Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | FB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura Aprenentatge i Desenvolupament II, en tant que assignatura bàsica, no té prerequisits especials d'entrada. Però les competències i l’opció metodològica que es pren sí que requereixen per part de l'estudiant la participació activa a l'aula, la predisposició a canvis conceptuals, la lectura dels textos proposats, el domini de la llengua catalana i el treball cooperatiu amb els companys i companyes de classe.
També és molt recomanable haver cursat l'activitat propodèutica de Competències digitals per a la formació universitària.
L'assignatura Aprenentatge i Desenvolupament II és una assignatura bàsica de 4 crèdits, ubicada al primer semestre de 3r curs del Grau d’Educació Primària, vinculada a l’àmbit de la Psicologia de l’Educació, com també ho són l’assignatura Aprenentatge i Desenvolupament I (de 2n curs) i l’assignatura Diferències i Inclusió (del segon semestre de 3r curs).
Té l'objectiu principal d'ajudar a construir coneixements i desenvolupar habilitats i competències per a la pràctica professional de l'ensenyament.
Els objectius formatius de l'assignatura són:
1. Docent socioconstructivista competent.
1.1. Ensenyament-aprenentatge des del socioconstructivisme i l'evidència científica.
1.2. Competències professionals en l'ensenyament.
1.3. Identitat docent, gestió de l'aula i resolució d'incidents crítics.
2. Alumnat. Aprenentatge i desenvolupament personal.
2.1. Motivació acadèmica.
2.2. Atenció educativa inclusiva i Disseny Universal per a l'Aprenentatge.
3. Competències. Què i com aprendre i ensenyar.
3.1. Ensenyament-aprenentatge i avaluació per competències.
3.2. Competència Digital Docent i recursos digitals per a la docència.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 10 | 0,4 | |
Seminaris | 20 | 0,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Hores de supervisió, tutories i avaluació | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 50 | 2 |
En termes generals, la metodologia que es du a terme en aquesta assignatura incorpora els següents punts:
L'assignatura combina diferents metodologies d'aula com el debat, l'exposició, l'anàlisi de casos, el role-play, etc.
Aquesta assignatura proposa realitzar un dels ítems d'avaluació utilitzant la metodologia d'aprenentatge basat en reptes (ABR). Es tracta d'afrontar problemes reals i complexos identificats per professionals per tal de realitzar una definició adequada i apuntar possibles solucions.
Aquest repte es podrà desenvolupar amb la metodologia d’Aprenentatge Servei (ApS) a través de la qual l’alumnat que ho decideixi, amb el vistiplau del professorat, podrà participar en la resolució d’una necessitat real d’un centre educatiu. Aquesta metodologia parteix de la identificació d’una necessitat real i comporta tres factors: la prestació d’un servei per resoldre-la, un aprenentatge significatiu per l’estudiant i un procés reflexiu.
En relació a les tutories, cada docent informarà de l'horari i del procediment per a reservar dia i hora. Les tutories poden ser individuals o en grup. El docent o la docent informarà també si alguna de les tutories té caràcter obligatori.
Projecte TransNatura:
Transnatura és el títol del projecte pluridisciplinar dissenyat entre els equips docents de cinc de les assignatures de 3r curs del Grau en Educació Primària (Aprenentatge i Desenvolupament II,Didàctica de les Ciències Experimentals, Educació Musical Visual i aprenentatge, Educació Física i la seva Didàctica I i Llengües i Aprenentatge). Consisteix en una sortida de dos dies i una nit a la natura (Vall de Núria) en la qual es vol proporcionar una vivència intensa i formativa en el medi natural que, a més a més de treballar objectius específics de les disciplines, també facilita l'abordatge d'aspectes transversals com per exemple la sostenibilitat, la vida saludable, la convivència i la relació entre escola i natura, entre d'altres.
La sortida es durà a terme els dies 21 i 22 d'octubre per als grups 21 i 71, i els dies 24 i 25 d'octubre per als grups 31 i 41; així doncs, inclou pernoctació.
L'assistència és obligatòria. En cas que no es pugui assistir per un motiu justificat, s'haurà d'acreditar i realitzar un treball compensatori prèviament acordat amb el/la docent. Les activitats que es realitzin durant la sortida formaran part de l'avaluació continuada de les diferents assignatures. Els detalls relatius a horaris, preu, itinerari i equipatge es facilitaran a l'inici de curs.
El preu estimat ronda els 60 euros (inclou el cremallera, el sopar, el dormir, l'esmorzar i el dinar del segon dia). La UAB obre a l'octubre una convocatòria de beques per finançar les sortides de camp.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Carpeta d'aprenentatge | 28% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 18, 19, 20 |
Recerca aplicada: elaboració d'una proposta | 17% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 7, 11, 12, 14, 15, 19, 20 |
Role-play: resolució d'un cas | 33% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 11, 13, 15, 17 |
Taques d'aula, reflexions i actitud | 22% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 13, 15, 16, 17, 18 |
Requisits:
Assistència: L'estudiant ha de mantenir una assistència mínima del 80% per poder obtenir una qualificació positiva. Les absències parcials o retards també es tenen en compte a l'hora de valorar l'assistència.
Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d'absència serveixen únicament per explicar l'absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Només en casos excepcionals, i degudament documentats, el professorat responsable de l'assignatura podrà arbitrar, si és possible, activitats complementàries que compensin la presencialitat exigida.
Còpia i plagi: La copia o plagi, en qualsevol producció o activitat d’avaluació, constitueixen un delicte que pot representar suspendre l'assignatura. La còpia o plagi es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, sense opció a recuperar, tant si és una evidència individual com si és en grup.
En aquesta línia, cal que en totes les produccions es realitzi una correcta citació́ de les fonts consultades i/o eines utilitzades, incloent les d’intel·ligència artificial, seguint les normes de l'estil APA7 (American Psychological Association). No citar les fonts i/o les eines, es considera plagi.
Competència comunicativa: Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el/la docent considera que no compleix aquests requisits.
Competència digital: Aquesta assignatura inclou activitats per al desenvolupament de la Competència Digital Docent, com per exemple, l’ús d’eines digitals per analitzar una recerca i exposar-la, per a fer co-avaluació d’una activitat de classe, per fer una exposició amb contingut interactiu, per a l’anàlisi de casos o per a la participació en plataformes digitals.
Actitud: Per aprovar l'assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa i un compromís ètic amb els principis deontològics de la professió, és a dir, una actitud de respecte, on s'inclou la puntualitat, l'empatia o el respecte a la diversitat i pluralitat d'idees, persones i situacions. Per tant, no s'acceptaran actituds xenòfobes, masclistes, homòfobes o discriminatòries en general. També es requereix la participació activa, l'ús adequat dels dispositius digitals, la responsabilitat i el pensament crític.
Assoliment: Per aprovar l'assignatura s'ha d'aprovar cadascuna de les evidències que s'exposen a continuació.
Evidències d'aprenentatge:
1) Carpeta d'aprenentatge.
La carpeta d'aprenentatge és una eina d’avaluació continuada. Caldrà realitzar una entrega parcial per a cada bloc, així com una entrega final de la carpeta revisada. Per a les entregues parcials es rebrà feedback qualitatiu però no una qualificació, ja que aquesta s'atorgarà a l'entrega final, a la qual caldrà indicar i justificar les revisions i canvis realitzats. La carpeta d'aprenentatge parcial de cada bloc s'ha de lliurar com a màxim sis dies després de la finalització del bloc. Tot i que la carpeta d'aprenentatge es realitza de manera cooperativa, es podrà atribuir una qualificació diferenciada a cada membre de l'equip.
2) Recerca aplicada (ABR i ApS)
Consisteix en l'elaboració en equip i presentació oral d'una proposta educativa, basada en la recerca, per a donar resposta o solució al repte o necessitat plantejat.
3) Role-play de resolució d'un cas
Aquesta prova es fa en format role-playing i pot combinar la intervenció oral i escrita, així com la reflexió individual amb la discussió en grup, tot i que la qualificació és individual.
4) Actitud, reflexió i tasques d'aula
Al llarg dels seminaris es valorarà l'actitud, la participació, les reflexions orals i escrites i les competències mostrades (pensament crític, competència comunicativa, cooperació, puntualitat, respecte...) així com també es realitzaran tasques vinculades al projecte TransNatura i als continguts de l'assignatura, com qüestionaris sobre les lectures proposades i la teoria treballada.
Resum:
Evidència |
Quan es realitza |
Pes |
Tipologia |
Carpeta d’aprenentatge |
Entrega parcial en finalitzar cada bloc. Entrega final el dia abans de la resolució de cas. |
28% |
Construcció cooperativa en equip. |
Recerca aplicada |
La sessió posterior a la finalització del 2n bloc temàtic. |
17% |
ABR en equip. |
Role play de resolució de cas |
G21: 09/12/24 G31: 10/12/24 G41: 09/12/24 G71: 20/12/24 |
33% |
Role-play (en grup, però qualificació individual) |
Actitud, reflexió i tasques |
A cada sessió, inclosa TransNatura. |
22% |
Mixta. Individual |
Es considerarà No Avaluable quan no s'hagi aportat alguna de les evidències d'avaluació o no es compleixi el criteri d'assistència.
Les devolucions, retorns o qualificació de les activitats d'avaluació es realitzaran en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic.
Recuperació:
Per a optar a recuperació, a més de complir els requisits indicats a la Normativa acadèmica de la Universitat Autònoma de Barcelona, s'ha de tenir en compte el següent:
Es podrà optar a recuperació quan s'hagi suspès una o més evidències i alhora la qualificació mitjana de l'assignatura sigui com a mínim de 3,5. La recuperació consistirà en la realitzaciód'una o diverses activitats amb els mateixos criterisiresultats d'aprenentatge que l'evidència o evidències suspeses. Les recuperacions es lliuraran una setmana després de la notificació a l'estudiant. En cas d'haver de recuperar el conjunt de l'assignatura, l'estudiant haurà de realitzar un conjunt d’activitats, tant escrites com orals, vinculades als resultats d'aprenentatge de l'assignatura.
Les recuperacions es penalitzaran amb una qualificació màxima d'un 5.
La data per a les activitats presencials de recuperació és el 10/01/25, tant per a l'avaluació continuada com per a l'avaluació única.
Avaluació única:
En aquesta assignatura l'estudiant es pot acollir a l'avaluació única. L'estudiant d'avaluació única haurà de complir els mateixos requisits d'avaluació que l'alumnat d'avaluació continuada, indicats a l'inici d'aquest apartat (inclòs l'assistència). També haurà d'aprovar totes les evidències però amb la particularitat que les lliurarà totes en una única data (aquesta data coincideix amb l'activitat de role-play de resolució de cas, és a dir, després de finalitzar el 3r bloc) i per tant no rebrà feedback durant l'assignatura. En cas que no es pugui formar un equip de treball amb l'alumnat que opta a avaluació única, totes les evidències s'hauran de realitzar de manera individual. L'evidència corresponent a la Carpeta d'aprenentatge es substituirà per una prova oral davant d'un tribunal format per dos o més docents de l'assignatura, el mateix dia del lliurament de les evidències (data de l'activitat de role-play). Per a l'exposició de la recerca aplicada l'alumnat haurà de gravar-se en vídeo realitzant aquesta exposició i lliurar la gravació. El Role-play de resolució de cas es realitzarà juntament ambl'alumnat d'avaluació continuada. Les tasques d'aula, activitats o qüestionaris vinculats als seminaris, a TransNatura ia les lectures es lliuraran tots alhora en la data corresponent al dia del role-play de resolució de cas (veure taula resum).
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Les referències que s'indiquen a continuació tenen un caràcter orientatiu. El professorat definirà el caràcter obligatori, recomanat o opcional d’aquelles referències que es consideren adients durant el desenvolupament del curs. En l’assignatura podran ser proposades lectures obligatòries i recomanades en català, castellà o anglès.
Al llarg de l'assignatura, a més de fer ús de l'entorn Moodle de la Universitat (Campus Virtual), es podrà sol·licitar a l'alumnat fer ús de programari divers com:
Per aquest motiu, és molt recomanable dur portàtil o tauleta a classe.
També és imprescindible que l'alumnat consulti freqüentment el correu institucional i l'aula Moodle.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 211 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 411 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 412 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 711 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 712 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 41 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 71 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |