Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable haver aprovat les assignatures de "Educació Física en Educació Primària" i "Educació Fisica i la seva didàctica I".
- Proporcionar a l’alumnat el coneixement de les bases teòriques i els autors i tendències més significades que han estudiat i interpreten els procesos del desenvolupament i de l'aprenentatge motor, fent èmfasi en les etapes d'Educació Infantil i Primària.
- Conèixer, analitzar i reflexionar sobre aspectes didàctics del procés d’adquisició d’aprenentatges motors.
- Dissenyar propostes didàctiques teòric-pràctiques adequades per estimular i afavorir el desenvolupament i l’aprenentatge motor. Saber explicar i dosificar activitats referides a les habilitats motrius bàsiques i especifiques, fonamentant-les en els coneixements teòrics adquirits.
- Experimentar de forma vivenciada a través de les pràctiques a les classes dirigides pel professor, i de les Pràctiques Competencials Internes, programades i dirigides per grups d'alumnes, els processos d'ensenyament-aprenentatge del moviment humà i d’impartició d'activitats adients de caràcter educatiu.
- Fomentar el contacte amb la naturalesa com mitjà ideal per a impartir l'educació física i reforçar els factors favorables per a la salut. Part destacada de les sessions pràctiques i teoricopràctiques es desenvoluparan en el medi natural.
1. Introducció general a l’aprenentatge i al desenvolupament motor
1.1. Concepte de motricitat i el seu interès en l'àmbit educatiu i a l'etapa primària.
1.2. Aprenentatge i desenvolupament, termes esencials en educació
1.3. Aprenentatge motor i desenvolupament motor, dos termes diferents. Interrelacions.
2. Desenvolupament motor
2.1. Problemàtica terminològica (creixement-maduració; estimulació i reflex; herència-medi)
2.2. Desenvolupament biològic de l'ésser humá.
2.3. Teories i models sobre el desenvolupament (Piaget, Gessel, Wallon, Montessori, Le Boulch, Gallahue)
2.4. Etapes del desenvolupament motor.
2.5. El desenvolupament motor a l’educació infantil i primària.
2.6. Determinants socials en el desenvolupament dels infants.
3. Aprenentatge motor.
3.1. Les capacitats perceptives i les habilitats motrius bàsiques: conceptualizació i classificacions. Visió naturalista. Interpretació curricular. Estimulació precoç.
3.2. La transferència en l’aprenentatge motor. El binomi ensenyament-aprenentatge en l'àmbit de l'Educació Física. Modalitats d'aprenentatge.
3.3. Propostes metodològiques per al desenvolupament de les capacitats perceptives i leshabilitats motrius bàsiques i específiques a l’educació primària.
3.4. L’avaluació de les capacitats perceptives i les habilitats motrius bàsiques i específiques a l’educació primària.
3.5. Programació, temporització i impartició d'activitats formatives orientades a les capacitats perceptives i les habilitats motrius bàsiques i específiques a l’educació primària. Pràctiques Competencials Internes (PCI).
3.6 L'Educaió Física al medi natural. Importància i necessitat de les activitats d'aprenentatge i de desenvolupament a la naturalesa. Opcions en el context escolar. Adequació i seguretat.
Es realitzaran Activitats Físiques en el Medi natural (AFIMENA) per a conèixer i practicar esports a l'aire lliure i adquirir coneixements sobre la seva organització i la conducció de grups escolars en el medi natural.. Inicialment s'han previst les següent sortides de 3 dies i 2 nits: - AFIMENA DE NEU (mesos de gener-febrer de 2024) - AFIMENA D'AIGUA (mesos de maig-juny de 2024) Aquestes sortides estaran subjectes a les condicions ambientals i als condicionants que es puguin presentar, com les restriccions per COVID. El cost aproximat de cada AFIMENA serà de 250€. Les dates i els detalls s'informaran oportunament. Les AFIMENA són activitats que es tractaran des de la perspectiva educativa transversal. Els seus continguts estaran integrats i coordinats entre 3 assignatures de MEF: Aprenentatge i Desenvolupament Motor, Activitat Física Diversitat i Salut, i Jocs i Iniciació Esportiva. L'alumnat que no pugui assistir a les AFIMENA haurà de realitzar un treball acadèmic relacionat amb la temàtica de l'activitat física a l'aire lliure a l'educació primària.
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques en gran grup. | 30 | 1,2 | 4, 14 |
Classes teòriques en gran grup. | 15 | 0,6 | 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria i seguiment de treballs acadèmics i de pràctiques docents internes. | 30 | 1,2 | 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny i desenvolupament d'una recerca relacionada amb un aspecte destacat del programa de l'assignatura. | 45 | 1,8 | 4, 14 |
Disseny, elaboració i presentació pràctica d'activitats educatives referides a aprenentatges motors. | 30 | 1,2 | 14 |
Es potenciarà la participació de l'alumnat junt amb la producció de materials innovadors per entendre el contingut de l'assignatura a través de metodologies didàctiques actives i participatives.
- Activitat participativa i reflexiva: realització de lectures, resolució de problemes i potenciació de l'anàiisi crític i dels debats.
- Activitats vivencials: activitats dirigides pel professor. Disseny per part del propi alumnat de tasques pràctiques d'Educació Física de base, amb experimentació i posada en pràctica a l'aula.
- Activitats cooperatives: realització de treballs en petits grups. Pràctiques Competencials Internes
- Foment de feines i processos investigadors: elaboració i exposició pública de recerques, de format i profunditat proporcionades al temps disponible, en l’àmbit del desenvolupament i l’aprenentatge motor en les edats escolars.
Es farà ús de tutories individuals i grupals, així com del Campus Virtual.
Es destinaran aproximadament 15 minuts d'alguna classe a permetre queels estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura.
Es tractarà la perspectiva de gènere i d'inclusió a la diversitat de manera transversal en el conjunt de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit sobre el conjunt del programa de l'assignatura. Selecció de preguntes. (Individual). | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15 |
Disseny, elaboració i exposició d'una investigació relacionada amb l'aprenentatge i el desenvolupament motor. (Treball per grups reduïts). | 25 % | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14 |
Disseny, elaboració i impartició d'una sessió d'educació física amb el grup-classe, dedicada a l'aprenentatge motor. (Treball per grups reduïts) | 20 % | 0 | 0 | 1, 2, 4, 7, 10, 11, 13, 14 |
Participació proactiva en les classes teòriques i en les classes pràctiques. Treballs de format breu. (Individual) | 20 % | 0 | 0 | 3, 5, 8, 9, 12, 13, 15 |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ.
Activitats individuals:
Activitats grupals:
Aquestes dues activitats grupals es duran a terme en dates que es concretaran en el programa de l'assignatura. Seran activitats tutoritzades i implementades al llarg del semestre en un procés continuat.
Assistència: Per superar l'assignatura és imprescindible l'assistència mínima a un 80% del total de les sessions, tant teòriques compràctiques.
AQUESTA ASSIGNATURA OFEREIX LA POSSIBILITAT D'AVALUACIÓ ÚNICA.
S’aplicarà el mateix sistema d'avaluació i de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Data per a la presentació dels treballs i per a la realització de la prova escrita de l'Avaluació Única: dilluns 10 de juny de 2024
Data per a la recuperació de l'Avaluació Única: 26.06.2024
IMPORTANT:
1. Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
2. El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació, i/o la còpia en una de les proves d'avaluació és motiu per suspendre l'assignatura. A l'inici de l'assignatura, el professorat informarà l'alumnat sobre els procediments a seguir a l'hora d'evitar el plagi.
La bibliografia que s'ofereix a continuació es completarà en el programa de l'assignatura i al llarg del curs.
Calais-Germain, B. (2004) Anatomía del movimiento. Barcelona: Los Libros de la Liebre de Marzo.
Cano, R., Martínez, R., & Miangolarra, J. (2017). Control y aprendizaje motor: fundamentos, desarrollo y reeducación del movimiento humano. Médica Panamericana.
Carmona López, M. (2006). Guía práctica del jugo en el niño y su adaptación en necesidades específicas: desarrollo evolutivo y social del juego. Granada: Ed. Universidad de Granada, 2006
Fernández García, E. (2007). Evaluación de las habilidades motrices básicas: determinación de escalas para la evaluación de desplazamientos, giros y manejos de móviles. Barcelona: Inde.
Guillem, M., Roig-Hierro, E. i Díaz, G. (2023). Cuando el movimiento facilita el aprendizaje. La relación entre actividad física y cognición según la Neurociencia. Barcelona: INDE
Pons Segalés, E. (2007). Desarrollo cognitivo y motor. Barcelona: Ed. Altamar, 2007
Riera Riera, J. (2005) Habilidades en el deporte. Barcelona: INDE.
Rigal, R. (2006). Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria: acciones motrices y primeros aprendizajes.Barcelona: Inde.
Ureña, N. et al. (2006). Las habilidades básicas en primaria: programa de intervención. Barcelona: INDE.
Vaca Escribano, M. (2008). Motricidad y aprendizaje: el tratamiento pedagógico del ámbito corporal (3-6) Barcelona: Graó.
No es necessitarà programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 90 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |