Logo UAB

Economia de l'Empresa

Codi: 102122 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501231 Comptabilitat i Finances FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Consol Torreguitart Mirada
Correu electrònic:
consol.torreguitart@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No és necessari cap prerequisit per cursar aquesta assignatura.


Objectius

L’assignatura Economia de l’Empresa és una assignatura introductòria que presentar els conceptes bàsics del món de l’empresa i introdueix en el procés de direcció i presa de decisions empresarials.

Com a objectius formatius de l’assignatura destacarem:

El primer bloc de l’assignatura té com a finalitat que l'estudiant comprengui que és una empresa,  els grups socials que hi intervenen i els cicles i processos bàsics empresarials. També es busca que l'estudiant comprengui la raó de l'existència d'empreses, la funció de l'empresa com a agent econòmic, així com les diferents formes d'empresa que fan la seva activitat en l'economia de mercat. 

En el segon bloc s’estudien els conceptes bàsics per entendre que és i com funciona el procés directiu. Es detallen les funcions de la gerència, els nivells de direcció i les funcions que han desenvolupat així com les principals habilitats directives. Es presenta com és el procés de decisió en una organització, quins aspectes cal considerar i els principals models i mètodes de decisió. I es presenten els conceptes bàsics per entendre que és i com es dissenya l’organigrama d’una empresa. Es treballen els paràmetres de disseny i es detallen els diferents models organitzatius analitzant la seva casuística.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM29 (Competència) Argumentar una estratègia d'empresa per a totes les àrees i funcions amb decisions, actuacions, enfocaments i objectius.
  2. CM30 (Competència) Conèixer els efectes de l'entorn general i sectorial en la situació competitiva de l'organització empresarial.
  3. KM24 (Coneixement) Determinar les actuacions per a implementar un procés de canvi en l'àmbit intern de les empreses i organitzacions.
  4. SM28 (Habilitat) Valorar la importància del concepte de màrqueting en l'empresa per a obtenir una organització orientada al mercat.

Continguts

L’assignatura es composa de dos blocs diferenciats:

BLOC I. L’EMPRESA

Dedicat a descriure les principals característiques del que s’entén com una empresa. Els principals temes abordats al llarg d’aquest bloc seran:

Definicions

Taxonomies i introducció a l’anàlisi de l’empresa des de diferents perspectives:

Perspectiva econòmica.

Perspectiva jurídica

Perspectiva comptable

Perspectiva financera

L’ètica i l’empresa

BLOC II. ADMINISTRACIÓ I DIRECCIÓ D’EMPRESES

Dedicat a presentar les principals decisions i dilemes de la gestió de les empreses. Els principals temes abordats al llarg d’aquest bloc seran:

Enumeració i identificació de les principals decisions empresarials

Introducció a la teoria de la decisió:

Estratègia empresarial

Selecció de l’estratègia empresarial: Objectius de les empreses

Implementació de l’estratègia

Delegació de decisions

Decisions i competitivitat empresarial:

Avantatge competitiva

Determinants de l’avantatge competitiva

Les capacitats o habilitats directives

L'organització interna de l’empresa


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 32,5 1,3 CM29, CM30, KM24, SM28
Estudi de casos 17 0,68 CM29, CM30, KM24, SM28
Tipus: Supervisades      
Tutories 12 0,48
Tipus: Autònomes      
Estudi de conceptes 45 1,8 CM29, CM30, KM24, SM28
Recerca d'informaci?, preparaci? i resoluci? de casos 40 1,6 KM24

Per a assolir els objectius de l’assignatura, es combinarà la següent metodologia docent:

1.Classes magistrals: En aquestes sessions el professorat desenvoluparan els principals conceptes i nocions fonamentals de l’assignatura. Per facilitar el seu aprenentatge es posaran exemples d’empreses i s’efectuaran les aplicacions pràctiques necessàries.

2.Sessions de treball centrades en un cas: S’utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes teòrics treballats en les sessions magistrals.

3. Activitats diverses de suport: Amb l’objectiu d’apropar l’estudiantat al món de l’empresa durant el curs es proposarà la lectura de articles de premsa i/o de revistes especialitzades on surtin notícies relacionades amb els conceptes que es treballan a l’assignatura.

4. Realització d’activitats pràctiques per part de l'alumnat: Per cada un dels blocs temàtics es facilitarà un dossier d’activitats pràctiques que els estudiants hauran de resoldre de forma autònoma o en  petits grups de treball. Alguns d’aquests pràctics es realitzaran a l’aula i altres no.

5. Tutories presencials i on line: Els alumnes disposaràn d’unes hores on el professorat de l’assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l’estudi de la matèria i en la resolució de problemes.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 40% 2 0,08 CM29, CM30, KM24, SM28
Examen parcial 40% 1,5 0,06 CM29, CM30, KM24
Seguiment del curs 20% 0 0 CM29, CM30, KM24, SM28

Procés i activitats d'avaluació

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:

 1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització i entrega dels casos pràctics i la realització de les activitats programades durant el curs per cada un dels temes. Al llarg del curs es controlaran tots aquests aspectes i que resultaran en una nota que representarà el 20% de la nota final del curs.

2. Activitat avaluativa. A meitat del curs es realitzarà una prova sobre els continguts de la primera part del curs. La nota representarà el 40% de la nota final del curs. Aquesta prova serà alliberatòria pels estudiants que obtinguin una nota de 4 o superior.

 3. Examen al  final. S’avaluarà a l’alumnat en base als continguts de la segona part del curs, que la podran superar si obtenen una nota de 5 o superior. En aquest cas la nota de l’examen representarà el 40% de la nota final del curs. En la mateixa data que l'examen final es farà una prova de recuperació pels estudiants que ho hagin superat l'activitat avaluativa del punt anterior o obtingut la nota mínima per alliberar materia (4 punts)

Per superar l’assignatura és necessari:Treu una nota mínima de 4 punts en els tres components d'avaluació i que la mitjana ponderada de les tres notes que formen l'avaluació del curs sigui igual o superior a 5 punts.(veure punts 1,2 i 3anteriors).

Un alumne/a es considerarà com “No avaluable” a l’ assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No avaluable".

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisióde les qualificacions

Coincidintamb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignaturaserà 0"Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

ALEGRE, LUIS; BERNÉ CARMEN I GALVE, CARMEN (2000). Fundamentos de economía de la empresa: una perspectiva funcional. Ariel Economía, 2ª Edición Actualizada.

CUERVO GARCÍA, ALVARO (2008): Introducción a la Administración de Empresas.Ed. Thomson, Civitas, Sexta Edición.

FERNANDEZ, ESTEBAN; BEATRIZ JUNQUERA y JESÚS ÁNGEL DEL BRÍO (2008). Iniciación a los negocios. Aspectos directivos. Paraninfo.

KOONTZ, H. Y WEIHRICH, H. (2013). Administración: una perspectiva global. Mc- Graw-Hill. Mexico.


Programari

Gantt_Excel

Excel


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 502 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 10 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Espanyol primer quadrimestre tarda