Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver cursat l'assignatura "Educació Física i la seva Didàctica I" (3r curs).
En acabar l’assignatura, l'alumnat haurà de ser capaç de:
1. Mostrar un coneixement notable sobre el paper i les aportacions de l'àmbit d'Educació Física en l'etapa d'educació primària.
2. Copsar les semblances i diferències entre les concepcions pedagògiques essencials de la motricitat i saber-les aplicar en el disseny de situacions d'ensenyament i aprenentatge.
3. Redactar una programació anual en l'àmbit de l'Educació Física en educació primària.
4. Identificar i aplicar els elements bàsics d'organització i desenvolupament d'una Situació d'Aprenentatge (SA) d'Educació Física.
5. Identificar i aplicar els elements bàsics d'organització i desenvolupament d'una sessió d'Educació Física.
6. Identificar i saber aplicar sistemes i criteris d'avaluació en Educació Física.
7. Saber establir criteris i plantejar situacions d'aprenentatge respectant i garantint justícia en l'atenció a la diversitat, la perspectiva de gènere, l'educació en valors i la prevenció de violències.
8. Dominar les estratègies pel control de grup a les sessions d'Educació Física, així com la resolució de conflictes.
BLOC 1. EDUCACIÓ FÍSICA, ENSENYAMENT I CURRÍCULUM
BLOC 2. PROGRAMAR EN EDUCACIÓ FÍSICA
BLOC 3. LA INTERVENCIÓ DOCENT EN EDUCACIÓ FÍSICA
BLOC 4. L'AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ FÍSICA
BLOC 5. ACTIVITATS FÍSIQUES AL MEDI NATURAL
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials: teòriques i pràctiques | 45 | 1,8 | 1, 3, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i Seguiment | 30 | 1,2 | 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs de l'alumnat (individuals i en grup) | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
METODOLOGIA
L'assignatura es desenvoluparà combinant diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge a partir, principalment, dels dos tipus de sessions: teòriques i pràctiques.
Finalment, l'espai destinat a les tutories i seguiment de l'assignatura serà un espai de tutorització personalitzada per part del professorat i que es durà a terme també de manera individual o en grups de treball.
A més, en aquesta assignatura es portaran a terme també Activitats Físiques en el Medi Natural (AFIMENA).
Es realitzaran Activitats Físiques en el Medi natural (AFIMENA) per a conèixer i practicar esports a l'aire lliure i adquirir coneixements sobre la seva organització i la conducció de grups escolars en el medi natural. Es tractarà d'activitats de caràcter obligatori.
Inicialment s'han previst les següent sortides de migdia/dia:
Aquestes sortides estaran subjectes a les condicions ambientals i a altres condicionants que es puguin presentar. Els detalls de cada sortida s’informaran a l’alumnat el primer dia de classe.
El cost aproximat de les AFIMENA son 54€ per alumne/a. D’aquests 54€ la Facultat assumeix 24€ per alumne/a, amb la qual cosa, l’alumne/a haurà de fer un pagament final de 30€ (subjecte a modificacions).
L'alumnat que no pugui assistir per una causa justificada a les AFIMENA haurà de realitzar un treball acadèmic relacionat amb la temàtica de l'activitat física a l'aire lliure a l'educació primària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats grupals | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Activitats individuals | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Prova escrita. Individual. | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ
Activitats individuals: Lectures, activitats d'anàlisis i reflexió individuals, activitats d'autoavaluació, prova escrita, etc. Totes aquestes activitats, a excepció de la prova escrita, es duran a terme al llarg de l'assignatura i en funció de l'evolució del temari.
Prova escrita:
Activitats grupals:
Aquestes activitats grupals seran tutoritzades i implementades al llarg del semestre en un procés continuat.
En un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic es realitzaran els retorns, feedbacks o qualificacions de les activitats d’avaluació.
Altres:
AQUESTA ASSIGNATURA OFEREIX LA POSSIBILITAT D'AVALUACIÓ ÚNICA.
S’aplicarà un sistema d'avaluació i de recuperació semblant que per a l’avaluació continuada, però les activitats es faran individuals, a més d’altres petits canvis que s’exposen a continuació:
Data de lliurament de treballs i de realització de l'examen escrit per a l'Avaluació Única: 18.12.2024
Data de recuperació per a l'Avaluació Única: 27.01.2025
Per a l'avaluació única també serà imprescindible per superar l'assignatura l'assistència mínima a un 80% del total de les sessions, tant teòriques com pràctiques. També, per superar l’assignatura és imprescindible obtenir un mínim d’un 5 a la prova escrita i a l’elaboració d’una programació anual d’EF i d’una sessió contextualitzada en una SA concreta.
IMPORTANT:
1.- Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística,la redacció iels aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
2.- El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació, i/o la còpia en una de les proves d'avaluació és motiu per suspendre l'assignatura. A l'inici de l'assignatura, el professorat informarà l'alumnat sobre els procediments a seguir a l'hora d'evitar el plagi.
3.- L’avaluació es realitzarà al llarg del desenvolupament de l’assignatura, mitjançant les activitats que es mostren en la graella anterior. L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria en un 80%, els justificants només serveixen per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat.
Contreras, O. (Coord.) (2017). El aprendizaje basado en proyectos en Educación Física. Barcelona: INDE.
DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. Disponible a https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722
Departament d'Educació. Direcció General d'Educació Infantil i Primària (2017). Currículum educació primària. Generalitat de Catalunya: Servei de Comunicació i Publicacions.
Departament d'Educació. Direcció General d'Educació Infantil i Primària (2016). Competències bàsiques de l'àmbit de l'Educació Física. Generalitat de Catalunya: Servei de Comunicació i Publicacions.
Fernández-Río, J. (2019). Gamificando en la Educación Física. De la teoría a la práctica en Educación Primaria y Secundaria. Oviedo: EdicionesUniversidad de Oviedo.
Kirk, D. (2012). Empowering Girls and Women through Physical Education and Sport. Thailand: UNESCO.
Lawrence, J. (2012). Teaching Primary Physical Education. London: SAGE.
López-Pastor, V.M., Fuentes, T., & Jiménez, B. (2020). Evaluación formativa, compartida y auténtica enEducación Física. Tándem: Didáctica de la Educación Física, (69), 7-14.
López-Pastor, V.M., Pérez, D., Manrique, J.C., & Monjas, R. (2016). Los retos en la Educación Física en el siglo XXI. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (29), 182-187.
Miraflores, E. & Martín, G. (2014). Cómo programar la Educación Física en Primaria. Desarrollo de una programación docente. Madrid: Editorial CCS.
Pérez-Pueyo, Á. et al. (2021). Los modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué. León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León. Llibre electrònic disponible a: https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
Pradas, R. (Coord.) (2019). L'Educació Física en els centres educatius: infància, joventut i moviment. Barcelona: Edicions Rosa Sensat.
Ríos, M. (Coord.) (2014). La inclusión en la actividad física y deportiva. La práctica de la Educación Física y deportiva en entornos inclusivos. Barcelona: Paidotribo.
Ríos, X., & Ventura, C. (2023). Bullying en el deporte y en la Educación Física. Editorial Inde.
Soler, S. & Vilanova. A. (2012). La coeducación en la Educación Física en el s. XXI: reflexiones y acciones. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (40), 1-11.
Velázquez-Callado, C. (2012). Lapedagogía de la cooperación en Educación Física. Laguna de Duero: La Peonza.
En aquesta assignatura no és necessari l'ús de cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 90 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |