Logo UAB

Aprenentatge i desenvolupament II

Codi: 102084 Crèdits: 4
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500798 Educació Primària FB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Andy Morodo Horrillo
Correu electrònic:
andy.morodo@uab.cat

Equip docent

Marta Flores Coll

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 

L'assignatura Aprenentatge i Desenvolupament II, en tant que assignatura bàsica, no té prerequisits especials d'entrada. Però les competències i l’opció metodològica que es pren sí que requereixen per part de l'estudiant la participació activa a l'aula, la predisposició a canvis conceptuals, la lectura dels textos proposats, el domini de la llengua catalana i el treball cooperatiu amb els companys i companyes de classe. 

També és molt recomanable haver cursat l'activitat propodèutica de Competències digitals per a la formació universitària.

 


Objectius

L'assignatura Aprenentatge i Desenvolupament II és una assignatura bàsica de 4 crèdits, ubicada al primer semestre de 3r curs del Grau d’Educació Primària, vinculada a l’àmbit de la Psicologia de l’Educació, com també ho són l’assignatura Aprenentatge i Desenvolupament I (de 2n curs) i l’assignatura Diferències i Inclusió (del segon semestre de 3r curs).

Té l'objectiu principal d'ajudar a construir coneixements i desenvolupar habilitats i competències per a la pràctica professional de l'ensenyament. 

Els objectius formatius de l'assignatura són: 

  • Revisar i, si s’escau, reconstruir les pròpies concepcions sobre l'aprenentatge i l'ensenyament i les pròpies competències professionals amb l'ajut de les aportacions teòriques més rellevants i a través de l'anàlisi i la reflexió sobre l'experiència i el procés d’ensenyament-aprenentatge.
  • Analitzar els processos psicopedagògics i motivacionals que tenen lloc en el context de l'aprenentatge escolar amb la finalitat d'optimitzar-los. 
  • Adquirir estratègies i recursos per a implementar un ensenyament i una avaluació basades en competències i ajustades al context actual i a les evidències. 

Competències

  • Abordar i resoldre problemes de disciplina.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Analitzar i comprendre els processos educatius a l'aula i fora d'ella relatius al període 6-12.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats), per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Comprendre els processos d'aprenentatge relatius al període 6-12 al context familiar, social i escolar.
  • Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació.
  • Conèixer i saber exercir les funcions de tutor i orientador en relació amb l'educació familiar al període 6-12.
  • Conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les característiques dels seus contextos motivacionals i socials.
  • Conèixer les propostes i desenvolupaments actuals basats en l'aprenentatge de competències.
  • Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuïr a la resolució pacífica de conflictes.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació, organitzar-la i presentar-la a classe utilitzant els recursos TIC.
  2. Conèixer i valorar les diferents modalitats de formació permanent de professorat, tant formals com informals per a l'avenç cap a la inclusió.
  3. Dominar les competències comunicatives verbals i no verbals i les habilitats socials que permeten optimitzar el clima relacional d'aula i potenciar la funció docent i tutorial.
  4. Entendre les implicacions de l'aprenentatge de competències (transversalitat, ús condicional i identificació de continguts bàsics) i la seva relació amb els diferents tipus de coneixements.
  5. Entendre les perspectives constructivistes com a una eina per a l'anàlisi, comprensió i millora de les pràctiques escolars.
  6. Estimar la importància dels factors socioafectius en l'aprenentatge escolar ('autoconcepte, atribucions causals i motivació).
  7. Experienciar competències socioemocionals (com l'avaluació d'altres) per tal de poder exercitar-les i millorar-les.
  8. Identificar les diferents concepcions sobre el desenvolupament, i les seves implicacions sobre les pràctiques d'ensenyament.
  9. Identificar les estratègies i fases en l'aprenentatge de les actituds, valors i normes, entenent el conflicte com una oportunitat d'aprenentatge.
  10. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit de coneixement propi.
  11. Identificar les influències educatives en els processos d'aprenentatge dels infants.
  12. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  13. Reconèixer la importància de la competència social, i dintre dels diferents tipus de coneixements, la rellevància i el tractament educatiu de les actituds, valors i normes.
  14. Reconèixer la importància dels coneixements previs dels alumnes com a punt de partida de la construcció del coneixement, identificant els tipus i formes d'activar-los, avaluar-los i reestructurar-los.
  15. Reflexionar a l'aula, a la llum dels continguts treballats, sobre les experiències de pràctica professional, de forma crítica i constructiva.
  16. Ser conscient de l'evolució del concepte d'intel·ligència cap a posicions més plurals i de la complexitat de la seva potencialitat influència sobre l'èxit escolar.
  17. Simular el rol de tutor de forma ajustada en les entrevistes amb famílies.
  18. Situar la disciplina en l'aprenentatge de les normes i valors, en el marc de la negociació i resolució educativa dels conflictes.
  19. Valorar el treball en equip entre mestres i altres professionals en la identificació, avaluació i resposta a les necessitats educatives dels infants, i elaborar treballs en equip al llarg de l'assignatura.
  20. Valorar la interacció entre iguals, entendre les bases de l'aprenentatge entre iguals com a procés d'ajuda a la reflexió i, a l'hora, per fomentar l'autonomia.

Continguts

1. Docent socioconstructivista competent.

1.1. Ensenyament-aprenentatge des del socioconstructivisme i l'evidència científica.

1.2. Competències professionals en l'ensenyament.

1.3. Identitat docent, gestió de l'aula i resolució d'incidents crítics.

2. Alumnat. Aprenentatge i desenvolupament personal.

2.1. Motivació acadèmica.

2.2. Atenció educativa inclusiva i Disseny Universal per a l'Aprenentatge.

3. Competències. Què i com aprendre i ensenyar.

3.1. Ensenyament-aprenentatge i avaluació per competències.

3.2. Competència Digital Docent i recursos digitals per a la docència.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup 10 0,4
Seminaris 20 0,8
Tipus: Supervisades      
Hores de supervisió, tutories i avaluació 20 0,8
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 50 2

En termes generals, la metodologia que es du a terme en aquesta assignatura incorpora els següents punts: 

  • Paidocentrisme.
  • Mètodes i tècniques d'aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu.
  • Mètodes actius i participatius.
  • Concepció socioconstructivista i dialògica, en la qual la reflexió constitueix un procés elemental.
  • Ús d'eines digitals.

L'assignatura combina diferents metodologies d'aula com el debat, l'exposició, l'anàlisi de casos, el role-play, etc.

Aquesta assignatura proposa realitzar un dels ítems d'avaluació utilitzant la metodologia d'aprenentatge basat en reptes (ABR). Es tracta d'afrontar problemes reals i complexos identificats per professionals per tal de realitzar una definició adequada i apuntar possibles solucions.

Aquest repte es podrà desenvolupar amb la metodologia d’Aprenentatge Servei (ApS) a través de la qual l’alumnat que ho decideixi, amb el vistiplau del professorat, podrà participar en la resolució d’una necessitat real d’un centre educatiu. Aquesta metodologia parteix de la identificació d’una necessitat real i comporta tres factors: la prestació d’un servei per resoldre-la, un aprenentatge significatiu per l’estudiant i un procés reflexiu.

En relació a les tutories, cada docent informarà de l'horari i del procediment per a reservar dia i hora. Les tutories poden ser individuals o en grup. El docent o la docent informarà també si alguna de les tutories té caràcter obligatori. 

Projecte TransNatura:

Transnatura és el títol del projecte pluridisciplinar dissenyat entre els equips docents de cinc de les assignatures de 3r curs del Grau en Educació Primària (Aprenentatge i Desenvolupament II,Didàctica de les Ciències Experimentals, Educació Musical Visual i aprenentatge, Educació Física i la seva Didàctica I i Llengües i Aprenentatge). Consisteix en una sortida de dos dies i una nit a la natura (Vall de Núria) en la qual es vol proporcionar una vivència intensa i formativa en el medi natural que, a més a més de treballar objectius específics de les disciplines, també facilita l'abordatge d'aspectes transversals com per exemple la sostenibilitat, la vida saludable, la convivència i la relació entre escola i natura, entre d'altres. 

La sortida es durà a terme els dies 21 i 22 d'octubre per als grups 21 i 71, i els dies 24 i 25 d'octubre per als grups 31 i 41; així doncs, inclou pernoctació. 

L'assistència és obligatòria. En cas que no es pugui assistir per un motiu justificat, s'haurà d'acreditar i realitzar un treball compensatori prèviament acordat amb el/la docent. Les activitats que es realitzin durant la sortida formaran part de l'avaluació continuada de les diferents assignatures. Els detalls relatius a horaris, preu, itinerari i equipatge es facilitaran a l'inici de curs. 

El preu estimat ronda els 60 euros (inclou el cremallera, el sopar, el dormir, l'esmorzar i el dinar del segon dia). La UAB obre a l'octubre una convocatòria de beques per finançar les sortides de camp. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Carpeta d'aprenentatge 28% 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 18, 19, 20
Recerca aplicada: elaboració d'una proposta 17% 0 0 1, 3, 4, 7, 11, 12, 14, 15, 19, 20
Role-play: resolució d'un cas 33% 0 0 3, 4, 5, 11, 13, 15, 17
Taques d'aula, reflexions i actitud 22% 0 0 3, 4, 5, 6, 7, 13, 15, 16, 17, 18

Requisits

Assistència: L'estudiant ha de mantenir una assistència mínima del 80% per poder obtenir una qualificació positiva. Les absències parcials o retards també es tenen en compte a l'hora de valorar l'assistència. 

Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d'absència serveixen únicament per explicar l'absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Només en casos excepcionals, i degudament documentats, el professorat responsable de l'assignatura podrà arbitrar, si és possible, activitats complementàries que compensin la presencialitat exigida. 

Còpia i plagi: La copia o plagi, en qualsevol producció o activitat d’avaluació, constitueixen un delicte que pot representar suspendre l'assignatura. La còpia o plagi es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, sense opció a recuperar, tant si és una evidència individual com si és en grup. 

En aquesta línia, cal que en totes les produccions es realitzi una correcta citació́ de les fonts consultades i/o eines utilitzades, incloent les d’intel·ligència artificial, seguint les normes de l'estil APA7 (American Psychological Association). No citar les fonts i/o les eines, es considera plagi.

Competència comunicativa: Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el/la docent considera que no compleix aquests requisits. 

Competència digital: Aquesta assignatura inclou activitats per al desenvolupament de la Competència Digital Docent, com per exemple, l’ús d’eines digitals per analitzar una recerca i exposar-la, per a fer co-avaluació d’una activitat de classe, per fer una exposició amb contingut interactiu, per a l’anàlisi de casos o per a la participació en plataformes digitals.

Actitud: Per aprovar l'assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa i un compromís ètic amb els principis deontològics de la professió, és a dir, una actitud de respecte, on s'inclou la puntualitat, l'empatia o el respecte a la diversitat i pluralitat d'idees, persones i situacions. Per tant, no s'acceptaran actituds xenòfobes, masclistes, homòfobes o discriminatòries en general. També es requereix la participació activa, l'ús adequat dels dispositius digitals, la responsabilitat i el pensament crític. 

Assoliment: Per aprovar l'assignatura s'ha d'aprovar cadascuna de les evidències que s'exposen a continuació. 

Evidències d'aprenentatge: 

1) Carpeta d'aprenentatge. 

La carpeta d'aprenentatge és una eina d’avaluació continuada. Caldrà realitzar una entrega parcial per a cada bloc, així com una entrega final de la carpeta revisada. Per a les entregues parcials es rebrà feedback qualitatiu però no una qualificació, ja que aquesta s'atorgarà a l'entrega final, a la qual caldrà indicar i justificar les revisions i canvis realitzats. La carpeta d'aprenentatge parcial de cada bloc s'ha de lliurar com a màxim sis dies després de la finalització del bloc. Tot i que la carpeta d'aprenentatge es realitza de manera cooperativa, es podrà atribuir una qualificació diferenciada a cada membre de l'equip. 

2) Recerca aplicada (ABR i ApS) 

Consisteix en l'elaboració en equip i presentació oral d'una proposta educativa, basada en la recerca, per a donar resposta o solució al repte o necessitat plantejat. 

3) Role-play de resolució d'un cas 

Aquesta prova es fa en format role-playing i pot combinar la intervenció oral i escrita, així com la reflexió individual amb la discussió en grup, tot i que la qualificació és individual. 

4) Actitud, reflexió i tasques d'aula 

Al llarg dels seminaris es valorarà l'actitud, la participació, les reflexions orals i escrites i les competències mostrades (pensament crític, competència comunicativa, cooperació, puntualitat, respecte...) així com també es realitzaran tasques vinculades al projecte TransNatura i als continguts de l'assignatura, com qüestionaris sobre les lectures proposades i la teoria treballada. 

Resum: 

 Evidència

Quan es realitza

Pes

Tipologia

Carpeta d’aprenentatge

Entrega parcial en finalitzar cada bloc. Entrega final el dia abans de la resolució de cas.

28%

Construcció cooperativa en equip.

Recerca aplicada

La sessió posterior a la finalització del 2n bloc temàtic.

17%

ABR en equip.

Role play de resolució de cas

G21: 09/12/24

G31: 10/12/24

G41: 09/12/24

G71: 20/12/24

33%

Role-play (en grup, però qualificació individual)

Actitud, reflexió i tasques

A cada sessió, inclosa TransNatura.

22%

Mixta. Individual

Es considerarà No Avaluable quan no s'hagi aportat alguna de les evidències d'avaluació o no es compleixi el criteri d'assistència.

Les devolucions, retorns o qualificació de les activitats d'avaluació es realitzaran en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic.

 

Recuperació:

Per a optar a recuperació, a més de complir els requisits indicats a la Normativa acadèmica de la Universitat Autònoma de Barcelona, s'ha de tenir en compte el següent: 

Es podrà optar a recuperació quan s'hagi suspès una o més evidències i alhora la qualificació mitjana de l'assignatura sigui com a mínim de 3,5. La recuperació consistirà en la realitzaciód'una o diverses activitats amb els mateixos criterisiresultats d'aprenentatge que l'evidència o evidències suspeses. Les recuperacions es lliuraran una setmana després de la notificació a l'estudiant. En cas d'haver de recuperar el conjunt de l'assignatura, l'estudiant haurà de realitzar un conjunt d’activitats, tant escrites com orals, vinculades als resultats d'aprenentatge de l'assignatura. 

Les recuperacions es penalitzaran amb una qualificació màxima d'un 5. 

La data per a les activitats presencials de recuperació és el 10/01/25, tant per a l'avaluació continuada com per a l'avaluació única.

Avaluació única: 

En aquesta assignatura l'estudiant es pot acollir a l'avaluació única. L'estudiant d'avaluació única haurà de complir els mateixos requisits d'avaluació que l'alumnat d'avaluació continuada, indicats a l'inici d'aquest apartat (inclòs l'assistència). També haurà d'aprovar totes les evidències però amb la particularitat que les lliurarà totes en una única data (aquesta data coincideix amb l'activitat de role-play de resolució de cas, és a dir, després de finalitzar el 3r bloc) i per tant no rebrà feedback durant l'assignatura. En cas que no es pugui formar un equip de treball amb l'alumnat que opta a avaluació única, totes les evidències s'hauran de realitzar de manera individual. L'evidència corresponent a la Carpeta d'aprenentatge es substituirà per una prova oral davant d'un tribunal format per dos o més docents de l'assignatura, el mateix dia del lliurament de les evidències (data de l'activitat de role-play). Per a l'exposició de la recerca aplicada l'alumnat haurà de gravar-se en vídeo realitzant aquesta exposició i lliurar la gravació. El Role-play de resolució de cas es realitzarà juntament ambl'alumnat d'avaluació continuada. Les tasques d'aula, activitats o qüestionaris vinculats als seminaris, a TransNatura ia les lectures es lliuraran tots alhora en la data corresponent al dia del role-play de resolució de cas (veure taula resum). 

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.


Bibliografia

Les referències que s'indiquen a continuació tenen un caràcter orientatiu. El professorat definirà el caràcter obligatori, recomanat o opcional d’aquelles referències que es consideren adients durant el desenvolupament del curs. En l’assignatura podran ser proposades lectures obligatòries i recomanades en català, castellà o anglès.

 

  • APA, Coalition for Psychology in Schools and Education. (2015). 20 principios fundamentales de la psicología para la enseñanza y el aprendizaje desde la educación infantil hasta la enseñanza secundaria. (J. Tourón, Trad.). 
  • CAST (2015). Universal design for learning guidelines version 2.0 Wakefield (A. Dalmau i I. Sala, Trad.), MA: Author. (Treball original publicat el 2011). 
  • Cerdán, R. i Salmerón, L. (coords.) (2018). Claves apra la práctica de la psicología educativa. Paraninfo universidad.
  • Clarà, M. (2017). Teacher resilience and meaning transformation: How teacher reappraise situations of adversity. Teaching and Teacher Education, 63, 82-91. 
  • Col·legi oficial de doctors i llicenciats en filosofia i lletres i en ciències de Catalunya, (2021). Codi deontològic de la professió docent. Disponible a: https://www.cdl.cat/uploaded_files/userfiles/files/Codi%20CDl%202021.pdf
  • Coll, C. (2010). Enseñar y aprender, construir y compartir: procesos de aprendizaje y ayuda educativa. A C. Coll (Coord.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la Educación Secundaria (pp. 31-61). Graó.
  • Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament (2013). Materials per a l’atenció a la diversitat i la inclusió. Direcció General de l’Educació Básica i el Batxillerat.
  • González, A. (2005). Motivación intrínseca para el aprendizaje. A Motivación académica. teoría, aplicación y evaluación. Pirámide. 
  • Monereo, C. (2010). ¡Saquen el libro de texto! Resistencia, obstáculos y alternativas en la formación de los docentes para el cambio educativo. Revista de Educación352, 583–597. 
  • Monereo, C. (2023). Aprender de las crisis: Los incidentes críticos como metodología para educar, también, emocionalmente. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 3(1), 15-37.
  • Ribosa, J. (2020). El docente socioconstructivista: un héroe sin capa. Educar. 56(1), 77-90.
  • Sanmartí, N. (2020). Avaluar és aprendre. L’avaluació per millorar els aprenentatges del’alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Direcció General de l’Educació Básica i el Batxillerat.
  • Zabala, A., López, A., Moreno, E. i Bosch, O. (2020). Evidències científiques per millorar la pràctica docent. Dossier. Graó.

Programari

Al llarg de l'assignatura, a més de fer ús de l'entorn Moodle de la Universitat (Campus Virtual), es podrà sol·licitar a l'alumnat fer ús de programari divers com: 

  • Edició de text (p.ex. Microsoft Word).
  • CRS ( p.ex. Wooclap).
  • Creació de contingut multimèdia (p.ex. Genially)

Per aquest motiu, és molt recomanable dur portàtil o tauleta a classe.
També és imprescindible que l'alumnat consulti freqüentment el correu institucional i l'aula Moodle.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 211 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 311 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 411 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 412 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 711 Anglès primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 712 Anglès primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 21 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 31 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 41 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 71 Anglès primer quadrimestre tarda