Degree | Type | Year |
---|---|---|
2500798 Primary Education | OT | 4 |
You can view this information at the end of this document.
It is advisable to have passed the subjects: "Learning and Development I-II" and "Differences and Inclusion" in the case of Degree of Primary Education; and the subjects "Educational Inclusion: NEE" and "Personality Development 0-6" in the case of Degree of Early Childhood Education.
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Onsite in large group | 45 | 1.8 | 5 |
Type: Supervised | |||
Supervised working and mentoring | 30 | 1.2 | |
Type: Autonomous | |||
Autonomous work | 75 | 3 | 5 |
Annotation: Within the schedule set by the centre or degree programme, 15 minutes of one class will be reserved for students to evaluate their lecturers and their courses or modules through questionnaires.
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
Class Activities | 20% | 0 | 0 | 1, 4, 8, 6 |
Practical work | 30% | 0 | 0 | 2, 1, 4, 8, 6, 9 |
Theory | 50% | 0 | 0 | 3, 5, 7 |
In order to be able to opt for the re-evaluation, the student must have been previously evaluated in the group practical work and the written individual test, whose weight is equivalent to a minimum of two thirds of the total qualification of the subject. The student must have obtained a minimum grade of 3.5 in the average of the subject.
If finally one of the evidences is not approved it will mean that the expected minimum has not been reached and the subject with the corresponding qualification for suspended evidence will be suspended. When the student has not submitted, or has not been able to provide enough evidence of evaluation that allows a global qualification of the subject, the qualification of this subject will be awarded in the format as "Non-Evaluable".
Dates of evaluation:
- The evaluation of the written test of the subject (2024-2025 course) will be on December 11, 2024.
- For students who do not exceed the minimum mark of 5 in the written test, they will be proposed a re-evaluation on 5 February 2025.
Our teaching approach and assessment procedures may be altered if public health authorities impose new restrictions on public gatherings for COVID-19
Bibliography:
Ainscow, M. (1999) Tendiéndoles la mano a todos los estudiantes: algunos retos y oportunidades Revista Siglo Cero vol. 30, p. 37-48.
Ainscow, M. (2001) Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.
Andreu, Ll.; Lara, M.F.; López, A.; Palacio, A.; Rodríguez & J. I Sopena, J.M. (2013). Trastorns d'aprenentatge de la lectura. Barcelona: Editorial UOC.
Andreu, Ll. (Coord.) (2013) Les dificultats de l´aprenentatge de l´Escriptura i de les Matemàtiques. Barcelona: Editorial UOC
Aranda Rendruello, R.E. (Coord.) (2002). Educación Especial. Madrid. Pearson Educación S.A.
Arco Tirado, J.L. & Fernández Castillo, A. (Coords.) (2004). Necesidades educativas especiales. Manual de evaluación e intervención psicológica. Madrid: McGrawHill.
Armstrong, T. (2012). El poder de la neurodiversidad. Las extraordinarias capacidades que se ocultan tras el autismo, la hiperactividad, la dislexia y otras diferencias cerebrales. Barcelona: Espasa Libros
Arnaiz, P. (2003) Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Aljibe
Barrachina, Ll.; Serra Grabulosa, J.; Soler, O. & Tolchinsky, L. (2013). Trastorns d’aprenentatge de l’escriptura i de les matemàtiques. Barcelona: Editorial UOC
Booth, T. i Ainscow, M. (2004).Índex per a la inclusió. Guia per a l’avaluació i millora de l’educació inclusiva. Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona
Cabrerizo, J. y Rubio, M.J. (2007). Atención ala diversidad. Teoría y práctica. Madrid. Pearson Educación.
Castro Cañizares, D. (2007). Discalculia del Desarrollo: Diagnóstico e Intervención. Santa Clara: Feijóo.
Cuetos, F. (1991) Psicología de la escritura Madrid: Escuela Española
Cuetos, F. (2001) Psicología de la lectura Barcelona: Cisspraxis
Escudero, I.; Garriga, A.; Martí, M. (2009) Entendre i atendre la dislèxia a l´escola. Revista: Àmbits de Psicopedagogia num.: 27
Galligó, M. et alt. (2003). El aprendizaje y sus trastornos. Consideraciones psicológicas y pedagógicas. Barcelona. Ed. CEAC.
García-Orza, J. (2012). Dislexia y Discalculia. ¿Extraños compañeros de viaje? Madrid: Universidad de Málaga
Garcia-Orza, J. (2018). Evaluación e intervención en discalculia y acalculia en edad infantil. Madrid: Universidad de Málaga.
Giné, C. (coord.) (2009) La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado. Barcelona: Ed. Horsori ICE.UB.
Lozano, L. (2002). La lectura.Estrategias para su enseñanza y el tratamiento de las dislexias. Huelva. Hergué
Monereo, C. (coord.) (1998) Instantànies. Projectes per atendre la diversitat educativa. Barcelona: Ed. 62
Outón, P. (2009) Dislexia. Una visión interdisciplinar Barcelona: Lebón
Pérez Solís, M. (2003). Orientación Educativa y dificultades de aprendizaje. Madrid: Tomson.
Pujolàs, P. (2003) Aprendre junts alumnes diferents Vic: Eumo Ed.
Pujolàs Maset, P.(2008): Cooperar per aprendre i aprendre a cooperar: el treball en equips cooperatius com a recurs i com a contingut. Revista Suports, vol. 12, núm. 1
Sans, A. (2008) Per què em costa tant aprendre? Barcelona: Edebé
Sans, A. (coord.) (2010) L´aprenentatge en la infància i l´adolescència: claus per evitar el fracàs escolar Quaderns FAROS Esplugues Llob. Hospital Sant Joan de Déu.
Serra-Grabulosa, J. (2009). Bases neurales del procesamiento numérico y del cálculo. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Teberosky, A. & Solé, I. (1999). Psicopedagogia de la lectura i l´escriptura. Barcelona: EDIUOC.
Digitals documents:
Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Diari Oficial de La Generalitat de Catalunya, 7477, 1–18. (2017). https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7477/1639866.pdf
XTEC (s.d.). Dislèxia. Retrieved from http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat-iinclusio/atencio-educativa-als-alumnes/nese/nese-derivades-de-trastorns-de-laprenentatgei-la-comunicacio/comunicacio-i-llenguatge/dislexia/
XTEC (s.d.). La dislèxia: detecció i actuació en l’àmbit educatiu. Retrieved from http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0057/78d86f2b8e9e-45e3-ad9e-4641658865ff/dislexiainfpri.pdf
XTEC (s.d.). La dislèxia: recursos i estratègies per a la inclusió de l’alumnat . Retrieved from http://www.xtec.cat/crp-santcugat/dislexiaconferencies.html
XTEC (s.d.). Mesures i suports. Retrieved from http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitati-inclusio/mesures-i-suports/
Vinyes, G. (2014). La dislèxia i els trastorns d’aprenentatge associats. Retrieved from https://georginavinyes.cat/2014/10/09/la-dislexia-i-trastorns-daprenentatge-associats/
El TDAH: detecció i actuació en l'àmbit educatiu. Departament d'Educació (gencat.cat)
Trastornos del Aprendizaje Escolar. (2020). Retrieved from: https://www.sjdhospitalbarcelona.org/es/ninos/trastornos-del-aprendizaje-escolar
Fundacioncadah.org (s.d) Modelos Cognitivos Explicativos Para El TDAH. Retrieved from: https://www.fundacioncadah.org/web/articulo/modelos-cognitivos-explicativospara-el-tdah.html
Mena, B. (et alt.) L´alumne amb TDAH: Guia pràctica per a educadors. Trastorn per Dèficit d´Atenció amb o sense Hiperactivitat Fundació Privada ADANA: Ajuda Dèficit d´Atenció Nens, Adolescents i Adults. Web: http://www.f-adana.org/
Centro Nacional de Defectos Congénitos y Discapacidades del Desarrollo de los CDC. Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades. (2020). Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Retrieved from: https://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/adhd/index.html
Links:
http://www.edu365.cat
http://www.edu21.cat
http://www.educalia.org
http://www.didactalia.net
Used software:
- Windows Microsoft Office 2013
- Word 2013
- Power Point 2013
- Excel 2013
- Adobe Acrobat
Name | Group | Language | Semester | Turn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Classroom practices | 901 | Catalan | first semester | morning-mixed |
(TE) Theory | 90 | Catalan | first semester | morning-mixed |