Logo UAB

Gestió i Administració de les Tecnologies de la Informació

Codi: 102160 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500003 Empresa i Tecnologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Verge Mestre
Correu electrònic:
xavier.verge@uab.cat

Equip docent

Victor Daniel Robert Roca

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi han prerequisits.

Equip docent pendent de assignació. Poden produïrse canvis. Els canvis s'anunciaràn, si s'escau, la primera setmana de classe.


Objectius

Objectius

  • Liderar processos de canvi en la gestió i provisió de serveis a la societat.
  • Emprendre idees i solucions per Empreses que siguin generadores de propostes eficients  en la manera de proveir els serveis.
  • Posar el client com element central dels processos.
  • Visualitzar les organitzacions incorporant estratègies digitals.
  • Conèixer les estratègies i marcs de referència en la gestió del serveis de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, i tenir la base suficient com per poder donar suport a la implementació d'una estratègia de servei en empreses i altres organitzacions.

Vectors Clau que hem de dominar

  • Fomentar l’activitat emprenedora
  • Entendre la innovació com una filosofia de vida
  • Aprofundir en el coneixement i l’ús apropiat de les eines digitals 
  • Posar el focus en la qualitat del servei i l’atenció al client
  • Impulsar el talent i potenciar el treball en equip de les persones talentoses
  • Ser capaç de liderar implementacions tecnològiques digitals en els negocis
  • Modular estructures de pensament que siguin flexibles i rapides per adaptar-se als canvis
  • Cercar nous camins per proveir solucions rapides a problemes inesperats
 

Competències

  • Comunicar amb experts d'altres camps i no experts.
  • Demostrar capacitat de planificació en funció d'objectius i recursos disponibles.
  • Demostrar motivació per la qualitat en els objectius i en el desenvolupament del treball.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació empresarial, prenent en consideració les seves tres dimensions específiques (informacional, tecnològica i organitzativa) i ser actius en l'especificació, el disseny i la implementació d'aquests sistemes.
  • Proposar i dirigir la implementació de sistemes d'informació atenent a requisits de qualitat, sostenibilitat i seguretat, que ajudin a alinear-los amb els objectius de l'organització.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar amb experts d'altres camps i no experts.
  2. Demostrar capacitat de planificació en funció d'objectius i recursos disponibles.
  3. Demostrar motivació per la qualitat en els objectius i en el desenvolupament del treball.
  4. Desenvolupar el pensament i raonament crític.
  5. Detallar els processos de planificació de la infraestructura tecnològica i els sistemes d'informació d'organitzacions poc complexes.
  6. Elaborar propostes coherents relatives a tecnologies de la informació que estiguin d'acord amb el pla estratègic d'una organització i el desenvolupin.
  7. Proposar i dirigir la implementació de sistemes d'informació atenent a requisits de qualitat, sostenibilitat i seguretat, que ajudin a alinear-los amb els objectius de l'organització.
  8. Ser capaç de buscar i analitzar informació provinent de fonts diverses.

Continguts

Atenció: Aquests continguts poden variar en funció del equip docent definitiu. S'informarà dels canvis, si s'escau, en la presentació de l'assignatura

1. El CIO como encarregat de la Gestió i Administració de les TIC
El CIO i la mentalitat emprenedora.
Evolució del rol del CIO
Importància del talent femení i la seva incorporació a tasques directives

2. El CIO i la organització del Departament de TI
Àrees tradicionals: Desenvolupament i Operacions
Devops com a filosofia
Metodologies àgils versus tradicionals
Altres àrees habituals en un departament de TI

3. El CIO i la Gestió interna del servei de SI
Marcs de referència en la qualitat de la gestió del servei: ITIL, MOF y CMMI-Svc
Processos i gestió del servei

4. El CIO i el Talent
Necessitat de talent. Recurs escàs e imprescindible. Talent, diversitat i Gènere.
Equips d’alt rendiment i ambient de treball.
Retenció del talent. Implicació. Motivació
Capacitat de treball en processos i participació en projectes
Noves formes de treball digitals.

5. El CIO i les dades
Data Governance, Data Management & Data Curation.
Necessitats organitzatives. Distribució i accés a la informació
Privacitat, confidencialitat i compliment normatiu
Transparència informativa

6. El CIO i la tecnologia del negoci
Vigilància tecnològica.
Tecnologies emergents i impacte en el negoci
5G, computació quàntica, Blockchain, IAG,...


7. El CIO i la gestió del canvi
Sensibilitat al entorn. Detecció ràpida dels canvis
Reticències als canvis. Organitzacions joves versus organitzacions tradicionals
Agilitat en el desplegament ràpid dels canvis

8.El CIO i la Transformació Digital
Legacy Systems. Sistemes corporatius i noves necessitats digitals. Bimodal IT
Disrupció digital i canvis de comportament dels usuaris
Necessitats del Negoci. Proactivitat en canvis i nous Models de negoci.
Riscos i dependències de la transformació digital.

9. El CIO i la Ètica digital
Noves tecnologies i dilemes ètics
Sistemes de detecció ràpida de comportaments no ètics
Eines anticorrupció. Anti-discriminació. Anti-vulneració drets humans
Treballar amb llacunes legislatives i normatives
Esperit crític i comportament ètic


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 25 1 3, 4, 6, 5, 7
Seminaris i Pràctiques de Laboratori 20 0,8 1, 3, 2, 4, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories 2 0,08 3, 2, 4, 6, 5, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi 69 2,76 3, 2, 4, 6, 5, 7, 8
Preparació de casos, redacció de treballs i resolució de problemes 32 1,28 4, 6, 5, 7, 8

Aspectes generals

Aquesta assignatura té com a base metodològica l’aprenentatge basat en els coneixements impartits en les sessions de teoria i l'aplicació del mateixos en els casos, problemes o exercicis i seminaris desenvolupats en el curs.

Classes magistrals, casos, problemes i exercicis

En les sessions de teoria s’expliquen els conceptes que els alumnes aplicaran en els exercicis, casos i problemes. 

Seminaris i Pràctiques de Laboratori

En aquestes  sessions l'alumnat tindrà la oportunitat de incorporar els conceptes teòrics en situacions similars a la realitat. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació Continuada 1: Pràctiques de Laboratori i Seminaris 35% 0 0 3, 2, 4, 6, 7, 8
Avaluació Continuada 2: Exercicis, treballs i participació 25% 0 0 1, 3, 2, 4, 6, 5, 7, 8
Examens 40% 2 0,08 4, 6, 5, 7

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

L'avaluació de la assignatura te en compte els següents elements: 
  1. Avaluació continuada (AC) 60%, dues parts:
    • AC1: Seminaris i Pràctiques de Laboratori (35%): 5 Sessions dedicades a la realització de pràctiques de laboratori o seminaris. Són obligatòriament presencials. Cal un mínim de 2.5/10 en tres de les quatre pràctiques restants, cas que no s’assoleixi, aquesta part (AC1) es valora com zero
    • AC2: Participació, Exercicis i treballs (25%): Exercicis d'aprenentatge basat en problemes, discussió de casos, treball individual o en equip, presentació a classe dels resultats i altres proves que es determinin. Es valorarà també la participació a classe.
  2. Exàmens (EX) 40%:
    • Al llarg del curs es poden programar exàmens parcials. Les dates es faran públiques amb anticipació suficient al campus virtual.
    • Final:
      • Els alumnes que no hagin superat alguna de les proves o que vulguin pujar nota es poden presentar de nou. La nota resultant serà la més alta.
      • La nota resultant de la part exàmens (EX) serà la mitjana ponderada de les parts.
  3. Càlcul de la qualificació final:

    • Si AC>=5 AND EX>=3.5 --> La qualificació final de l'assignatura (N) serà:  N=40%(EX)+60%(AC).
    • Si EX<3.5 OR AC<5 --> N= MIN(40%(EX)+60%(AC); 4).
    • L'estudiant supera l'assignatura si N>=5, i no la supera si N<3.5.  En el cas intermedi pot acollir-se al procés de recuperació que es detalla més avall.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisióde les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran lesqualificacions finals. De la mateixa manera s'informaràdel procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)


Bibliografia

Veure campus virtual


Programari

no disponible


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 201 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 20 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda