Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana tenir superada l'assignatura "Educació de les arts visuals en Educació Infantil I".
Objectius formatius:
Bloc I. DIMENSIÓ PRODUCTIVA: Formació en la pràctica de l’art II.
1.1. El pensament visual i el desenvolupament artístic: processos creatius.
1.2. Pràctiques i projectes artístics interdisciplinaris.
Bloc II. DIMENSIÓ PERFORMATIVA: La intervenció educativa
2.1. El currículum d’educació artística a l’EI: visual i plàstica.
2.2. Metodologies, processos i estratègies: creació d'ambients i espais d'aprenentatge
2.3. L'artista com a docent/pedagog.
2.4. Vincles entre escoles, museus i centres culturals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part de la professora (sessions virtuals). | 8 | 0,32 | 9, 8, 13, 3 |
Propostes de pràctica artística (seminaris) | 25 | 1 | 13, 2, 3, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Disseny d'intervencions educatives | 10 | 0,4 | 9, 8, 13, 11, 5, 6, 3, 7, 12, 4, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Reflexions teòriques | 20 | 0,8 | 9, 1, 3, 10, 12 |
Visita a una exposició. | 37 | 1,48 | 1, 13, 10, 14 |
ACTIVITATS:
Activitats autònomes
Lectura i reflexions de textos sobre temes relacionats amb els continguts de l'assignatura.
Creació artistica: els processos de creació artística s'iniciaran al taller (seminaris) i es podran seguir de manera autònoma en altres espais: natura, biblioteca,...
Sessions magistrals
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es faran amb tot el grup.
Es faran debats sobre temes de l'àrea.
Seminaris
Pràctica de l'art: espais de treball en grup reduïts (màxim 25 estudiants) supervisat pel professorat on es realitzaran propostes pròpies de l’àrea: individuals i en grup. S’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup (virtual).
Reflexions a partir dels textos i visionats de documents audiovisuals relacionats amb la matèria.
Treball del procés de creació artística: anàlisi dels processos i resultats.
Presentació de projectes d’intervenció educativa en l’àmbit de l’educació artística en educació infantil.
Sortida obligatòria
De comú acord amb l'assignatura de música es programarà una visita obligatòria a una exposició artística. L'estudiant hi haurà d'anar el dia previst per tot el grup i fer ell/a el pagament de l'entrada, si fos el cas.
Activitats supervisades
Tutories individuals o en petits grups per al seguiment de les propostes (presencials o virtuals).
Disseny d'una intervenció educativa.
MATERIAL ESPECÍFIC PER AL DESENVOLUPAMENT DE LES ACTIVITATS
Les sessions d'aquesta assignaturaes basen enun treball de recerca i experimentacióamb materials per part dels estudiants, que requereix d'una investigacióbasada en la documentació amb imatges i en el reciclatge de materials per a l'educació artística. A més a més, la metodologia adoptada requereix pel seu bon desenvolupament que l'estudiant porti a l'aula materials especialitzats per a la realització de les activitats artístiques (pinzells i pintures, entre d'altres).
*El professorat recomanarà el material més adient per a les activitats programades, que tindrà un cost sostenible i podrà ser compartit entre els estudiants. Es cercaran mecanismes per poder garantir que l'estudiant pugui tenir-ho al seu abast en el cas de què no es disposi dels recursos necessaris.
En relació amb els materials que es faran servir durant l'assignatura en les sessions de taller, es prioritzaran els elements naturals i materials de reciclatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat d'educació artística 1. (Bloque II. DIMENSIÓ PERFORMATIVA). INDIVIDUAL. | 20 % | 0 | 0 | 1, 8, 13, 5, 6, 7, 10, 4 |
Activitat d'educació artística 2. (Bloc II. DIMENSIÓ PERFORMATIVA). EN GRUP. | 20 % | 0 | 0 | 8, 5, 6, 7, 4 |
Portafolis d'educació artística (Bloc 1 i 2). INDIVIDUAL. | 10 % | 0 | 0 | 9, 1, 8, 13, 11, 5, 6, 3, 7, 10, 12, 4, 14 |
Pràctica artística 1. (Bloc I. DIMENSIÓ PRODUCTIVA). INDIVIDUAL. | 25 % | 0 | 0 | 13, 2, 3, 14 |
Pràctica artística 2. (Bloc I. DIMENSIÓ PRODUCTIVA). EN GRUP. | 25 % | 0 | 0 | 13, 2, 3, 14 |
L’avaluació de l’assignatura es farà de forma continuada; així l’assistència és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no presentat.
Al llarg de l’assignatura hi hauran dos lliuraments de treballs:
- el primer lliurament es realitzarà la primera setmana d'abril; i,
- el segon lliurament es farà la segona setmana de juny. Aquest lliurament anirà acompanyat del portfoli final (es valoraran els continguts i la presentació).
- la re-avaluació dels estudiants que no hagin superat les activitats anteriors està fixada per la tercera setmana de juny.
El professorat de l’assignatura concretarà els treballs a lliurar, el format i la data exacte de lliurament. El retorn dels treballs i les activitats es farà en un període no superior als 20 dies després de la data d'entrega.
S'avaluaran les competencies de treball en equip i treball cooperatiu.
Durant les tres setmanes següents del lliurament de les evidències avaluadores s'informarà als alumnes de les seves qualificacions (campus virtual) i es concretarà una data per a la revisió de les qualificacions i la devolució dels treballs.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. L'avaluació es fixarà també en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible a temes sobre la perspectiva de gènere.
L'estudiant haurà de mostrar com a requisit imprescindible per aprovar l'assignatura, unes aptituds i actituds compatibles amb la professió educativa, com: escolta activa, responsabilitat, respecte, participació activa, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.) i pensament crític. Seran necessàries unes conductes que afavoreixen un entorn amable i positiu a la classe, amb un funcionament democràtic i on es respectin i valorin les diferències.
L'avaluació única consistirà en el lliurament de totes les evidències el 20 de juny. La data de recuperació per a l'avaluació única serà la mateixa que la de l'avaluació continua (tercera setmana de juny).
La nota màxima de la recuperació serà un 5. La manca d'evidències en el portafolis i les pràctiques artística suposa un no-avaluable.
Podeu consultar la normativa sobre avaluació a: http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html.
Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Catarata
Acaso, M.; Megías, C. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Barcelona: Paidós
Agra, MJ. (2007). La educación artística en la escuela. Barcelona: Graó
Aguirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Navarra: Universidad Publica de Navarra.
Alle, M. W. (2004). Ideology and currículum (3rd ed.). New York: Routledge.
Bauman, Z. (2008). Els reptes de l’educació en la modernitat líquida. (Tr. J. Sampere). Barcelona: Arcàdia
- (2008). L'educació en un món de diàspores. Debats d’Educació. Recuperat de:https://www.fbofill.cat/publicacions/leducacio-en-un-mon-de-diaspores
Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Barcelona. Paidós.
Bamford, A. (2009). El factor ¡Wuau! El papel de las artes en la educación. Barcelona: Octaedro
Barbe-Gall, F. (2009). Cómo hablar de arte a los niños. Donostia: Nerea.
Barbe-Gall, F. (2010). Cómo mirar un cuadro. Barcelona: Lunwerg.
Berger, R. (1979). Arte y comunicación. Barcelona: G.G.S.A.
-. (2001). Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.
Bosch, E. (2009). Un lloc anomenat escola. Barcelona: Graó.
Bosch, E.; altres (1999). Fer plàstica un procés de diàlegs i situacions. Barcelona: Rosa Sensat.
Cabanellas (coord.), I.; Eslava, C. (coord.); Tejada, M.; Hoyuelos, A.;Fornasa, W.; Polonio, R. (2005). Territorios de la infancia. Diálogos entre arquitectura y pedagogía. Barcelona: Graó.
Cardó, C.; Vila, B. (2005). Material sensorial (0-3 años). Manipulación y experimentación. Barcelona: Graó.
Carson, R. (2012). El sentido del asombro. Madrid: Ediciones Encuentro SA.
Contino, A. (2009). Nens, objectes, monstres i mestres. Barcelona: Graó.
Chalmers, F. G.(2003). Arte, educació i diversidad cultural. Barcelona: Paidós.
Chapman, S. N. (2015). Arts Immersion: Using the arts as a language across the primary school curriculum. Australian Journal of Teacher Education, 40 (9). Doi:10.14221/ajte.2015v40n9.5
Chomsky, N. (2003). Chomsky on democracy education. New York: Roudledge Falmer.
Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.
De Bartolomeis, F. (1994) El color de los pensamientos y de los sentimientos. Barcelona: Octaedro.
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós
Efland, A. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Barcelona. Paidós
- (2002). Una historia de la educación del arte. Tendencias intelectuales y sociales en la enseñanza de las artes visuales. Barcelona: Paidós
- (2004). Arte y cognición. La integración de las artes visuales en el currículum. Barcelona: Octoedro
Efland, A., Freedman, K., Sruhs, P. (2003). La educación y el arte posmoderno. Barcelona: Paidós
Eisner, E. W. (2004). El arte y lacreación de la mente. Barcelona: Paidós.
- (2002). Ocho importantes condiciones para la enseñanza y el aprendizaje. Arte, individuo y sociedad, 47-55. Recuperat de: https://artistica.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/58/2016/04/ocho-condiciones-para-la-ensenanza-del-arte.pdf
- (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós.
- (1995). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós.
Freire, H. (2008). Arte infantil y transformación social. El rapto de Europa. Pensamiento y creación. 13, 23-38
Freire, H. (2007). Room 13. Un espacio para crear. Cuadernos de Pedagogía, 373, 18-23.
Gardner, H. (2000). La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas. Barcelona: Paidós
- (1999). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
- (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
- (1987). Arte, mente y cerebro. Barcelona: Paidós.
Gompertz, W. (2015). Piensa como un artista. Barcelona: Taurus
Hall, C., & Thomson, P. (2017). Inspiring school change: transformaing education through the creative arts. New York, London: Routledge.
Hargreaves, D. J. (2002). Infancia y educación artística. Madrid: Morata. 3ª edición.
Hernández, F. (1997). Educación y cultura visual. Sevilla: Publicaciones MCEP.
Hoyuelos, A. (2012). Les imatges fotogràfiques com a documentació narrativa. In-fàn-ci-a, 188, 7-14.
Iwai, K. (2003). La contribución de la educación artística en los niños. Recuperat de: http://www.ibe.unesco.org/publications/Prospects/ProspectsPdf/124s/iwas.pdf
Logan, L. (1980). Estrategias para una enseñanza creativa. Barcelona: Oikos-Thau.
López Fernández Cao, M. (coord.) (2006). Creación y posibilidad. Aplicaciones del arte en la integración social. Madrid: Editorial Fundamentos.
Malins, F. (1983). Mirar un cuadro: para entender la pintura. Madrid: Hermann Blume.
Marín, R. (2005). Investigación en Educación Artística. Granada: Universidad de Granada y Universidad de Sevilla.
Matthews, J. (2002). El arte de la Infancia y la Adolescencia. La construcción del significado. Barcelona, Paidós.
Morón, M. i París, G. (2013). Espacios de creación artística en la escuela. Arte y movimiento, 9, 53-63.
Munari, B. (2018). Fantasía. Barcelona: Gustavo Gili.
Nobel, A. (2005). Education through art (the Steiner School Approch). Great Britain: Floris Books.
París, G. (2018). Art i joc, processos de creació a la infància. Infància, 225, 37-42.
París, G. i Morón, M. (2019). Quan l’art entra a l’escola la creativitat surt per la finestra. Guix, 453. 41-45.
Palou, S. (2004). Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Barcelona: Graó.
Punset, E. (2006). Un toque de creatividad. Redes n. 417. Recuperat de: ttps://www.documaniatv.com/ciencia-y-tecnologia/redes-un-toque-de-creatividad-video_fd0ea7a9f.html
Rodari, G. (2017). Escuela de fantasía. Barcelona: Blackie Books.
- (2004). Gramàtica delafantasia, introducció a l’art d’inventar històries. Barcelona: Columna Edicions, S.A.
Rogers, C. (1978). Libertad y creatividad en la educación. Barcelona: Paidós Educador Contemporáneo.
Stern, Arno (2016). Del dibujo infantil a la semiología de la expresión. Valencia: Samaruc.
Stern, André (2015). Yo nunca fui a la escuela. Valencia: Litera.
Tatarkiewicz, W. (2002). Historia de seis ideas, Madrid: Tecnos.
Tonucci, F. (1986). A los tres años se investiga. Barcelona: Hogar del Libro S.A.
Torres, M.; Juanola, R. (1998). Dibuixar, mirar i pensar. Consideracions sobre educació artística. Barcelona: Rosa Sensat.
Torres, M.; Juanola, R. (1998). Una manera d’ensenyar arts plàstiques a l’escola. Barcelona: Rosa Sensat.
Vallvé, Ll. (2009). Ha de ploure cap amunt: reflexions d'un mestre de plàstica. Barcelona: Rosa Sensat.
Vecchi, V. (2013). Arte y creatividad en Reggio Emilia. Nadrid: Morata
Vigotsky, L. S. (1982). La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akal.
Vilardebó, C. (1961). Alexander Calder: Le Cirque de Calder. Recuperat de: http://www.youtube.com/watch?v=MWS96nzFUks
RECURSOS WEB
Art Education from Democratic Life. Recuperat de: www.naea-reston.org/olc/pub/NAEA/home/
Arts Education Partnership. Recuperat de: www.aep-arts.org
Hoja de ruta para la Educación Artística. (2006). Recuperat de: http://portal.unesco.org/culture/es/ev.php-URL_ID=39546&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
Morón, M. (2005). L’art del segle XX a l’escola. Recuperat de: http://www.marmoron.com/lartdelseglexxalescola/html/index.htm
National Art Education Association. NAEA. Recuperat de: www.naea-reston.org
Sociedad Internacional de Educación por el Arte. Insea. Recuperat de: http://insea.org/insea/sociedad-internacional-de-educaci%C3%B3n-por-el-arte
Unitat de Didàctica de les Arts Plàstiques. Facultat de CCEE. UAB. Recuperat de: http://www.uab.cat/servlet/Satellite/el-departament/didactica-de-les-arts-plastiques-1243492964927.html Enllaços de interés. Recuperat de: https://www.uab.cat/web/la-docencia/educacio-de-les-arts-visuals-1345742628701.html
Programes d'edició de vídeo, d'audio i d'imatge.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 611 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 612 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 613 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 621 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 622 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 623 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | segon quadrimestre | tarda |