Logo UAB

Projectes musicals en educació infantil

Codi: 102008 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500797 Educació Infantil OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Laia Viladot Vallverdu
Correu electrònic:
laia.viladot@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És molt recomanable haver superat prèviament les assignatures Didàctica de l’Expressió Musical a EI I i II.


Objectius

Contextualització

L’assignatura mostrarà l’àrea de música com a nucli generador que promou projectes i activitats interdisciplinàries a l’etapa infantil.

 

Objectius formatius

  • Conèixer i desenvolupar en primera persona la metodologia de treball per projectes en relació a l'àrea de música
  • Descobrir relacions que es poden establir entre la música (o art sonor) i altres àrees de coneixement.
  • Adquirir eines per al disseny de projectes tenint en compte la naturalesa del fet musical i les relacions amb altres àrees.
  • Formar part i portar a terme un projecte col·lectiu on l'expressió musical hi tingui un paper central i que impliqui el desenvolupament de competències professionals.

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l en els estudiants.
  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Conèixer els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  • Conèixer i utilitzar cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
  • Demostrar que coneix i comprèn els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
  • Elaborar propostes didàctiques que fomentin la percepció i expressió musicals, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.
  • Expressar-se i utilitzar amb finalitats educatives altres llenguatges: corporal, musical, audiovisual.
  • Observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
  • Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
  • Promoure la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
  • Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
  • Saber utilitzar el joc com a recurs didàctic, així com dissenyar activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l en els nens.
  2. Aplicar de manera crítica estratègies de treball a fi de millorar les competències docents.
  3. Comprendre el valor i l'eficàcia de les activitats lúdiques en les activitats d'ensenyament - aprenentatge en el context de projectes.
  4. Conèixer el currículum propi de les arts visuals i plàstiques de les diferents etapes de l'educació infantil.
  5. Conèixer projectes musicals com a factor de qualitat en la tasca docent.
  6. Demostrar sensibilitat cap a la creació artística i la seva dimensió sociocultural.
  7. Dissenyar i analitzar projectes educatius que creuen contextos d'aprenentatge tenint en compte la globalitat i la singularitat de cada nen.
  8. Elaborar projectes que afavoreixen la percepció i l'expressió musical d'una forma creativa.
  9. Elaborar, en grup, propostes innovadores que contemplin els equips interdisciplinaris.
  10. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Saber utilitzar la cançó com a eix central per al disseny de projectes.
  12. Utilitzar adequadament diferents llenguatges amb relació a la música en el disseny de projectes
  13. Utilitzar correctament les tècniques i recursos d'observació i anàlisi de la realitat tot presentant conclusions sobre els processos observats.
  14. Utilitzar el disseny curricular vigent per elaborar projectes musicals que afavoreixin la vivència i l'aprenentatge global.

Continguts

1. Fonamentació teòrica.

1.1. Metodologia de treball per projectes.

1.2. Llenguatge musical i multimodalitat.

1.3. Art sonor.

 

2. Desenvolupament, anàlisi i avaluació de projectes musicals.

2.1. Anàlisi dels elements clau que intervenen en projectes interdisciplinaris on la música (o el so) n'és el fil conductor.

2.2. Aprofundiment en el coneixement i fonaments de la música com a eina d’expressió i creació individual i col·lectiva.

2.3. Apropiació d'elements musicals/culturals propis del nostre context i època, així com també d'altres contextos.

2.4. Adquisició de criteris per al disseny, desenvolupament i avaluació de projectes impulsats des de l'àrea de música.

2.5. Reflexió a l'entorn de diferents projectes externs i també dels desenvolupats a l'aula.

2.6. Disseny i desenvolupament d'un projecte col·lectiu.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoria i pràctica d'aula 40 1,6 2, 13
Treball col·lectiu de tot el grup-classe 30 1,2 1, 2, 8, 11, 13, 9, 12, 6, 3, 14
Treball en grups cooperatius 15 0,6 4, 2, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories i altres activitats supervisades 10 0,4 1, 2, 7, 8, 12, 6, 14
Tipus: Autònomes      
Treballs individuals 30 1,2 4, 11
pràctica i estudi musical 25 1 1, 2, 8, 11, 9, 12

El plantejament d’aquesta assignatura és eminentment pràctic i per això s’exigeix una participació activa en el procés d’ensenyament i aprenentatge.

Mitjançant el desenvolupament de projectes i activitats d’aula, l’alumnat construeix i s’apropia del coneixement de l’àrea de música, així com d'altres competències per a l'activitat docent.

Es contempla també espai per a l’anàlisi i reflexió, tant individual com col·lectiva.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entregues individuals 50% 0 0 4, 8, 5, 13, 6
Projecte final col·lectiu (avaluació individual) 35% 0 0 1, 4, 2, 7, 8, 10, 11, 5, 13, 9, 12, 6, 3, 14
Treball en grup cooperatiu (avalució grupal) 15% 0 0 1, 2, 4, 13, 6, 3

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

L'avaluació es compon de tres parts que cal superar de manera independent amb una nota igual o superior a 3'5 per tal de poder-ne calcular la qualificació final.

Aquestes parts impliquen diferents metodologies de treball a l'aula que es desenvoluparan al llarg del semestre, com ara treballs individuals, treball en grup coopertatiu i projecte col·lectiu amb tot el grup classe.

  • Els treballs individuals consisteixen en 3 tasques: preparació i breu exposició a classe d'un tema sobre les avantguardes de l'art del sXX o sXXI, una reflexió escrita sobre els aprepentatges adquirits en el primer projecte (paisatges sonors) tot relacionant-los amb la producció final d'aquest, i una reflexió escrita sobre les competències professionals desenvolupades al llarg del procés de creació col·lectiva (Projecte final).
  • El treball en grup cooperatiu consisteix en: fer una pràctica amb treball de camp sobre el paisatge sonor i treure'n debat i conclusions comunes amb l'equip de treball.
  • El projecte final col·lectiu consisteix en: dissenyar i portar a terme, a partir dels interessos del grup classe, un projecte on l'expressió musical sigui l'eix conductor, però donant peu al treball interdisciplinari amb altres àrees i expressions artístiques que es creguin convenients.

El calendari previst per als moments d'avaluació és:

a) Treballs individuals: 1 tasca durant les setmanes 3-5, una altra al final del projecte cooperatiu (paisatges sonors) abans de Setmana Santa, i una altra al final de curs en relació al projecte col.lectiu.

b) Treball cooperatiu: abans de Setmana Santa

c) Projecte Col.lectiu: depèn del calendari es pot iniciar aquest projecte abans de Setmana Santa o just en tornar. 

 

El retorn de les tasques es farà en el termini màxim de 20 dies hàbils.

Només es podrà recuperar la part de treballs individuals (i en cas que es tingui menys d'un 3'5). La data de recuperació serà el dia 1/7.

L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són fonamentals i imprescindibles.

L’assistència a les sessions és imprescindible per ser avaluat/da de les activitats grupals. En cas de no ser-hi, no es podrà avaluar i quedarà l'assignatura amb un "no avaluable".

La no participació o la baixa implicació en les activitats proposades s'interpretarà com a falta d'interès per aprendre i, per tant, com a impossibilitat de desenvolupar les competències requerides. Conseqüentment, es pot suspendre l'assignatura o bé quedar-se sense ser avaluada.

L'estudiant que abandoni les sessions injustificadament (més de 3) tindrà una qualificació de 0.

A més, per aprovar aquesta assignatura cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. En totes les activitats es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si la professora considera que no compleix aquest requisit.

La còpia o plagi dels treballs escrits serà penalitzada amb un 0 en aquella entrega i no hi haurà oportunitat de recuperar-la.

El mal ús de la intel·ligència artifical (xat GPT) per les entregues escrites serà penalitzat amb el suspens de l'assignatura.

 

 


Bibliografia

Delalande, F. (1995). La música es un juego de niños. Buenos Aires: Ricordi Americana. [obra original de 1984].

Fuertes, C. i Echebarría, I. [ed.] (2008). Projectes de treball i música. Barcelona. ICE-UB.

González, C. i Valls, A (2012). Conociendo música y cultura a través de la metodología de Proyectos de Trabajo. Nuevas experiencias didácticas de Música del Mundo. Dins: Actas del Congreso Educa2011

González, C. i Valls, A. (2010). Músiques del món i treball per projectes. Dins: Actes del CiDd: II Congrés Internacional de Didàctiques. http://hdl.handle.net/10256/2856

Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Barcelona: Octaedro.

Martín, X. (2006). Investigar y aprender cómo organizar un proyecto. Barcelona: Horsori.

Pozuelos, F. (2007). Trabajo por proyectos en el aula: Descripción, investigación y experiencias. MCEP.

Nadal, N. (2007). Músicas del mundo. Una propuesta intercultural de educación musical. Barcelona: ICE

Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds.] (2010). Tot ho podem expresar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.

Schafer, M. (1996). El nuevo paisaje sonoro. Buenos Aires: Ricordi Americana. [obra original de 1969].

Schaeffer, P. (1988). Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza editorial. [obra original de 1966].

Valls, A. i Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.

Viñas, M. F., Casals, A. i Viladot, L. (2022). Emerging critical events in creative processes involving music, dance and mathematics in the school. International Journal of Music Education, 40(2), 228-243. https://doi.org/10.1177/02557614211050996  

 

webs: http://www.projectapproach.org/theory.php

https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/ 

http://www.telermusica.com/ca

https://www.museunacional.cat/ca/so-i-color

 


Programari

Spotify

www.symbaloo.com

Musicscore

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt