Logo UAB

Anàlisi d'Estats Financers

Codi: 102126 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500002 Comptabilitat i Finances OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Gomez Valls
Correu electrònic:
francesc.gomez@uab.cat

Equip docent

Francisco Gomez Valls
Jose Julio Buza Rodriguez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per entendre, assimilar i aprofitar al màxim la materia impartida és aconsellable haver assolit els coneixements bàsics comptables impartits en l'assignatura Introducció a la compabilitat (primer semestre del primer curs), els coneixements específics sobre normativa comptable (PGC), en concret sobre valoració i registre, impartits en l'assignatura Comptabilitat financera I (segons semestre del primer curs) i, sobretot, dominar els continguts i la formulació dels comptes anuals que resten inclosos com a objectiu de l'assignatura Comptabilitat financera II (primer semestre del segon curs).

Aquestes tres assignatures aporten els coneixements comptables necessaris per seguir amb fluïdesa els continguts de l'assignatura l'Anàlisi d'Estats Financers.


Objectius

Context

L'assignatura figura contextualitzada dins la matèria Comptabilitat Financera, precedida per Comptabilitat Financera I i II, i representa la cloenda de la matèria i del coneixement comptable fonamental ja que el seu contingut bàsics és la interpretació de la informació financera inclosa en els comptes anuals. El primer pas de l'estudiant en aquest context va ser l'estudi dels fonaments bàsics i del procés comptable (elaboració de la informació comptable o financera) que s'imparteix en Introducció a la comptabilitat dins la matèria Empresa.

Objectius

  • Llegir i interpretar la informació que les empreses publiquen sobre la seva situació financera i econòmica.
  • Saber utilitzar (aplicar) els instruments i indicadors que permeten analitzar, comparar i avaluar els comptes anuals d'acord amb les necessitats dels agents interessats.
  • Aprendre a emetre diagnòstics i confeccionar informes analítics que ajudin a conèixer el passat, entendre el present i projectar el futur d'una empresa.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Demostrar que es coneix el funcionament del sistema financer i la manera d'actuar dels diferents intermediaris, en especial bancs, caixes d'estalvis i companyies d'assegurances, per poder negociar-hi eficaçment.
  • Demostrar un coneixement de les normes jurídiques, de control i solvència emeses pels organismes reguladors que afecten els diferents processos comptables i/o financers analitzats.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  • Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  5. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  6. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  7. Descriure les normes de solvència i les garanties que sostenen l'activitat dels diferents intermediaris financers.
  8. Determinar la situació econòmico-financera d'una empresa.
  9. Elaborar estats financers i informes per a fins comptables, fiscals, financers i organitzatius.
  10. Elaborar informes tecnicocomptables per als gestors de l'empresa, que els ajudin a prendre decisions de gestió.
  11. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Fer servir els diferents criteris de registre i valoració establerts a la norma comptable.
  13. Identificar operacions financeres concretes i els sistemes financers utilitzats en la fixació de preus.
  14. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  15. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  16. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  17. Raonar i opinar sobre la informació que proporcionen els estats financers.
  18. Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.

Continguts

1. Introducció a l’anàlisi dels estats financers.

1.1.  Objectius.

1.2.  Usuaris i utilitats.

1.3.  Tècniques i instruments.

1.4.  Fonts de informació directes i indirectes.

   

2. Els comptes anuals: contingut normalitzat, ordenació funcional. Altres opcions informatives.

2.1.  El balanç de situació.

2.2.  El compte de pèrdues i guanys.

2.3.  La memòria i els seus estats comptables derivats (complementaris).

2.4.  L’estat de canvis en el patrimoni net.

2.5.  L’estat de fluxos d’efectiu.

2.6.  EBITDA

2.7.   L'informe de gestió.

 

3. Anàlisi de la situació financera a curt termini: Teoria i utilitat de la gestió del capital circulant.

3.1.  Definició i delimitació del concepte.

3.2.  Capital circulant versus fons de maniobra.

3.3.  Estudi del capital circulant (teoria actual):

3.3.1.  Elements directa i indirectament relacionats.

3.3.2.  Cicle d’explotació econòmic (o període mig de maduració).

3.3.3.  Cicle d’explotació financer (o període mig de maduració financer).

3.4.  El concepte de tresoreria neta i el coeficient bàsic de finançament.

 

4. Anàlisi de la situació financera (Anàlisis vertical i horitzontal)

4.1.  Definició i delimitació del concepte.

4.2.  Anàlisi estàtica o estructural.

4.2.1.  Models verticals i horitzontals.

4.2.2.  Ràtios d’estructura: possibles i derivats.

4.2.3.  Estudi i anàlisi de l’autofinançament.

4.2.4.  Estudi i anàlisi de l’endeutament:apalancament financer o rati de leverage.

4.3  Anàlisi del compte de pèrdues i guanys.  Anàlisi vertical i horitzontal.

 

5. Anàlisi de la situació financera a curt termini: Anàlisi de la solvència empresarial a curt termini.

5.1.  Determinació de ràtios per a analitzar el capital circulant.

5.1.1.  Ràtio de circulant o de solvència a curt termini.

5.1.2.  La prova àcida o acid-test.

5.1.3.  Ràtio de tresoreria.

5.2.  Anàlisi per acumulació: utilitat i determinació.

5.3.  Anàlisi per rotació: una visió de qualitat.

5.3.1.  Ràtio de gir de proveïdors.

5.3.2.  Ràtio de gir de matèries primeres.

5.3.3.  Ràtio de gir de producció

5.3.4.  Ràtio de gir de productes acabats.

5.3.5.  Ràtio de gir de clients.

5.4.  El concepte de ràtio de gir de l’actiu circulant..

5.5. Informació a facilitar a la memòria sobre el termini de pagament a proveïdors.

 

6. Anàlisi de la situació financera a llarg termini: Anàlisi de la solvència empresarial a llarg termini.

6.1. Principals ràtios de solvència i garantia de l’empresa a llarg termini.

 

7. Anàlisi de resultats i rendibilitats.

7.1.  Definició i delimitació del concepte. El model DU PONT

7.2.  Anàlisis de la variabilitat o comportament del compte de PiG.

7.3.  Anàlisi de rendibilitats.

7.3.1. Rendibilitat de les fonts de finançament propies.

7.3.2.  Rendibilitat de les inversions o dels actius.

7.3.3.  Rendibilitat financera: concepte, components i models.

7.3.4.  Rendibilitat efectiva per a l’accionista.

   

8. Mòduls formatius complementaris.

8.1   Informació no financera (extrafinanciera)

8.2.  Altres indicadors financers i no financers

8.3   Informes sectorials.

8.4.  L'auditoria com anàlisi formal dels estats financers

8.5.  La valoració d'empreses i la valoració d'accions.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17,5 0,7 3, 4, 8, 5, 14, 15, 9, 10, 17, 18, 12
Classes teòriques 32 1,28 2, 6, 1, 7, 13, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals 5 0,2 3, 4, 15, 9, 18
Tipus: Autònomes      
Estudi individual, recerca de dades, anàlisi i treball en grup 90 3,6 2, 4, 1, 8, 5, 14, 15, 9, 10, 17, 18

 La metodologia docent estarà basada en una combinació de 4 tipus d’activitats:

  • Activitat dirigida: classes teòriques i pràctiques i de resolució (anàlisi) de casos.
  • Activitat supervisada: consistent en l’assistència a tutories i la realització d’exercicis amb seguiment pautat.
  • Activitat autònoma individual: comprendrà la part d’estudi personal individual (estudi de la bibliografia bàsica, lectures complementàries, recerca d’informació, etc.). També s’inclou la realització d’exercicis addicionals i casos.
  • Activitat autònoma en grup: recerca de dades i elaboració d’un informe d’anàlisi econòmica financera d’una empresa real i del seu entorn (sector o subsector d'activitat). Presentació i debat.

Las tutories seran presencials o on line

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercici individual 10% de la nota final 0,2 0,01 4, 1, 13, 15, 9, 18, 12
Exercicis en grup 5% de la nota final 0,1 0 8, 11, 9, 10
Prova final 50% de la nota final 3 0,12 8, 9, 17
Prova parcial 20% de la nota final 2 0,08 3, 7, 8, 14, 10
Treball de curs en equip 15% de la nota final 0,2 0,01 2, 4, 6, 5, 15, 16, 18

L'avaluació  es fonamentarà en cinc punts o activitats.

1. Exercici individual, cas global:  10%

2. Treball en equip: informe analític d'una empresa real, realitzat en equip de 2-3 alumnes. (15% de la nota total).

3. Prova parcial d'avaluació continuada. (20% de la nota total). Es realitzarà durant la segona quinzena de novembre  (prova no alliberatòria)

4. Exercicis en grup de 2-3 persones sobre el contingut de l'assignatura (5% de la nota total).

5. Prova final. (50% de la nota total).

 

Per aprovar l'assignatura s'han de superar les activitats avaluatives (treball i exercicis) i l'examen final.   Del treball en grup, exercicis individual, exercici grupal   i examen final es podrà fer mitjana a partir de 5 punts (sobre 10).

 

Una persona es considerarà com “No avaluable” quan l'estudiant no hagi aportat prou evidències d'avaluació.  En aquesta assignatura es considera no avaluable quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No avaluable".

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Perparticipar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que una persona realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitatque imposin les autoritatssanitàries

Aquesta assignatura no preveu elsistema d'avaluació única


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA:

Bàsica:

  • González, J. (2016): Análisis de la empresa a través de su información económico-financera. Fundamentos teóricos y aplicaciones. 5ª ed. Ediciones Pirámide.

Complementària.

  • Archel, P.; Lizarraga, F.; Sánchez, S.; Cano, M. (2016): Estados contables. Elaboración, análisis e interpretación. 5ª ed. Ediciones Pirámide.
  • Garrido, P.; Iñiguez, R. (2016): Análisis de estados contables .Elaboración e interpretación de la información financiera. 3ª ed. Ediciones Pirámide
  • Rivero, P. (201): Análisis de balances y estados complementarios. 2º ed. Editorial Pirámide.

De consulta:

  • Arenas, P.; Moreno, A. (2008): Introducción a la auditoría financiera. Ed. McGraw-Hill.
  • González, J. (2013): Análisis de la empresa a través de su información económico-financera. Aplicaciones prácticas. 4ª ed. Ediciones Pirámide.
  • Quesada, F.J.; Jimenez, M.A.; Garcia, J. (2002): Sistemas informativos contables para el análisis empresarial. Prentice Hall
  • Rivero, P. (2012): Análisis de balances y estados complementarios. Ejercicios resuletos y comentados. Editorial Pirámide.
  • Urías, J. (1995): Análisis de estados financieros. 2ª. Ed. Ed. McGraw-Hill.
  • Walsh, C. (2001): Ratios fundamentales de gestión empresarial. Prentice Hall.
  • Wild, J; Subramanyam, K.; Halsey, R. (2007): Análisis de estados financieros. 9ª ed. Ed. McGraw-Hill.

Textes legals:

- RD  1514/2007,  pel que s'aprova el PGC

- RD  602/2016  (BOE de 17-12-16)   pel que es modifica el PGC i el PGC pimes

- RD 1/2021  (BOE 30-01-21) pel que es modifica el PGC i el PGC pimes

 

Enllaços web:

En iniciar el curs es facilitaran als estudiants enllaços web per tal de fer recerca de dades i altres informacions sobre els treballs i exercicis.

 


Programari

Excel

SABI Data base


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 10 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Català primer quadrimestre tarda