Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És molt recomanable haver superat prèviament les assignatures Didàctica de l’Expressió Musical a EI I i II.
Contextualització
L’assignatura mostrarà l’àrea de música com a nucli generador que promou projectes i activitats interdisciplinàries a l’etapa infantil.
Objectius formatius
1. Fonamentació teòrica.
1.1. Metodologia de treball per projectes.
1.2. Llenguatge musical i multimodalitat.
1.3. Art sonor.
2. Desenvolupament, anàlisi i avaluació de projectes musicals.
2.1. Anàlisi dels elements clau que intervenen en projectes interdisciplinaris on la música (o el so) n'és el fil conductor.
2.2. Aprofundiment en el coneixement i fonaments de la música com a eina d’expressió i creació individual i col·lectiva.
2.3. Apropiació d'elements musicals/culturals propis del nostre context i època, així com també d'altres contextos.
2.4. Adquisició de criteris per al disseny, desenvolupament i avaluació de projectes impulsats des de l'àrea de música.
2.5. Reflexió a l'entorn de diferents projectes externs i també dels desenvolupats a l'aula.
2.6. Disseny i desenvolupament d'un projecte col·lectiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Teoria i pràctica d'aula | 40 | 1,6 | 2, 13 |
Treball col·lectiu de tot el grup-classe | 30 | 1,2 | 1, 2, 8, 11, 13, 9, 12, 6, 3, 14 |
Treball en grups cooperatius | 15 | 0,6 | 4, 2, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i altres activitats supervisades | 10 | 0,4 | 1, 2, 7, 8, 12, 6, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs individuals | 30 | 1,2 | 4, 11 |
pràctica i estudi musical | 25 | 1 | 1, 2, 8, 11, 9, 12 |
El plantejament d’aquesta assignatura és eminentment pràctic i per això s’exigeix una participació activa en el procés d’ensenyament i aprenentatge.
Mitjançant el desenvolupament de projectes i activitats d’aula, l’alumnat construeix i s’apropia del coneixement de l’àrea de música, així com d'altres competències per a l'activitat docent.
Es contempla també espai per a l’anàlisi i reflexió, tant individual com col·lectiva.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entregues individuals | 50% | 0 | 0 | 4, 8, 5, 13, 6 |
Projecte final col·lectiu (avaluació individual) | 35% | 0 | 0 | 1, 4, 2, 7, 8, 10, 11, 5, 13, 9, 12, 6, 3, 14 |
Treball en grup cooperatiu (avalució grupal) | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 13, 6, 3 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
L'avaluació es compon de tres parts que cal superar de manera independent amb una nota igual o superior a 3'5 per tal de poder-ne calcular la qualificació final.
Aquestes parts impliquen diferents metodologies de treball a l'aula que es desenvoluparan al llarg del semestre, com ara treballs individuals, treball en grup coopertatiu i projecte col·lectiu amb tot el grup classe.
El calendari previst per als moments d'avaluació és:
a) Treballs individuals: 1 tasca durant les setmanes 3-5, una altra al final del projecte cooperatiu (paisatges sonors) abans de Setmana Santa, i una altra al final de curs en relació al projecte col.lectiu.
b) Treball cooperatiu: abans de Setmana Santa
c) Projecte Col.lectiu: depèn del calendari es pot iniciar aquest projecte abans de Setmana Santa o just en tornar.
El retorn de les tasques es farà en el termini màxim de 20 dies hàbils.
Només es podrà recuperar la part de treballs individuals (i en cas que es tingui menys d'un 3'5). La data de recuperació serà el dia 1/7.
L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són fonamentals i imprescindibles.
L’assistència a les sessions és imprescindible per ser avaluat/da de les activitats grupals. En cas de no ser-hi, no es podrà avaluar i quedarà l'assignatura amb un "no avaluable".
La no participació o la baixa implicació en les activitats proposades s'interpretarà com a falta d'interès per aprendre i, per tant, com a impossibilitat de desenvolupar les competències requerides. Conseqüentment, es pot suspendre l'assignatura o bé quedar-se sense ser avaluada.
L'estudiant que abandoni les sessions injustificadament (més de 3) tindrà una qualificació de 0.
A més, per aprovar aquesta assignatura cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. En totes les activitats es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si la professora considera que no compleix aquest requisit.
La còpia o plagi dels treballs escrits serà penalitzada amb un 0 en aquella entrega i no hi haurà oportunitat de recuperar-la.
El mal ús de la intel·ligència artifical (xat GPT) per les entregues escrites serà penalitzat amb el suspens de l'assignatura.
Delalande, F. (1995). La música es un juego de niños. Buenos Aires: Ricordi Americana. [obra original de 1984].
Fuertes, C. i Echebarría, I. [ed.] (2008). Projectes de treball i música. Barcelona. ICE-UB.
González, C. i Valls, A (2012). Conociendo música y cultura a través de la metodología de Proyectos de Trabajo. Nuevas experiencias didácticas de Música del Mundo. Dins: Actas del Congreso Educa2011
González, C. i Valls, A. (2010). Músiques del món i treball per projectes. Dins: Actes del CiDd: II Congrés Internacional de Didàctiques. http://hdl.handle.net/10256/2856
Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Barcelona: Octaedro.
Martín, X. (2006). Investigar y aprender cómo organizar un proyecto. Barcelona: Horsori.
Pozuelos, F. (2007). Trabajo por proyectos en el aula: Descripción, investigación y experiencias. MCEP.
Nadal, N. (2007). Músicas del mundo. Una propuesta intercultural de educación musical. Barcelona: ICE
Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds.] (2010). Tot ho podem expresar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Schafer, M. (1996). El nuevo paisaje sonoro. Buenos Aires: Ricordi Americana. [obra original de 1969].
Schaeffer, P. (1988). Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza editorial. [obra original de 1966].
Valls, A. i Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Viñas, M. F., Casals, A. i Viladot, L. (2022). Emerging critical events in creative processes involving music, dance and mathematics in the school. International Journal of Music Education, 40(2), 228-243. https://doi.org/10.1177/02557614211050996
webs: http://www.projectapproach.org/theory.php
https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
http://www.telermusica.com/ca
https://www.museunacional.cat/ca/so-i-color
Spotify
www.symbaloo.com
Musicscore
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |