Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500786 Dret | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a un bon seguiment del curs de Dret civil IV és necessari un bon coneixement de les bases del Dret romà, del Dret civil I, del Dret civil II i del Dret civil III. Pertinent també és el correcte ús de la terminologia jurídica.
La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
L´assignaciò de la docència entre el professorat es distribueix de la següent manera:
Grau Dret/Ade
Grup 70: Joan Manel Abril/ idioma: català
Grup 70.1 A determinar
Grup 70.2. Joan Manel Abril
Grau de dret
Grup 1: Joan Manuel Abril Campoy /idioma: català
Seminaris: Grups 1.1.Joan Manel Abril
Grup 1.2 Ferran Hurtado
Grup 1.3 Ricardo De la Rosa
Grup 2: María Álvarez /idioma: castellà
Grup 2.1 María Álvarez
Grup 2.2. Isabel García
Grup 2.3. Laura Arroyo
Grupo 51: Rafael Arnaiz Ramos/idioma: castellà
Seminaris: Grups 51.1 Rafael Arnaiz
Grup 51.2. Cristina Alonso
Grup 51.3 Maria Planas
DRETS REALS
PART GENERAL I DRET REGISTRAL
TEMA 1. EL DRET REAL. ADQUISICIÓ I TRANSMISSIÓ DEL DRET REAL
1. El dret real: concepte, classes. Les situacions intermèdies
2. Fonts de creació dels drets reals
3. El doble sistema d'adquisició i de transmissió dels drets reals
4. La tradició: concepte i modalitats
TEMA 2. EL REGISTRE DE LA PROPIETAT (I) (L´ordre en la explicació d´aquest tema dins el programa podrá variar depenent de la preferència del/ de la docent encarregat/ada del grup en qüestió).
1. El registre de la propietat: concepte. Els sistemes registrals. El sistema registral espanyol i la seva normativa
2. Les situacions que ingressen en el registre. Els títols inscriptibles
3. La finca registral: concepte i tipus. Accés al Registre i alteracions de la finca registrada
4. Concordança i coincidència entre Registre de la propietat i cadastre
5. L'assentament registral. Concepte, classes i pèrdua de vigència
TEMA 3. EL REGISTRE DE LA PROPIETAT (II). EL REGISTRE DE BÉNS MOBLES (L´ordre en la explicació d´aquest tema dins el programa podrá variar depenent de la preferència del/ de la docent encarregat/ada del grup en qüestió)
1. La immatriculació. Concepte, mitjans de immatriculació. doble immatriculació
2. Rectificació del registre inexacte
3. Efectes de la publicitat registral:
3.1. Publicitat material i formal
3.2. Legitimació registral
3.2. Inoposabilitat i fe pública registral
4. El registre de béns mobles: Normes, seccions i trets fonamentals
TEMA 4. LA POSSESSIÓ
1. Concepte. Possessió i detenció
1.1. Subjectes. Capacitat. La copossessió i la concurrència de possessions
1.2. Objecte
1.3.Contingut
2. El concepte possessori. La inversió o interversió; continuïtat
3. Possessió de bona i de mala fe
4. Maneres d'adquisició de la possessió. Capacitat. Possessió clandestina i amb violència
5. Fi de la possessió: Causes
6. Efectes de la possessió:
6.1. Possessió i títol. Adquisició de bona fe de béns mobles
6.2. Liquidació de la situació possessòria
7. La tutela judicial de la possessió. L'acció publiciana
TEMA 5. LA DONACIÓ
1. La donació: naturalesa jurídica
2. L'acte dispositiu de donació:
2.1. Estructura
2.2. Capacitat del donant i del donatari
2.3. Objecte
2.4. Limitacions de l'efecte dispositiu: Donacions condicionals i a termini. Donació amb clàusula de reversió. Donació amb reserva de la facultat de disposar. Les donacions amb caràcter benèfic.
3. La causa gratuïta:
3.1. La donació modal. La donació crematística. La donació indirecta
3.2. Efectes derivats de la causa gratuïta
3.3. La revocació de donacions
4. El títol lucratiu:
4.1. Forma
4.2. Acceptació del donatari
4.3. Eficàcia de la donació
TEMA 6. LA USUCAPIÓ
1. Concepte, subjectes i objecte
2. Requisits:
2.1. La possessió hàbil per a usucapir
2.2. Els terminis; interrupció; suspensió
3. La usucapió alliberadora
4. Renúncia a la usucapió
5. La usucapió i el registre de la propietat
TEMA 7. EXTINCIÓ DELS DRETS REALS
1. Diferència entre extinció i causes d'extinció del dret real
2. La pèrdua del bé. La subrogació real
3. La consolidació. Drets reals de propietari
4. La renúncia
TEMA 8. EL DRET DE PROPIETAT
1. El dret de propietat
1.1. Concepte, caràcters i funció social. Noves formes d'accés a la propietat de l'habitatge: la propietat temporal i la propietat compartida.
1.2. Contingut i abast.
1.3. Prohibicions de disposar
2. Restriccions al dret de propietat:
2.1. Concepte
2.2. Restriccions en interès públic
2.3. Restriccions en interès privat. Relacions de veïnatge. Relacions de contigüitat
2.4. Estat de necessitat
3. Les immissions: concepte, classes i règim jurídic. Doctrina jurisprudencial i especial referència al medi ambient
4. Maneres d'adquisició del dret de propietat:
4.1. L'accessió. Regles generals. L'accessió immobiliària. L'accessió mobiliària.
4.2. Adquisició per ocupació. Règim jurídic de les troballes i dels objectes d'extraordinari valor
5. L'abandonament de la propietat
6. Protecció del dret de propietat
6.1. L'acció reivindicatòria: concepte; requisits; efectes
6.2. Accions d'exclusió: acció negatòria, tanca de finques, delimitació i fitació
TEMA 9. LES SITUACIONS DE COMUNITAT
1. Comunitat i cotitularitat. Situacions de comunitat. Societat i comunitat.
2. Comunitat ordinària indivisa: concepte i constitució
2.1. Drets individuals sobre la comunitat
2.2. Drets i deures sobre l'objecte de la comunitat
2.3. Extinció: la divisió de la comunitat
3. La propietat horitzontal
3.1. Configuració. Constitució i règim jurídic. Òrgans de la comunitat.
3.2. Propietat horitzontal simple
3.3. Propietat horitzontal complexa
3.4. Comunitats i subcomunitats per a garatges i trasters
3.5. Propietat horitzontal per parcel·les
4. Comunitat per torns
5. La comunitat especial de mitgeria
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris a l'aula | 22 | 0,88 | 3, 10, 16, 17, 21, 24 |
classes magistrals i seminaris | 22 | 0,88 | 2, 5, 10, 16, 17, 22, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 1, 6, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
cerca de bibliografia i jurisprudència | 6 | 0,24 | 1, 2, 12, 13, 20 |
estudi | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 8, 10, 12, 13, 15, 16, 17, 25 |
lectura textos jur?dics | 25 | 1 | 1, 3, 5, 7, 8, 14, 21, 22, 24 |
redacció de treballs | 20 | 0,8 | 6, 7, 14, 17, 18, 19, 21, 24 |
El procés d’aprenentatge té com a base el treball de l’estudiant, qui aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on es pot aconseguir.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es fonamenta en les següents activitats:
1. Activitats dirigides: aquella que respon a una programació horària predeterminada, que requereix la direcció presencial del/la docent i que es desenvolupa en grup. Exemples:
1.1 Classes magistrals: on l’estudiant assoleix les bases conceptuals de la matèria i seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat a l’estudiant i estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l’alumnat.
1.2. Seminaris: on els estudiants analitzen i resolen juntament amb el professorat casos pràctics prèviament elaborats. En supòsits concrets, els casos s’elaboraran a classe. La base del seminari és la comprensió i aplicació crítica de la normativa i jurisprudència relacionades amb el contingut essencial explicat a les classes teòriques. El grup de classe es dividirà en tres seminaris, respecte dels quals l'assistència és obligatòria.
2. Activitats supervisades: aquella que, tot i que es pot desenvolupar de manera autònoma, requereix la supervisió més o menys puntual del professorat.
Es tracta d’activitats que els estudiants desenvoluparan en l’aula, amb la supervisió i suport del professorat: l’elaboració d’algun supòsit pràctic en l’aula, estudi i discussió oral de textos jurídics, bé de la realització d’esquemes d’alguns epígrafs de l’assignatura, de l’elaboració d’un glossari de conceptes... El contingut concret d’aquestes activitats el determinarà el professorat de cada grup.
3. Activitats autònomes: aquella en què l’estudiant s’organitza el temps i l’esforç de manera autònoma, ja sigui individualment o en grup. Exemples:
3.1. Elaboració de documents: es tracta de documents de les activitats pràctiques que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es pot tractar de casos pràctics proposats amb l'antelació suficient pel professorat, extrets de sentències dels tribunals. També es proposa com activitat autònoma un examen parcial, la forma concreta del qual la determinarà cada professor/a en el seu grup.
3.2. Cerca de bibliografia i jurisprudència instrumental per a la resolució dels casos pràctics i la preparació de l’examen. En algun o alguns casos els estudiants hauran de fer la cerca de la documentació de forma autònoma.
3.3. Lectura comprensiva de textos jurídics: Els textos jurídics poden ser sentències, normes articles de revista o monografies, a més del manual o dels manuals recomanats. El tipus de textjurídic concret es determinarà per cada docent segons el seu grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats avaluables (per ex examen parcial i resolució dos pràctiques) | 50 % | 2 | 0,08 | 1, 9, 10, 15, 17, 22, 25 |
examen sintesi | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24 |
re-avaluació | 100% | 1 | 0,04 | 4, 5, 6, 10, 11, 14, 15, 17, 18, 21, 25 |
L'avaluació s'ha de basar en un mínim de tres activitats avaluables, que es corresponguin com a mínim, a dues tipologies diferents (exemple de tipologies possibles no exhaustiu: casos pràctics, treball de curs, presentacions orals, argumentació i debat, assistència, participació, exàmens). Cap de les tipologies pot representar més del 50% de la qualificació final.
Les activitats avaluables seran distribuïdes al llarg de tot el curs. De manera que no és possible fer una sola prova amb tres parts ben diferenciades que corresponguin a dues tipologies diferents. Una pràctica no ajustada als paràmetres seria la realització d'un examen final amb una pregunta llarga, una prova tipus test i un cas pràctic.
Un exemple correcte podria ser la realització d'un examen final de teoria amb un valor del 50%; la resolució de 2 casos pràctics durant el curs acadèmic, amb un valor del 40%, i una presentació a classe durant el curs amb un valor del 10%.
L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professorat de l'assignatura pot considerar l'estudint com a no avaluable.
Examen final:
Tots els estudiants, hagin superat o no l'avaluació continuada, poden accedir a l'examen final. El tipus concret d'examen (oral, escrit, desenvolupament de preguntes, multiple choice, etc ...) serà determinat pel/per la docent. Els estudiants s'examinen del programa de l'assignatura. Es requereix una qüalificació mínima de 5 sobre 10 per a superar l´assignatura.
Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació:
La puntuació obtinguda en l'avaluació continuada tindrà un valor del 50% sobre la qualificació de la nota final de l'assignatura. La puntuació de l'examen final tindrà un valor del 50% sobre la qualificació de l'assignatura. La nota global de l'assignatura serà el resultat de sumar la puntuació obtinguda en l'avaluació continuada + la puntuació obtinguda en l'examen final, sempre que en aquest s'hagi obtingut com a mínim un 4 sobre 10.
L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció mínima de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts.
Avaluació única
L'avaluació única constarà de tres activitats que es portaran a terme el dia previst per aquesta. La primera serà un examen test de 10 preguntes, amb una ponderació del 25%; la segona dues preguntes a desenvolupar, amb una ponderació del 40% i una part pràctica, en la que es plantejarà un cas pràctic per a resoldre amb una ponderació del 35%. L'assignatura se supera amb l'obtenció d'un 5 sobre 10.
El sistema de re-avaluació serà el mateix previst pels que opten per a l'avaluació contínua, de manera que es requereix obtenir com a mínim un 3 sobre 10 en aquesta avaluació única.
S'aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l'avaluació continuada.
Programació-cronograma de les activitats d'avaluació:
A cada grup de docència es publicaran a l´Aula Moodle, abans de l'inici de la docència, un cronograma, amb la data concreta o la setmana derealització de les activitats avaluables, sense perjudici que, excepcionalment i per causes justificades, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades. L'obligatorietat es refereix únicament a les activitats d'avaluació, no a la resta d'activitats d'aprenentatge que es puguin fer.
Procediment de revisió de les qualificacions:
L'alumnat tédret a la revisió dels diferents resultats de les activitats d'avaluació.
La revisió ordinària de les activitats d'avaluació començarà, com a mínim, vint i quatre hores després d'haver-se fet públiques les notes, o el mateix dia si abans s'ha anunciat públicament.
La sol·licitud de revisió es farà directament al professorat responsable de l'assignatura que hagi realitzat l'avaluació. La revisió ha de ser, en tot cas, personal i individualitzada.
En cas de disconformitat amb la qualificació final, l'alumnat disposarà d'un termini de quinze dies naturals, a partir de la data que el calendariacadèmic fixi com a data límit de tancament d'actes, per a presentar una sol·licitud raonada de revisió. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar davant el deganat, i es lliuraràala gestió acadèmica corresponent.
Procediment de recuperació o re-avaluació:
En l'examen de recuperació l'alumnat s'examina de tota la matèria de l'assignatura. La seva nota serà l'obtinguda únicament en aquest examen, que comprèn el 100% de la nota, sense que se li tingui en compte la qualificació de l'avaluació contínua. Per tenir dret a la reavaluació, l'alumnat ha haver-se presentat a l'examen final ordinari i haver suspès l'assignatura (qualificació inferior a 5 en la mitjana entre l'avaluació contínua i l'exàmen final ordinari), però haver obtingut com a mínim un 3 sobre 10 en la nota mitjana de l'assignatura.
L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts.
Conductes fraudulentes.
Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindràun 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
- MONSERRAT VALERO, Antonio. Curso de Derecho Civil de Cataluña. Derechos Reales. 1ª ed. Valencia: Tirant lo Blanch, 2020.
No s'utilitza cap programa en especial.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 70 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |