Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per fer aquesta assignatura es recomanable tenir aprovades les assignatures de Didàctica del coneixement del medi natural i social I i II de la matèria Aprenentatge de les Ciències de la naturalesa, les Ciències socials i la Matemàtica.
L'experimentació a l'educació infantil és una assignatura optativa que s'ofereix a 4t curs del Grau d'Educació Infantil. En aquesta fase l'estudiant ja ha realitzat totes les assignatures de didàctica de les diferents àrees del currículum on es treballa l'experimentació en diferents àmbits culturals com la plàstica, la música, la matemàtica, o les ciències. Amb aquesta assignatura es pretén aprofundir de manera sistemàtica en el procés d'experimentació a l'educació infantil en contextos d'educació STEAM. Es fa un èmfasi especial en el coneixement, anàlisi i disseny de situacions educatives d'experimentació que afavoreixin el desenvolupament dels infants, que acullin la diversitat cultural i de gènere i que promoguin el desenvolupament de valors i actituds de respecte i cura pel medi ambient inspirats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Es vol promoure una dinàmica a les classes que afavoreixin el treball en petit grup per facilitar la participació de tot tipus d'alumnat i la construcció d'un clima no competitiu que fomenti la responsabilitat col·lectiva.
Objectius formatius:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitat presencial en gran grup | 45 | 1,8 | |
Avaluació continuada | 8 | 0,32 | |
Tutories | 22 | 0,88 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 |
La metodologia docent està centrada en tres pilars importants:
(a) oferir a l'alumnat l'oportunitat per adquirir una àmplia experiència directa d'experimentació amb objectes, materials i fenòmens naturals, que tenen un potencial per a treballar l'experimentació dins i fora de l'aula a l'etapa d'educació infantil;
(b) oferir a l'alumnat oportunitats per dissenyar, posar en pràctica i avaluar propostes d'experimentació que es poden aplicar tant a la formació de mestres com a l'escola infantil a través de l'anàlisi de materials didàctics, visites a escoles i realització de tallers d'experimentació;
(c) oferir a l'alumnat oportunitats per reflexionar sobre el valor educatiu de l'experimentació a partir de la participació en lectures grupals d'experiències didàctiques i converses amb les companyes de classe, mestres d'educació infantil i altres professionals de l'educació.
La tipologia d'activitats dissenyades inclouen classes magistrals de presentació de punts de vista, sortides de camp per conèixer l'entorn proper de la UAB, treball al laboratori didàctic per aprofundir en l'observació i experimentació directa dels materials i fenòmens, i treball en petit grup per a la reflexió al voltant de lectures i propostes didàctiques. Es realitzarà una sortida obligatòria en gran grup a un Centre d'Educació Ambiental proper dins de l'horari lectiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Disseny i posada en pràctica d'un taller d'experimentació per a mestres d'educació infantil (Grup) | 25% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 2, 9, 10, 15, 14 |
Portafoli de l'assignatura (Individual) | 50% | 0 | 0 | 1, 8, 7, 12, 13, 11 |
Treball final de l'assignatura (Grup) | 25% | 0 | 0 | 1, 4, 3, 10, 12, 13, 11 |
Avaluació continuada
L'avaluació continuada de l'assignatura es realitzarà al llarg del període de docència mitjançant activitats que combinen el treball individual i de grup. L'assistència a classe és obligatòria, l'alumnat ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no presentat. Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de cinc (sobre 10) en cadascuna de les tres activitats d'avaluació que s'han definit. Els i les estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit, se'ls donarà l'oportunitat de poder superar la matèria, realitzant un treball autònom addicional, refent alguna de les activitats lliurades o donant l'oportunitat de superar una darrera prova durant la primera setmana de juliol, concretament el dilluns 30 de juny de 2025. L'avaluació continuada s'estructurarà a través de les següents activitats i els seus corresponents productes:
a) Disseny i realització en grup d'un taller d'experimentació (25% qualificació final): Aquesta activitat d'avaluació inclou la realització de dues tutories grupals amb el professorat responsable de l'assignatura per preparar el taller d'experimentació, la realització d'un guió del taller d'experimentació, i la realització del taller d'experimentació a tota la classe. El guió del taller d'experimentació s'haurà de lliurar 4 dies abans de la realització del taller. El retorn de les docents es farà fins a 7 dies després de la realització del taller.
b) Treball final de l'assignatura en grup (25% qualificació final): Aquest treball es grupal i recull la fonamentació, desenvolupament, i reflexió sobre el taller d'experimentació realitzat. Constarà d'un treball per escrit que haurà de seguir les orientacions aportades en el programa de l'assignatura. Es valorarà la integració significativa dels continguts de l'assignatura, la capacitat de reflexió sobre les idees treballades, la creativitat en la utilització de llenguatges, la incorporació d'idees de les lectures de classe, la reflexió sobre el taller realitzat i la incorporació d'altres experiències provinents de revistes professionals com Guix, Aula, Perspectiva Escolar o Infància. El treball també hi inclourà una reflexió individual sobre alguns dels reptes que em plantejo com a mestra i que he anat superant. Aquest es lliurarà dos setmanes després de la finalització de cada blog. El retorn es farà 15 dies després del darrer treball lliurat a nivell de tota la classe.
c) Portafoli individual de l'assignatura que inclou els següents documents (50% qualificació final): (a) una introducció de caràcter teòric reflexiu sobre l'experimentació que recull el treball realitzat durant l'assignatura; (b) algunes activitats realitzades durant l'assignatura com les lectures, les taules d'experimentació, les co-avaluacions, l'autoavaluació, la documentació de l'activitat d'experimentació, altres...; i (c)unes conclusions finals de valoració dels aprenentatges a l'assignatura seguint les orientacions aportades en el programa de l'assignatura. Es valorarà especialment la capacitat d'argumentació dels judicis de valor, la incorporació pertinent dels continguts i de les lectures treballades durant l'assignatura a l'argumentació. El portafoli es lliurarà 23 de juny de 2025. El retorn es farà 15 dies després del darrer treball lliurat a nivell de tota la classe.
Avaluació única
L'estudiant que opti per aquesta modalitat d'avaluació haurà de lliurar les mateixes activitats que per a l'avaluació continuada i les haurà de defensar en una entrevista individual davant dels docents de l'assignatura el 23 de juny 2025. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació i revisió de les qualificacions que a l'avaluació continuada, que serà el dilluns 30 de juny 2025.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació.
L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.
Seguint la normativa de la Facultat de Ciències de l'Educació en relació a criteris i pauta general d'avaluació (Acord Comissió Ordenació Acadèmica, 4 juny 2014), la còpia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, pot representar suspendre l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està "copiat" quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està "plagiat" quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor/a sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
Altimir, D. (2011). Conversa amb Maria Teresa Feu: La intel·ligència dels nens i nenes es troba a la punta dels dits. Infància, 179, 40-42.
Amorós, E. (2013) (Ed.). 44 Experiencias 0-3. Barcelona: Graó.
Artero, M., & Calçada, P. (coord.). (2022). Renaturalitzar els espais i els temps educatius. Dossier 7. Barcelona: Graó.
Benlloch, M. (1992). Ciencias en el parvulario. Barcelona: Editorial Paidós.
Bonàs, M.(2006). L'art del pintor de paisatges: Algunes reflexions entorn de la documentació. Infància, 151, 24-28.
Cantó Doménech, J., Martín Porta, A.; Ortíz Hernánez, M.L.; Viana Sánchez, J. (2023) Pañales científicos: una situación de aprendizaje contextualizada en el aula de 2 años para trabajar la ciencia. Revista de didáctica de las ciencias experimentals y sociales, 45, pp. 17-34. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/27372/pdf
Couso, D., & Grimalt, C. (2020). STEAM per a la primera infància. Guix d'Infantil, 103, 9-13.
Couso, D. López, V. (2021) Currículum operatiu per a l’ensenyament de l’energia. Clarificació conceptual i didàctica. Generalitat de Catalunya: Institut Català d’Energia. https://icaen.gencat.cat/web/.content/10_ICAEN/17_publicacions_informes/11_altres_publicacions/arxius/Curriculum_Operatiu_ICAEN_access_DEF.pdf
Escutia, M. (2009). L'hort Escolar Ecològic. Barcelona: Graó.
Eugenio-Gozalbo, M. Zuazagoitia, D. (2023) STEAM enel huerto. 10 propuestas de proyecto científico para educación secundaria. Editorial Graó.
Feu, M. T. (2008). Fem ciències: el taller d'hort i jardí vist amb les "ulleres" de les ciències. Infància, 160, 29-33.
Galardini, A.L., Lozzelli, S., Davoli, M. & Tognetti, G. (2010). Documentar: Afinar els ulls per captar moments. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Harlen, W. (2010). Principios y grandes idees de la educación en ciències. Association for Science education.http://innovec.org.mx/home/images/Grandes%20Ideas%20de%20la%20Ciencia%20Espaol%2020112.pdf
Hoyuelos, A. (2007). Documentació com a narració i argumentació. Guix d'Infantil, 39, 5-9.
Izquierdo, M. (coord..) (2011). Amb una altra mirada!: Química a infantil i primària. Barcelona: Editorial Graó.
Kader, B. Senil, Ü. (2021).Propostes STEM per a educació Infantil. Incorporant les famílies a l’aula. DDD-UAB. hhttps://ddd.uab.cat/record/248398il
Kamii, C. & Devries, R. (1978). El conocimiento físico en la educación preescolar. Madrid: Siglo XXI Editores.
Lemkow-Tovias, G. (coord.) (2022). Parlem de. Educació científica inclusiva desde la primera infància. Guix d'Infantil, 114, 9-27.
Mediavilla, S. (coord) (2019). Materials: intencionalitat, criteris, concepcions educatives. Guix d'infantil, 101, 9-27.
Napal Fraile, M. i Vázquez Bienzobas, L. (2023). La intervención adulta determina el desarrollo de las destrezas científicas en la etapa de infantil. Revista de didáctica de las ciencias experimentals y sociales, 45, pp. 53-68. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/27375/pdf
Padern, M. (2008). Sonido, silencio, ruido: conocerlos, medirlos, controlarlo. Aula de Infantil, 44, 13-16.
Pedreira, M. (2006). Dialogar con la realidad. Dins: M. Antón I B. Moll (ords.). Educación Infantil. Orientaciones y Recursos. (pp. 23-69) Barcelona: Ciss-Praxis.
Pedreira, M. (2019). Ciència des del néixer. Barcelona: Editorial Graó.
Pedreira, M. (coord.). (2020). STEAM per a la infància. Guix d'Infantil, 103, 9-27.
Pedreira,M. (2022). Escola 3-6. Ciència des del néixer. Infància 246.
Rozas, B.; Garí, M.; & Benlloch, M. (2007). Tot el que entra torna a sortir? Joc, experimentació i recerca amb tubs. Infància, 158, 10-16.
Senil, Ü., Kader, B. Üçgül, M, Radeva, S., Michelsen, C., Seidelin, L., Couso, D, Mirtschewa, I., Linden, M., Lund Jensen, B., Brandt, B., Grimalt-Álvaro, C., Pedreira, M, Lemkow-Tovias, G., Çetin, S.Ü., Metehan (2021). Punts clau per STEM a l’educació infantil i incloent-hi els pares: una guia per a educadors d’infantil. DDD-UAB. http://ddd.uab.cat/record/232951
Solé, J., Weissmann, H., Abril, M., Montés, G., Castelltort, A., & Capdevila, L. (2020). L'Hort escolar: Guia pràctica d'horticultura i jardineria ecològica. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
Vega, S. (2006). Ciència 0-3. Barcelona: editorial Graó.
Vega, S. (2012). Ciència 3-6. Barcelona: editorial Graó.
Weissmann, H. (1999). El juego exploratorio en la educación infantil. A Jornades d'Innovació en l'Etapa d'Educació Infantil. Bellaterra: ICE, Universitat Autònoma de Barcelona, 153-159.
Xarxa Territorial d'Educació Infantil de Catalunya (2009). Documentar: Una mirada nova. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Currículum
Nou currículum: https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-infantil/
Webs
Lab 0-6: https://blocs.umanresa-cat/educaciofub/category/lab0-6/
Centre de Documentació i Experimentació en Ciències i Tecnologia (Dept. d'Ensenyament): http://www.xtec.cat/web/innovacio/cesire/
STEMarium (Comunitat STEM a Catalunya): https://stemarium.gestioeducativa.gencat.cat/
El safareig: educació infantil i natura ( AAMM Rosa Sensat ): https://www.elsafareig.org/
Xarxa d'Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC): https://escolesxesc.cat/
Centre d'Educació Ambiental Can Coll: https://parcnaturalcollserola.cat/can-coll-centre-deducacio-ambiental/
Xarxa Escoles Bosc de Catalunya (XEBCAT): https://xebcat.blogspot.com/
Associació de Mestres Rosa Sensat: https://www.rosasensat.org/
Senderi-Educació en Valors: https://www.senderi.org/
Comunitat catalana de Webquest: https://webquestcat.net/
Xtec-Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya: https://www.xtec.es
Tresor de recursos: Recursos per a una avaluació formadora i un aprenentatge gratificant. https://tresorderecursos.com//
Revistes d'educació infantil:
Aula d'infantil. Revista de l'editorial Graó.
Guix d'Infantil. Revista de l'editorial Graó.
Infància. Revista de l'Associació de Mestres Rosa Sensat
Infància-Europa. Revista de l'Associació de Mestres Rosa Sensat
No es necessita cap programari especial.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 201 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | tarda |