Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No s’exigeixen prerequisits per a cursar aquesta assignatura.
Els principals objectius d'aquesta assignatura són:
Secció I. DIMENSIÓ CULTURAL: Art i educació. Fonaments
1.1. L'educació artística en el desenvolupament de la persona.
1.2. Les relacions entre l'art i l'educació.
1.3. Contextos històrics, socials i culturals
1.3.1. La societat audiovisual.
1.4. Les obres d'art com a font de coneixement
1.4.1. Percepció, representació i interpretació de l'art.
Secció II. DIMENSIÓ PRODUCTIVA: La formació en la pràctica de l'art
2.1. El pensament visual i el desenvolupament artístic: processos creatius.
2.2. Pràctiques i projectes relacionats amb diferents moviments artístics i contextos culturals.
2.3. Comprensió i experimentació de la pràctica de l'art com a procés de coneixement.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part de la professora. | 8 | 0,32 | 6, 8, 9 |
Propostes de pràctica artística (seminaris) | 25 | 1 | 1, 8, 9, 4, 5, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Processos de creació artística | 10 | 0,4 | 1, 6, 8, 9, 4, 5, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny i creació artística: llenguatge visual i plàstic | 30 | 1,2 | 1, 2, 7, 6, 8, 9, 4, 5, 10 |
Reflexions teòriques: art i educació | 27 | 1,08 | 1, 2, 7, 6, 8, 9, 4, 5 |
ACTIVITATS:
Autònomes
Lectures de textos i visionat de documentals audiovisuals sobre la dimensió cultural: Art i educació.
Disseny i creació artistica: els processos de creació artística s'iniciaran al taller (seminaris) i es podran seguir de manera autònoma en altres espais: natura, biblioteca,...
Visita a una exposició artística, es decidirà a l'inici de l'assignatura i dependrà de les exposicions que estiguin programades a Barcelona en aquest moment. L'estudiant hi haurà d'anar pel seu compte i fer ell/a el pagament de l'entrada, si fos el cas.
Seminaris
Pràctica de l'art: espais de treball en grup reduïts (màxim 25 estudiants) supervisat pel professorat on es realitzaran propostes pròpies de l’àrea: individuals i en grup. S’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup (virtual).
Reflexions a partir dels textos i visionats de documents audiovisuals relacionats amb la matèria.
Treball del procés de creació artística: anàlisi dels processos i resultats.
Supervisades
Tutories individuals o en petits grups per al seguiment de les propostes (presencials o virtuals).
Treball del procés de creació artística: anàlisi dels processos i resultats.
MATERIAL ESPECÍFIC PER AL DESENVOLUPAMENT DE LES ACTIVITATS
Les sessions d'aquesta assignatura es basen enun treball de recerca i experimentacióamb materials per part dels estudiants, que requereix d'una investigació basada en la documentació amb imatges i en el reciclatge de materials per a l'educació artística. A més a més, la metodologia adoptadarequereix pel seu bon desenvolupament que l'estudiant porti a l'aula materials especialitzats per a la realització de les activitats artístiques (pinzells i pintures, entre d'altres).
*El professorat recomanarà el material més adient per a les activitats programades, que tindrà un cost sostenible i podrà ser compartit entre els estudiants. Es cercaran mecanismes per poder garantir que l'estudiant pugui tenir-ho al seu abast en el cas de què no es disposi dels recursos necessaris.
Degut al moment actual “d’alarma climàtica”, “de manca de recursos naturals” i “de desequilibri econòmic” que estem vivint al planeta, l’equip de professores de la Unitat de Didàctica de l’Expressió Plàstica, fomentarà competències artístiques des d’una mirada eco-social i eco-feminista. Es prioritzaran materials naturals i de reciclatge durant les sessions de taller i les creacions artístiques individuals i/o grupals que es realitzin. Amb la utilització de materials naturals i l’elaboració d’altres a partir d’aquests, es vol generar consciència ambiental entre les estudiants, que implica desenvolupar la sensibilitat i l’habilitat crítica per a percebre el medi natural i material que ens envolta, i per saber i reaccionar davant d’actituds, situacions i esdeveniments que contribueixin a millorar la cura del planeta.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats derivades de les lectures i dels visionats (Bloc I. Art i educació. DIMENSIÓ CULTURAL). INDIVIDUAL | 20% | 0 | 0 | 2, 9, 3, 4, 10 |
Portafolis d'educació artística (Bloc I i II). INDIVIDUAL | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 7, 6, 8, 9, 3, 4, 5, 10 |
Pràctiques artístiques bidimensionals i tridimensionals (Bloc II. Formació en la pràctica de l'art. DIMENSIÓ PRODUCTIVA). ACTIVITATS INDIVIDUALS. | 30% | 0 | 0 | 6, 9 |
Pràctiques artístiques bidimensionals y tridimensionals (Bloque II. Formació en la práctica de l'art). ACTIVITATS DE GRUP | 30% | 0 | 0 | 6, 9 |
L’avaluació de l’assignatura es farà de forma continuada. Es recomana l'assistència a les classes donada la metodologia activa i participativa de les sessions.
Al llarg de l’assignatura hi haurà dos lliuraments de treballs:
. el primer, durant la primera quinzena de novembre.
. el segon, durant la tercera setmana de gener. Aquest últim lliurament anirà acompanyat del portfolis final (es valoraran els continguts i la presentació).
. la re-avaluació està fixada per la darrera setmana de gener.
El professor de l’assignatura concretarà els treballs a lliurar, el format i la data exacte de lliurament (hi ha una data orientativa al cronograma).
Durant les tres setmanes següents del lliurament de les evidències avaluadores s'informarà als alumnes de les seves qualificacions (campus virtual) i es concretarà una data per a la revisió de les qualificacions i la devolució dels treballs.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. L'avaluació es fixarà també en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible a temes sobre la perspectiva de gènere.
L'estudiant haurà de mostrar com a requisit imprescindible per aprovar l'assignatura, unes aptituds i actituds compatibles amb la professió educativa, com: escolta activa, responsabilitat, respecte, participació activa, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.) i pensament crític. Seran necessàries unes conductes que afavoreixen un entorn amable i positiu a la classe, amb un funcionament democràtic i on es respectin i valorin les diferències.
La nota màxima de la recuperació serà un 5.
Un estudiant serà "no avaluable" si no presenta totes les parts indicades (evidències d'avaluació) al campus virtual i al seu portfoli/web.
L'estudiant pot sol·licitar avaluació única.
La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, pràctiques o examen constitueix un delicte i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a.
Acaso, M.; Megías, C. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Barcelona: Paidós
Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Catarata.
Albers, J. (1963). La interacción del color. Madrid: Alianza.
Atkinson, D. (2011). Art, Equality and Learning: Pedagogies Against the State. Rotterdam: Sensepublishers
Agra, MJ. (2007). La educación artística en la escuela. Barcelona: Graó
Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Barcelona. Paidós
Bauman, Z. (2008). Els reptes de l’educació en la modernitat líquida. (Tr. J. Sampere). Barcelona: Arcàdia
- (2008). L'educació en un món de diàspores. Debats d’Educació. Recuperat de:https://www.fbofill.cat/publicacions/leducacio-en-un-mon-de-diaspores
Carson, R. (2012). El sentido del asombro. Madrid: Ediciones Encuentro S A.
Cobo, D. (2017). El bosque habitado - 200 años con Thoreau, padre de la Ecología. [Audio] [Recuperat 01/02/22] http://www.rtve.es/alacarta/audios/el-bosque-habitado/bosque-habitado-200-anos-thoreau-padre-ecologia-diego-cobo-09-07-17/4105898/
Chomsky, N. (2003). Chomsky on democracy education (C.P. Otero, Ed.). New York: Roudledge Falmer.
― (2009). La (des) educación (3ª edición) Barcelona: Crítica.
Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.
De Grandis, L. (1985). Teoría y uso del color. Madrid: Cátedra.
Edwards, B. (1994). Aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro. Barcelona: Urano.
Efland, A. (2002). Una historia de la educación del arte. Tendencias intelectuales y sociales en la enseñanza de las artes visuales. Barcelona: Paidós.
- (2004). Arte y cognición. La integración de las artes visuales en el currículum. Barcelona: Ed. Octoedro.
Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente. Barcelona, Paidós
- (2005). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós.
Freire, H. (2008). Arte infantil y transformación social. El rapto de Europa. Pensamiento y creación. 13, 23-38
Freire, H. (2011). Educar en verd. Idees per apropar els nens i les nenes a la natura. Barcelona: Graó.
Freire, H. (2011). Educar en verde. Por una infància en la naturaleza. Revista Integral. Pp. 33-37
Freire, H. Pedagogía verde. Recuperat de: http://educarenverde.blogspot.com.es/
Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
- (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
Gombrich, E. H. (1980). Historia delarte. Madrid: Alianza.
Gompertz, W. (2015). Piensa como un artista. Barcelona: Taurus
Hayes, C. (1986). Guía completa de pintura y dibujo. Madrid: Hermann Blume.
Iwai, K. (2003). La contribución de la educación artística en los niños. http://www.ibe.unesco.org/publications/Prospects/ProspectsPdf/124s/iwas.pdf
Louv, R. (2005). Last child in the woods. Nova York: Algonquin Books
Malins, F. (1983). Para entender la pintura. Madrid: Hermann Blume.
- (1983). Mirar un cuadro: para entender la pintura. Madrid: Hermann Blume.
Moreno, T. (1996). El color. Historia, teorías y aplicaciones. Barcelona: Ariel.
Marín, R. (2005). Investigación en Educación Artística. Granada: Univ. de Granada y Sevilla.
Munari, B. (2018). Fantasía. Barcelona: Gustavo Gili.
Neddo, N. (2019). El artista orgánico. Barcelona: Promopress
París, G. (2018). Art i joc, processos de creació a la infància. Infància, 225, 37-42.
París, G. i Morón, M. (2019). Quan l’art entra a l’escola la creativitat surt per la finestra. Guix, 453. 41-45.
Punset, E. (2006). Un toque de creatividad. Redes n. 417. Recuperat de: https://www.documaniatv.com/ciencia-y-tecnologia/redes-un-toque-de-creatividad-video_fd0ea7a9f.html
Rodari, G. (2017). Escuela de fantasía. Barcelona: Blackie Books.
Riedeslsheimer, T. (2001). Rivers and tides: Andy Goldsworthy working with time. Alemanya [pel·lícula]
Riedeslsheimer, T. (2017). Leaning into the wind- Andy Goldsworthy. Alemanya [pel·lícula]
Tatarkiewicz, W. (2002). Historia de seis ideas. Madrid: Tecnos.
Torres, M. i Juanola, R. (1998). Dibuixar: mirar i pensar. Barcelona: Rosa Sensat.
Ungerer, T. (2019). Així és la vida. Barcelona: Blackie Books.
Witgenstein, L. (1994). Observaciones sobre los colores. Barcelona: Paidós.
Wöfflin, H. (1989). Conceptos fundamentales en la Historia del Arte. Madrid: Espasa Calpe.
El sentido del asombro (2012) [Vídeo] Recuperat de: http://www.rtve.es/alacarta/videos/ultimas-preguntas/ultimas-preguntas-sentido-del-asombro/1539438/
RECURSOS WEB
Art Education from Democratic Life. Recuperat de: www.naea-reston.org/olc/pub/NAEA/home/
Arts Education Partnership. Recuperat de: www.aep-arts.org
Hoja deruta para la Educación Artística. (2006). Recuperat de: http://portal.unesco.org/culture/es/ev.php-URL_ID=39546&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
Morón, M. (2005). L’art del segle XX a l’escola. Recuperat de: http://www.marmoron.com/lartdelseglexxalescola/html/index.htm
National Art Education Association. NAEA. Recuperat de: www.naea-reston.org
Sociedad Internacional de Educación por el Arte. Insea. Recuperat de: http://insea.org/insea/sociedad-internacional-de-educaci%C3%B3n-por-el-arte
Unitat de Didàctica de les Arts Plàstiques. Facultat de CCEE. UAB. Recuperat de: http://www.uab.cat/servlet/Satellite/el-departament/didactica-de-les-arts-plastiques-1243492964927.html Enllaços de interés. Recuperat de: https://www.uab.cat/web/la-docencia/educacio-de-les-arts-visuals-1345742628701.html
Programes per a edició de vídeo, audio i imatge.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 613 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 621 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 622 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 623 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | primer quadrimestre | tarda |