Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es desitjable que l'alumnat de l'assignatura valori l'interès del joc i l'esport com a activitats saludables, que poden afavorir els processos educatius dels infants i els joves.
Es recomanable que l'alumnat de l'assignatura mantingui un model de vida en què l'activitat física i esportiva ocupi un lloc destacat.
Aquesta assignatura té com a objectiu general dotar l’alumnat dels coneixements teòrics i dels recursos didàctics per progressar en la comprensió de la importància i el potencial educatiu del joc i l’esport i per saber aprofitar-los en el desenvolupament curricular a través de la docència de l'Educació Física a l’etapa primària.
Els objectius de l’assignatura són els següents:
- Analitzar des d’una perspectiva crítica la història, l’evolució, la sociologia del joc i dels esports, i la influència que exerceixen a la societat actual.
- Identificar els components educatius del joc i de l’esport en l’àrea d’Educació Física, i saber aplicar les oportunitats formatives que proporcionen i que són adients a les característiques de l’alumnat en edat escolar.
- Saber aplicar els criteris i recursos referits als jocs i als esports, en relació a la seva programació, la metodologia i l'avaluació en l’àrea d’Educació Física a l’educació primària.
- Desenvolupar l’esperit crític realitzant valoracions i aportacions sobre el propi treball, el del grup i el del professorat, en activitats basades en el joc i l’esport.
- Experimentar en la pràctica una àmplia varietat de jocs i esports que seran d’aplicació i de referència en el desenvolupament de les classes d’Educació Física a l’educació primària.
- Participar en projectes ApS que utilitzin l'esport com a vehicle de millora i transformació social, en l'àmbit escolar i extraescolar.
BLOC I. EL JOC I LA INICIACIÓ ESPORTIVA BASES CONCEPTUALS.
1. Antropologia del joc i de l’esport. Història i evolució dels jocs i els esports. Interès sociològic. Relació conceptual entre joc i esport.
2. Anàlisi crítica de l’esport a la societat actual.
3. Valors i contravalors que transmet l’esport i repercussió que provoca en l’educació d’infants i joves.
BLOC II. TEORIA I PRÀCTICA DELS JOCS I ELS ESPORTS A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA
1. Objectius educatius del joc i de la iniciació esportiva en l’educació primària.
2. Modalitats de jocs i esports
3. Didàctica i metodologia del joc i de la iniciació esportiva a l’educació primària.
4. Formes i instruments d'avaluació dels jocs i els esports.
5. Els jocs i els esports al medi natural. Modalitats adients en l'educació primària. Aspectes a considerar per a la seva programació a l'escola
BLOC III. ORGANITZACIÓ DE L’ESPORT ESCOLAR.
1. Organització del joc i l’esport a l’escola: programes propis i programes oficials.
2. El joc i els esports com a dinamitzadors de valors, d’hàbits de vidasaludable i de cohesió social.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques dirigides pel professorat i per l'alumnat (tutoritzades) | 30 | 1,2 | 3, 4, 8 |
Presencial de gran grup. Exposicions del professor. Presentacions de l'alumnat. Debats. | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i supervisió de tasques i d'activitats assignades a l'alumnat. | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i anàlisi de llibres i documents escrits i/o digitals, participació al fòrum virtual de debat de l'assignatura, elaboració de sessions d'EF i interdisciplinars, activitats de reflexió i de recerca d'informació i altres treballs. | 75 | 3 |
Metodologia activa i participativa per part del professor. La proactivitat de l'alumnat i la col·laboració seran imprescindibles.
Classes teóricas: Exposició magistral. Participació de l’alumnat amb intervencions, exposicions i debats. També s’utilitzaran recursos audiovisuals: vídeos, pel·lícules, etcètera.
Classes pràctiques: Es realitzaran pràctiques de jocs i esports amb metodologies docents diverses per part del docent. L'alumnat es responsabilitzarà de les pràctiques sota l’orientació i la tutoria del professorat.
Docència supervisada: Tutories i supervisió de tasques i activitats assignades. Control i seguiment dels aprenentatges plantejats durant l’assignatura. Disseny i participació en projectes d'ApS en l'entorn escolar i extraescolar.
Activitat autònoma: Lectura i anàlisi de llibres i documents escrits i/o digitals, participació al fòrum virtual de debat de l’assignatura, elaboració de sessions d’EF i interdisciplinars, activitats de reflexió i de recerca d’informació i altres treballs.
Participació al fòrum virtual de debat de l’assignatura, elaboració de sessions d’e Jocs i d’Esports. Recerca i tractament d’informació sobre la matèria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència, participació activa, actitud colaborativa i resolució de tasques durant les sessions teòriques i pràctiques. | 20% | 0 | 0 | 2, 5, 12 |
Disseny i impartició d'una sessió pràctica d'iniciació esportiva i de jocs, adequada per a l'Educació Física a l'Educació Primària. | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 7, 8, 11, 12 |
Elaboració d'un projecte esportiu/lúdic a l'entorn escolar o extraescolar | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10 |
Realització d'un exament individual de síntesi del conjunt de l'assignatura. | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11 |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ:
Activitats Grupals
1. Disseny i execució d’una sessió pràctica d’iniciació esportiva a l’EF a l’EP. Grups reduïts: 20%. La data de realització es concretarà en el programa de l'assignatura. Activitat no recuperable.
2. Elaboració d’un projecte esportiu/lúdic apropiat per a l'àmbit escolar o extraescolar. Grups reduïts. Activitat recuperable: 30%. La data de lliurament serà el 5.06.2024. Data de recuperació: 28.06.2024
Activitats Individuals
3. Assistència i particiació activa i col·laborativa. Carpeta d'Aprenentatge. Inclou la resolució de les tasques acadèmiques que es produeixin durant les sessions teòriques i pràctiques. L'actitud de l'alumnat ha de ser de respecte i de consideració cap a tot el que té a veure amb la convivència i el desenvolupament acadèmic favorable de l'assignatura. Activitat recuperable : 20%. La data de lliurament serà el 12.06.2024. Data de recuperació: 28.06.2024
4. Examen escrit individual del conjunt de l'assignatura. Activitat recuperable: 30% La data de realització serà el 20 de juny de 2024. Data de recuperació: 28.06.2024
Assistència: Per superar l'assignatura és imprescindible l'assistència mínima a un 80% del total de lessessions, tant teòriques com pràctiques.
AQUESTA ASSIGNATURA OFEREIX LA POSSIBILITAT D'AVALUACIÓ ÚNICA.
S’aplicarà el mateix sistema d'avaluació i de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Data de lliurament de treballs i de realització de l'examen escrit per a l'Avaluació Única: 20.06.2024
Data de recuperació per a l'Avaluació Única: 28.06.2024
IMPORTANT:
1. Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
2. El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació, i/o la còpia en una de les proves d'avaluació és motiu per suspendre l'assignatura. A l'inici de l'assignatura, el professorat informarà l'alumnat sobre els procediments a seguir a l'hora d'evitar el plagi.
JOCS.
Amades, Joan. (1982). Costumari català (2a. ed.). Barcelona: Salvat i Edicions 62.
Bantulà, Jaume; Busto, C.; Carranza, Marta. (1990). 11 propostes per a l’educació física. Barcelona: Guix.
Barrientos, Andrés; Caireta, Marina (2021) Cultura de paz en el deporte. Guía práctica para transformar conflictos en oportunidades. Barcelona: INDE
Claret, M. (1983). Jocs d’ahir i d’avui. Barcelona: Joventut.
Durand, M. (1988). El niño y el deporte. Barcelona: Paidos.
Grunfeld, F. V. (1978). Juegos de todo el mundo. Madrid: Edilan.
Lavega, P.; Olaso, S. (2003). 1000 juegos y deportes populares y tradicionales. Barcelona: Paidotribo.
Moreno, C i altres. (1993). Aspectos recreativos de los juegos tradicionales y deportes tradicionales en España. Madrid: Gymnos.
Parlebas, P. i altres. (1988). Las cuatro esquinas de los juegos. Lleida: Agonos.
Manuel Gutiérrez Toca. (2010) Juegos ecológicos con material alternativo ... : recursos domésticos y del entorno escolar. Barcelona : INDE
Bernal Ruiz, Javier Alberto. (2009) 101 juegos y retos para alumn@s de educación física. Sevilla: Wanceulen
Camerino Foguet, Oleguer. (2007). Juegos deportivos recreativos. Barcelona: INDE
Gil Madrona, Pedro. (2007). La Educación física cooperativa: aprendizajes y juegos cooperativos: enfoque teórico-práctico. Sevilla: Wanceulen.
Lleixà Arribas, Teresa. (2004). Juegos sensoriales y de conocimiento corporal. Barcelona: Paidotribo.
Méndez Giménez, Antonio. (2004). Los juegos en el curriculum de la Educación Física: más de 1000 juegos para el desarrollo motor. Barcelona: Paidotribo
Juan José Campo... [et al.]. (2003). Juegos para comenzar y acabar la sesión. Barcelona: INDE
Clermont Simard, Fernand Caron, Kristina Skrotzy. (2003). Actividad física adaptada. Barcelona: INDE.
Navarro Adelantado, Vicente. (2002). El afán de jugar: teoría y práctica de los juegos motores. Barcelona: INDE.
Campo, Juan José... [et al.] (2002). Juegos sensoriales, de equilibrio y esquema corporal.Barcelona: INDE
Batllori, Jordi (2001). Juegos de educación física. Barcelona: Parramón.
Garijo Rueda, José Luís [et al.] (2000). Juegos alternativos para primaria . Barcelona: INDE
Omeñaca Cilla, Raúl. (1999) Juegos cooperativos y Educación Física. Barcelona: Paidotribo.
Aguado Jódar, Xavier. (1992). Unidades didácticas para primaria II: los nuevos juegos de siempre: el mundo de los zancos, juegos malabares, juegos de calle. Barcelona: INDE.
Jaume Bantulà, Josep Maria Mora Verdeny. (2007). Juegos Multiculturales. 225 juegos tradicionales para un mundo global. Barcelona. Editorial Paidotribo.
Mateu, Mercè (1996) 1300 ejercicios y juegos aplicados a las actividades gimnásticas. Barcelona: Editorial Paidotribo.
ESPORTS
Álvarez , Carlos (1994) Atletismo básico. Una orientación pedagógica. Madrid: Ed. Gymnos.
Blázquez, Domingo (1986) Iniciación a los deportes de equipo. Barcelona, Martínez Roca.
FERRANDO, José A. (1990) Iniciación al Atlestismo. Col. Eduación y Deporte. Ed. CEPID. Zaragoza.
MOLINA, Antonio (1991). Badminton: Programación escuelas de base. Sevilla: Ed. Wanceulen.
VALET, J. Antonio. (1990). Iniciación al Balonmano Colección Eduación y Deporte. Ed. CEPID. Zaragoza
BÁRCENAS, D. (1991). Balonmano, Técnica y metodologia. Madrid : Editorial Gymnos.
CEPID (1990). Iniciación a la Natación. Colección Educación y Deporte. Zaragoza.
Moreno, Juan Ant. (2004). Manual de actividades acuáticas en la infancia. Barcelona: Editorial Paidós.
DUBOIS, Claude. (1996). Natación. Lleida:Ed. Agonos.
CASCUA, Stéphane. (2002) El deporte, ¿es bueno para la salud?. Barcelona: Ed. Paidós
CONTRERAS, Onofre. (2001) Iniciación deportiva. Madrid: Ed. Síntesis.
GUTIÉRREZ, Melchor (2003) Manual sobre valores en la educación física y el deporte. Barcelona. Ed. Paidós.
LASIERRA, Gerard i LAVEGA, Pere (1993) 1015 Juegos y formas jugadas de iniciación a los deportes. Barcelona: Ed. Paidotribo.
MANDEL, Richard D. (1986). Historia cultural del deporte. Barcelona: Edicions Bellaterra
RUÍZ, Luís Miguel, ARRUZA, Josean (2005) La toma de decisiones en el deporte. Barcelona: Ed. Paidós.
WEBS D’INTERÈS
Sense necessitat
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 90 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |