Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable que l'estudiant hagi cursat l’assignatura Didàctica del Coneixement del medi Social i Natural I.
Contextualització: Es tracta d’una assignatura obligatòria de tercer curs centrada en una didàctica específica compartida per dues àrees de coneixement: les ciències socials i experimentals.
La Didàctica del Coneixement del Medi Natural i Social en Ed.Infantil II suposa una assignatura que dóna continuïtat i completa el procés d’aprenentatge de l’assignatura Didàctica del Coneixement del Medi Natural i Social I que es recomana que l’alumnat hagi realitzat el semestre anterior. La nova assignatura proposa desenvolupar les competències professionals relacionades amb l’aplicació a l’aula dels coneixements adquirits a l’assignatura anterior i la capacitat de justificar adequadament la seva pràctica. Es centra en el coneixement, l’anàlisi i el disseny de situacions educatives per l’ensenyament i aprenentatge de l’àmbit de descoberta de l’entorn natural i social a l’educació infantil.
Objectius formatius:
1. Models d’intervencions educatives de l’àmbit de descoberta de l’entorn.
1.1 Models didàctics de l’ensenyament i aprenentatge de l’àmbit de descoberta de l’entorn. Concepció constructivista.
1.2 Enfocament sociocultural de l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials i experimentals, concepcions dels mestre i estils docents.
1.3 Anàlisi d’estudis de cas reals presentats pels propis professionals.
2. Formes d’organitzar el treball de l’àmbit de descoberta de l’entorn al parvulari: racons, projectes, materials i tallers.
2.1 L’organització del treball de l’àmbit de descoberta de l’entorn a l’aula d’infantil.
2.2 El dia a dia a l’aula: Activitats quotidianes, rutines, rituals i festes. L’àmbit de descoberta de l’entorn en situacions interdisciplinàries i globalitzadores.
2.3 Exemples de projectes interdisciplinars o globalitzadors.
3. Disseny de situacions d'aprenentatge de l’àmbit de la descoberta de l’entorn.
3.1 Emmarcament, situació d’aprenentatge i temporització.
3.2 Currículum: selecció i seqüenciació de sabers, eixos, metodologies i competències.
3.3 Activitats, materials, agrupació infants,orientacions del mestre.
3.4 Sistema d’avaluació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de diferents models de seqüències didàctiques, situacions d'aprenentatge i projectes aplicats a les aules d'infantil. | 12 | 0,48 | 1 |
Elaboració de treballs fets col·laborativament | 8 | 0,32 | 3, 8 |
Exposions per part del docent interelacionades amb estratègies inductives per facilitar el diàleg i la construcció del coneixement compartit. | 8 | 0,32 | 8 |
Reconeixement i valoració des d'una perpsectiva globalitzadora i integradora de les situacions d'e/a analitzades. | 8 | 0,32 | 1 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi de materials curriculars i experiències d'implementació a l'aula | 6 | 0,24 | 4, 8 |
Debats, exposicions i converses argumentades | 4 | 0,16 | 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració individual de treball de reflexió | 15 | 0,6 | 1, 3 |
Lectura, comprensió i anàlisi al voltant de textos proposats | 15 | 0,6 | 8 |
Recerca d'informació i recursos didàctics | 12 | 0,48 | 1 |
Es proposa una forma de fer que permeti a l’alumnat experimentar, en el seu propi procés formatiu, que l’aprenentatge és un acte social i personal al mateix temps, que posa en funcionament i de manera simultània aspectes racionals i emocionals. Es procurarà mantenir una dinàmica interactiva i un clima distès que afavoreixi la participació i el compromís personal en el propi aprenentatge i en el dels companys i de les companyes de grup. El paper del docent ha de ser el de facilitador del procés d’ensenyament i aprenentatge dels alumnes.
El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
En aquesta assignatura, de continuïtat amb la de Coneixement del medi social i natural I, es farà èmfasi especial al disseny i a l’aplicació d’unitats didàctiques i situacions d’aprenentatge a l’aula d’infantil, analitzades de manera crítica i argumentativa.
Es realitzarà una sortida de camp, tant de medi natural com de medi social, serà a un museu o centre de ciències o altres institucions en l'horari establert per la institució (matí o tarda). La visita és de caràcter obligatori i podrà tenir un cost fins a 10 euros.
Aquesta assignatura inclou activitats per al desenvolupament de la competència digital docent.
Activitat |
Hores |
Metodologia |
Resultats Aprenentatge |
Dirigida (Gran Grup) |
25% |
Exposicions per part del docent interrelacionades amb estratègies inductives per facilitar el diàleg i la construcció del coneixement compartit: - Observació, interpretació i aprofitament didàctic d’experiències, materials i altres recursos. - Anàlisi i comunicació oral d’experiències: històries personals viscudes com alumnes d’infantil i/o primària i experiències adquirida en el període de pràctiques a l’aula, per tal d’observar-ne la lògica i aplicació a l’aula d’infantil. - Anàlisi de diferents models de seqüències didàctiques, situacions d’aprenentatge i projectes aplicats a les aules d’infantil. - Reconeixement i valoració des d’una perspectiva globalitzadora i integradora de les situacions d’e/a analitzades. |
G4.1. G4.2 EI.2.1. EI. 10.1. EI.20.1 DDIC.9.2. |
Activitats supervisades (Seminaris ) |
10% |
- Anàlisi de materials curriculars i experiències d’implementació a l’aula. - Debats, exposicions i converses argumentades sobre les qüestions pedagògiques plantejades, sobre situacions d’aula viscudes, experiències i textos llegits prèviament, amb possibilitat de presentacions orals. - Elaboració de treballs fets de forma col·laborativa- Els seminaris contemplen la possibilitat de conèixer propostes didàctiques, institucions i/o recursos de l'àmbit del Medi Natural i Social.
|
EI.2.2. EI. 10.1 EI.20.2 DDIC.9.2. DDIC.8.1. DDIC. 7.1. |
Activitat autònoma |
60% |
- Elaboració individual de reflexions escrites. - Lectura, comprensió, anàlisi al voltant de textos proposats. - Recerca d’informació i recursos didàctics. |
DDIC.9.1. DDIC.8.1. DDIC.7.1. |
Avaluació continuada |
5% |
- Assistència i participació a classe. - Realització de coavaluacions. |
G4.1. G4.2. |
L'alumnat haurà de garantir mínim un 80% d'assistència en les sessions de seminaris grupals per garantir l'adquisició del seu procés d'ensenyament-aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Grupal. Disseny de recursos didàctics i situacions d'aprenentatge per a l'EI que incorporin els principis de la didàctica del Medi Natural, Social i Cultural. (En grup) | 45% | 4,5 | 0,18 | 2, 1, 3, 4, 5, 7, 6, 8, 9, 10, 11 |
Individual. Seguiment, valoració de la participació i implicació en el treball en grup, i desenvolupament de la competència digital docent. | 15% | 2 | 0,08 | 2, 1, 3, 4, 5, 7, 6, 8, 9, 10, 11 |
Individual.Avaluació reflexiva i presentació (oral/escrita) del disseny d'un recurs didàctic i una situació d'aprenentatge sobre el medi natural i social (Individual) | 40% | 5,5 | 0,22 | 2, 1, 3, 4, 5, 7, 6, 8, 9, 10, 11 |
L'avaluació continuada de l'assignatura es realitzarà al llarg del semestre acadèmic mitjançant diversitat d'activitats que combinen el treball individual i el col·lectiu, i l'avaluació continuada amb la final.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits
Al llarg de l’assignatura, cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa com a requisit per aprovar l’assignatura. Algunes competències poden ser: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús del mòbil adequat, etc. Aquesta actitud serà avaluada al llarg del desenvolupament del treball en grup i pot condicionar la nota d'aquest.
L’assistència a classe és obligatòria: les/els estudiants han d’assistir a un mínim d’un 80% de les classes pràctiques (seminaris), en cas contrari es considerarà no presentat. Els justificants que es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar aquesta absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat.
Perpoder superar l’assignatura caldrà superar amb un 5 cadascuna de les activitats d’avaluació, perquè es faci la mitjana de la nota de les activitats i s’obtingui la qualificació final de l’assignatura. En cas de suspens de l'assignatura, per tal de poder optar al procés de recuperació, el requisit d’un mínim és de 3,5/10 del conjunt de les activitats d’avaluació continuada. El procés de recuperació constarà d'una prova individual i/o col·lectiva, segons el cas, que permeti avaluar que l'alumnat ha assolit els objectius i competències que es planteja l'assignatura. El suspens d'una de les activitats pot comportar el suspès de tota l'assignatura. Si s'opta a la recuperació d'una de les activitats, la nota final a la qual s'opta és un 5. Les qualificacions de cada una de les proves d’avaluació es faran públiques al campus virtual en el període de 3 setmanes, després del seu lliurament. L’estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en la data comunicada pel professorat d'aquesta assignatura, havent demanat hora de consulta per correu electrònic.
Seguint la normativa de la Facultat de Ciències de l'Educació en relació a criteris i pauta general d'avaluació (Acord Comissió Ordenació Acadèmica, 4 juny 2014). La còpia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, pot representar suspendre l’assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat”quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor/a sense citarles fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
Les característiques i concreció del lliurament de totes les activitats s'explicarà a l'inici de l'assignatura.
Les dates de lliurament les activitats d'avaluació:
Avaluació individual: Avaluació reflexiva individual del recurs didàctic i de la situació d'aprenentatge; s'entregarà després de l'entrega del treball en grup. (Primera setmana de juny)**
Avaluació individual: Seguiment i participació en el treball en grup a partir de l'aplicació dels continguts de la didàctica del medi, i valoració de la competència digital docent. (Avaluació continuada al llarg de l'assignatura.)
Avaluació en grup: Disseny de recursos didàctics - Espai didàctic de Medi Natural(*) i situació d'Aprenentatge de Medi Social.- (Última setmana de maig)**
(*). Atenció: L'activitat d'avaluació en grup de medi Natural, suposarà la participació en la Mostra d'Espais didàctics per a treballar les ciències a l'Educació Infantil. La participació en aquesta activitat d'avaluació pot suposar que l'estudiant hagi de canviar el dia/hora de docència habitual de l'assignatura. Aquesta informació es presentarà a l'inici de l'assignatura.
(**). A causa de la complexitat de l'avaluació grupal de medi natural (fira de ciències) ens reservem la possibilitat d'intercanviar les dates d'avaluació individual i grupal. S'especificarà aquest fet el primer dia de classe.
Reavaluació: Recuperació de l'avaluació individual de l'assignatura. (Primera setmana de juliol)
El requisit de l'avaluació única que contempla l'assignatura són els següents:
L'avaluació única implica que heu de lliurar, en una única data, el nombre necessari d'evidències avaluadores per acreditar i garantir l'assoliment dels objectius i els resultats d'aprenentatge establerts en l'assignatura.
Les proves que s'estableixen per a l'avaluació única tenen el mateix nivell d'exigència que l'avaluació continuada. (Entrega la darrera setmana de maig)
-Haureu de presentar les mateixes activitats d'avaluació que la resta de l'alumnat, però amb un ajustament en el percentatge de les activitats per incloure una entrevista. L'entrevista avaluadora té com a objectiu assegurar que tota la feina presentada és la vostra pròpia i que domineu la bibliografia i el contingut de l'assignatura.
-Cal assistir a classe un mínim del 80% de les sessions, tal com està establert. En cas contrari, podreu presentar-vos a la recuperació de l'activitat que hàgiu determinat, sempre que hàgiu lliurat almenys el 66% de les activitats d'avaluació. Si no heu presentat cap activitat d'avaluació, no podríeu presentar-vos a la recuperació. La nota màxima que es pot obtenir en l'activitat de recuperació és d'un 5 sobre 10. Aquesta nota es ponderarà amb la resta de qualificacions.
-En el cas d'activitats d'avaluació en grup, els que sol·liciteu l'avaluació única realitzareu l'activitat de forma individual.
-Les activitats d'avaluació única s'han de lliurar cap al final de la docència, concretament en la mateixa data de l'avaluació de l'activitat individual de reflexió, prevista en el cronograma per la primera sessió. (Primera setmana de juny)
Cal destacar que si seguiu aquesta modalitat també teniu dret a la recuperació (primera setmana de juliol)
Activitats d'avaluació única:
-Disseny de recursos didàctics i situacions d'aprenentatge per a l'EI que incorporin els principis de la didàctica del Medi Natural, Social i Cultural. (45%) (Individual)
-Avaluació reflexiva i presentació (oral/escrita) del disseny d'un recurs didàctic i una situació d'aprenentatge sobre el medi natural i social (40%) (Individual)
-Entrevista avaluadora (15%) (Individual)
Bibliografía elaborada amb perspectiva de gènere amb predomini d’autores.
Altimir, D. (2011). Conversa amb Maria Teresa Feu: La intel·ligència dels nens i nenes es troba a la punta dels dits. Infància, 179, 40-42.
Calaf, R., Gutiérrez, S., & Suárez, M. A. (2016). Desvelar competencias vinculadas con el conocimiento escolar de las CCSS mediante la evaluación educativa del museo. Enseñanza de las Ciencias, 15, 89-98.
Cañal de León, P. (2007). L’alfabetització científica a la infància. Guix d’infantil, 33, 5-9.
Cols, C. (2011). L’entorn, font de coneixements. Infància, 180, 14-20.
Cuenca, J. M., & Estepa, J. (2005). La caja genealógica: fuentes y tiempo en Educación Infantil. Una propuesta para trabajar con maestros en formación inicial. Quaderns Digitals, 37.
Cuenca, J. M. (2014). El papel del patrimonio en los centros educativos: hacia la socialización patrimonial. Tejuelo, 19, 76-96.
Feliu, M., & Jiménez, L. (Coords.). (2015). Ciencias sociales y educación infantil. Cuando despertó el mundo estaba allí. Graó.
Fontal, O., & Ibáñez, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI, 33(1), 15-32.
Fontal, O., & Marín, S. (2018). Nudos Patrimoniales. Análisis de los vínculos de las personas con el patrimonio personal. Arte, Individuo y Sociedad, 30(3), 483-500.
Fontal, O., Sánchez-Macías, I., & Cepeda, J. (2018). Personas y patrimonios: análisis del contenido de textos que abordan los enlaces identitarios. Midas. Museos e Estudios Interdisciplinares, 9.
Fontal, O., & Castro, J. de. (2023). El patrimonio cultural en la educación artística: del análisis del currículum a la mejora de la formación inicial del profesorado en Educación Primaria. Arte Avance en línea, 1-23.
González-Monfort, N. (2007). El valor educativo y el uso didáctico del patrimonio cultural. Educación primaria. Orientaciones y recursos (6-12 años). En Educación Primaria (pp. 468/207-468/262). Wolters Kluwer España-Educación.
González-Monfort, N. (2008). Una investigación cualitativa y etnográfica sobre el valor educativo y el uso didáctico del patrimonio cultural. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, 7, 23-26.
González-Monfort, N. (2011). La presencia del patrimonio cultural en los currícula de educación infantil, primaria y secundaria obligatoria en España. Patrimonio Cultural de España, 5, 58-75.
González-Monfort, N. (2019). La educación patrimonial, una cuestión de futuro. Reflexiones sobre el valor del patrimonio para seguir avanzando hacia una ciudadanía crítica. El Futuro del Pasado, 10, 123-144.
Martí, J. (2010). La construcció del coneixement científic dels tres als dotze anys. Què en sabem?. Guix, 369, 21-26.
Mèlich, J. C., Palou, J., Poch, C., & Fons, M. (2000). La veu de l’altre: reflexions i experiències per educar en valors ètics. ICE-UAB.
Palou, S. (2004). Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Propuestas educativas. Graó.
Parcerisa, A. (2015). Recursos y estrategias para estudiar ciencias sociales. Graó.
Pedreira, M. (2006). Dialogar con la realidad. En M. Antón & B. Moll (Coords.), Educación Infantil. Orientacionesy Recursos (pp. 23-69). Ciss-Praxis.
Pérez, E., Baeza, M. C., & Miralles, P. (2008). El rincón de los tiempos. Un palacio en el aula de educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 48(1), 1-10. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).
Torruella, M. F. (2015). Ciencias sociales y educación infantil (3-6): cuando despertó, el mundo estaba allí. Graó.
Webs d'interès
Association Internationale Pikler (LÓCZY) http://www.aipl.org/
Centre de Documentació i Experimentació en Ciències i Tecnologia (Dept. d’Eensenyament): www.xtec.es/cdec
Comunitat catalana de Webquest: http://www.webquestcat.org/
Diraya. Talleres de Expresión y Educación Creadora http://www.dirayaexpresion.es/
El safareig: educació infantil i natura (AAMM Rosa Sensat): www.elsafareig.org/
Senderi-Educació en Valors: http://www.senderi.org
Xtec-Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya: http://www.xtec.es
Zona Clic: http://clic.xtec.net/ca/
Revistes d’educació infantil:
Aula d’infantil. Revista de l’editorial Graó.
Guix d’Infantil. Revista de l’editorial Graó.
Infància. Revista de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
Infància-Europa. Revista de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
Viure en família. Revista (per a pares i mares) de l’editorial Graó
No es requereix de cap programari concret.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 613 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 623 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | segon quadrimestre | tarda |