Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És imprescindible el domini del català i del castellà oral i escrit per dur a terme les activitats que es proposen a l’assignatura. S’avaluaran els coneixements de llengua catalana i castellana dels estudiants, que hauran d’utilitzar una llengua o l’altra depenent de les activitats orals i escrites proposades pels professors / pels docents.
L’assignatura, impartida per professors / docents dels departaments de Filologia Catalana i Filologia Espanyola, està orientada a consolidar i aprofundir els coneixements lingüístics dels estudiants del grau de Mestre d’Educació Infantil. El programa de l’assignatura es complementa amb els continguts de llengua treballats a primer curs i amb els de didàctica de la llengua i de la literatura que els estudiants cursaran posteriorment.
Objectius formatius:
FILOLOGIA CATALANA
1. Llengua oral
1,El discurs del professorat d’Educació Infantil
1.1. El discurs del mestre d'Educació Infantil a l’aula
1.1.1. Del registre col·loquial als registres simplificats
1.1.2. Estratègies discursives del mestre d’Educació Infantil
1.2. El registre col·loquial i l’estàndard oral
1.2.1. El sistema fonològic del català. La correcció fonètica. La prosòdia
1.2.2. Aspectes del registre col·loquial del català
2. Llengua escrita
2.1. Gèneres i tipologia textual
2.2. Els textos de l’àmbit educatiu
2.2.1. L’estructura del text
2.2.2. Coherència i cohesió
2.2.3. L’estructura de l’oració. La tematització. Els incisos
2.2.4. La puntuació: funcions i convencions
FILOLOGIA ESPANYOLA
Els contextos educatius multilingües i les actituds lingüístiques (Fil. Espanyola)
3.1. La variació lingüística: les varietats segons el temps, l’espai, la classe social i la situació
3.2. L’actitud davant l’ensenyament-aprenentatge de la llengua en contextos multilingües
3.3. Eficiència en la comunicació oral i escrita en situacions formals
4. La literatura de transmissió oral i altres manifestacions lúdiques
4. 1. Els llibres infantil
4.2. El llibre infantil il•lustrat: estratègies per a la lectura en veu alta
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aspectes instrumentals de les llengües | 47 | 1,88 | 5, 9, 31 |
Tipus: Supervisades | |||
Aspectes instrumentals de les llengües | 20 | 0,8 | 5, 9, 31 |
Tipus: Autònomes | |||
Aspectes instrumentals de les llengües | 65 | 2,6 | 5, 19, 9, 36, 21, 31, 22, 6 |
El protagonista en el procés d’ensenyament aprenentatge és l’estudiant i sota aquesta premissa s’ha planificat la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació:
Activitat |
Hores |
Metodologia |
Resultats Aprenentatge |
|
|
||
Seminaris |
45 |
Espais de treball en grup reduït (la meitat del grup) en què es treballen els continguts del programa de l’assignatura, mitjançant les exposicions dels docents, l’anàlisi i la producció de textos, les exposicions i lectures dels estudiants i altres activitats individuals i en grup, orals i escrites. |
EI.10.1 EI.10.2. EI.10.3. DDIL.5.1 DDIL.5.2 DDIL.5.3 DDIL.8.1. DDIL.8.2. DDIL.8.3. EI.9.1. EI.9.2 EI.9.3. G1.1. G1.2. |
Gran grup |
5 |
Espais de presentació de continguts i activitats (conferència...) adreçades a tot el grup d'estudiants. |
EI.10.1 EI.10.2. EI.10.3. DDIL.5.1 DDIL.5.2 DDIL.5.3 DDIL.8.1. DDIL.8.2. DDIL.8.3. EI.9.1. EI.9.2 EI.9.3. G1.1. G1.2 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'entrega obligatòria tema 2 (Filologia Espanyola) (individual) | 50% | 10 | 0,4 | 27, 26, 28, 1, 4, 3, 5, 46, 7, 17, 18, 19, 25, 29, 13, 15, 16, 11, 10, 35, 33, 36, 37, 34, 42, 39, 40, 38, 41, 44, 20, 21, 23, 24, 30, 32, 31, 14, 8, 22, 6, 45 |
Control de normativa (Filologia Catalana) (individual) | 0% | 2 | 0,08 | 46, 24 |
Examen del tema 4 (Llengua escrita) (Filologia Catalana) (individual) | 50% | 2 | 0,08 | 3, 5, 7, 20, 31 |
Examen tema 1 (Llengua Oral) (Filologia Catalana) (individual) | 50% | 2 | 0,08 | 2, 26, 1, 3, 5, 7, 17, 25, 29, 9, 35, 33, 20, 21, 23, 24, 31 |
Examen temes 2,3,5 (Filologia Espanyola) (individual) | 50% | 2 | 0,08 | 2, 27, 26, 28, 1, 4, 3, 5, 46, 7, 17, 18, 19, 25, 43, 29, 13, 15, 16, 11, 12, 10, 9, 35, 33, 36, 37, 34, 42, 39, 40, 38, 41, 44, 20, 21, 23, 24, 30, 32, 31, 14, 8, 22, 6, 45 |
ATENCIÓ:La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
L’avaluació de l’assignatura es durà a terme al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha més avall. La nota final s’obtindrà a partir de la suma de les notes corresponents al percentatge assignat a cada llengua (67% Filologia Catalana; 33% Filologia Espanyola). En el cas del català, es farà una mitjana entre la nota obtinguda en la part de llengua oral i la de llengua escrita; les notes de les dues parts faran mitjana sempre que la nota mínima dels exàmens sigui un 5.
Per poder superar l’assignatura és imprescindible el domini oral i escrit del català i del castellà. En el cas del català, es demanarà que l’estudiant mostri en la pràctica una competència lingüística equivalent al Nivell 1 de Llengua Catalana per a Mestres d’Educació Infantil i Primària (podeu trobar més informació sobre aquest nivell i la competència lingüística en general a http://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/competencia-linguistica-1345737529755.html). En cas que l'estudiant no hagi assolit l'esmentat nivell 1, la nota que constarà a l'acta de qualificació serà un 3. Els alumnes estaran exempts de fer les proves de normativa si acrediten el Nivell 2 de Llengua Catalana per a Mestres d’Educació Infantil i Primària o el C2 del MECR (Marc europeu comú de referència per a les llengües).
Es farà un control de normativa,lèxic i correcció fonètica, que caldrà superar per ser avaluat del conjunt de l’assignatura. Cal tenir aprovat cadascun dels exàmens fets. També cal que l’estudiant hagi tingut en cadascuna de les llengües una nota de 5 punts com a mínim. En cas contrari, es considerarà suspès.
Tant en català com en castellà, cada falta d’ortografia, tipografia, lèxic i sintaxi tindrà una penalització de 0,2 punts sobre la nota final de cadascuna de les activitats d’avaluació. Pel que fa al català, en cas de superar els 15 errors, o si la nota final quedés per sota del 5 a causa del descompte per faltes, caldrà tornar a realitzar els controls de normativa tot i que s’haguessin superat prèviament. Pel que fa a la llengua castellana, quan s’acumulin més de 15 errors en qualsevol prova, o si el resultat de l’examen és inferior a 5 a causa del descompte per faltes ortotipogràfiques, s’haurà de fer una activitat complementària relacionada amb la correcció lingüística.
L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a totes les classes per ser avaluat (es preveu el 20% d’incidències). En cas contrari es considerarà no presentat. També es considerarà no presentat l’estudiant que no hagi lliurat totes les activitats d’avaluació en els terminis establerts.
Les dates dels exàmens constaran en el cronograma de l'assignatura. Es preveu una recuperació de les activitats d’avaluació per als estudiants que hagin assistit a classe però que no hagin aprovat durant el curs.
|
Activitats d’avaluació
|
% de la nota |
BLOC 1 Català Total assignatura: 67%
|
Punt 0:Competència lingüística en llengua catalana
|
apte/ no apte |
Punt 1: Llengua oral: el discurs dels mestres d'EI
|
50% |
|
Punt 2: Llengua escrita
|
50% |
|
BLOC 2 Castellà Total assignatura: 33%
|
Punt 0: Competència lingüística en llengua castellana
|
apte / no apte |
Punt 3: Els contextos educatius multilingües i les actituds lingüístiques
|
40% |
|
Punt 4: La literatura de transmissió oral i altres manifestacions lúdiques
|
30% |
|
Punts 3 i 4
L'examen de castellà és el 27 de novembre |
||
. La recuperació de castellà és l'11 de desembre |
|
AVALUACIÓ ÚNICA
Les persones que vulguin acollir-se a l'avaluació única han de sol·licitar-ho al professor/a a través d'un correu electrònic entre l'1 i el 31 d'octubre de 2024.
L'avaluació única consisteix en una prova que integra els diferents continguts de l'assignatura.
Per al grup de matí, la prova d'avaluació única de la part de castellà serà el 27 de novembre. La reavaluació, l'11 de desembre. de 9 a 10.30
Per al grup de matí i de tarda, la prova d'avaluació única de la part de català serà el 28 de maig. La reavaluació serà el 25 de de juny.
Si l'estudiant que s'acull a l'avaluació única té pendent la part de normativa de català, ha de presentar-se a aquesta part en les mateixes dates que la resta del grup. l
COMUNICACIÓ DE RESULTATS
En tots els casos, siguin d'avaluació continuada o d'avaluació única, el termini de comunicació de resultats no excedirà dels 20 dies des del lliurament de l'evidència.
PERSONES QUE REPETEIXEN L'ASSIGNATURA
Al campus virtual hi haurà penjades les instruccions específiques per a les persones que repeteixen l'assignatura.
Abellan, J.; Ballart, P., i Sullà, E. (1997). Introducció a la teoria de la literatura. Barcelona: Angle.
Amades, J. (2009). Les cent millors rondalles populars catalanes. Barcelona: LaButxaca.
Amat, V.; Bernal, M. C.; Muntañá, I. (2017). Plouen Poemes! Vic: EUMO.
Bassols, M. i Torrent, A. M. (1996). Models textuals. Teoria i pràctica. Vic: EUMO.
Bau, M.; Pujol, M.; Rius, A. (2007). Curs de pronunciació. Exercicis de correcció fonètica. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Briz, A. (2005). El español coloquial: Situación y uso. Madrid: Arco/Libro.
Calsamiglia, H. i Tusón, A. (2007). Las cosas del decir: manual de análisis del discurso, 2ª ed. Barcelona: Ariel Lingüística.
Castellà, J. M.; Comelles, S.; Cros, A. i Vilà, M. (2007). Entendre's a classe. Barcelona: Graó.
Cazden, C. B (1991). El discurso en el aula. El lenguaje de la enseñanza y del aprendizaje. Barcelona: Paidós.
Cuenca, M. J. (2003). Sintaxi catalana. Barcelona: UOC.
Lodge, D. (1992). L'art de la ficció. Barcelona: Empúries.
Gómez, J. (2004). Préstamos del español: lengua y sociedad. Madrid: Arco/Libro.
Gómez, L. (2002). Manual de español correcto I y II. Madrid: Arco/Libro.
Medina, J. (2002). Lenguas en contacto. Madrid: Arco/Libro.
Payrató, Ll. (1990). Català col·loquial. Aspectes de l'ús corrent de la llengua catalana. València: Universitat de València.
Palou, J. i Bosch, C. (eds), (2005). La llengua oral a l'escola. Barcelona: Graó.
Penny, R. (2004). Variación y cambio en español. Madrid: Gredos (BRH: Estudios y Ensayos, 438).
Segarra, M.(1985). Història de la normativa catalana. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
Tusón, J. (1996). L'escriptura. Barcelona: Empúries.
Webs d'interès
http://www.iec.cat
http://www.termcat.cat
Diccionari de la llengua catalana, de l’Institut d’Estudis Catalans (DIEC): https://dlc.iec.cat
Gramàtica essencial de la llengua catalana, de l’Institut d’Estudis Catalans (GEIEC): https://geiec.iec.cat/
Ortografia catalana, de l’Institut d’Estudis Catalans (OIEC): https://www.iec.cat/llengua/documents/ortografia_catalana_versio_digital.pdf
Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana 1, de l’Institut d’Estudis Catalans (PEOLC-Fonètica): https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000039/00000072.pdf
Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana 2, de l’Institut d’Estudis Catalans (PEOLC-Morfologia): https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000039/00000073.pdf
Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana 3, de l’Institut d’Estudis Catalans (PEOLC-Lèxic): https://estandard-oral.llocs.iec.cat/
Optimot, consultes lingüístiques: http://optimot.gencat.cat
Cercaterm del TERMCAT: http://www.termcat.cat
Gran diccionari de la llengua catalana (GDLC): http://www.diccionari.catmedi (B2): http://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/intermedi/index.htm
No es necessita un programari especial.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | anual | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | anual | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | anual | tarda |