Logo UAB

Plans de Pensions i Planificació de la Jubilació

Codi: 102132 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500002 Comptabilitat i Finances OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Celma Sanz
Correu electrònic:
jordi.celma@uab.cat

Equip docent

(Extern) Didac Leiva Portoles

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit formal 


Objectius

Demostrar que l'alumne coneix els aspectes i les variables que incideixen en les necessitats específiques de les persones i les famílies quan han de gestionar el seu patrimoni arribat el moment de la jubilació 

 

Igualment conèixer els diferents riscos que comporta la gestió d'aquest patrimoni i les diferents estratègies de diversificació, sempre que sigui possible, dels mateixos.

Conèixer la normativa que regula les pensions de jubilació i dels plans de pensions i d'altres productes habituals per a persones grans, com les hipoteques inverses o els diferents tipus de rendes vitàlicies.


Competències

  • Acreditar un comportament ètic i professional en les funcions d'assessorament comptable i/o financer que es tinguin encomanades.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Demostrar que es comprenen els principis, l'estructura, l'organització i el funcionament intern de les empreses i les organitzacions.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  2. Calcular la màxima pèrdua assumible en una estratègia activa de gestió de riscos.
  3. Dissenyar estratègies i seleccionar productes adequats als diferents perfils de risc.
  4. Identificar els perfils de risc de les persones i les famílies que s'assessora.
  5. Presentar una planificació financera concreta per a un determinat client.
  6. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  7. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  8. Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  9. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Continguts

 

1. Plans de Pensions

Aspectes generals dels Plans i Fons de Pensions. Modalitats. Regulació dels Plans de Pensions, Principis Bàsics, Elaboració, Incorporació de partícips, Aportacions drets consolidats i prestacions, Sistema Financer Actuarial, Informació a partícips i beneficiaris, Finalització. Regulació dels Fons de pensions, Altres elements: Defensor del partícip, Comissió de Control, Entitats Gestores, Entitats Dipositàries. Règim Fiscal, Normes aplicables: de comptabilitat, de publicitat, sobre responsabilitat, ètiques. Regim de control i intervenció administrativa.

 

2. Planificació Financera de la Jubilació, Situacions i contingències que incideixen en la planificació.

Objectius de la Planificació. Variables a considerar en la planificació. El sistema públic de pensions: la jubilació. Alternatives d’estalvi privat: productes d’estalvi previsió a llarg termini fins a arribar al moment de la jubilació. Entrada al mercat laboral. Formació d’una nova llar i arribada dels fills. Situació d’atur. Incapacitat transitòria i permanent. Viduïtat i orfenesa, Dependència.

 

3. Aspectes pràctics per a efectuar una adequada planificació fins a la jubilació.

Principis bàsics de la planificació financera fins a jubilació. Moment idoni per començar a estalviar, Import que cal estalviar d’acord amb els objectius. Productes d’inversió adequats a l’estratègia prevista. Optimització fiscal de l’estalvi. Revisió periòdica del pla financers per a la jubilació.

 

4. Estratègies òptimes de desacumulació durant la jubilació

Principis bàsics de desacumulació durant la jubilació. Anàlisi dels riscos financers durant la jubilació: Expense risk, Longevity risk, Bequest risk;  Market risk. Anàlisi de la situació personal i patrimonial del jubilat. Productes financers tradicionals, Productes financers específics per a persones grans: rendes vitalícies immediates, i diferides, rendes amb garantía, Bons lligats a la longevitat, Swaps, futurs i opcions sobre mortalitat. Moment òptim per a contractar una renda vitalícia. Hipoteques inverses: característiques i disseny actuarial. Avantatges i inconvenients dels diferents productes

 

 

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes pràctiques 17 0,68
classes teòriques 32,5 1,3
Tipus: Supervisades      
tutories 20,5 0,82
Tipus: Autònomes      
estudi 30 1,2
practiques 46,5 1,86

la docencia prevista es presencial

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

 Les activitats que permetran als alumnes la correcta consecució dels objectius del curs seran:

 1. Classes teòriques on els professors desenvoluparan els principals conceptes

L’objectiu d’aquesta activitat és presentar els conceptes més importants de la matèria, les demostracions bàsiques necessàries i els aspectes on  usualment es cometen més errors en l’aplicació dels conceptes teòrics.

 

2. Classes pràctiques

El professor presentarà supòsits pràctics que seran resolts conjuntament.

 

3. Resolució de supòsits i activitats

Cada tema tindrà associat una llista de supòsits i/o questions i/o activitats  que serà resolt de forma individual. Periòdicament es comentaran en les classes pràctiques la resolució d’aquests supòsits

 

4. Tutories presencials

L’alumne disposa d’unes hores on els professors de l’assignatura resolen els seus dubtes teòrics i pràctics de forma presencial.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
activitat a classe 12,5% 0 0 6, 7
activitat a l'aula 12,5% 0 0 6, 7
primera prova 25% 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
prova final 50% 2 0,08 2, 4, 5, 6, 7

 

 

"L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries."

 

 

Una prova dels temes 1, 2 i 3 sense consultar cap material. El temps màxim de resolució serà de 90 minuts. (26% de la nota)

Dues proves tipus test  (24% de la nota)

Una  prova individual que inclou tota la matèria del curs, en la data prevista en el calendari de la Facultat, que s'haurà de respondre sense cap material. El temps màxim de resolució serà de 120 minuts. (50% de la nota)

La nota final d'avaluació és una mitjana ponderada de les diferents notes essent els coeficients de ponderació els abans indicats. Es supera l'assignatura amb una nota igual o superior a 5.

Per aquells estudiants que en l'avaluació hagin obtingut una nota igual o superior a 3,5 i inferior a 5 hi haurà una re-avaluació. En el moment de publicar les qualificacions finals s'anunciarà la modalitat de la mateixa. Aquesta re-avaluació estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Un alumne es considera que és "No avaluable" a l'assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d'avaluació.Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No Avaluable"

“Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de curs  sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran lamodalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).

 

Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.”

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)   

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9. 

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

AVALUACIÓ ÚNICA

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

 


Bibliografia

DD.AA. (2012) “La Planificación Financiera de la Jubilación”, Instituto Aviva de Ahorro y Pensiones.

Charupat, N. et al. (2012) “ Strategic Financial Planning over the Lifecycle”, Cambridge University Press.

Ibbotson, R.G. et al. (2007) “Lifetime Financia Advice: Human Capital, Asset Allocation, and Insurance”. Research Fundation of CFA Institute.

Idzorek, T. (2008) “Lifetime Assets Allocations: Metodologies for Target Maturity Funds”. Ibbotson Associates Research Paper.

Lasarte Alvarez, J. (2021) "Planes de Pensiones", Aranzadi.

Lòpez Ares, S. et al. (2007) “ Estrategias Óptimas de Desacumulacion de Riqueza Durante la Jubilación”. IMSERSO, Instituto de Mayores y Servicions Sociales.

Real Decreto 304/2004 de 20 de febrero por el que se aprueba el “Reglamento de Planes y Fondos de Pensiones”


Programari

Cap


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 10 Català segon quadrimestre matí-mixt