Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Educació física i la seva didàctica II

Codi: 102050 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500798 Educació Primària OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Xenia Rios Siso
Correu electrònic:
xenia.rios@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver cursat l'assignatura "Educació Física i la seva Didàctica I" (3r curs). 


Objectius

En acabar l’assignatura, l'alumnat haurà de ser capaç de:

1. Mostrar un coneixement notable sobre el paper i les aportacions de l'àmbit d'Educació Física en l'etapa d'educació primària.

2. Copsar les semblances i diferències entre les concepcions pedagògiques essencials de la motricitat i saber-les aplicar en el disseny de situacions d'ensenyament i aprenentatge.

3. Redactar una programació anual en l'àmbit de l'Educació Física en educació primària.

4. Identificar i aplicar els elements bàsics d'organització i desenvolupament d'una Situació d'Aprenentatge (SA) d'Educació Física.

5. Identificar i aplicar els elements bàsics d'organització i desenvolupament d'una sessió d'Educació Física.

6. Identificar i saber aplicar sistemes i criteris d'avaluació en Educació Física.

7. Saber establir criteris i plantejar situacions d'aprenentatge respectant i garantint justícia en l'atenció a la diversitat, la perspectiva de gènere, l'educació en valors i la prevenció de violències.

8. Dominar les estratègies pel control de grup a les sessions d'Educació Física, així com la resolució de conflictes. 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adquirir recursos per a fomentar la participació al llarg de la vida en activitats esportives dins i fora de l'escola.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats), per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  • Fomentar la lectura i el comentari crític de text dels diferents dominis científics i culturals continguts al currículum escolar.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
  • Incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació per aprendre, per comunicar-se i col·laborar en els contextos educatius i formatius.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar les programacions i activitats d'ensenyament i aprenentatge a la diversitat de l'alumnat, considerant també l'alumnat amb necessitats educatives especials.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Assolir recursos propis de l'EF que afavoreixin la inclusió educativa en contextos de diversitat.
  4. Entendre les diferències personals que es manifesten en la pràctica de les activitats pròpies de l'EF com un aspecte que s'ha de tractar amb criteris educatius.
  5. Establir equips de treball per poder desenvolupar activitats de forma autònoma.
  6. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit de coneixement propi.
  7. Incorporar les habilitats motrius, l'expressió corporal, el condicionament físic, el joc i les activitats esportives com contingut de l'Educació Física escolar i seqüenciar-les al llarg de l'ensenyament en primaria.
  8. Programar, organitzar i aplicar els aprenentatges i continguts en educació per a la salut en educació física, dissenyant i desenvolupant projectes educatius o unitats de programació que permetin adaptar el currículum d'educació física a l'escola i promoure la qualitat dels contextos.
  9. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  10. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  11. Seqüenciar les capacitats perceptives - motrius al llarg de l'ensenyament en primària segons la lògica interna d'aquest contingut.
  12. Usar les TIC i les TAC en la recerca d'informació i en el desenvolupament i elaboració de treballs pràctics i propostes didàctiques en l'àmbit de l'EF.

Continguts

BLOC 1. EDUCACIÓ FÍSICA, ENSENYAMENT I CURRÍCULUM

  • L'àmbit d'Educació Física en el currículum d'educació primària: aprofundiment.

BLOC 2. PROGRAMAR EN EDUCACIÓ FÍSICA

  • De la programació anual a la sessió d'Educació Física: conceptualització i elements de disseny
  • Transversalitat i interdisciplinarietat.
  • Atenció a la diversitat i perspectiva de gènere en les programacions d'Educació Física.

BLOC 3. LA INTERVENCIÓ DOCENT EN EDUCACIÓ FÍSICA

  • Mètodes d’ensenyament i estratègies didàctiques
  • La coeducació a l’EF
  • L’educació en valors a l’EF
  • La resolució de conflictes i el control de grup a l’EF
  • El bullying a l’Educació Física
  • La motivació a l’EF i la interacció professorat-alumnat

BLOC 4. L'AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ FÍSICA

  • L’avaluació a l’Educació Física: el tipus d’avaluació i la seva importància
  • Activitats d’avaluació. Aplicació de tècniques i instruments

BLOC 5. ACTIVITATS FÍSIQUES AL MEDI NATURAL

  • Es realitzaran Activitats Físiques en el Medi natural (AFIMENA) per a conèixer i practicar esports a l'aire lliure i adquirir coneixements sobre la seva organització i la conducció de grups escolars en el medi natural.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials: teòriques i pràctiques 45 1,8 1, 3, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories i Seguiment 30 1,2 8
Tipus: Autònomes      
Treballs de l'alumnat (individuals i en grup) 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

METODOLOGIA

L'assignatura es desenvoluparà combinant diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge a partir, principalment, dels dos tipus de sessions: teòriques i pràctiques.

  • Les sessions teòriques: Es realitzaran amb tot el grup classe mitjançant l'exposició de continguts per part del professorat. Tanmateix, es promourà la participació oberta i activa per part de l'alumnat a debats, exposicions per compartir els resultats assolits en treballs realitzats per grups reduïts, preguntes i respostes, comentaris de documents audiovisuals, etc.
  • Les sessions pràctiques: Es realitzaran amb tot el grup classe. Es duran a terme a partir de propostes fetes pel professorat, però també hi tindran cabuda les intervencions planificades i dirigides pel propi alumnat. Pel que fa a les activitats relacionades amb els treballs a realitzar per l'alumnat, aquestes contemplaran diferents tasques individuals i en grup.

Finalment, l'espai destinat a les tutories i seguiment de l'assignatura serà un espai de tutorització personalitzada per part del professorat i que es durà a terme també de manera individual o en grups de treball. 

 

A més, en aquesta assignatura es portaran a terme també Activitats Físiques en el Medi Natural (AFIMENA).

Es realitzaran Activitats Físiques en el Medi natural (AFIMENA) per a conèixer i practicar esports a l'aire lliure i adquirir coneixements sobre la seva organització i la conducció de grups escolars en el medi natural. Es tractarà d'activitats de caràcter obligatori

Inicialment s'han previst les següent sortides de migdia/dia:

  • AFIMENA DE MAR (prevista pel 2 d’octubre de 2024)
  • AFIMENA DE MUNTANYA (prevista pel 13 de novembre de 2024)

Aquestes sortides estaran subjectes a les condicions ambientals i a altres condicionants que es puguin presentar. Els detalls de cada sortida s’informaran a l’alumnat el primer dia de classe.

El cost aproximat de les AFIMENA son 54€ per alumne/a. D’aquests 54€ la Facultat assumeix 24€ per alumne/a, amb la qual cosa, l’alumne/a haurà de fer un pagament final de 30€ (subjecte a modificacions).

L'alumnat que no pugui assistir per una causa justificada a les AFIMENA haurà de realitzar un treball acadèmic relacionat amb la temàtica de l'activitat física a l'aire lliure a l'educació primària.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats grupals 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Activitats individuals 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Prova escrita. Individual. 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11

ACTIVITATS D'AVALUACIÓ

Activitats individuals: Lectures, activitats d'anàlisis i reflexió individuals, activitats d'autoavaluació, prova escrita, etc. Totes aquestes activitats, a excepció de la prova escrita, es duran a terme al llarg de l'assignatura i en funció de l'evolució del temari.

  • Participació proactiva a les classes: l'actitud positiva basada en la cooperació i el respecte per a la convivència i el desenvolupament òptim de l'assignatura, seran valorades en cada sessió del semestre. Aquesta activitat d'avaluació no serà recuperable. 10%
  • Activitat acadèmica de reflexió en format breu sobre AFIMENA. Entrega el 19.11.2024. Aquesta activitat d’avaluació no serà recuperable. 10%.

Prova escrita:

  • Aquesta prova serà recuperable. 30%. La data de realització de l'examen escrit serà el 18.12.2024. Dia de la recuperació: 27.01.2025.

Activitats grupals:

  • Activitats acadèmiques de classe en format grupal. Les entregues es realitzaran a mesura que avanci l’assignatura. Aquesta activitat d'avaluació no serà recuperable. 10%.
  • Elaboració d’una programació anual d’EF i d’una sessió d’EF contextualitzada en una SA concreta. Entrega: 08.12.2024. Aquesta activitat serà recuperable. 20%. Dia de la recuperació (entrega del treball): 27.01.2025.
  • Implementació d’una intervenció didàctica en el marc de les sessions pràctiques de l'assignatura (Pràctica Competencial Interna). Les intervencions es duran a terme durant el mes de desembre. Aquesta activitat d'avaluació no serà recuperable. 20%.

Aquestes activitats grupals seran tutoritzades i implementades al llarg del semestre en un procés continuat.

En un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic es realitzaran els retorns, feedbacks o qualificacions de les activitats d’avaluació.

 

Altres:

  • Per superar l'assignatura és imprescindible l'assistència mínima a un 80% del total de les sessions, tant teòriques com pràctiques.
  • Per superar l’assignatura és imprescindible obtenir un mínim d’un 5 a la prova escrita i a l’elaboració d’una programació anual d’EF i d’una sessió contextualitzada en una SA concreta.

 

AQUESTA ASSIGNATURA OFEREIX LA POSSIBILITAT D'AVALUACIÓ ÚNICA.

S’aplicarà un sistema d'avaluació i de recuperació semblant que per a l’avaluació continuada, però les activitats es faran individuals, a més d’altres petits canvis que s’exposen a continuació:

  • Participació proactiva a les classes: l'actitud positiva basada en la cooperació i el respecte per a la convivència i el desenvolupament òptim de l'assignatura, seran valorades. Aquesta activitat d'avaluació no serà recuperable. 10%
  • Activitat acadèmica de reflexió en format breu sobre AFIMENA. Aquesta activitat d’avaluació no serà recuperable. 10%.
  • Prova escrita. Aquesta provaserà recuperable. 30%.
  • Activitats acadèmiques de classe en format individual. Aquesta activitat d'avaluació no serà recuperable. 10%.
  • Elaboració d’una programació anual d’EF i d’una sessió d’EF contextualitzada en una SA concreta (individual). Aquesta prova serà recuperable. 20%. Dia de la recuperació: 27.01.2025.
  • Implementació d’una intervenció didàctica en el marc de les sessions pràctiques de l'assignatura (individual). Exposició davant tribunal. Aquesta activitat d'avaluació no serà recuperable. 20%.

Data de lliurament de treballs i de realització de l'examen escrit per a l'Avaluació Única: 18.12.2024 

Data de recuperació per a l'Avaluació Única: 27.01.2025

Per a l'avaluació única també serà imprescindible per superar l'assignatura l'assistència mínima a un 80% del total de les sessions, tant teòriques com pràctiques. També, per superar l’assignatura és imprescindible obtenir un mínim d’un 5 a la prova escrita i a l’elaboració d’una programació anual d’EF i d’una sessió contextualitzada en una SA concreta.

 

IMPORTANT:

1.- Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística,la redacció iels aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

2.- El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació, i/o la còpia en una de les proves d'avaluació és motiu per suspendre l'assignatura. A l'inici de l'assignatura, el professorat informarà l'alumnat sobre els procediments a seguir a l'hora d'evitar el plagi.

3.- L’avaluació es realitzarà al llarg del desenvolupament de l’assignatura, mitjançant les activitats que es mostren en la graella anterior. L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria en un 80%, els justificants només serveixen per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat.


Bibliografia

Blández, J. (2000). La programación de unidades didácticas según ambientes de aprendizaje. INDE: Barcelona. 
 
Blázquez, D. (2020). Descubre cómo es la Educación Física del siglo XXI: Así trabaja el profesorado más innovador. Barcelona: INDE. 
 
Blázquez, D. (2017). Cómo evaluar bien en Educación Física. El enfoque de la evaluación formativa. Barcelona: INDE. 
 
Blázquez, D. (2016). Métodos de enseñanza en Educación Física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias. Barcelona: INDE.
 
Blázquez, D., y Sebastiani, E. (2009). Enseñar por competencias en Educación Física. Barcelona: Inde.
 
Blázquez, D., Barrachina,J., Blández, J., Blázquez, E., Foguet, C., Castañer,M., Chamorro, C. , Flores, G. , Rubio, L., Sáez, U. , Sebastiani, E. (2022). Métodos de enseñanza en Educación Física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias (4ªedición).
 
Buscà, F., Lleixà, T., Coral, J., y Gallardo, S. (2016). La Programación por Competencias en Educación Física: Retos y Problemas para su Implantación en la Escuela. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 6(3), 292-317.
 
Campo, L., Rubio, L., & Sebastiani, E.M. (Coords.) (2014). Aprendizaje Servicio y Educación Física. Barcelona: INDE.

Contreras, O. (Coord.) (2017). El aprendizaje basado en proyectos en Educación Física. Barcelona: INDE.

DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. Disponible a https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722

Departament d'Educació. Direcció General d'Educació Infantil i Primària (2017). Currículum educació primària. Generalitat de Catalunya: Servei de Comunicació i Publicacions. 

Departament d'Educació. Direcció General d'Educació Infantil i Primària (2016). Competències bàsiques de l'àmbit de l'Educació Física. Generalitat de Catalunya: Servei de Comunicació i Publicacions. 

Fernández-Río, J. (2019). Gamificando en la Educación Física. De la teoría a la práctica en Educación Primaria y Secundaria. Oviedo: EdicionesUniversidad de Oviedo. 

Kirk, D. (2012). Empowering Girls and Women through Physical Education and Sport. Thailand: UNESCO.

Lawrence, J. (2012). Teaching Primary Physical Education. London: SAGE.

López-Pastor, V.M., Fuentes, T., & Jiménez, B. (2020). Evaluación formativa, compartida y auténtica enEducación Física. Tándem: Didáctica de la Educación Física, (69), 7-14.

López-Pastor, V.M., Pérez, D., Manrique, J.C., & Monjas, R. (2016). Los retos en la Educación Física en el siglo XXI. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (29), 182-187. 

Miraflores, E. & Martín, G. (2014). Cómo programar la Educación Física en Primaria. Desarrollo de una programación docente. Madrid: Editorial CCS. 

Pérez-Pueyo, Á. et al. (2021). Los modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué. León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León. Llibre electrònic disponible a: https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251

Pradas, R. (Coord.) (2019). L'Educació Física en els centres educatius: infància, joventut i moviment. Barcelona: Edicions Rosa Sensat. 

Ríos, M. (Coord.) (2014). La inclusión en la actividad física y deportiva. La práctica de la Educación Física y deportiva en entornos inclusivos. Barcelona: Paidotribo. 

Ríos, X., & Ventura, C. (2023). Bullying en el deporte y en la Educación Física. Editorial Inde.

Soler, S. & Vilanova. A. (2012). La coeducación en la Educación Física en el s. XXI: reflexiones y acciones. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (40), 1-11. 

Velázquez-Callado, C. (2012). Lapedagogía de la cooperación en Educación Física. Laguna de Duero: La Peonza. 

 


Programari

En aquesta assignatura no és necessari l'ús de cap programari específic. 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 90 Català primer quadrimestre matí-mixt