Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable:
- Identificar els components organitzatius del procés d'E/A així com l'anàlisi dels mitjans didàctics, organitzatius i d'avaluació d'aquest procés. Aquestes temàtiques formen part dels continguts de les
assignatures de primer curs anomenades: "Context Social i Gestió Escolar" i "Educació i Contextos Educatius".
- Reflexionar sobre la pròpia experiència escolar.
- Tenir predisposició per al treballar en equip.
L'assignatura està orientada a comprendre els recursos espai-temporals en relació a l'organització general del centre educatiu i la coherència que aquests tenen en la concreció d'uns plantejaments institucionals.
Al mateix temps posa les bases del desenvolupament professional com una eina que acompanyarà al/ a la mestre/a al llarg de tot el seu recorregut professional en una constant transformació sustentada en la reflexió de la pròpia pràctica. Tots aquests elements s'estructuren a partir de les necessitats dels infants.
Alguns dels objectius formatius que destacaríem de l'assignatura són:
- Elaborar propostes d'intervenció en els espais, en els temps i en els materials escolars que contemplin la situació dels contextos i les persones implicades.
- Desenvolupar habilitats docents.
- Utilitzar la reflexió sobre la pràctica diària com a estratègia de millora continuada de l'activitat professional.
- Desenvolupar actituds de treball col·laboratiu amb la resta de professionals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 15 | 0,6 | 4, 2, 1, 3, 6, 8, 5, 7, 13, 12, 11 |
Seminaris d'aprofundiment | 30 | 1,2 | 4, 2, 1, 3, 6, 8, 5, 7, 13, 12, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball supervisat a l'aula i a la tutoria | 30 | 1,2 | 4, 2, 1, 3, 6, 8, 5, 7, 13, 12, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom individual i grupal | 75 | 3 | 4, 2, 1, 3, 6, 8, 5, 7, 13, 12, 11 |
El protagonista en el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i és sota aquesta premissa s'ha planificat la metodologia de l'assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Aprofundiment reflexiu, article divulgatiu (individual) | 40% | 0 | 0 | 4, 2, 1, 3, 8 |
Autoinforme d'aprenentatge d'habilitats docents (individual) | 15% | 0 | 0 | 2, 1, 3, 8, 5, 11 |
Disseny d'una aula (grupal) | 10% | 0 | 0 | 6, 7, 11 |
Materials docents (grupal) | 10% | 0 | 0 | 13, 12 |
Microprogramació didàctica (grupal) | 25% | 0 | 0 | 6, 7, 9, 10, 12, 11 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el semestre acadèmic mitjançant activitats que es realitzaran tant a l'aula com fora d'ella. L'assistència als seminaris de l'assignatura és obligatòria, de manera que l'estudiant que no assisteixi al 80%, com a mínim, no podrà ser avaluat.
En l'avaluació dels aprenentatges assolits per l'alumnat es considerarà la participació continuada i activa en les sessions presencials de treball a l'aula, la correcta execució dels treballs, de les pràctiques i de les activitats proposades (tant les individuals com les grupals), així com la implicació personal en la recerca i elaboració d'informació.
És imprescindible aprovar per separat cada bloc de continguts per poder superar l'assignatura, tant la part individual com les propostes grupals.
Les evidències avaluatives constaran de tres pràctiques (una individual i dues grupals), un treball d’aprofundiment reflexiu final de caire individual i una microprogramació didàctica de tipus grupal. Totes les entregues han d’obtenir un mínim de 4 en la seva puntuació per a poder fer mitjana, tot i que la nota final per aprovar l’assignatura ha de ser igual o superior a 5.
La pràctica de l’aula s’entregarà una vegada hagi finalitzat el bloc temàtic 1, la pràctica dels materials en la finalització del bloc temàtic 3 i l'autoinforme d'aprenentage d'habilitats docents en la finalització del bloc temàtic 4. El treball individual d’aprofundiment reflexiu final s’entregarà abans del període de vacances de Nadal, així com la microprogramació didàctica. També es portarà a terme una presentació del treball reflexiu individual l´última setmana de docència.
Les pràctiques no tindran lloc a recuperació, per contra, els treball d’aprofundiment reflexiu final i la microprogramació didàctica podran ser recuperades si la nota és inferior a 3,5. En aquest cas, la data de recuperació és el 13 de gener del 2025. És lliuraran les activitats de recuperació en entorn virtual campus de l'assignatura.
Si una persona no assisteix a classe en la realització d’una pràctica grupal, l’haurà de realitzar de manera individual per a poder ser avaluada.
No s'acceptarà cap activitat avaluativa entregada fora de termini.
Si no s’entrega una evidència d’avaluació obligatòria, aquesta no podrà ser avaluada i en el seu efecte l’assignatura quedarà directament suspesa.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits mínims.
La copia o plagi, en qualsevol tipus de prova avaluativa, constitueixen un delicte i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la.
Es considerarà que un treball, activitat o examen està "copiat" quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a.
Es considerarà que un treball o activitat està "plagiat" quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html)
Els estudiants repetidors s'han de posar en contacte amb el professorat el primer mes de l'assignatura, per tal de pactar el seu pla de treball.
Cada activitat d'avaluació té un temps màxim de retorn de 15 dies hàbils.
Avaluació única. L’avaluació única implica que l’ESTUDIANT LLIURA en UNA ÚNICA DATA el NOMBRE NECESSARI d’EVIDÈNCIES avaluadores (no tenen per què ser les mateixes que a l’avaluació continuada) per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d’aprenentatge establerts en l’assignatura. L'estudiant ha de lliurar una carpeta d'aprenentatge docent amb tres activitats: Microprogramació didàctica: 30%, Aprofundiment reflexiu a partir de l'elaboració d'un article divulgatiu: 40%, Informe d'autoaprenentatge d'habilitats docents 30%. La data de l'avaluació única és el 16 de desembre del 2024. La data de recuperació de l'avaluació única serà el 13 de gener del 2025, grup 61 i 62 en horari de les 18:00 a les 20:00h.
Amann, B. (2016). Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) y arquitectura escolar. El espacio como reactivo del modelo pedagógico. Bordón. Revista de pedagogía, 68(1), 145-164. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68109
Cruz, D. (2009). Uso del tiempo y el espacio en el aula infantil. Màlaga: Ediciones Didácticas y Pedagógicas.
Domingo, A. & Gómez Serés, M.V. (2014). La práctica reflexiva. Bases, modelos e instrumentos. Madrid: Narcea.
Eurydice (2018). La profesión docente en Europa: Acceso, progresión y apoyo. Informe de Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. Available from: http://www. uco.es/cde/pdf/actualidad/2018/La_profesion_docente_en_Europa.pdf
Fernández Enguita, M. (2017). Más escuela y menos aula. Madrid: Morata
Gairin, J & Ion, G. (2020). Prácticas educativas basadas en evidencias. Madrid: Narcea.
Gather, M. & Maulini, O. (2010). La organización del trabajo escolar. Barcelona: Graó.
Guaita, C. (2015). Cronos va a mi clase: reflexiones sobre el tiempo en la educación. Boadilla del Monte (Madrid): PPC.
Holzschuler, C. (2016). Cómo organizar Aulas Inclusivas. Propuestas y estrategias para acoger las diferencias. Madrid: Narcea.
Honoré, C. (2013). La lentitud como método. Cómo ser eficaz y vivir mejor en un mundo veloz. Barcelona: RBA
Imbernón, Francisco (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Graó. Barcelona.
Lahora, C. (2013). Las aulas de 0 a 3 años. Su organización y funcionamiento. Madrid: Narcea.
Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las competencias. Barcelona, Gestión 2000/EPISE.
Macbeath, J. (2013). Col·laborar, innovar i liderar. El futur de la professió docent. Barcelona: Fundació Jaume Bofill i UOC.
Marcelo, C. (2009). El profesorado principiante: Inserción a la docencia. Barcelona: Octaedro.
OECD (2010). La naturalesa de l'aprenentatge: Utilitzant la recerca per inspirar la pràctica. Traducció en català disponible en: https://www.fbofill.cat/sites/default/files/The_Nature_of_Learning-Practitioner_Guide-CAT%5B3%5D%20Copy.pdf
OECD (2017). The OECD Handbook for Innovative Learning Environments. Traducció en català disponible en: https://drive.google.com/file/d/1r4mZPBDHPbBNbhLM6nrXTYzgM4JtYlub/view
OECD (2019). Future of education and skills 2030. OECD learning compass 2030. https://www.oecd.org/education/2030-project/contact/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf
Perrenoud, P. (2007). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Graó.
Prakash, N. (2016). Diseño de espacios educativos. Rediseñar las escuelas para centrar el aprendizaje en el alumno. Boadilla del Monte: SM.
RCR Aranda Pigem Vilalta Arquitectes; et al. (2006). Arquitectura escolar: Guarderías, parvularios, centros de enseñanza infantil, primaria y secundaria. Madrid: Munilla-Lería.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
Silvente, J.(2016) Diseñar espacios educativos: calidad, estética y amabilidad en el diseño. Barcelona:Veure, pensar sentir
Trueba, B. (2017). Espacios en armonía: Propuestas de actuación en ambientes para la infancia. Octaedro
No es requereix
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | primer quadrimestre | tarda |