Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500002 Comptabilitat i Finances | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per entendre, assimilar i aprofitar al màxim la materia impartida és aconsellable haver assolit els coneixements bàsics comptables impartits en l'assignatura Introducció a la compabilitat (primer semestre del primer curs), els coneixements específics sobre normativa comptable (PGC), en concret sobre valoració i registre, impartits en l'assignatura Comptabilitat financera I (segons semestre del primer curs) i, sobretot, dominar els continguts i la formulació dels comptes anuals que resten inclosos com a objectiu de l'assignatura Comptabilitat financera II (primer semestre del segon curs).
Aquestes tres assignatures aporten els coneixements comptables necessaris per seguir amb fluïdesa els continguts de l'assignatura l'Anàlisi d'Estats Financers.
Context
L'assignatura figura contextualitzada dins la matèria Comptabilitat Financera, precedida per Comptabilitat Financera I i II, i representa la cloenda de la matèria i del coneixement comptable fonamental ja que el seu contingut bàsics és la interpretació de la informació financera inclosa en els comptes anuals. El primer pas de l'estudiant en aquest context va ser l'estudi dels fonaments bàsics i del procés comptable (elaboració de la informació comptable o financera) que s'imparteix en Introducció a la comptabilitat dins la matèria Empresa.
Objectius
1. Introducció a l’anàlisi dels estats financers.
1.1. Objectius.
1.2. Usuaris i utilitats.
1.3. Tècniques i instruments.
1.4. Fonts de informació directes i indirectes.
2. Els comptes anuals: contingut normalitzat, ordenació funcional. Altres opcions informatives.
2.1. El balanç de situació.
2.2. El compte de pèrdues i guanys.
2.3. La memòria i els seus estats comptables derivats (complementaris).
2.4. L’estat de canvis en el patrimoni net.
2.5. L’estat de fluxos d’efectiu.
2.6. EBITDA
2.7. L'informe de gestió.
3. Anàlisi de la situació financera a curt termini: Teoria i utilitat de la gestió del capital circulant.
3.1. Definició i delimitació del concepte.
3.2. Capital circulant versus fons de maniobra.
3.3. Estudi del capital circulant (teoria actual):
3.3.1. Elements directa i indirectament relacionats.
3.3.2. Cicle d’explotació econòmic (o període mig de maduració).
3.3.3. Cicle d’explotació financer (o període mig de maduració financer).
3.4. El concepte de tresoreria neta i el coeficient bàsic de finançament.
4. Anàlisi de la situació financera (Anàlisis vertical i horitzontal)
4.1. Definició i delimitació del concepte.
4.2. Anàlisi estàtica o estructural.
4.2.1. Models verticals i horitzontals.
4.2.2. Ràtios d’estructura: possibles i derivats.
4.2.3. Estudi i anàlisi de l’autofinançament.
4.2.4. Estudi i anàlisi de l’endeutament:apalancament financer o rati de leverage.
4.3 Anàlisi del compte de pèrdues i guanys. Anàlisi vertical i horitzontal.
5. Anàlisi de la situació financera a curt termini: Anàlisi de la solvència empresarial a curt termini.
5.1. Determinació de ràtios per a analitzar el capital circulant.
5.1.1. Ràtio de circulant o de solvència a curt termini.
5.1.2. La prova àcida o acid-test.
5.1.3. Ràtio de tresoreria.
5.2. Anàlisi per acumulació: utilitat i determinació.
5.3. Anàlisi per rotació: una visió de qualitat.
5.3.1. Ràtio de gir de proveïdors.
5.3.2. Ràtio de gir de matèries primeres.
5.3.3. Ràtio de gir de producció
5.3.4. Ràtio de gir de productes acabats.
5.3.5. Ràtio de gir de clients.
5.4. El concepte de ràtio de gir de l’actiu circulant..
5.5. Informació a facilitar a la memòria sobre el termini de pagament a proveïdors.
6. Anàlisi de la situació financera a llarg termini: Anàlisi de la solvència empresarial a llarg termini.
6.1. Principals ràtios de solvència i garantia de l’empresa a llarg termini.
7. Anàlisi de resultats i rendibilitats.
7.1. Definició i delimitació del concepte. El model DU PONT
7.2. Anàlisis de la variabilitat o comportament del compte de PiG.
7.3. Anàlisi de rendibilitats.
7.3.1. Rendibilitat de les fonts de finançament propies.
7.3.2. Rendibilitat de les inversions o dels actius.
7.3.3. Rendibilitat financera: concepte, components i models.
7.3.4. Rendibilitat efectiva per a l’accionista.
8. Mòduls formatius complementaris.
8.1 Informació no financera (extrafinanciera)
8.2. Altres indicadors financers i no financers
8.3 Informes sectorials.
8.4. L'auditoria com anàlisi formal dels estats financers
8.5. La valoració d'empreses i la valoració d'accions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 17,5 | 0,7 | 3, 4, 8, 5, 14, 15, 9, 10, 17, 18, 12 |
Classes teòriques | 32 | 1,28 | 2, 6, 1, 7, 13, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals | 5 | 0,2 | 3, 4, 15, 9, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual, recerca de dades, anàlisi i treball en grup | 90 | 3,6 | 2, 4, 1, 8, 5, 14, 15, 9, 10, 17, 18 |
La metodologia docent estarà basada en una combinació de 4 tipus d’activitats:
Las tutories seran presencials o on line
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercici individual | 10% de la nota final | 0,2 | 0,01 | 4, 1, 13, 15, 9, 18, 12 |
Exercicis en grup | 5% de la nota final | 0,1 | 0 | 8, 11, 9, 10 |
Prova final | 50% de la nota final | 3 | 0,12 | 8, 9, 17 |
Prova parcial | 20% de la nota final | 2 | 0,08 | 3, 7, 8, 14, 10 |
Treball de curs en equip | 15% de la nota final | 0,2 | 0,01 | 2, 4, 6, 5, 15, 16, 18 |
L'avaluació es fonamentarà en cinc punts o activitats.
1. Exercici individual, cas global: 10%
2. Treball en equip: informe analític d'una empresa real, realitzat en equip de 2-3 alumnes. (15% de la nota total).
3. Prova parcial d'avaluació continuada. (20% de la nota total). Es realitzarà durant la segona quinzena de novembre (prova no alliberatòria)
4. Exercicis en grup de 2-3 persones sobre el contingut de l'assignatura (5% de la nota total).
5. Prova final. (50% de la nota total).
Per aprovar l'assignatura s'han de superar les activitats avaluatives (treball i exercicis) i l'examen final. Del treball en grup, exercicis individual, exercici grupal i examen final es podrà fer mitjana a partir de 5 punts (sobre 10).
Una persona es considerarà com “No avaluable” quan l'estudiant no hagi aportat prou evidències d'avaluació. En aquesta assignatura es considera no avaluable quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No avaluable".
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Perparticipar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que una persona realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitatque imposin les autoritatssanitàries
Aquesta assignatura no preveu elsistema d'avaluació única
BIBLIOGRAFIA:
Bàsica:
Complementària.
De consulta:
Textes legals:
- RD 1514/2007, pel que s'aprova el PGC
- RD 602/2016 (BOE de 17-12-16) pel que es modifica el PGC i el PGC pimes
- RD 1/2021 (BOE 30-01-21) pel que es modifica el PGC i el PGC pimes
Enllaços web:
En iniciar el curs es facilitaran als estudiants enllaços web per tal de fer recerca de dades i altres informacions sobre els treballs i exercicis.
Excel
SABI Data base
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 501 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 10 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 50 | Català | primer quadrimestre | tarda |