Logo UAB

Dret Processal II

Codi: 102206 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500786 Dret OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Consuelo Ruiz De la Fuente
Correu electrònic:
consuelo.ruiz.delafuente@uab.cat

Equip docent

Manuel-Jesús Cachón Cadenas
María Cristina Riba Trepat
Josefina Coromoto Huelmo Regueiro
Francisco Ramos Romeu
Laura Cachon Marinel·lo
Jose Luis Rodriguez Torres
Albert Fauria Planas
Santiago Orriols Garcia
Montserrat Carceller Valls

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per realitzar un correcte seguiment d'aquesta assignatura es recomana haver cursat prèviament les assignatures de Dret Constitucional, Dret Civil i Dret Penal corresponents al 1er i 2on curs del Grau de Dret, així com de Dret Processal I, donat que totes elles ofereixen una formació bàsica en relació a l'ordenament jurídic sense la qual no es poden entendre ni analitzar adequadament les qüestions que es tracten a Dret Processal II. 

La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la persepectiva del Objetius de Desenvolupament Sostenible

Grup 01: Consuelo Ruiz de la Fuente (espanyol)

Seminaris:

11 Per determinar 

12 Laura Cachón Marinel.lo (cat)

13 Consuelo Ruiz de la Fuente (espanyol)

Grup 02:  Santiago Orriols García (cat)

Seminaris:

21 Per determinar

22 Albert Fauria (cat)

23 Santiago Orriols García (cat)

Grup 51: Josefina Huelmo (espanyol)

Seminaris:

511 Montserrat Carceller Valls (espanyol)

512 Josefina Huelmo (espanyol)

513 Lluís Pérez Losa (espanyol)

Grup 70: Cristina Riba Trepat (cat)

Seminaris:

71 Per determinar

72 Cristina Riba Trepat (cat)

 


Objectius

L'objectiu essencial d'aquesta assignatura és el coneixement i la comprensió del procés civil. Les fases d'al·legacions, prova, impugnació, cautelar i d'execució del procés civil.


Competències

  • Adquirir els coneixements bàsics de les diferents dogmàtiques jurídiques i exposar-los en públic.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
  • Redactar textos jurídics (contractes, dictàmens, sentències, interlocutòries, providències, testaments, legislacions, etc.).
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Definir els conceptes processals bàsics.
  2. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  3. Distingir els diferents documents i escrits processals dels diversos àmbits processals.
  4. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  5. Identificar les qüestions processals que es presentin en qualsevol cas pràctic plantejat.
  6. Identificar les qüestions processals que es presentin i buscar-hi una solució en les diverses fonts i recursos treballats.
  7. Relacionar els conceptes processals bàsics amb la resta de disciplines jurídiques.
  8. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  9. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  10. Utilitzar el llenguatge jurídicoprocessal.
  11. Utilitzar les fonts i els recursos en els quals cal buscar les solucions dels casos pràctics plantejats.

Continguts

Tema 1:Estructura general del procés civil

Tema 2: Activitats prèvias al procés

Tema 3: Juridicció i competència civil

Tema 4: Les parts processals

Tema 5: Fase d'al·legacions: demanda, contestació a la demanda, reconvenció, contestació a la reconvenció

Tema 6: Audiència prèvia

Tema 7: La prova en el procés civil

Tema 8: Judici

Tema 9: La sentència

Tema 10: Formes de finalització al procès alternatives a la sentència

Tema 11: Les costes processals

Tema 12:  Els recursos en el procés civil 

Tema 13: L'execució civil 

Tema 14: Les mesures cautelars civils 

Tema 15: Els judicis civils especials 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 41,5 1,66 1, 2, 4, 6, 11, 7, 10, 9
seminaris 22 0,88 1, 2, 3, 4, 6, 5, 11, 7, 10, 9, 8
Tipus: Autònomes      
Avaluació 5 0,2 1, 2, 3, 6, 5, 11, 10, 8
treball personal de l'alumne 151,5 6,06 1, 2, 3, 4, 6, 5, 11, 7, 10, 9, 8

El procés d’aprenentatge de l'alumnat en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir de dos tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació: 

1. ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula, en els horaris previstos per a l’assignatura i sota la direcció del professorat. Són de caire teòric i de caràcter pràctic.

Les classes magistrals consisteixen en l’exposició per part del professorat de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable. Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que tot l'alumnat disposi d’una recopilació normativa processal degudament actualitzada. 

Els seminaris poden consistir en resolució de casos, anàlisi i discussió de decisions judicials, exposicions de l'alumnat, debats, entre altres. Es desenvolupen individualment o en grups reduïts. 

 

2. ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l'alumnat s’organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup.

Inclouen, per exemple, la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, la búsqueda de jurisprudència, l'elaboració d'activitats pràctiques avaluables que es duen a terme prèviament a la resolució a l'aula, entre altres.

En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques, a l’elaboració de les activitats pràctiques i a la preparació de l’examen.  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
activitats 40% 3 0,12 2, 3, 6, 5, 11, 7, 10, 9, 8
examen parcial teòric i/o pràctic 30% 1 0,04 1, 2, 4, 7, 10
examen parcial teòric i/o pràctic 30% 1 0,04 1, 2, 4, 7, 10

-L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne o una alumna que presenti una pràctica en la que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, aquesta persona suspendrà l'assignatura.

AVALUACIÓ CONTINUADA: 

-Es realitzaran les següents activitats d'avaluació, distribuïdes al llarg del curs: 

-A l'inici de la docència de cada grup, el professorat indicarà el calendari d'aquestes activitats avaluables. 

-Les activitats d'avaluació consistiran en les següents i tindran el valor que s'indica en la qualificació final: 

1) examen parcial teòric i/o pràctic: 30% 

2) examen parcial teòric i/o pràctic: 30% 

3) activitats pràctiques: hi haurán 2 activitats pràctiques individuals avaluables al llarg del curs, cadascuna amb un valor de 10%

4) activitats pràctiques als seminaris de classe: resolució de casos, exposicions orals, comentaris de jurisprudència, assistència i participació a classe, etc: 20% 

-Per superar l'avaluació continuada, l'alumnat ha de obtenir com a mínim una nota de 5,0 en la media dels dos examens parcials, i es requereix una nota minima de 3,0 en cadascuna de les activitats pràctiques avaluables per que siguin considerades. 

-L'alumnat serà avaluable, sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui com a un mínim a 2/3 parts de laqualificació final de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el profesors/a de l'assignatura pot considerar l'estudiant com a no avaluable. 

REAVALUACIÓ: 

-L'alumne o alumna que no superi l'avaluació continuada podrà presentar-se a un examen de reavaluació. L'examen de reavaluació consistirà en un examenteoricpràctic. No es podràn recuperar les activitats pràctiques realitzades als seminaris.

-La possibilitat depresentar-se a l'examen de reavaluació es supedita a l'obtenció per part de l'alumnat d'una qualificació mínima de 3 en la mitjana de l'assignatura. 

PROCÉS DE REVISIÓ: 

-Després de la realització i qualificació de cada activitat avaluable, el professorat fixarà una data perquè l'alumnat que ho desitgi pugui fer la revisió oportuna. 

AVAULACIÓ ÚNICA:

L'avaluació única tindrá tres parts: 1) Un exàmen teóric-pràctic tipus test de 30 preguntes (50%) 2) Resolució de 2 casos pràctics (sense materials) (25%) 3) Exposició oral de un tema escollit en forma aleatoria dins dels continguts de l'assignatura davant de un tribunal de almenys 2 membres del professorat (25%). La durada de total de l'avaluació única será, aproximandament, de 4 hores i tendrá lloc a la data establerta pel professorat.

L'avaluació única se supera amb un 5,0. L'alumnat que no superi l'avaluació única pot presentar-se a un exàmen de revaluació sempre que superi la nota mínima de 3,0.

S'aplicará el mateix criteri de no avaluable que per l'avaluació continuada.

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA:


CACHÓN CADENAS, Manuel, Introducción al enjuiciamiento civil, Atelier, Barcelona, última edició.

CACHÓN CADENAS, Manuel, Esquemas de Derecho Procesal I, Editorial Uno, Bellaterra, útlima edició.

CACHÓN CADENAS, Manuel, Esquemas de Derecho Procesal II, Editorial Uno, Bellaterra, última edició.

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA:

ARMENTA DEU, Teresa, Lecciones de Derecho Procesal Civil, Marcial Pons, Barcelona, última edició.

ASENCIO MELLADO, José María, Derecho procesal civil, Tirant lo Blanch, València, última edició. Disponible a la biblioteca digital UAB. 

CACHÓN CADENAS, Manuel, La ejecución procesal civil, Atelier, Barcelona, última edició. 

CÁMARA RUIZ, Juan; CUCARELLA GALIANA, Luís Andrés; ORTELLS RAMOS, Manuel, Derecho procesal civil, Aranzadi, Navarra, última edició. Disponible a la biblioteca digital UAB. 

CORTÉS DOMÍNGUEZ, Valentín; MORENO CATENA, Víctor, Derecho procesal civil, Tirant lo Blanch, València, última edició. Disponible a la biblioteca digital UAB. 

DE LA OLIVA SANTOS, Andrés; DÍEZ-PICAZO GIMÉNEZ, Ignacio; VEGAS TORRES, Jaime, Derecho procesal civil, Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid, última edició.

DE LA OLIVA SANTOS, Andrés, Curso de Derecho Procesal Civil I. Parte general, II. Proceso Civil, Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid, última edició.

GIMENO SENDRA, Vicente, Derecho procesal I. El proceso de declaración. Parte General, Castillo de Luna, Madrid, última edició. 

GIMENO SENDRA, Vicente, Derecho procesal civil II. Los procesos especiales, Castillo de Luna, Madrid, última edició. 

MARTÍN OSTOS, José, Materiales de derecho procesal, Tecnos, Madrid, última edició. 

MONTERO AROCA, Juan; GÓMEZ COLOMER, Juan Luis; BARONA VILAR, Silvia; CALDERÓN CUADRADO, M.ª Pía, Derecho Jurisdiccional II. Proceso Civil, Tirant lo Blanch, València, última edició. Disponible a la biblioteca digital UAB. 

NIEVA FENOLL, Jordi, Derecho Procesal II. Proceso Civil, Tirant lo Blanch, València, última edició. Disponible a la biblioteca digital UAB.  

NIEVA FENOLL, Jordi; BUJOSA VADELL, Lorenzo (Dirs.), Nociones preliminares de derecho procesal civil, Atelier, Barcelona, última edició. 

RAMOS MÉNDEZ, Francisco, Juicio Civil, Atelier, Barcelona, última edició.

RAMOS MÉNDEZ, Francisco, Enjuiciamiento Civil, 2 vols, Atelier, Barcelona, última edició.

 

 

 


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic. 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 70 Català segon quadrimestre matí-mixt