Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura de didàctica i desenvolupament curricular, com assignatura de segon curs del grau d’Educació Primària, té com a referents les assignatures d’educació i contextos educatius i teories i pràctiques contemporànies en educació impartides a primer curs. Això significa que per poder desenvolupar adequadament l’assignatura de didàctica i desenvolupament curricular caldran uns mínims de suficiència en relació a les assignatures esmentades. De fet, l’assoliment de les competències en relació als processos i contextos educatius inclou el treball en relació amb la didàctica i el desenvolupament curricular. Per altra banda, podríem dir que contextos educatius i teories i pràctiques contemporànies constitueix una part de les bases i fonament per la didàctica i el desenvolupament curricular.
La didàctica i el desenvolupament curricular a la titulació de primària està orientada a comprendre els processos d’ensenyament i aprenentatge en el context de l’educació primària i a analitzar els plantejament curriculars, des del punt de vista del seu disseny i desenvolupament, més permitent i actuals en aquesta etapa d’ensenyament.
Es tracta, doncs, d’una assignatura que tindrà una continuïtat a tercer curs amb l’assignatura planificació, investigació i innovació que permetrà aprofundit i ampliar els plantejaments didàctics i curriculars, en aquest cas, més concretament, en les funcions de planificació, investigació i innovació.
Des d’aquest punt de vista, l’assignatura de didàctica i desenvolupament curricular ha d’establir els referents teòrics i pràctics pel treball a l’etapa d’educació primària.
Els objectius de l’assignatura es concreten en:
ELS CONTINGUTS DE L'ASSIGNATURA SÓN ELS SEGÜENTS
BLOC 1: La didàctica i la teoria curricular
1. Didàctica i currículum: aproximació conceptual.
2. Teories i paradigmes del currículum.
3. Bases i fonaments del currículum.
BLOC 2: Disseny i desenvolupament curricular
4. Estructura curricular a l'Etapa de l'Educació Primària.
5. Les competències bàsiques com a eix vertebrador del disseny i desenvolupament curricular.
6. La programació d'aula: De la competència a la concreció dels objectius, selecció i seqüenciació de continguts, estratègies metodològiques pel desenvolupament de competències i avaluació d'aprenentatges.
BLOC 3: La funció docent i la gestió de grups
7. Les funcions docents: de la planificació a l'avaluació, la funció tutorial.
8. La gestió i dinamització del grup classe.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Gran grup. Activitats magistrals en les que la figura docent assumeix un rol actiu implicant la participació de l'estudiantat en el procés. La finalitat d'aquestes activitats és la de presentar els continguts i la presentació d'activitats. | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
Seminari presencial. Activitats d'aprenentatge cooperatiu mitjançant les quals l'estudiantat, en grup, treballa per l'assoliments dels aprenentatges. Activitats estructurades i conegudes des de l'inici. | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisada. El·laboració en grup, tutorització i lliuraments de pràctiques. Activitat combinada presencial i a distància. | 16 | 0,64 | 2, 10, 12, 13, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Autònomes | 75 | 3 | 6, 8, 10 |
El plantejament metodològic, sota el principi de la multivarietat d’estratègies metodològiques, ha de facilitar la participació activa i la construcció del procés aprenentatge per part de l’estudiant.
En aquest sentit es plantejaran sessions magistrals en gran grup, activitats de seminaris que permetin el treball en petit grups cooperatius, i es potenciarà el treball autònom.
Així mateix, en el marc d'aquesta assignatura, s'aporta al desenvolupament de la CDD a través del Desenvolupament d'una unitat didàctica integrant les àrees del currículum de primària, inclosa la Competència Digital, on s’integren metodologies innovadores amb tecnologies.
La figura docent, en aquest plantejament metodològic, ha de donar suport constant a l’estudiant (persona responsable del seu aprenentatge), facilitant els mitjans i recursos necessaris per tal de mediar en el seu procés d’aprenentatge.
Les tutories en aquest context esdevindran una part fonamental de la metodologia de treball.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació d'una pràctica grupal (avaluació grupal). | 5% | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 7, 10, 11, 15 |
Realització d'una prova escrita sobre el contingut teòric (avaluació individual). | 50% | 4 | 0,16 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 15, 17, 21 |
Treball en els seminaris, realització i lliurament de proves/activitats pràctiques (avaluació grupal). | 45% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
En el sistema d’avaluació plantejat en aquesta assignatura es farà un seguiment del procés d’aprenentatge de l’alumnat per tal de poder-lo guiar i orientar mitjançant els seminaris i les tutories. D’altra banda, aquest seguiment ha de permetre prendre decisions sobre el ritme de desenvolupament de l’assignatura. En finalitzar l’assignatura es verificarà el nivell d’aprenentatges assolits tenint com a referència les competències i els objectius plantejats. Aquesta assignatura, també inclou activitats per al desenvolupament de la Competència Digital Docent.
Per avaluar els aprenentatges de l'alumnat s'aplicaran, bàsicament, tres tipus d’evidències:
Abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’han escrit correctament les fonts, les notes, les citacions textuals i les referències bibliogràfiques seguint la normativa APA (darrera edició) i d’acord a la documentació que es resumeix en fonts de la UAB: https://ddd.uab.cat/pub/guibib/113512/modelapa_a2021a.pdf; https://normas-apa.org/; https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html; https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
Per tal de superar l’assignatura caldrà realitzar, presentar en la data indicada, defensar (si s’escau) i superar (nota mínima de 5) totes les activitats/pràctiques/exercicis/proves pràctiques sol·licitades i la prova escrita programada.
Un altre aspecte a tenir present serà el pes específics de cada evidència en el conjunt de la nota final de l’assignatura (veure quadre anterior on figura la ponderació).
Les qualificacions de cadascuna de les evidències d’avaluació es faran públiques al campus virtual en un termini màxim de 20 dies hàbils des del seu lliurament. La persona que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquesta assignatura i que es consigna en el programa.
AVALUACIÓ ÚNICA
Les evidències de l’avaluació única s’hauran de lliurar al mes de Gener de 2025, coincidint amb la realització de l’examen escrit. Concretament:
Aquesta avaluació contempla:
Totesles evidències contemplades a l'avaluació única hauran de superar-se amb una qualificació mínima de 5.
La data de recuperació de l’avaluació única serà la mateixa que l'establerta en l'avaluació continuada (fixada dues setmanes després: 7 de febrer per al grup 21; 29 de gener per al grup 31; 5 de febrer per als grups 41 i 71). S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Tant en el procés d'avaluació continuada com única, en totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si la figura docent considera que no compleix aquests requisits. Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Per aprovar aquesta assignatura caldrà també mostrar una actitud compatible amb la professió educativa. Caldrà demostrar escolta activa, respecte, participació activa a les classes, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), mostrar pensament crític i unes conductes que afavoreixen un entorn amable i positiu, democràtic i on es respecten les diferències.
La còpia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, totes les persones integrants del grup tindran un 0).
Per obtenir més informació sobre els criteris i pautes generals d’avaluació de la Facultat de Ciències de l’Educació es pot consultar el següent enllaç: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345725434468.html
A continuació es proporciona la bibliografia bàsica. En el programa de l’assignatura i durant el desenvolupament de la mateixa es proporcionaran noves referències útils per a cada tema.
Barcia, María Inés, de Morais Melo, Susana, & Justianovich, Silvina (coords.) (2019). Didáctica y Prácticas de la Enseñanza en la formación del profesorado Conceptualizaciones y experiencias en Ciencias de la Educación. Universidad de la Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/95295/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1#page=71
Bolívar, A. (2008). Didáctica y Currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Ediciones Aljibe.
Darling-Hammond, Linda, & Bransford, J. (Eds.) (2005). Preparing Teachers for a Changing World. Jossey-Bass. https://psugtep.pbworks.com/f/Preparing%20Teachers%20for%20a%20Changing%20World.pdf
Fernández Almenara, M.G. (2022). Didáctica y su campo de intervención. Editorial Técnica Avicam.
Herrán, A., & Paredes, J. (2008). Didàctica general. La práctica de la enseñanza infantil, primaria y secundaria. McGraw-Hill.
Jiménez, J.M., González, A.P., & Fandos,M. (2006). Visión general de la didáctica. Publicaciones URV.
Martínez Virseda, María Concepción (et al.) (2023). Construcción de unidades didácticas y aprendizaje cooperativo: cómo llevar las competencias a la realidad del aula. Editorial Universidad de Alcalá. https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/60980
Montanero, M. (2019). Didáctica General. Universidad de Extremadura. Servicio de Publicaciones. https://dehesa.unex.es:8443/handle/10662/9225
Picco, Sofía, & Orienti, Noelia (coords.) (2017). Didáctica y Currículum. Aportes teóricos y prácticos para pensar e intervenir en las prácticas de la enseñanza. Universidad de la Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/61533/Documento_completo__.pdf-PDFA.pdf?sequence=1
Tejada, J. (2005): Didáctica-Currículum. Diseño, desarrollo y evaluación curricular. Davinci.
Tejada, J., & Giménez, V. (Coords.) (2006). Formación de Formadores. Escenario aula. Thomson.
Zabala, A. & Arnau, L. (2010). Once ideas claves. Cómo aprender y enseñar competencias. Graó.
No procedeix
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 211 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 213 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 313 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 411 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 412 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 413 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 711 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 712 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 713 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 41 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 71 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |