Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gestió i innovació a l'aula de matemàtiques

Codi: 102059 Crèdits: 5
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500798 Educació Primària OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Genaro de Gamboa Rojas
Correu electrònic:
genaro.degamboa@uab.cat

Equip docent

Francisco Javier Lucas Rojas Sateler

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura requereix un coneixement bàsic de matemàtiques equivalent al que s'assoleix amb les matemàtiques de l'Educació Secundària Obligatòria. Es recomana haver cursat i aprovat les assignatures de primer curs: “Matemàtiques per mestres” i l’assignatura de segon curs: “Aprenentatge de les matemàtiques i currículum”. És important tenir una actitud oberta i crítica que faciliti l'apropament a la matemàtica des de diferents perspectives. No s'acceptaran actituds o comportaments discriminatoris i es vetllarà per l'ús inclusiu de la llengua.


Objectius

Es tracta d’una assignatura obligatòria de tercer curs centrada en el desenvolupament de competències professionals d’anàlisi didàctica i matemàtica, a partir de situacions reals de l’aula de matemàtiques a primària, que seran el punt de partida del disseny, gestió i avaluació d’activitats matemàtiques innovadores, interdisciplinàries i inclusives.

Des de Gestió i innovació a l’aula de matemàtiques, es vol incidir en la capacitat de relacionar i integrar els coneixements que s'han anat construint a les altres assignatures de matemàtica i didàctica de les matemàtiques del Grau. Aquesta assignatura desenvolupa el coneixement pràctic i l’aplicació del currículum de matemàtica de primària en la planificació, el disseny i l’avaluació de tasques i seqüències d’ensenyament i aprenentatge de continguts matemàtics, amb especial atenció als següents: 

1. Geometria: transformacions geomètriques, simetria i semblança.

2. Nombres racionals: nombres decimals i operacions, concepte de fracció i representacions.

3. Mesura: magnituds i unitats de mesura, procediments de mesura. Proporcionalitat.

 Es concreten els següents objectius específics:

1. Conèixer diferents elements teòrics per a l’anàlisi didàctica de situacions d’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques a primària.

2. Desenvolupar competències professionals d’anàlisi didàctica i matemàtic pel disseny, planificació, gestió i avaluació de tasques i seqüències d’ensenyament i aprenentatge sobre nombres, mesura i geometria.

3. Conèixer i analitzar situacions didàctiques, interdisciplinàries i innovadores, identificant els continguts matemàtics i els d’altres àrees que s’hi treballen.

4. Afavorir aspectes innovadors relatius a la gestió de l’aula de matemàtiques i a l’ús de recursos didàctics.

5. Dissenyar intervencions per a l’ensenyament de la matemàtica a primària, a partir del currículum i de les seves directrius teòriques.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Analitzar, raonar i comunicar propostes matemàtiques.
  • Conèixer les àrees curricular de l'Educació Primària, la relació interdisciplinar entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn als procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  • Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant de forma individual com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació per aprendre, per comunicar-se i col·laborar en els contextos educatius i formatius.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
  • Valorar la relació entre matemàtiques i ciències com un dels pilars del pensament científic.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar una situació didàctica per l'ensenyament de la matemàtica, individual o en grup, valorar la seva pertinença i fer propostes alternatives innovadores.
  2. Conèixer i aplicar indicadors per a l'avaluació i el disseny de propostes d'educació matemàtica des d'una perspectiva d'equitat i igualtat de gènere.
  3. Conèixer i avaluar críticament programari educatiu i espais web adients per l'ensenyament i l'aprenentatge de la matemàtica.
  4. Conèixer situacions didàctiques interdisciplinàries per a l'ensenyament i l'aprenentatge de la matemàtica.
  5. Dissenyar i justificar situacions didàctiques a partir del currículum i les seves directrius teòriques.
  6. Dissenyar seqüències didàctiques innovadores per l'ensenyament de la matemàtica, a partir de l'ús dels contextos i l'anàlisi dels fenòmens que proporcionen les ciències.
  7. Establir relacions concretes mitjançant propostes didàctiques entre les diverses àrees curriculars de l'educació primària.
  8. Identificar aspectes matemàtics a la vida quotidiana i potenciar el seu ús en el disseny d'activitats matemàtiques.
  9. Identificar bones pràctiques matemàtiques i crear-ne de noves.
  10. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit de coneixement propi.
  11. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  12. Reconèixer les aportacions de les competències professionals, competència matemàtica i d'anàlisis didàctic, en la presa de decisions sobre el disseny, la gestió i l'avaluació de seqüències d'aprenentatge de les matemàtiques innovadores a l'aula de primària.
  13. Reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent a partir de l'ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
  14. Utilitzar materials i metodologies diverses per a l'aprenentatge de les matemàtiques, especialment en els continguts de nombre, geometria i mesura.

Continguts

1. Anàlisi matemàtica i didàctica dels continguts matemàtics curriculars de primària

1.1. Geometria: transformacions geomètriques, simetria i semblança.

1.2. Nombres racional: nombres decimal i operacions,  fracció i representacions.

1.3. Mesura: magnituds i unitats de mesura, procediments de mesura.  Proporcionalitat.

 2. Disseny, planificació i anàlisi del treball a l’aula de matemàtiques a primària

2.1.  Disseny d’activitats a l’aula de matemàtiques.

2.2.  Anàlisi didàctica i matemàtica de situacions d’aula de primària.

2.3.  Disseny de seqüències didàctiques competencials a l’aula de matemàtiques a primària.

 3. Gestió i innovació a l’aula de matemàtiques de primària

3.1. Metodologies pel treballa a l’aula: treball per projectes, resolució de problemes, treball col·laboratiu i racons.

3.2. Recursos pel treball a l’aula de matemàtiques: tecnològics, lingüístics, manipulatius i lúdics.

 4. Avaluació a de l’activitat matemàtica a l’aula de primària

4.1. Continguts d’avaluació en matemàtica: conceptes, processos, competències.

4.2. Formes d’avaluació de pràctiques matemàtiques: avaluació, correcció, qualificació.

4.3. Moments del’avaluació en l’aprenentatge de la matemàtica: inicial, continua, sumativa, final.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial. Gran grup. 25 1 5, 9
Seminaris TAC. Grup reduïts. 4 0,16
Seminaris d'exposició. Grups reduïts. 4 0,16 5, 9
Seminaris ordinaris. Grup reduïts. 5 0,2 5, 9
Tipus: Supervisades      
Preparació prova final 5 0,2
Tutories 20 0,8
Tipus: Autònomes      
Treball de l'alumne de preparació d'informes, treballs escrits i presentacions orals 62 2,48

Hi haurà sessions setmanals en gran grup i de petit grup. Las sessions de gran grup, dirigides pels professors, es dedicaran, per una banda, a l’anàlisi i discussió de situacions reals d’aprenentatge i ensenyament de les matemàtiques de l’aula de primària i, per altra banda, a la concreció de conceptes i idees matemàtiques que es desprenen d’aquestes situacions.

Per tal d’ajudar al desenvolupament competències professionals d’anàlisi didàctica i matemàtica, els seminaris en grup reduït es basaran en l’anàlisi de situacions reals de l’aula de matemàtiques a primària lligades als continguts matemàtics especificats, a fi de dissenyar i discutir activitats matemàtiques innovadores, interdisciplinàries i inclusives. Igualment, es potenciarà dins dels seminaris en grup reduït l’exposició oral dels processos de disseny i d'anàlisi de les seqüències didàctiques de matemàtiques en l’etapa de primària elaborades pels estudiants.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Treball en grup: anàlisi didàctic i matemàtic de situacions matemàtiques i de recursos de l'aula de primària. 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Treball individual: proves d'avaluació. 50% 0 0 2, 3, 5, 7, 9, 13
Treball parelles: disseny d'una seqüència didàctica de matemàtiques, relacionada amb els blocs de continguts de primària desenvolupats. 20% 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14

L'assistència a un mínim del 80% de les classes de l'assignatura és obligatòria.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única. 

L'avaluació de l'assignatura es durà a terme al llarg de tot el semestre acadèmic mitjançant les activitats que s'indiquen a continuació:

  • Anàlisi didàctica i matemàtica de casos d'ensenyament i aprenentatge: primera setmana de novembre.
  • Disseny d’una seqüència didàctica: primera setmana de desembre.
  • Prova escrita final: última setmana lectiva de desembre.

Totes les tasques s'han de lliurar en el termini establert. Si no es lliuren dins del termini establert, s'habilitarà un període addicional d'una setmana però l’avaluació de cada activitat tindrà un topall màxim d'un 5 sobre 10. Els terminis de lliurament de les activitats i dels retorns de les correccions per part del professorat es concretaran en el programa de l'assignatura. Els retorns, però, mai no podran ser més tard de 20 dies hàbils des de la rebuda.

PROVA DE RECUPERACIÓ: Aquells estudiants que a la prova final tinguin una nota superior al 3,5 però no arribin al 5 podran presentar-se a una prova de recuperació (pes 50% - en substitució de la nota de la prova final). La prova de recuperació es farà la setmana del 13/01/2025 segons el dia de la setmana que el grup té docència d'aquesta assignatura. Els treballs grupals i en parella també es podran recuperar amb unanota màxima de 5, i s'hauran de lliurar el mateix dia de la prova de recuperació.

És primordial un ús correcte i adequat de la llengua a tots els lliuraments. La correcció lingüística es considera a l'avaluació de tots els treballs.

El plagi total o parcial de qualssevol activitat d’avaluació i/o la còpia en un prova d’avaluació és motiu directe per suspendre l’assignatura.

La nota d’un treball de grup no és necessàriament la nota individual dels alumnes del grup. El procés d’avaluació individual en de treball en grup està determinat per les evidències d’aprenentatge de cadascú.

Pel que fa a la prova final, per fer mitjana amb la mitja de les activitats formatives, s'ha d'obtenir com a mínim una qualificació de 5. Hi ha recuperació en segona convocatòria.

Pel que fa a les dues activitats formatives d'avaluació, per fer mitjana amb la nota de la prova final, s'ha d'obtenir com a mínim una qualificació mitjana de 5.

Es rep la qualificació de no avaluable si l'estudiantat no ha presentat algun dels treballs, o si no s’ha presentat a les proves individuals de desembre.


Bibliografia

Castelnuovo, E. (1981). La matemática/La geometria. Ketres Editora.

Chamorro. M. C. (2003). Didáctica de las Matemáticas para Primaria. Pearson Educación.

NCTM (2003). Principios y estándares para la educación matemàtica. Sociedad Andaluza de Profesores de Matemáticas.

Segovia, I., L. Rico. (2011). Matemáticas para maestros de Educación Primaria. Ediciones Pirámide.

TAL Team (2001). Children learn mathematics. Freudenthal Institute and National Institute for Curriculum Development.

TAL Team (2005). Young children learn measurement and geometry. Freudenthal Institute and  National Institute for Curriculum Development.

Smith, M. i Stein, M. K. (2016). 5 Prácticas para orquestar discusiones en matemáticas. NCTM.
 
NCTM (2015). De los Principios a la Acción. Para Garantizar el éxito matemático para todos. NCTM.

 

Webgrafia

https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-basica

https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/finestra/matematiques

http://www.urg.es/local/jgodino/edumat-maestros

http://www.geogebra.org/cms

http://www.fi.uu.nl/rekenweb/en

http://www.fi.uu.nl

http://www.nctm.org/standards/content.aspx?id=26885

http://recursostic.educacion.es/gauss/web/materiales_didacticos/primaria/actividades/novedades.htm

http://www.edu365.cat/aulanet/intermates

http://puntmat.blogspot.com.es


Programari

Per determinar


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 211 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 213 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 311 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 313 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 411 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 412 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 413 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 711 Anglès primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 712 Anglès primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 713 Anglès primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 21 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 31 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 41 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 71 Anglès primer quadrimestre tarda