Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500786 Dret | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura de Drets Fonamentals no requereix d’uns requisits previs, però es recomanable haver superat les assignatures d’Organització Constitucional de l’Estat, Dret Constitucional I (realitzades a primer curs) i, en particular, Dret Constitucional II (realitzada a segon curs) corresponents al Grau de Dret. Aquesta assignatura també s'ofereix a estudiants de Programes de Mobilitat internacional, així com a estudiants d’altres Graus de Ciències Socials afins.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Drets Fonamentals és una assignatura optativa que s’imparteix en sessions de tres hores cada sessió durant el segon semestre. Aquesta assignatura pretén aprofundir en els coneixements sobre drets fonamentals específicament a través de l’estudi d’una selecció de temes i qüestions actuals en aquesta matèria.
En un món globalitzat i europeïtzat, els drets fonamentals reconeguts a les Constitucions i a escala supranacional han d’encarar al segle XXI nous conflictes i donar resposta a realitats noves, com ara l’impacte dels avanços científics, els problemes de la multiculturalitat, l’irrupció de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació (TICs i especialment Internet), la incidència de la crisi econòmica i financera global i l’aparició d’un catàleg obert permanentment de situacions i problemes socials, culturals i també jurídics que precisen encarar-se des dels drets fonamentals.
En aquest món globalitzat i europeïtzat, amb un nou context científic, tecnològic, econòmic, però també amb noves realitats socials i culturals, aquesta assignatura pretén un important grau d’internacionalització en els seus continguts (selecció de temes) i en el seu desenvolupament (a més de l’anàlisi de la jurisprudència del Tribunal Constitucional espanyol, s’examinarà jurisprudència d’altres jurisdiccions equiparables del Dret Comparat, i de l’àmbit europeu i internacional, així com documentació d’interès nacional i supranacional).
Els objectius principals de l’assignatura són que l’estudiant assoleixi:
PROGRAMA DE DRETS FONAMENTALS
Tema 1: Els drets fonamentals al segle XXI
Tema 2: Drets fonamentals en el constitucionalisme multinivell
Tema 3: Igualtat i no discriminació en el multinivell jurídic global
Tema 4: La societat de la informació en el multinivell jurídic
Tema 5: La tutela efectiva multinivell dels drets i llibertats
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22 | 0,88 | 2, 1, 22, 12, 13, 16, 15, 18, 20, 8, 19, 11, 10, 17, 7, 6, 4, 5, 3, 21 |
Discussió sobre casos pràctics | 22 | 0,88 | 2, 1, 22, 12, 13, 16, 15, 18, 20, 8, 19, 11, 10, 17, 7, 6, 4, 5, 3, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació d´un treball escrit sobre una qüestió monogràfica de l'assignatura | 18 | 0,72 | 2, 1, 22, 12, 13, 16, 15, 14, 18, 20, 8, 11, 10, 17, 7, 6, 4, 5, 3, 21 |
Tutories: activitats presencials individuals o en grup orientades al desenvolupament dels coneixements i resolució de problemes d'aprenentatge | 5 | 0,2 | 2, 1, 22, 12, 13, 16, 15, 14, 18, 20, 8, 11, 10, 17, 7, 6, 4, 5, 3, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Redacció del treball escrit. | 20 | 0,8 | 2, 1, 22, 12, 13, 16, 15, 18, 20, 8, 19, 11, 10, 17, 7, 6, 4, 5, 3, 21 |
Avaluació | 5 | 0,2 | 2, 1, 22, 12, 13, 16, 15, 14, 18, 20, 8, 19, 11, 9, 10, 17, 7, 6, 4, 5, 3, 21 |
Estudi. Cerca de bibliografia, jurisprudència i documentació. Lectura, anàlisi i síntesi de textos | 30 | 1,2 | 2, 1, 22, 12, 13, 16, 15, 14, 18, 20, 8, 11, 10, 17, 7, 6, 4, 5, 3, 21 |
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiant, qui aprèn treballant individual i grupalment, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1. Classes magistrals: on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria i senta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2. Classes de seminari: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula, elaboració d'algunes fitxes de sentències i / o normativa o bé de la realització d'esquemes o escrits de redacció desenvolupada d'alguns epígrafs de l'assignatura o de lectures complementàries de monografies o articles doctrinals.
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o béde l'elaboració de recensions crítica de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics, complementar les qüestions teòriques
3.4. Elaboració de treballs de curs, informes, etc.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova final de conjunt | 50% | 2 | 0,08 | 2, 1, 22, 12, 13, 16, 15, 14, 18, 20, 8, 19, 11, 9, 10, 17, 7, 6, 4, 5, 3, 21 |
Realització d'activitat o activitats pràctiques individuals o en grup | 30% | 13 | 0,52 | 2, 1, 12, 13, 16, 15, 14, 18, 20, 19, 11, 9, 10, 17, 7, 6, 4, 21 |
Realització d'un treball escrit de recerca individual o grupal sobre un tema objecte de l'assignatura assenyalat pel professor/ | 20% | 13 | 0,52 | 2, 1, 22, 12, 13, 16, 15, 14, 18, 20, 8, 11, 9, 10, 17, 7, 6, 4, 5, 3, 21 |
1. Avaluació continuada.
El sistema d'avaluació consistirà dels següents ítems:
• Prova final de conjunt amb un pes sobre la nota final del 50%
• Realització d'un treball de recerca individual o grupal sobre un tema assenyalat pel professor/a. El seu pes sobre la nota final serà del 20%
• Realització individual o grupal d'activitat o activitats pràctiques específiques (solució de casos, realització d'informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens...). el seu pes sobre la nota final serà del 30%
A l'inici del curs el professor o professora presentarà el programa de l'assignatura previst en aquesta guia, indicant els temes que es tocaran. Així també presentarà el cronograma d'activitats docents (teories i pràctiques), i concretarà els temes del treball de recerca i indicarà el número i forma de les activitats pràctiques, així com la seva data de realització i si es realitzaran de manera individual o grupal
L'alumnat serà avaluable si ha realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l'assignatura pot considerar a l'estudiant com no avaluable
L'alumnat que suspengui l'avaluació continuada podrà presentar-se a la reavaluació en la data, hora i lloc que sigui establert per la direcció de la titulació. La reavaluació només podrà realitzar-se si l'estudiant ha seguit l'avaluació continuada conforme al criteri assenyalat en el paràgraf anterior.
2. Avaluació única
L'estudiantat que l'hagi sol·licitat i se li hagi concedit podrà presentar-se a una avaluació única.
L'avaluació única constarà de tres parts i cerca que l'estudiantat pugui acreditar haver aconseguit els objectius i els resultats d'aprenentatge, i les habilitats i competències establerts per a l'assignatura. La primera part, consistirà en una prova o examen de tota l'assignatura de característiques semblants al realitzat en laprova final del'avaluació continuada que tindrà el pes de 50% de la nota. La segona part estarà referida a una activitat o cas pràctic amb un pes de 30% de la nota final, mentre que la tercera part podrà girar sobre l'elaboració de dictàmens, documents jurídics, anàlisis de legislació o jurisprudència amb un pes del 25% restant.
Aquesta avaluació única tindrà, en el seu conjunt, un grau de dificultat semblant a l'exigit en l'avaluació continuada. S'aplicarà el mateix criteri per a determinar la condició de no avaluable que l'aplicat per a l'avaluació continuada.
Aquestes indicacions també seran exposades al campus virtual /Moodle.
Un alumne o alumna que copiï o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. Un alumne o alumna que presenti una pràctica en la qual hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
Bibliografia i materials
A) Bibliografia obligatòria.
A l'inici del curs el profesor/a indicarà les pautes respecte de la bibliografia, lectures, i altres materials específics objecte d'avaluació.
B) Bibliografia recomanada
Manuals de Dret Constitucional: vegeu la part relativa a Drets Fonamentals
CASSESE, Sabino: El Derecho global: Justicia y democracia más allá del Estado. Ed. Derecho Global, Sevilla, 2010.
FREIXES, Teresa: "La Constitución y el sistema de derechos fundamentales y libertades públicas". En E. Alvarez (Coord.) Administraciones Públicas y constitución. Copnmemoración del XX aniversario de la Constitución. Instituto Nacional de Administración Pública, Madrid, 1998.
Constitución y derechos fundamentales. Promociones y Publicaciones Univesitarias, Barcelona, 1992.
Maletín de Recursos Género y Ciencia. Con M.Sales, M.A. Gensana, F. Zapata e I. Sánchez de Madariaga. UAB - Ed. Experimenta, Madrid 2013.
GAVARA, Juan Carlos, DE MIGUEL, Josu y RAGONE, Sabrina: El control de los cibermedios. Bosch, Barcelona, 2014.
GOMEZ, Yolanda: Constitucionalismo multinivel: Derechos fundamentales. Sanz y Torres, 2011.
REMOTTI, José Carlos: La Corte Interamericana de Derechos Humanos. Instituto Europeo de Derecho, Barcelona 2003.
L'assignatura no exigeix un programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |