Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No s'exigeixen prerequisits per a cursar aquesta assignatura.
Bloc I. Art i educació
DIMENSIÓ CULTURAL I PERFORMATIVA
1.- L'educació de l'art en el desenvolupament de la persona.
2.- Relacions entre art i educació.
3.- Contextos històrics, socials i culturals.
3.1- La societat audiovisual.
Bloc II. Formació en la pràctica de les arts
DIMENSIÓ PRODUCTIVA I PERFORMATIVA
1.- El pensament visual i el desenvolupament artístic: procediments i tècniques bidimensionals i tridimensionals.
2.- Pràctiques i projectes relacionats amb diferents moviments artístic i contextos culturals.
3.- Comprensió i experimentació de la pràctica de l'art com a procés de coneixement.
Bloc III. L'educació visual i plàstica a l'escola
DIMENSIÓ EDUCATIVA: LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA
1.- El currículum d'educació artística: visual i plàstica.
2.- Metodologies, processos i estratègies.
Bloc IV. Música i educació
DIMENSIÓ CULTURAL
1.- La música: art i llenguatge entre els humans i les cultures.
2.- La música en relació al context social i cultural.
Bloc V. Formació en la pràctica musical
DIMENSIÓ PRODUCTIVA I PERCEPTIVA DE LA MÚSICA
1.- La interpretació musical a través de la veu i els instruments o materials afins.
1.1.- La cançó com a element bàsic de pràctica musical.
1.2.- Iniciació al gest de direcció.
2.- L'escolta de música en el procés de sensibilització i per a l'assoliment de coneixements.
3.- La creació sonora. De la transmissió oral a la codificació.
4.- La dansa i el moviment.
Bloc VI. L'educació musical a l'escola
DIMENSIÓ DIDÀCTICA DE LA MÚSICA
1.- L'ensenyament-aprenentatge de la música.
1.1.- Principis metodològics fonamentals, recursos, materials i estratègies.
2.- La música i les seves implicacions a nivell fisiològic, psicomotors, emocional i cognitiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició en grup | 27 | 1,08 | 1, 4, 6, 7 |
Seminaris | 41 | 1,64 | 1, 2, 8, 9, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats tutoritzades | 45 | 1,8 | 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de propostes: teoria i pràctica de l'educació artística: música i visual. | 112 | 4,48 | 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
SUPERVISADES
Degut al moment actual “d’alarma climàtica”, “de manca de recursos naturals” i “de desequilibri econòmic” que estem vivint al planeta, l’equip de professorat de la Unitat de Didàctica de l’Expressió Plàstica, fomentarà competències artístiques des d’una mirada eco-social i eco-feminista. Es prioritzaran materials naturals i de reciclatge durant les sessions de taller i les creacions artístiques individuals i/o grupals que es realitzin. Amb la utilització de materials naturals i l’elaboració d’altres a partir d’aquests, es vol generar consciència ambiental entre les estudiants, que implica desenvolupar la sensibilitat i l’habilitat crítica per a percebre el medi natural i material que ens envolta, i per saber i reaccionar davant d’actituds, situacions i esdeveniments que contribueixin a millorar la cura del planeta.
Si es necessiten altres materials, el professorat recomanarà allò més adient per a les activitats programades, que tindrà un cost sostenible i podrà ser compartit entre l'alumnat. Es cercaran mecanismes per a que tothom els tingui.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc I. Art i educació. DIMENSIÓ CULTURAL I PERFORMATIVA | 15 | 0 | 0 | 2, 8, 11, 12 |
Bloc II. Formació en la pràctica de lart. DIMENSIÓ PRODUCTIVA I PERFORMATIVA | 25 | 0 | 0 | 1, 5, 7, 9, 10 |
Bloc III. L'educació artística a l'escola. DIMENSIÓ DIDÀCTICA: LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA | 10 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 10, 13 |
Bloc IV Música i educació. DIMENSIÓ CULTURAL | 10 | 0 | 0 | 2, 8, 12 |
Bloc V. Formació en la pràctica musical. DIMENSIÓ PRODUCTIVA I PERCEPTIVA DE LA MÚSICA | 30 | 0 | 0 | 5, 6, 7, 9, 10 |
Bloc VI. L'educació musical a l'escola. DIMENSIÓ DIDÀCTICA DE LA MÚSICA | 10 | 0 | 0 | 1, 5, 9, 12, 13 |
Concreció de les activitats d'avaluació
Tasca d’avaluació |
Tipologia d’activitat |
Percentatge |
Data d’avaluació |
Data de reavaluació |
Treball exposició/investigació (Bloc I) |
Grupal |
10% |
Abril 2025 |
30 juny 2025 |
Propostes relacionades amb la pràctica de l’art (Bloc II) |
Individual i Grupal |
15% |
Gener i Abril 2025 |
30 juny 2025 |
Projecte interdisciplinari (Bloc II) |
Grupal |
5% |
Gener 2025 |
30 juny 2025 |
Intervenció educativa (Bloc III) |
Individual |
5% |
Abril 2025 |
30 juny 2025 |
Disseny i estructura portafoli/web (Bloc I, II i III) |
Individual |
5% |
Gener 2025 |
30 juny 2025 |
Conclusions i documentació visual del portafoli/web (Blocs I, II i III) |
Individual |
5% |
Abril 2025 |
30 juny 2025 |
Actitud participativa i pro-activa durant les sessions de visual |
Individual |
5% |
|
|
Treball de reflexió a partir de 3 experiències musicals (Blocs IV i V) |
Individual |
7.5% |
Novembre 2024 |
|
Prova escrita música (Blocs V i VI) |
Individual |
20% |
Desembre 2024 |
30 juny 2025 |
Projecte interdisciplinari (Blocs V i VI) |
Grupal |
10% |
Gener 2025 |
|
Prova oral música (Bloc V) |
Individual |
12.5% |
Gener 2025 |
30 juny 2025 |
- El detall de les tasques d’avaluació de música i visual que es realitzin durant el curs estarà penjat al Campus Virtual de cada grup.
- El professorat de cada grup indicarà les dates exactes de lliurament de les diferents tasques d’avaluació durant la presentació de les assignatures el primer dia de curs.
- El professorat comunicarà el retorn i/o la qualificació de les activitats d’avaluació en un termini màxim de 20 dies hàbils.
Avaluació única
EDUCACIÓ DE LES ARTS VISUALS
Acaso, M., i Megías, C. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Barcelona: Paidós
Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Catarata
Aguirre, Imanol (2017). La formación de la persona. En Cuadernos de Pedagogía, 484, 24-27
Álvarez, I., Morón, M. i Gastín, M. (2019). Educar a través de las Artes. Proyectos interdisciplinaris e inclusives en una escuela multicultural. Aula. 287, 31-35
Álvarez-Valdivia, I. M. i Morón-Velasco, M. (2022). Educar por medio del arte en una escuela multicultural. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1-23. [Recuperat 01/02/22] https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/32731
Atkinson, D. (2011). Art, Equality and Learning: Pedagogies Against the State. Rotterdam: Springer
Assadourian, E. (2017). Educación Ecosocial. Cómo educar frente a la crisis ecológica. Icaria Editorial
Agra, M. J. (2007). La educación artística en la escuela. Barcelona: Graó
Bamford, A. (2009). El factor ¡wuau!. El papel de las artes en la educación. Barcelona: Octaedro
Bang Larsen (2010). Palle Nielsen. El model. Un model per a una societat qualitativa. (1968). Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona
Barbe-Gall, F. (2009). Cómo hablar de arte a los niños. Donostia: Nerea.
Barbe-Gall, F. (2010). Cómo mirar un cuadro. Barcelona: Lunwerg.
Bell Hooks (2021). Enseñar a transgredir. La educación como práctica de la libertad. Capitán Swing Libroa, S.L.
Berger, J. (2001). Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.
Blanco, V. y Cidrás, V. (2019). Educar a través da arte. Cara a unha escola imaxinada. Pontevedra: Kalandraka
Bauman, Z. (2008). Els reptes de l’educació en la modernitat líquida. (Tr. J. Sampere). Barcelona: Arcàdia
Bauman, Z. (2008). L'educació en un món de diàspores. Debats d’Educació. Recuperat de: https://www.fbofill.cat/publicacions/leducacio-en-un-mon-de-diaspores
Chomsky, N. (2003). Chomsky on democracy education (C.P. Otero, Ed.). New York: Roudledge Falmer.
Chomsky, N. (2009). La (des)educación (3ª edición) Barcelona: Crítica.
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós. 1ª edición 1934.
Dysthe, O. ; Bernhardt, N.; Esbjorn, L. (2013). Enseñanza basada en el dialogo. El museu de arte como espacio de aprendizaje. Bergen: Fagbokforlaget
Efland, A. (2002). Una historia de la educación del arte. Tendencias intelectuales y sociales en la enseñanza de las artes visuales. Barcelona: Paidós.
- (2004). Arte y cognición. La integración de las artes visuales enelcurrículum. Barcelona: Octoedro.
Eisner, E. (2004). Elarte y la creación de la mente. Barcelona: Paidós
- (2005). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós.
Freire, H. (2008). Arte infantil y transformación social. El rapto de Europa. Pensamiento y creación, 13, 23-38.
- (2011). Educar en verd. Idees per apropar els nens i les nenes a la natura. Barcelona: Graó.
Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
Gompertz, W. (2015). Piensa como un artista. Barcelona: Taurus
González Verdaguer, T. (2016). Diálogos en el museu. Cuadernos de Pedagogía. 473, pp. 66-69
González Verdaguer, T. (2008). El museu com espai de trobada entre l’educació i la cultura. Temps d’educació, 35, 119-126
Greene, M. (2005). Liberar la imaginación. Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Barcelona: Graó
Herrero, Yayo (2022). Educar para la sostenibilidad de la vida. Una mirada ecofeminista a la educación. Ed. Octaedro.
Hwang, S.Y. (2017). Rethinking Creativity: Present in Expression in Creative Learning Communities. Educational Philosophy and Theory 49 (3): 220-230.
Hernández, F. (2007). Espigador@s de la cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Hoyuelos, A. (2012). Les imatges fotogràfiques com a documentació narrativa. In-fàn-ci-a, 188, 7-14.
Iwai, K. (2002). «La contribución de la educación artística a la vida de los niños». Perspectivas. Vol. XXXII, n° 4, diciembre
Marín Viadel, R. (2003). (Coord.). Didáctica de la educación artística para primaria. Madrid: Pearson Education.
- (2005). Investigación en Educación Artística. Granada: Univ. de Granada y Sevilla.
Morón, M. (2005). L’art del segle XX a l’escola. http://www.xtec.cat/~mmoron. [Última consulta juny 2024]
Morón, M. y Valdivia, I. M. Á. (2023). Binomio arte y educación para la escuela multicultural. Cuadernos de pedagogía, (540), 3.
Morón, M. y París, G. (2013). Espacios de creación artística en la escuela. Arte y movimiento, 9, 53-63.
Morón, M. i París, G. (2016). Crear, imaginar, pensar. Perspectiva Escolar. Núm. 385- Gener/Febrer. Pàgs. 49-54
Munari, B. (2018). Fantasía. Barcelona: Gustavo Gili.
Neddo, N. (2019). El artista orgánico. Barcelona: Promopress
Padró, C. (2006) Repensar los museos, la educación y la historia del arte. Belda, C. i Marín, M.T (coords). La museología y la historia del arte. Murcia: Universidad de Murcia
París, G. (2018). Art i joc, processos de creació a la infància. Infància, 225, 37-42.
París, G., i Morón, M. (2019). Quan l’art entra a l’escola la creativitat surt per la finestra. Guix, 453, 41-45.
Rodari, G. (2017). Escuela de fantasía. Barcelona: Blackie Books.
Torres, M., i Juanola, R. (1998). Dibuixar: mirar i pensar. Barcelona: Rosa Sensat.
Ungerer, T. (2019). Així és la vida. Barcelona: Blackie Books.
Vallvé, Ll. (2010). Tiene que llover al revés. Barcelona: Octaedro.
Vaquero, C. y Texeira, R. (2021). Otra forma de visitar el museo. Una oportunidad para resignificar la educación artística desde la acción colectiva en la formación de maestras y maestros. ArtsEduca, 28, 8-23
EDUCACIÓ MUSICAL
Blacking, J. (1994). Fins a quin punt l'home és music. Vic: Eumo Editorial.
Bonal, E., Casas, M., i Casas, N. (2005). Diversita't. Cançons, danses... activitats i recursos per a la convivència en la diversitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Fundació Bofill. (inclou 2 CDs)
Departament d’Educació (2022). Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Departament d'Ensenyament (2015). Cançons populars i tradicionals a l'escola. Propostes didàctiques i metodològiques. Generalitat de Catalunya: Departament d'Ensenyament.
Hargreaves, D.J. (1998). Música y desarrollo psicológico. Barcelona: Graó.
Hennessy, S. (1995). Music 7-11. Developing primary teaching skills. Londres: Routledge.
Maideu, J. (1996). Assaig. Cançons i exercicis. Barcelona: Eumo Editorial.
Malagarriga, T., i Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil. Barcelona: CEAC (inclou CD).
Swanwick, K. (1991). Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata y MEC.
Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical?. Barcelona: Graó.
En aquesta assignatura no s'utilitza cap programari concret.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 213 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català | anual | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català | anual | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Català | anual | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 711 | Anglès | anual | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 712 | Anglès | anual | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 713 | Anglès | anual | tarda |
(TE) Teoria | 21 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 41 | Català | anual | tarda |
(TE) Teoria | 71 | Anglès | anual | tarda |