Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Les sessions pràctiques de l'assignatura inclouen la pràctica d'activitats físiques d'intensitat variable, però sempre contextualitzades en l'etapa educativa objecte d'estudi (educació primària).
A les sessions pràctiques és obligatori l'ús de roba còmoda i adequada per a la pràctica d'activitat física.
Cal avisar l'equip docent en cas de presentar alguna condició física i/o de salut a tenir en compte.
Aquesta assignatura s'imparteix a quart curs i dona dret a la Menció en Educació Física si es superen, també, les assignatures optatives següents: (1) Joc i iniciació esportiva, (2) Expressió i comunicació corporal, (3) Educació Física i la seva didàctica II, i (4) Aprenentatge i desenvolupament motor.
Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
- Conèixer els fonaments de l'activitat física per al desenvolupament, la millora i el manteniment de la salut en edat escolar.
- Adquirir recursos per a la promoció de l'activitat física i els hàbits saludables adients a les característiques i necessitats de l'alumnat d'educació primària.
- Reconèixer els principis de l'escola inclusiva en el marc de l'Educació Física i les seves finalitats educatives.
- Adquirir recursos i estratègies per a l'atenció a la diversitat en l'àrea d'Educació Física.
- Vivenciar, en un context de pràctica d'activitat física, els continguts de l'assignatura.
- Progressar en el domini de les competències professionals del Grau en Educació primària des de l'àmbit de l'Educació Física.
1.- Activitat física i salut
2.- Les capacitats condicionals o qualitats físiques bàsiques (QFB)
3.- Activitat física i diversitat
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial | 45 | 1,8 | 1, 5, 6, 7, 14, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
supervisada | 30 | 1,2 | 1, 11, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Autònoma | 75 | 3 | 1, 5, 6, 10, 11, 15 |
L'assignatura es desenvoluparà mitjançant una perspectiva teòric-pràctica a partir, sobretot, de dos tipus de sessions:
- Sessions teòriques, en què es realitzaran exposicions per part del professorat dels continguts de l'assignatura. Tot i així, es promourà la participació activa de l'alumnat a travès de debats, activitats de síntesi, tasques i exposicions en grups de treball reduïts, etc.
- Sessions teòric-pràctiques, una part de les quals seran dirigides pel professorat amb la pràctica d'activitat física per part de l'alumnat. Una altra part d'aquestes sessions inclouen pràctiques competencials preparades i dirigides per l’alumnat en grups reduïts.
Aquestes sessions es complementaran amb activitats autònomes de l'alumnat, individuals i en grups reduïts, que comptaran amb la tutoria i supervisió constants del professorat. En aquest sentit, el Campus Virtual serà una eina d'ús habitual al llarg de l'assignatura i servirà tant per a fer-ne el seu seguiment com per afavorir el treball no presencial i autònom de l'alumnat.
Quan correspongui, es destinaran aproximadament 15 minuts d'alguna classe a permetre que l'alumnat pugui respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura.
També es valorarà la perspectiva de gènere i d'inclusió a la diversitat de manera transversal al llarg de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit individual | 30% | 0 | 0 | 4, 10, 14 |
Intervencions didàctiques grupals sobre els continguts de l'assignatura (Pràctiques Competencials Internes) | 20 % | 0 | 0 | 1, 5, 6, 8, 11 |
Participació individual activa en les propostes didàctiques presencials i virtuals | 20 % | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 14, 15, 16, 17 |
Treball grupal de recerca sobre alguna temàtica rellevant relacionada amb el programa de l'assignatura, aplicada a l'àmbit educatiu | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
A. Examen individual dels continguts de l'assignatura (30% de la nota). Data prevista: 08 de gener de 2025.
B. Treballs en grup reduït sobre propostes pràctiques d’activitats físiques per a la salut i la inclusió en format de sessió d'Educació Física dirigida a la resta del grup classe. Inclou programació, direcció d’una sessió pràctica i redacció i valoració de l’experiència (20% de la nota). Aquesta activitat d'avaluació es durà a terme al llarg de les 3/4 últimes sessions dels dimecres (finals de novembre i principis de desembre).
C. Participació individual activa a les classes teòriques, classes teòric-pràctiques i al Campus Virtual. Tot plegat, inclou treballs d’aula i en les hores de treball autònom, així com els aspectes formals relacionats amb l'assistència, puntualitat, l'atenció, la implicació, la participació a classe, la cooperació, el respecte, etc. (20% de la nota). Aquestes activitats i participació activa es duran a terme i es valoraran al llarg de l'assignatura.
D. Treball en equip de recerca sobre alguna temàtica relacionada amb el programa de l'assignatura (30% de la nota). L'avaluació d'aquests treballs es durà a terme al llarg de les 3/4 últimes sessions dels dilluns ((finals de novembre i principis de desembre).
-Les dates de lliurament dels treballs inclosos en els punts B, C i D es pactaran amb l'alumnat al llarg de l'assignatura, però el termini per fer devolucions, retorns o qualificació de les activitats no superarà els 20 dies hàbils del calendari acadèmic.
-Per aprovar l'assignatura serà condició superar totes les activitats d'avaluació. Només l'examen serà recuperable, amb data prevista per a la seva recuperació el 03 de febrer de 2025.
-Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació (mínim l'examen escrit individual, el treball grupal de recerca i la intervenció didàctica grupal), l'assignatura constarà com a "No avaluable".
-Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guía docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si la professora considera que no compleix aquests requisits.
-El plagi total o parcial, d’una de les activitats d’avaluació i/o la còpia en una prova d’avaluació serà motiu directe per suspendre l’assignatura.
-Per superar l'assignatura mitjançant l'avaluació continua serà obligatòria l'assistència i la participació activa a un mínim del 80% de les sessions.
-Aquesta assignatura, però, s'acull a l'opció "avaluació única", de tal manera que el dia de l'examen l'alumnat que hagi escollit aquesta opció haurà de presentar la resta d'activitats d'avaluació: propostes didàctiques individuals (20% de la nota), treball de recerca (30% de la nota) i proposta d'intervenció didàctica sobre els continguts de l'assignatura (20%). Totes les activitats de l'avaluació única es realizaran i presentaran el dia 08.01.25. En cas de necessitar-ho, la data de recuperació serà el 03.02.25.
Bailey, R. (2006). Physical Education and Sport in Schools: A review of benefits and outcomes. Journal of School Health, 76(8), 397-401. doi: 10.1111/j.1746-1561.2006.00132.x
DECRET 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). 19/10/2017. Núm. 7477, 18 pàgines.
DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). 29/09/2022. Núm. 8762, 491 pàgines.
Delgado, M., i Tercedor, P. (2021). Estrategias de intervención en educación para la salud desde la Educación Física. Barcelona: INDE.
Muñoz, J.A., Belando, N., i Valero, A. (2022). Descansos activos: aprendizaje en movimiento. Tándem: Didáctica de la Educación Física, (75), 19-25.
Pellicer, I. (2018). Educación Física emocional. De la teoría a la práctica (2ª edició). Barcelona: INDE.
Pellicer, I., i Navarro, D. (2023). Del cerebro al cuerpo. Neurociencia y Educación Física. Barcelona: INDE.
Ríos,M. (Coord.) (2014). La inclusión en la actividad física y deportiva. La práctica de la educación física y deportiva en entornos inclusivos. Barcelona: Editorial Paidotribo.
Ríos, M., Blanco, A., Bonany, T. i Carol, N. (2017). El juego y los alumnos con discapacidad. Barcelona: Paidotribo.
Suárez-Manzano, S., Ruiz-Ariza, A., López-Serrano, S., i Martínez-López, E.J. (2018). Descansos activos para mejorar la atención en clase: Intervenciones educativas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(4), 287-304. doi: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8417
Ortega, P. (2021). Educación Física para la salud: bases teóricas y aplicación de un planteamiento integral y cualitativo del movimiento. Barcelona: INDE.
Aquesta bibliografia es completarà en el programa de l'assignatura i al llarg del curs.
Al llarg d'aquesta assignatura es farà servir el Campus Virtual de manera habitual i l'aplicació Microsoft Teams, però cap altre servei o programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 90 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |