Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomenable haver cursat i aprovat l’assignatura de Didàctica del Coneixement del medi Social i Natural I i II.
Contextualització: Es tracta d’una assignatura optativa de quart curs centrada en una didàctica específica de l’àrea de ciències socials, des d’una perspectiva globalitzadora, molt apropiada per desenvolupar a l’etapa d’educació infantil. L’estudiant que hagi superat les dues assignatures obligatòries de didàctica del coneixement del medi social i natural té la possibilitat de cursar, en el darrer semestre de la carrera, l’assignatura optativa “Projectes globalitzadors des de les Ciències Socials en educació infantil”.
En el context educatiu de l’etapa d’educació infantil s’acostumen a treballar els continguts en base a projectes globalitzadors i normalment es fa servir l’àrea de descoberta de l’entorn com a eix vertebrador i més significatiu, per això és del tot justificat que es treballin les competències docents que requereixen aquest tipus de projectes.
Objectius formatius
1. Models de projectes globalitzadors de l’àrea de descoberta de l’entorn social.
1.1. El mètode de projectes i la seva particularització a l’etapa d’educació infantil.
1.2. Components bàsics i aportacions dels projectes globalitzadors a l’educació infantil , des de les Ciències Socials.
1.3 Enfocament del gènere en l’ensenyament i l’aprenentatge aplicat al disseny dels projectes globalitzadors.
1.4. Anàlisi de diferents models de projectes globalitzadors aplicats a les escoles d’educació infantil. Tipologia, punts forts i febles, coneixement social que activa,....
2. Elaboració de propostes didàctiques innovadores des de l’enfocament dels projectes globalitzadors.
2.1 Emmarcament, intencionalitat, situació d’aprenentatge i temporització.
2.2. Organització de les tasques de l’equip docent.
2.3. Interelació curricular: selecció i seqüenciació de continguts, objectius i capacitats.
2.4. Activitats, materials, agrupació infants.
2.5. Seguiment de l’experiència.
2.6. Implicació de les famílies en el procés d’e/a.
2.7. Sistema d’avaluació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de diferents projectes globalitzadors aplicats a les aules d'infantil | 25 | 1 | |
Exposicions del docent i estratègies inductives per facilitar el diàleg | 25 | 1 | 3, 1 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi de materials i experiències a l'aula des d'enfocaments globalitzadors | 23 | 0,92 | |
Eleboració de treballs col·laboratius entorn de projectes globalitzadors | 25 | 1 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i anàlisi dels textos i d'altres materials proposats. | 28 | 1,12 | 5 |
Recerca d'informació i elaboració de recursos didàctics | 20 | 0,8 | 1 |
Es proposa una forma de fer que permeti a l’alumnat experimentar, en el seu propi procés formatiu, que l’aprenentatge és un acte social i personal, al mateix temps que posa en funcionament i de manera simultània aspectes racionals i emocionals. Es procurarà mantenir una dinàmica interactiva i un clima distès que afavoreixi la participació i el compromís personal en el propi aprenentatge i en el dels companys i de les companyes de grup. El paper del docent ha de ser el de facilitador del procés d’ensenyament i aprenentatge dels alumnes.
En aquesta assignatura es farà especial èmfasi al disseny i a l’aplicació de situacions d’aprenentatge a l’aula d’infantil, analitzades de manera crítica i argumentativa, que responguin a enfocaments globalitzadors.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi crítica i coavaluacio de propostes didàctiques. Individual | 30% | 1 | 0,04 | 2, 3, 5, 11, 12, 10, 1, 9, 7, 6, 13, 14 |
Elaboració d'una activitat didàctica mitjançant un Projecte. De forma Grupal | 40% | 1 | 0,04 | 2, 4, 3, 5, 11, 12, 10, 8, 1, 9, 7, 6, 14 |
Elaboració d'una reflexió crítica de forma individual. | 30% | 2 | 0,08 | 2, 4, 3, 5, 11, 12, 10, 8, 1, 9, 7, 6, 13, 14, 15 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats plantejades.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. És un requisit per poder avaluar les activitats. Es valorarà l'actiud proactiva i especialment en les activitats de participació oral (es detallarà en l'enunciat de cada activitat).
Cal assistir al 80% de les sessions, per poder ser avaluada. Si no s'hi arriba, un cop presentades 2/3 de les activitats d'avaluació es podrà presentar a la recuperació.
Les qualificacions de cada una de les proves d’avaluació es retornaran en els 15 dies següents al seu lliurament. L’estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 10 dies posteriors a la seva publicació. Cal envair un correo per concretar-ho. Es farä en l’horari de tutories que la professora té establert per aquesta assignatura.
Serà imprescindible l'entrega de totes les tasques d’avaluació per superar l'assignatura el dia 19 de juny de 2025. Si la qualificació final no supera el 5, les activitats que hagin obtingut una qualificació inferior a 5, podran ser recuperades, presentant-les novament el dia 26 de juny de 2025. Amb la recuperació només es pot obtenir una qualificació de 5 sobre 10.
Enquant a l'avaluació única, les indicacions són les següents:
Cal recordar que l'assistència segueix sent obligatòria en un 80%. Si no és així, caldrà presentar les activitats en la recuperació, però no es podrà obtenir més d'un 5 sobre 10 en cadascuna d'elles. La data és la mateixa que per a la resta.
Pel que fa a les activitats d'avaluació, ha de presentar les mateixes activitats indicades en aquesta guia el dia 26/6/2025, però totes de forma individual. I aquell mateix dia haurà de fer l'entrevista d'avaluació (cal envair un correo per concretar-ho).
Els percentatges de les activitats d'avaluació juntament amb l'entrevista, per a l'avaluació única, són els següents:
-Anàlisi crítica de propostes didàctiques individualment: 15%
-Avaluació individual de l'elaboració d’una reflexio critica de forma individual: 35%
-Elaboració d'una activitat didàctica mitjançant un Projecte. De forma individual: 35%
-Entrevista avaluativa: 15%
Aranda, A. M. (2003). Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil. Madrid: Sintesis.
Batlle, M. (2010). En busca de una educación de calidad: los ambientes. Aula de Infantil, 56, 32-35.
Boneta, N. & Hoyuelos, A. (2010). Encuentros: estar juntos en la escuela infantil Apuntes para un proyecto sobre interacción en el 0-3. Aula de Infantil, 57, 15-18.
Hannoun, H. (1977). El niño conquista el medio. Buenos Aires: Kapelusz.
Honoré, C. (2005). Elogio de la lentitud. Barcelona: RBA Ediciones.
López Torres, Esther. (2015). Aprendizaje Basado en Proyectos para el desarrollo de las competencias profesionales del maestro. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 29, 25-41.
López Torres, E. & Velasco Sanz , A. M. (2017). Aprender viviendo el entorno. Tabanque: Revista pedagógica, 30.
Tonda, E. (2001). La didáctica de las ciencias sociales en la formación del profesorado de Educación Infantil. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Torruella, M. F. & Jiménez Torregrosa, L. & Arqué i Bertrán, M. T. (2014). El trabajo cooperativo en el grado de educación infantil. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 13.
Tonucci, F. (1997). La ciutat dels infants. Barcelona: Barcanova.
Algunes pàgines web:
Association Internationale pikler (LÓCZY) http://www.aipl.org/
Comunitat catalana de Webquest: http://www.webquestcat.org/
Diraya. Talleres de Expresión y Educación corporal http://www.dirayaexpresion.es/
El Safareig http://www.xtec.es/~ccols/
Girasol http://www.martagrauges.com/ Una altra pàgina personal interessant, en la qual hi podeu trobar altres links
Recursos educatius: educació infantil http://www.xtec.es/~mmontene/web/Educaci%F3%20Infantil%202.htm
Recursos per a l'educació infantil http://www.xtec.es/~aperez83/infantil.htm Pàgina personal d’Anna Pérez linkada amb altres pàgines per a infantil
Senderi-Educació en Valors: http://www.senderi.org
Un dia a l'aula d'educació infantil http://www.xtec.es/~ragusti/
Xtec-Xarxa Telemàtica Educativa deCatalunya http://www.xtec.es
Zona Clic: http://clic.xtec.net/ca/
No s'utilitza cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |