Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
1. Per optar a la menció de Necessitats Educatives Específiques (NEE) és necessari: (a) tenir aprovades totes les assignatures bàsiques i obligatòries, (b) haver aprovat les 4 assignatures de la menció, i (c) haver superat una de les dues assignatures següent: Estratègies de mediació o Acollida lingüística a l’escola.
2. Es recomanable haver superat les assignatures “Aprenentatge i desenvolupament I-II i Diferències i inclusió”, en el cas del Grau d’Educació Primària; i les assignatures “Inclusió Educativa: NEE” i “Desenvolupament de la personalitat 0-6” en el cas del Grau d’Educació Infantil.
En el marc de l’escola inclusiva actual, es fa necessari un context en el que el docent com agent d’innovació i gestió de la diversitat faciliti la transformació de l’escola ordinària a fi i efecte d’augmentar la seva capacitat per atendre a tot l’alumnat posant l’èmfasi en l’alumnat amb necessitats educatives relacionades amb l’afectivitat, les emocions i la conducta.
Els dos objectius formatius a aconseguir són:
2.1. Trets característics.
2.2. Etiologia i desenvolupament.
2.3. El paper de la prevenció
3. Relacions família i escola.
3.1. Detecció de necessitats.
4. Estratègies per la intervenció psicopedagògica en un context d’escola inclusiva
4.1. Avaluació de les necessitats educatives.
4.2. Gestió del currículum: adaptació i programes específics
4.3. Estratègies didàctic- organitzatives per atendre les seves necessitats educatives.
5. Planificació i gestió dels serveis educatius
5.1. La col·laboració entre els serveis: una estratègia per l’educació inclusiva
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet la presentació dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. | 45 | 1,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories obligatòries de grup, treballs individuals i de grup obligatoris | 24 | 0,96 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures teòriques de textos, preparació de les proves, preparació i anàlisi dels casos, activitats complementàries | 75 | 3 |
El plantejament metodològic sota el principi de la multivarietat d’estratègies metodològiques ha de facilitar la participació activa i la construcció del procés d’aprenentatge per part de l’alumne. En aquest sentit, es plantejaran sessions magistrals amb gran grup, activitats que permetin el treball en petit grup mitjançant l’aprenentatge cooperatiu i es potenciarà el treball autònom. El docent en aquest plantejament metodològic ha de donar suport constant a l’alumne, facilitant els mitjans i recursos necessaris per tal de mediar en el seu procés d’aprenentatge. Les tutories en aquest context esdevindran una part fonamental de la metodologia de treball.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
activitats pràctiques individuals | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
prova escrita | 50 % | 6 | 0,24 | 2, 3, 5, 6, 7 |
treballs pràctics en grup | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Avaluació contínua:
1er Bloc de l’assignatura
Prova escrita amb preguntes tipus test que es realitzarà el 18 de desembre (25%). Individual
Entrega setmanal dels resums de les sessions (25%). Individual. Lliurament: sessió de la setmana següent
2on Bloc de l’assignatura
Treballs grupals a l’aula (10%). Lliurament: sessió de la setmana següent.
Treball grupal d’intervenció (15%). Data de lliurament: 11 de desembre
Prova escrita que es realitzarà el 18 de desembre (25%). Individual
Avaluació única
1er Bloc de l’assignatura
Prova escrita amb preguntes tipus test que es realitzarà el 18 de desembre (25%).
Entrega de resums de les sessions (25%). Lliurament únic el 18 de desembre.
2on Bloc de l’assignatura
Treballs grupals a l’aula (5%). Lliurament el 18 de desembre.
Treball grupal d’intervenció (10%). Lliurament el 18 de desembre.
Prova escrita que es realitzarà el 18 de desembre (20%).
Defensa oral d’un cas que es realitzarà el 18 de desembre (15%)
Data de recuperació de l’avaluació única i continuada: 5 de febrer de 2025.
Totes les evidències hauran d'obtenir un mínim de 5 per poder fer mitjana.
Les estudiants que, havent estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació́ total de l'assignatura, podran presentar-se al procés de re-avaluació si la qualificació no supera el 3,5. En aquest cas, la nota màxima del bloc re-avaluat serà un 5. En cap cas, la re-avaluació serà considerada per pujar la nota obtinguda.
Si finalment no s’aprova alguna de les evidències (per suspès o NP), significarà que no s’han assolit el mínims esperats i se suspendrà l’assignatura ambla qualificació corresponent a l’evidència suspesa.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Els resultats de l’avaluació de cadascuna de les evidències s’hauran de publicar en el campus virtual en el termini màxim de 15 dies després de la seva realització, i s’haurà d’oferir una data de revisió dintre dels 10 dies següents a la seva publicació. L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.
El tractament de casos particulars, dubtes, suggeriments, etc., s’haurà de plantejar als/les professors/es del bloc corresponent.
Bibliografia:
AAVV. (2003). Emociones y educación. Qué son y cómo intervenir desde la escuela. Barcelona: Graó.
Agència d’Informació, Avaluació i Qualitat en Salud de Catalunya (2010). Guía de práctica clínica sobre el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Barcelona.
Alcantud, F. (2003). Intervención psicoeducativa en niños con trastornos generalizados del desarrollo. Madrid: Pirámide.
American Psychiatric Association. (2014). DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. New York: Panamericana.
Attwood, A. 2002. El síndrome de Asperger. Barcelona: Paidós
Barraca Mairal J., Pérez Álvarez M. (2015). Activación conductual para el tratamiento de la depresión. Madrid: Editorial Síntesis.
Bisquerra, R. (2008). Educación emocional y bienestar. Wolters Kluwer.
Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Editorial Síntesi.
Bisquerra, R. (2015). Inteligencia emocional en educación.Madrid: Editorial Síntesis.
Bisquerra, R. (2016). 10 Ideas clave educación emocional. Barcelona: Graó.
Bisquerra, R. (coord), (2011). Educación emocional. Propuesta para educadores y familias. Barcelona: Desclée
Díaz M.I., Ruiz M.A., Villalobos A. (2017). Manual de Técnicas y Terapias Cognitivo Conductuales. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Direcció General d’Educació Infantil i Primària, Direcció General d’Educació Secundaria Obligatòria i Batxillerat(2013). El TDAH: detecció i actuació en l’àmbit educatiu. Materials per a l’atenció a la diversitat. Guia per a mestres i professors. Educació primària i secundària obligatòria. Barcelona: Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
Eia, K. i Tomson, P. (1997) Intervención familiar. Barcelona: Paidós.
Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(2), 1-17.
Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2009). Inteligencia emocional, afecto positivo y felicidad. En E.G. Fernández-Abascal (coord.). Emociones Positivas (pp.229-246). Madrid: Pirámide.
Ezpeleta, L. i Toro, J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Pirámide.
Ferro García R., Ascanio Velasco L. (2017). Terapia de interacción padres-hijo. Madrid: Editorial Síntesis.
García Palacios A., Navarro Haro M.A. (2016). Terapia dialéctica comportamental. Madrid: Editorial Síntesis.
García, J. N. (1999), Intervención psicopedagógica en los trastornos del Desarrollo. Madrid: Pirámide
Gine, C. (Ed.). (2001). Intervencion psicopedagogica en los trastornos del desarrollo. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya
GOLEMAN, D. (1998): La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
Linehan M, (2003). Manual de tratamiento de los trastornos de personalidad límite. Barcelona: Paidós.
Luque, D. J., y Romero, J. F. (2002): Trastornos de desarrollo y adaptación curricular. Málaga: Aljibe
Márquez González M. (2016). Tendencias actuales en intervención psicológica. Madrid: Editorial Síntesis.
Martín, C. i Bravo, J. (2009) Psicopatología del desarrollo para docentes. Madrid: Pirámide.
Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2017). Guía de practica clínica sobre el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH).
Mora, F., (2013). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
Ollendick, T. I Hersen, M. (1993) Psicopatología infantil. Barcelona: Martínez Roca
Orjales I., Polaino A. (2002). Programas de intervención cognitivo-conductual para niños con déficit de atención con hiperactividad.CEPE.
Pegalajar, MªC., López, L. (2015). Competencias Emocionales en el Proceso de Formación del Docente de Educación Infantil. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 95-106.
Peñalva, A., López, J.J. y Landa, N. (2013). Competencias emocionales del alumnado de Magisterio. Posibles implicaciones profesionales. Revista de Educación, 362, 67-89.
Pérez Álvarez M. (2014). Las terapias de tercera generación como terapias contextuales. Madrid: Editorial Síntesis.
Rodríguez Sacristán, J. (Eds.) (1995) Psicopatología del niño y el adolescente. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Sans, A. (2010). Per que em costa tant aprendre? Barcelona: Edebé.
Soutullo , C. (2008). Convivir con niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad (tdha) (2a ed.) Madrid: Panamericana.
Wicks-Nelson, R. i Israel, A. (1997) Psicopatología del niño y del adolescente. Madrid: Prentice-Hall.
No s'utilitzarà
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 901 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 90 | Català | primer quadrimestre | tarda |