Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana tenir aprovada l'assignatura "Ensenyament i aprenentatge del Coneixement del medi natural, social i cultural".
El plantejament de l’assignatura dins el pla d’estudi dels mestres d’educació primària pretén ampliar i aprofundir en els continguts i les competències necessàries per tal d’impartir l’assignatura del Coneixement del Medi.
A l'assignatura es fa èmfasi en les idees científiques que cal treballar amb l'alumnat de primària (el que anomenarem continguts de la ciència escolar), i en la manera de plantejar el procés d'ensenyament-aprenentatge com una activitat que integra la indagació, la modelització i la comunicació.
Els objectius de l’assignatura són:
1) Identificar i discutir els continguts de ciència escolar bàsics - idees clau- que es treballen a l'Educació primària.
2) Aprofundir en la perspectiva del procés d' ensenyament i aprenentatge de la ciència escolar com una activitat que integra la indagació, la modelització i la comunicació (fer, pensar i parlar)
3) Conèixer, proposar i avaluar activitats per afavorir el desenvolupament de la competència científica a primària.
1. Ensenyar i aprendre sobre la Terra i els seus canvis a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
2. Ensenyar i aprendre sobre els materials i els seus canvis a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
3. Ensenyar i aprendre sobre els éssers vius a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
4. Ensenyar i aprendre sobre els sistemes físics a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
5. Aspectes transversals: actituds envers la ciència, gènere i ciència, sortides al camp i interdisciplinarietat
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 15,5 | 0,62 | |
Sessions en gran grup | 22,5 | 0,9 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 25 | 1 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'alumne | 62 | 2,48 |
METODOLOGIA DOCENT
Sessions en gran grup:
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. S’inclouen activitats que poden realitzar-se de forma individual, en parelles o en petit grup i es posen en comú en el grup classe.
Seminaris:
Espais de treball en grup reduïts supervisat pel professorat destinats a aprofundir en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. Aquestes sessions es faran al laboratori. Recordeu que per entrar al laboratori cal portar bata.
Els espais de laboratori són un espai de reflexió. S’implementarà una metodologia per promoure l’emergència d’idees focalitzant l’atenció en l’activitat que es desenvolupa. No es deixaran entrar ordinadors.
Tutories:
Tutories de resolució de dubtes, de preparació de treballs en grup i de la prova escrita. Revisions d'exàmens.
Treball de l'estudiant:
Elaboració d'activitats, recerca d’informació i materials, estudi i preparació de proves, lectures. Es promou l'ús de diferents eines digitals per a la preparació i la implementació d'activitats relacionades amb els continguts didàctics i científics de l'assignatura.
Durant el 1r trimestre la UAB obre una convocatòria de beques per finançar la sortida.
Els detalls relatius a horaris, preu, itinerari i equipatge es facilitaran a l'inici de curs.
Al Campus Virtual hi trobareu el cronograma de l'assignatura. El primer dia de classe es comença amb una sessió en Gran Grup (a les 8 pels grups de matí i a les 16 pels de tarda) on es distribuiran també els seminaris.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'avaluació en grup | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Activitats d'avaluació individual | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Examen escrit sobre els coneixements adquirits | 50% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
Al llarg de l’assignatura es demanaran diverses activitats que són obligatòries de fer malgrat no tinguin una nota associada. Aquesta assignatura inclou activitats per al desenvolupament de la Competència Digital Docent.
L'avaluació de l'assignatura de didàctica de les ciències consta de 3 tipus d'activitats d'avaluació:
Examen individual (50% de la nota final): prova d'avaluació final on es demana el desenvolupament de diverses qüestions relacionades amb aspectes tant conceptuals com didàctics treballats al llarg del curs. Recuperable.
Activitats individuals d'avaluació (30% de la nota final):
Activitats en grup d'avaluació (20% de la nota final). Activitats en grup on posareu en pràctica allò après tant a nivell conceptual com a nivell didàctic.
Finalment, al llarg del curs es demanaran algunes activitats que seran obligatòries, tot i no tenir una nota específica associada.
Tant les activitats individuals d’avaluació com les activitats d’avaluació en grup hande ser lliurades a través delcampus virtual i no són recuperables per separat.
Una activitat d'avaluació no entregada serà qualificada amb un 0.
L’examen és recuperable.
Per poder calcular la mitjana tenir un 5 a l’examen.
Per poder participar del procés de recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 de la qualificació de l’assignatura.
Es contemplen les següents situacions en la recuperació:
- Si la mitjana de l’assignatura surt aprovada, l’assignatura queda aprovada.
- Si la mitjana de l’assignatura queda suspesa, podrà recuperar les activitats a través d’una prova específica que es realitzarà el dia de l’examen de recuperació. La nota màxima d’aquesta prova específica serà de 5.
A títol orientatiu, i segons el número de crèdits de l’assignatura, cal que destineu 68h de treball autònom a l’assignatura. Tot i que vosaltres sou qui millor sabeu com us heu de distribuir les hores, uns adjuntem una possible distribució:
Examen final |
10h |
|
Activitats individuals d'avaluació |
Transnatura |
6h |
Reflexió individual maqueta |
6h |
|
Reflexió individual activitat |
6h |
|
Activitats grupals d'avaluació |
Elaboració d'una maqueta |
14h |
Activitat científica dialògica |
14h |
DATES D'AVALUACIÓ
GRUPS 21 i 41
Examenfinal |
19/12/24 |
|
Activitats individuals d'avaluació* |
Transnatura: 29/10/24 (G21) i 01/11/24 (G41) Reflexió maqueta: 24/10/24 Reflexió activitat dialògica: 28/11/24 |
|
Activitats grupals d'avaluació*
|
Elaboració maqueta: 31/10/24 Activitat dialògica: 05/12/24 |
|
Examen de recuperació
|
30/01/25 de 18h-21h (G21 i G41) |
GRUP 31 i 71
Examen final |
16/12/24 |
|
Activitats individuals d'avaluació* |
Transnatura: 29/10/24 (G71) i 01/11/24 (G31) Reflexió maqueta: 21/10/24 Reflexió activitat dialògica: 18/11/24 (G31) i 25/11/24 (G71) |
|
Activitats grupals d'avaluació*
|
Elaboració maqueta: 28/10/24 Activitat dialògica: 25/11/24 (G31) i 2/12/24 (G71) |
|
Examen de recuperació
|
27/01/25 de 18-21h (G31 i G71) |
* Aquestes dates poden variar si per circumstàncies no planificades cal modificar el cronograma.
Totes les activitats d'avaluació que es realitzen al llarg del curs s'han de lliurar en el termini establert en el programa de l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació de l'assignatura de didàctica de les ciències consta de 3 tipus d'activitats d'avaluació:
Examen individual (50% de la nota final): prova d'avaluació final on es demana el desenvolupament de diverses qüestions relacionades amb aspectes tant conceptuals com didàctics treballats al llarg del curs. Cal tenir una nota mínima de 5 per poder calcular la mitjana de l’assignatura.
Prova de reflexió didàctica sobre el disseny, implementació i anàlisi d'activitats (25% de la nota final): Presentació i defensa del disseny i implementació d'una activitat d'aula i la seva anàlisi tenint en compte les aproximacions comunicatives, dificultats expressades per l'alumnat i evolució de les seves idees sobre el model matèria o canvi químic.
Prova de reflexió didàctica sobre l'ús de maquetes (25% de la nota final). Presentació i anàlisi del disseny d'una maqueta per respondre una pregunta sobre el model ésser viu. Reflexió didàctica sobre la contribució i limitacions de les maquetes com a recurs didàctic.
Les tres activitats d'avaluació es duran a terme el mateix dia, 19/12/24 (grups 21 i 41), 16/12/24 (grups 31 i 71).
En cas de suspendre l'examen o que malgrat haver-lo aprovat no s’arribi al 5 de mitjana, cal fer l’examen de recuperació. L'examen de recuperació recollirà els tres aspectes descrits de l'avaluació anterior i es farà:
Si s’aprova l’examen de recuperació, la nota global de l’assignatura serà un 5.
ASPECTES GENERALS DE L'AVALUACIÓ
El retorn i la qualificació de les activitats d'avaluació i l'examen es realitzaran com a màxim 20 dies hàbils després de la seva entrega.
L'assistència a les sortides és obligatòria. No hi ha un mínim de presencialitat obligatòria als seminaris.
En cas de no superar la prova final o les activitats formatives, la nota final serà 4.5 (en cas que la mitjana sigui igual o superior a aquesta nota) o la nota mitjana (en cas que sigui inferior a 4.5).
Per poder participar del procés de recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 de la qualificació de l’assignatura. En cas que no s'assoleixi, l'assignatura es qualificarà com a No Avaluable.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit,i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits.
Recordem que, en el cas de lallengua catalana, a 1r i 2n curs es demana que l'estudiant tingui una competència lingüística equivalent al Nivell 1 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària; i que a partir del 3r curs del Grau l'estudiant haurà d'haver mostrat una competència equivalent al Nivell 2 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària (més informació sobre aquests nivells a:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/competencia-linguistica-1345737529755.html
D'acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball es penalitzarà amb un 0 com anota d'aquest treball, perdent la possibilitat de recuperar-la,tantsi és un treball individualcom en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball i/o prova individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Per altres aspectes més genèrics,se segueixenels Criteris i pautes generals d’avaluació de laFacultat de Ciències de l’Educació.
Bibliografia rellevant
*Furman, M. (2016) Educar mentes curiosas:la formación del pensamiento científico y tecnológico en la infancia. Es pot descarregar des de https://expedicionciencia.org.ar/wp-content/uploads/2016/08/Educar-Mentes-Curiosas-Melina-Furman.pdf
National Research Council (2012) A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Es pot descarregar gratuitament des de nap.edu/13165
*Skamp, K. (2014). Teaching primary science constructively. 5th Edition. Cengage Learning.
Bibliografia bàsica
*Arcà, M. (1990). Enseñar Ciencias. ¿Cómo empezar? Reflexiones para una educación científica de base. Barcelona:Paidós.
*Driver, R. I alt (1989) Ideas científicas de la infancia y la adolescencia. Madrid. Morata.
Giordan, A. (1988). Los origenes del saber: de las concepciones personales a los conceptos científicos.Sevilla: Díada Editores.
Giordan, A. (2001). El meu cos, la primera maravella del món. Barcelona: la Campana
*Izquierdo, M.; Aliberas, J. (2004) Pensar, actuar i parlar a la classe de ciències. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB
*Izquierdo, M (ccord) (2011). Química a Infantil i Primària. Ed Graó
Jorba, J.; Sanmartí, N. (1994) Enseñar, aprender y evaluar: un proceso de regulación continua. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa
*Márquez, C, Prat, A (coord.) (2010). Competencia científica i lectora a Secundària. L'ús de textos a les classes de ciències. Barcelona: Dossiers Rosa Sensant, 70
Martí, J. (2012). Aprendre ciències a l'educació primària. Barcelona: Graó
NGSS Lead States (2013).Next Generation Science Standards: For states, by states. Washingotn, DC: The National Academy Press.
*Pujol, R.M. (2001). Les ciències, més que mai, poden ser una eina per formar ciutadans i ciutadanes. Perspectiva escolar, 257, 2-8.
Ramiro, E. (2010). La Maleta de la ciència: 60 experiments d'aire i aigua i centenars de recursos per a tothom. Barcelona: Graó.
*Pujol, R.M. (2003). Didáctica de les Ciencias en la educación primaria. Madrid: Síntesis
*Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona:Graó
*Skamp, K. (2012). Teaching primary science constructively. 4th Edition. Cengage Learning.
Documents oficials
Al web següent i trobareu el currículum vigent així com d'altes documents d'orientació curricular
https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/primaria/
Revistes d’Innovació i Recerca en Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències
Alambique. http://alambique.grao.com (s'hi pot accedir com a usuari UAB)
Enseñanza de las ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. https://ensciencias.uab.es/ (en obert)
Ciències: Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària. https://revistes.uab.cat/ciencies (en obert)
Revistes d’Innovació i Recerca en Ensenyament i Aprenentatge en general (inclouen ciències) (s'hi pot accedir com a usuari UAB)
Aula de Innovación Educativa
Infancia y Aprendizaje
Webs d'interès
CDEC (Centre de Documentació iExperimentació en Ciències) https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/
Projecte Primary Science (1995). Nuffield Foundation. http://www.nationalstemcentre.org.uk/elibrary/collection/448/nuffield-primary-science
Projecte Seeds of Science, Roots of Reading. University of California Berkeley http://www.scienceandliteracy.org/
Aplicatiu de Recobriment Curricular (materials didàctics del CDEC) http://apliense.xtec.cat/arc/cercador
Guies Habitat per a l'educació ambiental https://www.sostenible.cat/article/guia-habitat-activitats-per-a-leducacio-ambiental
Grup Kimeia, grupkimeia.blogspot.com.es
Altres
Harlen, W. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en Ciencias. http://www.gpdmatematica.org.ar/publicaciones/Grandes_Ideas_de_la_Ciencia_Espanol.pdf*
Mapes conceptuals de continguts en progressió d’aprenentatge (del Science Continuum P10, Victoria, Australia)
*Couso, D., Jimenez-Liso, M.R., Refojo, C. & Sacristán, J.A. (Coords) (2020) Enseñando Ciencia con Ciencia. FECYT & Fundacion Lilly. Madrid: Penguin Random House. Document en línea: https://www.fundacionlilly.com/es/actividades/citas-con-la-ciencia/index.aspx*
* llibres escrits per dones
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 711 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 712 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 41 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 71 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |