos; 4.4. Les targetes de crèdit: concepte, classes i funcions; 4.5. El diner electrònic.

TEMA 5. CLASSES D'OBLIGACIONS(II)
1. Pluralitat de prestacions: 1.1. Obligacions principals, accessòries i subsidiàries; 1.2. Obligacions fraccionades i obligacions periòdiques.
2. Unitat i pluralitat de vincles.
3. Les obligacions recíproques o sinal·lagmàtiques: 3.1. Concepte i caràcters; 3.2. Règim de la mora; 3.3. La resolució per incompliment.

TEMA 6. CIRCUMSTÀNCIES DE LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. Les circumstàncies de la relació obligatòria.
2. El lloc de la relació obligatòria.
3. El temps de la relació obligatòria: 3.1. Les relacions obligatòries instantànies i duradores; 3.2. El terme essencial de l'obligació. 3.3. L'eficàcia immediata i l'eficàcia diferida de l'obligació.
4. Obligacions a termini. Concepte, caracterització i classes de termes. Règim jurídic.
5. L'obligació condicional: concepte, funció i classes: 5.1. Règim jurídic de la condició suspensiva; 5.2. Règim jurídic de la condició resolutòria.
6. L'obligació modal: règim jurídic i efectes.

TEMA 7. GARANTIES DE LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. Les garanties de la relació obligatòria.
2. La pena convencional.
3. Les arres.
4. La fiança: 4.1. Concepte, funció, característiques i classes; 4.2. Parts; 4.3. Objecte i forma; 4.4. La relació entre el creditor i el fiador (relació de garantia); 4.5. La relació entre el deutor i el fiador (relació de cobertura): 4.6. La pluralitat de fiadors; 4.7. L'extinció de la fiança.

TEMA 8. COMPLIMENT DE L'OBLIGACIÓ
1. El pagamento compliment de l'obligació: 1.1. Concepte i funcions; 2. Requisits objectius. El principi d'exactitud; el lloc i el temps del pagament; 3. Requisits subjectius: 3.1. El solvens. El pagament de tercer; 3.2. L'accipiens. El pagament a persona diferent del creditor; 4. La pèrdua del benefici del termini; 6. Les despeses del pagament.
7. La imputació de pagaments.
8. El cobrament de l'indegut.

TEMA 9. ELS SUBROGATS O SUBSTITUTIUS DEL COMPLIMENT
1. Els subrogats del compliment. Concepte i funció.
2. La consignació.
3. La compensació.
4. La dació en pagament.
3. El pagament per cessió de béns.
4. La condonació.

TEMA 10 INCOMPLIMENT I RESPONSABILITAT CONTRACTUAL
1. Incompliment: Supòsits.
2. La mora del deutor: concepte, requisits, efectes i cessament.
3. El compliment defectuós.
4. L'incompliment definitiu.
5. La responsabilitat contractual: 5.1. Criteris d'imputació; 5.2. La culpa contractual. El cas fortuït i la força major.

6. Les clàusules de modificació de la responsabilitat del deutor.
7. La lesió del crèdit per actes de tercer.
8. La mora del creditor: concepte, requisits, efectes i cessament.

TEMA 11. LA PROTECCIÓ DEL CRÈDIT
1. La protecció del crèdit. Les mesures de tutela preventiva del dret de crèdit.
2. La protecció del consumidor i usuari. La conformitat i els remeis contractuals. La garantia comercial.
3. L'acció de compliment de l'obligació.
4. L'execució forçosa de la prestació deguda.

5. El compliment per equivalència.
6. La indemnització de danys i perjudicis.
7. L'acció directa.
8. L'acciósubrogatòria o indirecta.
9. L'acció revocatòria o pauliana
10. Pluralitat de creditors. Preferència i prelació de crèdits: 10.1.Los crèdits privilegiats; 10.2. La prelació de crèdits.

TEMA 12. LA MODIFICACIÓ DE LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. La modificació: 1.1. La modificació com a mecanisme; 1.2. La modificació com a efecte.
2. La novació: 2.1. Requisits; 2.2. Efectes.
3. El canvi de creditor: 3.1. La cessió de crèdits; 3.2. La subrogació.
4. El canvi de deutor: 4.1. Modalitats de canvi de deutor; 4.2. Efectes del canvi de deutor.

TEMA 13. L'EXTINCIÓ DE LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. Causes d'extinció de la relació obligatòria.
2. La confusió.
3. Altres formes d'extinció: 3.1. Mutu dissens; 3.2. Denúncia per voluntat unilateral; 3.3. El desistiment en les relacions obligatòries de consum.

TEMA 14. LA PLURALITAT DE SUBJECTES
1. La pluralitat de subjectes
2. Obligacions divisibles i indivisibles
3. Les obligacions mancomunades divisibles o parciàries.
4. Les obligacions mancomunades indivisibles o conjuntes: 3.1. El crèdit conjunt; 3.2. El deute conjunt.
5. Les obligacions solidàries: 4.1. El crèdit solidari; 4.2. El deute solidari.

TEMA 15. LA RESPONSABILITAT EXTRACONTRACTUAL
1. Responsabilitat civil. Concepte i funcions
2. Tipus de responsabilitat.
3. Pressupostos de l'obligació. Responsabilitat per actes propis: 3.1. L'acció o omissió; 3.2. La culpa o negligència; 3.3. El dany; 3.4. El nexe causal.
4. Responsabilitat per actes aliens: 4.1. Responsabilitat de pares i tutors; 4.2. Responsabilitat per raó de dependència empresarial; 4.3. Responsabilitat de Centres d'ensenyament no superior.
5. Prescripció de l'acció

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 22 0,88 1, 2, 4, 16, 11, 21, 15, 14, 19, 12, 22, 24
Seminaris 22 0,88 2, 14, 18, 22, 24
Tipus: Supervisades      
Activitats de tutorització i d'avaluació 1 0,04 1, 2, 3, 6, 4, 8, 16, 10, 21, 15, 13, 19, 12, 24
Tipus: Autònomes      
Estudi i treball fora de l'aula 10 0,4 1, 2, 16, 22
Lectures, preparació i redacció de texts, cerca de bibliografía i jurisprudència. Assitència a conferencies. 91 3,64 1, 2, 6, 15, 14, 17, 20, 19, 18, 25

El procés d'aprenentatge té com a base el treball de la persona matriculada en la mateixa, que aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-li subministrant informació, mostrant-li les fonts de coneixement i supervisant els treballs.

El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es fonamenta en les següents activitats:

1. Activitats dirigides:

1.1 Classes magistrals: El professor de teoria exposarà els concepts fonamentals de cada tema per aprofondir i treballar en els seminaris de forma pràctica. L’estudiant assoleix les bases conceptuals de la matèria i seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. La classe teòrica no necessàriament ha de comportar una posició passiva de l’alumnat doncs es pot construir per totes dues parts o es pot produir el coneixement teòric pels estudiants aplicant la tecnologia. Es poden treballar continguts teòrics a partir de preguntes que formulen els estudiants a l’aula o que formula el professorat, a partir d’una notícia que ha aparegut a la premsa, etc...

1.2. Seminaris: L'assistència als seminaris és obligatòria. El professorat proposarà a l'inici del curs les activitats que consideri pertinents a efectes de l'avaluació continuada mitjançant la publicació a l'aula moodle d'un calendari amb el cronograma d'activitats.Són activitats que els estudiants desenvoluparan en l’aula, amb la supervisió i suport del professorat.

2. Activitats autònomes: Fonamentalment són les relatives a l'estudi de la matèria per assumir els coneixements bàsics de la mateixa. A més de l'estudi es comprenen, entre d'altres:

2.1. L'elaboració de documents: són els requerits pels seminariss.Poden ser en relació amb casos pràctics proposats amb antelació o que hagin de crear-se per l'alumnat. Forma part de l'activitat autònoma un examen parcial, la concreta forma del qual la determina el professorat de cada grup.

2.2. Cerca de bibliografia i jurisprudència instrumental per a la resolució dels seminaris i la preparació de l'examen.

2.3. Lectura comprensiva de textos jurídics: Els textos poden ser sentències, articles de revista, monografies. El tipus de text el determinarà el professorat de cada grup.

Part del material de les activitats es posa a disposició dels alumnes a través del Campus virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats avaluables indicades pel professorat amb antelació que han d'esser de dues tipologies diferents. Un mínim de dos. 50 % 0 0 6, 4, 16, 9, 10, 21, 14, 17, 13, 19, 12, 23
Examen final ordinari 50 % 2 0,08 1, 2, 5, 3, 6, 4, 8, 16, 9, 10, 11, 21, 15, 14, 17, 13, 20, 19, 18, 12, 22, 7, 24, 25
Re-avaluació 100 % 2 0,08 1, 2, 5, 3, 6, 4, 8, 16, 9, 10, 11, 21, 15, 14, 17, 13, 20, 19, 18, 12, 22, 7, 24, 25

SISTEMA D'AVALUACIÓ DE L'ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES I SISTEMA DE QUALIFICACIONS 

SISTEMA D'AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ ORDINARI:

 

I. Avaluació continuada:

L'avaluació continuada està conformada per tres grans parts:

La primera part és la realització d'activitats pràctiques que es realitzaran a l'aula amb la preparació prèvia per part de l'alumnat. Es valorarà la participació activa a classe. Aquesta part té un valor d'un 20%.

La segona part és la realització d'un examen parcial no lliberatori. El professorat determinarà la forma i la tipologia de l'examen. El valor d'aquesta part és d'un 15%.

La tercera part consistirà en l'exposició oral a classe per grups de temes jurídics prèviament assignats pel professorat a l'alumnat. El valor d'aquesta part és d'un 15%.

El 50% restant per obtenir l'assignatura aprovada estarà conformat per l'examen final. La tipologia de l'examen finals erà precisat pel professorat a classe.

No avaluable:

L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a 2/3 de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats no arriba a aquest llindar el professorat de l'assignatura pot considerar l'estudiant com a no avaluable.

 

II. Examen final 

L'alumnat podrà accedir a l'examen final qualsevol que sigui la nota obtinguda en l'avaluació continuada.

L'assignatura només es superarà si s'obté una nota de 4 sobre 10 o superior de l'examen final.

El tipus concret d’examen final serà escrit. Els estudiants s’examinen de tot el programa de l'assignatura, encaraque per raons acadèmiques o extraacadèmiques no s'hagi pogut donar tot el contingut en les sessions magistrals.

Els estudiants s'examinen de tot el programa de l'assignatura, encara que per raons acadèmiques o extraacadèmiques no s'hagi pogut donar tot el contingut.

 

III. Avaluació única:

Contingut de l’avaluació única

L’avaluació única ha de tenir el mateix nivell de complexitat d’exigència que l’avaluació continuada i en ella l’alumnat haurà de demostrar l’adquisició dels coneixements i competències pròpies de cada assignatura, d’acord amb el que s’estableixi a la guia docent, en la qual s’especificarà el contingut de la prova d’avaluació única.

En tot cas, l’avaluació única, a l’igual que l’avaluació continuada, ha d'incloure un mínim de tres activitats avaluables, de dues tipologies diferents, cap de les quals pot representar més del 50% de la qualificació final.

En cas que es requereixi presentar evidències que l’alumnat hagi realitzat de manera autònoma durant el curs acadèmic, en la data d’avaluació única s’ha de verificar que l’alumnat ha adquirit amb la seva realització els coneixements i competències previstos.

L'avaluació única constarà de les següents proves, que hauran de realitzar-se de forma individual i personalitzada per cada estudiant, en la data oficial prevista per l'examen final:

a) la resolució d'un cas pràctic transversal, on l'alumnat haurà de contestar a les preguntes que se li formulin sobre el cas. (40%)

b) la realització d'una prova tipus test de 30 preguntes, (veritable/fals) on les preguntes incorrectes i les deixades en blanc penalitzaran. (20%)

c) la realització d'una prova escrita de contingut teòric, on l'alumnat haurà de demostrar el seu coneixement sobre el programa de l'assignatura. (40%)

 

IV. Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació continuada

La puntuació obtinguda enl'avaluació continuada tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. La puntuació de l'examen final tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura.

Nota de l'avaluació continuada: constarà de les notes obtingudes en les activitats pràctiques proposades als seminaris, així com de les activitats de docència inversa i dels exàmens parcials realitzats durant el curs.

Nota de l'examen final: per poder aprovar l'assignatura s'ha de superar amb nota mínima d'un 4 sobre 10 l'examen final escrit.

L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts.

 No avaluable: s'apkicarà el mateix criteri que l'avaluació continuada.

 

V. RE-AVALUACIÓ

Per accedir a la re-avaluació s’ha d’obtenir una nota mínima de 3 sobre 10 de l'assignatura, tant si l'alumnat ha optat per l'avaluació única com per l'avaluació continuada. Els alumnes s’examinen de tot programa de l'assignatura.

Per poder accedir a lare-avaluació, cal haver-se presentat a l'examen final.

L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts. La nota final serà l'obtinguda en l'examen de re-avaluació.

En l'examen de re-avaluació l'alumne s'examina del 100% de la matèria sense que estingui en compte la nota de l'avaluació continuada.

L'alumnat que hagin optat per l'avaluació única, tindran la mateixa tipologia d'examen que en l'examen final: ha d'incloure un mínim de tres activitats avaluables, de dues tipologies diferents, cap de les quals pot representar més del 50% de la qualificació final. 

 


Bibliografia

BLIOGRAFIA BÁSICA

MANUALS

- Fundamentos del Derecho civil patrimonial. Volum II. Las relaciones obligatorias, Luíz Díez-Picazo Ponce de León, Aranzadi, 2010.

- Derecho de obligaciones y contratos de Cataluña, Mª del Carmen Gete-Alonso y Calera, Judith Solé Resina (Dirs.), Atelier, 2021.

Lliçons de Dret Civil Català IV. Dret d’obligacions. Mª del Carmen Gete-Alonso y Calera / Judith Solé Resina. Tirant lo Blanch, 2017. Disponible en format electrònic.

- Derecho Civil de Cataluña. Derecho de obligaciones y contratos. Pedro del Pozo Carrascosa/Antoni Vaquer Aloy/Esteve Bosch Capdevila. Marcial Pons 2021.

- Elementos de Derecho civil. Derecho de obligaciones. José Luis Lacuz Berdejo et alii. Dykinson 5ª ed, 2011.

NORMATIVA

Codi Civil de Catalunya.

Código Civil.

Codi de Consum de Catalunya

Texto Refundido de la Ley General de Consumidores y Usuarios  

BIBLIOGRAFÍA ESPECÍFICA PER A  ACTIVITATS AVALUABLES

El professorat de cada grup determinarà la que sigui pertinent.

BLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA DE CONSULTA

Curso de Derecho Civil II Vol 1. Teoria general de la Obligación y el Contrato. Carlos Martínez Aldaz, Pedro de Pablo Contreras, Miguel Ángel Pérz Álvarez/ Mª Angeles Parra Lucan. Editorial Edisofer. S.L. 2018

Comentario al Código Civil, Andrés Dominguez Luelmo (dir). Lex Nova. Valladolid 2010.

Código Civil Comentado. AAVV. Civitas, 2º ed, 2016

Codi Civil de Catalunya. Jurisprudencia sistematizada (3ª ed), Judith Solé Resina. Esteve Bosch Capdeviña, Francisco Echeverría Summers, Mª del Carmen Gete-Alonso y Calera, Pedro del Pozo Carrascosa, Cristina Villó Travé. Tirant lo Blanch 2017

ENLLAÇOS WEB:

http://justicia.gencat.cat/ca/ambits/dret_civil_catala/

http://www.mjusticia.gob.es/cs/Satellite/Portal/es/actividad-legislativa/normativa

https://www.boe.es/legislacion/

http://www.poderjudicial.es/search/indexAN.jsp


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 70 Català primer quadrimestre matí-mixt