Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap requisit. Es recomana haver cursat i superat les assignatures: Ensenyament i aprenentatge del Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural, i Didàctica de les Ciències Socials.
El propòsit principal de l'assignatura és el d'aprofundir en la relació entre la innovació educativa i la recerca, especialment en l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials.
Objectius d'aprenentatge
-Analitzar i valorar la situació de la recerca i la innovació en didàctica de les ciències socials a l'ensenyament primari.
-Utilitzar resultats de recerques i projectes d'innovació per prendre decisions sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials.
-Realitzar petites recerques formulant el problema, els supòsits, els objectius i la metodologia, i ubicar teòricament el problema de la recerca.
-Elaborar informes de recerca i compartir els resultats.
-Reflexionar sobre el paper de la recerca i la innovació en el desenvolupament professional dels docents.
1. La investigació i la innovació en didàctica de les ciències socials: conceptes bàsics.
1.1. La recerca i el triangle didàctics: l'alumnat i els processos d'aprenentatge, els sabers escolars i les propostes educatives, i el professorat i els processos d'ensenyament.
1.2. Fases i implicacions de la recerca educativa.
1.3. La relació entre mestres, investigació i innovació.
2. Línies de recerca actuals en l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials.
3. La metodologia de la recerca en didàctica de les ciències socials, la investigació qualitativa a l'escola i els instruments de recerca en didàctica de les ciències socials.
4. La innovació educativa: entre els relats mediàtics i l'evidència. Fer recerca per innovar, i innovar a partir de la recerca.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació i anàlisi de les línies de recerca fonamentals sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials, la geografía i la historia a l'educació primària, i realització d'un debat | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 16, 17, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi de textos sobre investigació i innovació en DCS, a nivell individual o grupal, i realització d'un examen | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i comentaris de textos sobre recerca i innovació en DCS | 10 | 0,4 | 2, 3, 12, 19, 20 |
Realització d'una petita recerca, exposició dels resultats obtinguts i realització d'un article | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 15, 17, 19, 20 |
Reflexió sobre les implicacions de la innovació i la recerca en DCS a través d'un Dietari d'Aula | 5 | 0,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 17, 19, 20 |
Qui protagonitza el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i és sota aquesta premissa que s'ha planificat la metodologia de
l'assignatura. D'acord amb el focus temàtic de l'assignatura, la recerca i la innovació tindran un paper fonamental també en el desenvolupament de l'assignatura.
Es portaran a terme diferents tipus d'activitats, per assegurar l'adquisició dels coneixements, entre d'altres:
- Estudis de recerques concretes de didàctica de les ciències socials a l'educació primària, orientades a la innovació de la pràctica educativa.
- Lectures i comentaris de textos, en l'àmbit individual i grupal, i realització d'una activitat avaluativa.
- Realització de propostes de recerques per a la seva exposició i debat, i seguiment del treball individual o en grup sobre la planificació de petites recerques.
- Propostes innovadores a partir de recerques.
- Realització d'una petita recerca per afavorir la innovació en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències socials a l'educació primària, i realització d'un article.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi de Lectures (I) | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 12, 19 |
Anàlisi dels canvis i continuïtats de les pròpies representacions i de les implicacions de la rececrca i la innovació a través d'un dietari d'aula (I) | 15% | 0 | 0 | 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 |
Difusió i divulgació dels resultats de la recerca en diferents formats comunicatius. (I+G) | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 12, 14, 15, 18 |
Disseny de propostes innovadores a partir de models conceptuals (I) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 13, 14, 16, 17, 19, 20 |
Realització d'una recerca educativa en DCS (G) | 30% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 12, 13, 15, 17 |
L’avaluació d'aquesta assignatura és formativa i formadora.
L'avaluació és el procés que s’estableix per valorar l’assoliment dels resultats d’aprenentatge a partir de les evidències que es defineixen en la guia de l'assignatura. L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats proposades (el programa lliurat a l'inici de l'assignatura concretarà les activitats i lliuraments a realitzar).
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA ORAL I ESCRITA
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Aquesta competència és un requisit. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
CÒPIA I PLAGI
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb la nota “zero”. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes. L’ús de la intel·ligència artificial de manera fraudulenta implicarà que l’activitat d’avaluació sigui considerada suspesa amb un 0.
PRESENCIALITAT
L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria en un 80%, per poder fer l’avaluació continuada.
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ
Les activitats que es valoraran com a evidències d'avaluació tenen a veure amb la conceptualització, la recerca, la síntesi i la comunicació, i l'aplicació en innovació. És necessari aprovar-les totes per tal de poder aprovar l'assignatura: no s'aplicaran mitjanes numèriques sobre aquelles activitats que no hagin estat superades, ja que entenem que cal assolir totes les competències docents associades a aquests processos.
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única. L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i el mecanisme que la Facultat de Ciències de l’Educació hagi previst. Manté el mateix plantejament que l'avaluació continuada, tot i que la naturalesa d'avaluació única no faciliti la funció reguladora de l'avaluació. En aquest cas, també caldrà assolir totes les competències associades als processos de recerca, síntesi-comunicació i aplicació en innovació. Es demanen les mateixes activitats, en format individual, i la seva entrega es realitzarà en format escrit, material i oral el dia 16/12.
CALENDARI D'AVALUACIÓ
- Avaluació Continuada:
- Avaluació Única:
Revistes imprescindibles a consultar: Enseñanza de las Ciencias Sociales / REIDICS / Iber i revistes del Consorci INDEX210
Bibliografia:
Avila, R., Rivero, P., Domínguez, P. (2010). Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. AUPDCS-Institución Fernando el Católico.
Delamont, S. (ed.) (2013). Handbook of qualitative research in education. Edward Elgar Publishing.
Felices de la Fuente, M. del M., Martínez Rodríguez, R., y Martínez Medina, R. (2018). Investigación e Innovación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y nuevas perspectivas. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, (3), 119-138. https://doi.org/10.17398/2531-0968.03.119.
González Valencia, G. A., y Santisteban Fernández, A. (2014). Una mirada a la investigación en didáctica de las ciencias sociales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 10(1), 7-17.
Jara, M.A. y Santisteban , A. (2018). Los retos de futuro en la enseñanza de las ciencias sociales, la historia y la geografía. En M.A. Jara y A. Santisteban (coords). Contribuciones de Joan Pagès al desarrollo de la didáctica de les ciencias sociales, la historia y la geografía en Iberoamérica. Universidad Nacional del Comanche y Universitat Autònoma de Barcelona .
Levstik, L. y Tyson, C.A. (eds.) (2008). Handbook of Research in Social Studies Education. Routledge, New York/London.
Martínez Medina, R., García-Morís, R., García Ruiz, C.R. (eds.) (2017). Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación. AUPDCS.
Ortega Sánchez, D. (2023). ¿Cómo investigar en Didáctica de las Ciencias Sociales? Fundamentos metodológicos, técnicas e instrumentos de investigación. Octaedro.
Pagès,J. y Santisteban, A. (2011). La investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje en la educación primaria. En Santisteban, A. y Pagès, J. (coords.). Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural. Síntesis, p. 105-121.
Pagès, J. (2004). La investigación en didáctica de la historia. Educación XX1, 7, p. 63-83.
Ús del programari informàtic necessari per al recull, anàlisi i comunicació de dades de recerca, i de propostes d'innovació.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 20 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |