Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura està orientada a:
1. La vida quotidiana com a element estructurant de l'Educació Infantil.
2. Les necessitats dels nens i les nenes com a eix per a la intervenció educativa.
3. Els components de la vida quotidiana al centre i a l'aula d'Educació Infantil.
4. La intervenció educativa específica en el cicle de 0-3 de l'Educació Infantil.
5. La coordinació amb les famílies.
6. La planificació en equip de l'acció docent: eines i estratègies.
7. La intervenció en equip dins i fora del centre educatiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 15 | 0,6 | |
Seminari de lectura | 5 | 0,2 | |
Taller d'aprenentatge | 25 | 1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Auto-avaluació, co-avaluació | 15 | 0,6 | |
Treball supervisat a l'aula i en tutoria | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom individual i grupal | 75 | 3 |
Aquesta assignatura té una càrrega horària per l’estudiant de 150 hores repartides en: 75 de treball autònom, 30 hores de treball supervisat i d’avaluació i 45 hores de classes presencials distribuïdes tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació.
El protagonista en el procés d’ensenyament i aprenentatge és l’estudiant i és sota aquesta premissa que s’ha planificat la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació.
Perspectiva Inclusiva
Tenint en compte el Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA) i els principis d’equitat i inclusió promoguts per la Unió Europea (Declaració de Paris, 2015), el compromís assumit per la Facultat de Ciències de l’Educació i UAB pel que fa la inclusió educativa, i arran del Decret 150/2017 sobre el sistema educatiu inclusiu a Catalunya, el professorat d’aquesta assignatura reconeix el valor de la diversitat i es compromet a considerar la singularitat de les necessitats d’aprenentatge de l’estudiantat. En aquest sentit, es considerarà una perspectiva inclusiva incorporada transversalment en les pràctiques docents, activitats i produccions dels estudiants, i continguts a treballar.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi de tot tipus de documents (avaluació individual) | 25% | 0 | 0 | 2, 5, 4 |
Avaluació diagnòstica (avaluació individual) | 5% | 0 | 0 | 2 |
Diari d'aula (avaluació individual) | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
Productes parcials de la seqüència del treball de taller (avaluació grupal) | 15% | 0 | 0 | 1, 2 |
Proposta grupal de seqüència d'actuacions específiques per a la intervenció educativa inclusiva, utilitzant la vida quotidiana com eix de proposta (avaluació grupal) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 4 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació.L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria. L’estudiant que no assisteixi al 80%, com a mínim, de les sessions dirigides i a totes les sessions d’avaluació no podrà ser avaluat amb els instruments que a continuació es descriuen i es considerarà no presentat. Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Només en els casos relacionats amb temes mèdics i judicials, i degudament documentats, el professor responsable de l’assignatura podrà arbitrar, si és possible, activitats complementàries que compensin la presencialitat exigida.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Per poder superar l’assignatura s’han de presentar totes i cadascuna de les evidències de la carpeta d’aprenentatge que es proposa i s’han de realitzar les activitats d’autoavaluació, d’avaluació entre iguals i d’avaluació pel professorat. Per tal de superar l'assignatura cal tenir una mitjana igual o superior a 5. Per a poder fer la mitjana amb les activitats cal treure mínim un 5 en cadascuna de les activitats avaluatives obligatòries.
Les activitats d'avaluació continuada, que es concreten en la taula, no son recuperables però l’alumne tindrà l’oportunitat de recuperar elcontingut presentant-se i realitzant una prova escrita de recuperació amb una qualificació màxima de 5 (cinc).
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero en tot el blocon es situï el treball. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat de qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes.
Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a.
Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html).
Els estudiants que ho desitgin podran realitzar tasques voluntàries que complementin la seva carpeta d’aprenentatge. Aquestes tasques i les seves evidències no poden substituir cap de les evidències descrites en el quadre anterior.
El primer dia del curs el professorat lliurarà l’índex de la carpeta d’aprenentatge que inclourà cadascun dels productes i de les evidències que la composen detallant les dates de lliurament i revisió de la mateixa.
Cada mes es presentarà la carpeta amb les evidències que l’estudiant hagi de tenir realitzades segons els terminis de l’índex presentat el primer dia de curs. Durant la presentació pública el professorat farà les devolucions de millora. L’estudiant que vulgui revisar la carpeta de manera individual ho farà en l’horaride tutories que el professorat té establert per aquesta assignatura i que es consigna en el programa.
Les activitats pràctiques estaran distribuïdes al llarg de tota l’assignatura en els diferent seminaris i temporitzades en la data d’inici de la pràcticaiel lliurament es farà en acabar cada seminari dedicat a cada pràctica. La devolució de cadascuna de les activitats que formen part de la qualificació es farà a les presentacions públiques mensuals de la carpeta.
La data d’avaluació és 16/06/2025 i la data de recuperació és 30/06/2025.
Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Amorós, E.; Hortal, A. (2013). 44 experiències 0-3. Graó.
Ander-Egg, E.; Aguilar, M. J. (2001). El trabajo en equipo. Progreso.
Bassedas, E.; Huguet, T.; Solé, I. (2007). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Graó.
Borghi, B. Q. (2005). Los talleres en educación infantil: espacios de crecimiento. Barcelona: Graó.
Díez Navarro, M.C. (2013). 10 ideas clave. La Educación Infantil. Graó.
Elliott, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.
Gather, M.; Maulini, O. (2010). La organización del trabajo escolar. Graó.
Goldschmied, E.; Jackson, S. (2007). La educación infantil de 0 a 3 años. Morata.
Kliass Kliass, S., (2018). L’art de posar límits. ING Edicions
Kliass Kliass, S., (2023). L’art de donar llibertat. Com acompanyar el joc i el moviment dels infants. ING Edicions
Lleixa, T. (2005). La educación infantil 0-6 años. Paidotribo.
López , F. (2007). La escuela infantil: observatorio privilegiado de las desigualdades. Graó.
Malaguzzi, L. (2005). Els cent llenguatges dels infants. Los cien lenguajes de la infancia. Rosa Sensat.
Pikler, E. (2021) Moverse en libertad. Desarrollo de la motricidad global. Narcea Ediciones.
Quinto Borghi, B. (2013). Educar en el 0-3. La práctica reflexiva en los nidi d'infanzia. Graó.
Rovira, B. (2004). Maternitats. Graó.
Somé, S. (2011). Recibiendo al Espíritu. Rituales africanos de bienvenida para la vida. Grupo CUDEC.
Thió, C. (2013). M’agrada la família que m’ha tocat. Eumo Editorial.
Zabalza, M. A. (2006). Didáctica de la educación infantil. Narcea.
No es preveu fer servir un programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |