Logo UAB

Comptabilitat Financera I

Codi: 102128 Crčdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501231 Comptabilitat i Finances OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Gomez Valls
Correu electrņnic:
francesc.gomez@uab.cat

Equip docent

Jordi Rizo Gubianas
Xavier Sentis Ros
Maria Isabel Lara Serrano

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

S’aconsella haver cursat l’assignatura “Introducció a la comptabilitat” que s’imparteix en el primer quadrimestre (1r curs)


Objectius

L’objectiu d’aquesta assignatura es, per una part, estudiar les principals normes de registre i valoració incorporades en el Pla General de Comptabilitat i, per altra, conèixer les diferències amb el Pla de Comptabilitat per a petites i mitjanes empreses i quines empreses poden aplicar el Pla Pimes.

L’aplicació d’aquestes normes (ja sigui el Pla General o el Pla Pimes) condueix a la formulació dels comptes anuals de les empreses.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM37 (Competčncia) Utilitzar els diferents criteris de registre i valoració establerts en la norma comptable.
  2. KM27 (Coneixement) Distingir els principis i les normes essencials del dret mercantil.
  3. SM35 (Habilitat) Interpretar els estats financers que elaboren les empreses.
  4. SM37 (Habilitat) Elaborar estats comptables i informes economicofinancers a partir de la digitalització de la informació i la utilització de sistemes informątics.

Continguts

  1. Marc conceptual del nou PGC
  2. Quadre de comptes del nou PGC
  3. Normes de valoració i registre de l'immobilitzat material
    1. Elements integrants i la seva valoració inicial
    2. Valoració posterior
    3. Operacions especials: permutes, grans reparacions, etc.
  4. Normes de valoració de les propietats d'inversió
  5. Normes de valoració de l'immobilitzat intangible
    1. Elements integrants i la seva valoració inicial
    2. Valoració posterior
    3. El fons de comerç
  6. La valoració de les existències
  7. Els instruments financers
    1. Els actius financers
      1. Classificació dels actius financers
      2. Valoració de les categories en el moment inicial
      3. Valoració posterior
    2. Els passius financers i la seva valoració
    3. Els instruments de patrimoni net: valoració
  8. Subvencions i donacions: valoració i tractament comptable
    1. Subvencions a l'explotació
    2. Subvencions de capital
  9. Provisions i contingències
  10. Impost de societats
    1. Les diferències "temporàries"
    2. Les diferències permanents
    3. Càlcul comptable de l'impost sobre societats
    4. Registre i valoració de l'impost corrent i l'impost diferit
  11. Pla PIMES
    1. EStructura
    2. Principals diferències amb el PGC global

Activitats formatives i Metodologia

Tķtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes prąctiques 13,5 0,54 CM37, CM37
Classes teņriques 32 1,28 CM37, KM27, SM35, CM37
Practiques aula informątica 4 0,16 SM37, SM37
Tipus: Supervisades      
Tutoria dels casos prąctics 13 0,52 CM37, KM27, CM37
Tutoria elaboració del treball 7 0,28 SM35, SM35
Tipus: Autņnomes      
Estudi de normatives 32 1,28 CM37, KM27, CM37
Realització de casos i treball 32,5 1,3 CM37, CM37
Recerca d'informació 10 0,4 KM27, KM27

 

El tipus de docència planificada per a l’assignatura és la docència presencial

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 3 tipus d’activitats:

-   Activitat dirigida: classes teòriques i classes pràctiques i de resolució de problemes.  També es realitzaran pràctiques en l'aula d'informàtica.

-   Activitat supervisada: consistent en la realització de tutories i la realització d’exercicis amb seguiment pautat.  

-   Activitat autònoma que es divideix en dues parts:

  • Part d’estudi personal per part de l’alumne (lectures, recerca d’informació, etc.). També s’inclou la realització d’exercicis addicionals i casos.
  • Activitat autònoma en grup dedicada a la recerca de dades i elaboració d’un informe sobre la informació que proporciona la memòria dels comptes anuals. Presentació i debat

Les tutories podran ser presencials o on line.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Tķtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació d'un treball en grup 10% 0,2 0,01 CM37, SM37
Presentació de casos prąctics en grup 5% 0,15 0,01 CM37, SM37
Proves parcials 30% 2,25 0,09 CM37, KM27, SM35
Prueba final 45% 3,25 0,13 CM37, KM27, SM35
Treball individual 10% 0,15 0,01 CM37, SM35, SM37

 

 La valoració i seguiment de l'alumnat d’aquesta assignatura es realitzarà en base a 4  modalitats d’avaluació segons el següent quadre:

  

Activitat avaluativa Modalitat Descriptiva Data de lliurament % nota final
Treball Grup de 2-3 persones

Realització i presentació d’un treball en equip dirigit que englobarà diversos temes de l’assignatura. En el treball s’analitzarà la informació que proporciona una empresa en la memòria dels comptes anuals sobre l’aplicació d’alguna/es de les normes de valoració i registre desenvolupades en el temari.

Per superar el treball s’haurà d’obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10 punts).

Primera setmana de maig 10%
Exercicis

Grups de 2-3 persones

 

  

 Exercici individual

 

 

 

 Cada grup de treballs ha de presentar per escrit i exposar uns casos pràctics prèviament definits per part del professorat. Aquesta presentació serà setmanal a partir de la tercera/quarta setmana de curs.

Per superar aquesta activitat s'haurà d'obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10 punts)

 

  Cada persona de forma individual haurà de realitzar un cas pràctic global en A3    Per a superar aquesta activitat s'haura d'obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10)

 

 

 

 

Durant tot el curs

 

 

Seguiment durant tot elcurs

 

 

5%

 

 

10%

 

Proves parcials escrites

 

 

(1) Examen teòric i pràctic dels temes 1 a 5

(2) Examen teòric i pràctic del tema 7  (instruments financers)

 AQUESTES DUES PROVES NO SON ALLIBERATÒRIES

 Març

 Abril-maig

 

 

 

 15%

15%

 

 

 

Prova escrita: Examen final Individual

Examen teòric i pràctic dels continguts treballats durant tot el semestre el semestre

 Per poder fer mitjana amb les altres activitats avaluatives s'ha d'obtenir una nota mínima de 5 punts en l'examen final (sobre 10)

 

Segons calendari acadèmic 

 

 45%

 

 

 

 Per  aprovar l'assignatura s'han de superar les activitats avaluativas (treball en grup, treball individual i  exercicis en grup) i obtenir com a mínim una nota de 5 punts (sobre 10) a l'examen final.

 

Una persona es considerarà com “No avaluable” quan l'estudiant no hagi aportat prou evidències d'avaluació.  En aquesta assignatura es considera no avaluable quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No avaluable".

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data del'examen final del'assignatura està programada enel calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no espodrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i lesestudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA  BÀSICA

ESPAÑA. LEY 16/2007,  de 4 de Julio, publicada en el BOE  de 5 de julio de 2007 sobre reforma de la legislación mercantil en material contable para su armonización internacional con base en la normativa de la Unión Europea.

INSTITUTO DE CONTABILIDAD Y AUDITORIA DE CUENTAS (ICAC)

-  Nuevo PGC, Real Decreto 1514/07,  BOE de  20-11-07 

- Nuevo  PGC PIMES, Real Decreto 1515/07,  BOE de  21-11-07. 

-  Real Decreto 602/2016 BOE 17-12-16 por el que se modifica el Plan General de Contabilidad aprobado por Real Decreto 1514/2007, el Plan General de Contabilidad de Pequeñas y Medianas Empresas aprobado por Real Decreto 1515/2007

-  Real Decreto 1/2021 por el que se modifica el Plan General de Contabilidad aprobado por RD 1514/20017 y el Plan General de Contabilidad de Pequeñasa y Medianas Empresas aprobado por el Real Decreto 1515/2007

- Resolució de l'ICAC de 1 de març de 2013 sobre immobilitzat material i inversions immobiliaries

- Resolució de l'ICAC de 28 de maig de 2013 sobre inmmobilitzat intangible

GOMEZ VALLS, F. Y otros  (2017): “Ejercicios resueltos y comentados con el nuevo PGC”. ACCID 2017

RECURSOS ON LINE

ASOCIACION ESPAÑOLA DE CONTABILIDAD Y ADMINISTRACION DE EMPRESAS (AECA):

http://www.aeca.es

ASSOCIACIÓ CATALANA DE COMPTABILITAT I DIRECCIO (ACCID):

Http://www.accid.org

INSTITUTO DE CONTABILIDAD Y AUDITORIA DE CUENTAS

http://www.icac.meh.es/


Programari

Programa A3 ECON/CON

Excel

SABI data base


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Prąctiques d'aula 101 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PAUL) Prąctiques d'aula 102 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PAUL) Prąctiques d'aula 501 Catalą segon quadrimestre tarda
(PAUL) Prąctiques d'aula 502 Catalą segon quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 101 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 102 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 501 Catalą segon quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 502 Catalą segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 10 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 50 Catalą segon quadrimestre tarda