Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable que l’estudiantat hagi cursat l’assignatura obligatòria de tercer:
- Les matemàtiques en el currículum d’infantil.
“La pràctica matemàtica a l’aula d’infantil” és la continuació natural de l’assignatura “Les matemàtiques en el currículum d’infantil” realitzada el curs anterior. La nova assignatura desenvolupa el coneixement pràctic i l’aplicació del currículum matemàtic d’infantil. Se centra en els blocs de contingut matemàtic de geometria, mesura i anàlisi de dades, fent èmfasi en el coneixement, anàlisi i disseny de situacions educatives per l’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques a l’educació infantil, concretament de 3 a 6 anys i, recuperant el que s’havia après de l’escola bressol en el curs anterior.
Des de l’assignatura: La pràctica matemàtica a l’aula d’infantil, es vol incidir en la capacitat de connectar i integrar els coneixements que l'estudiantat està adquirint en diferents assinatures, inicidint en l'aprenentatge matemàtic des d'una perspectiva globalitzadora i interdisciplinària de la docència en les primeres edats.
Objectius formatius:
Aquesta assignatura es composa de quatre unitats docents. La primera unitat és transversal i es connecta amb els continguts matemàtics de les unitats 2, 3 i 4.
1. Les Matemàtiques en situacions interdisciplinàries i globalitzadores
1.1 Marc teòric psicològic. Anàlisi didàctica i professional de casos i situacions d’aula.
2. Geometria.
2.1 Formes en 3D i en 2D.
2.2. Situació i orientació a l'espai. Localització i posicions relatives.
3. Mesura.
3.1. Magnituds i mesura. Comparar i ordenar elements. Identificar magnituds. Unitats de mesura. Longitud, capacitat i massa. Instruments de mesura.
3.2. La mesura del temps. Seqüències temporals. Ús del calendari.
4. Anàlisi de dades
4.1. Estudis estadístics. Recollida de dades. Representació de la informació i gràfics senzills. Anàlisi i interpretació de dades i gràfics.
4.2. Inici a l'alfabetització probabilística: experiments aleatòris, fets segurs, possibles i impossibles.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial seminaris | 20 | 0,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisada | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Autònom | 50 | 2 |
S’ha planificat la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra a continuació:
Activitat, Hores, Metodologia
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 10, 11, 9, 7, 8 |
Qüestionari + participació | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 6, 3, 10, 7, 8 |
Treball en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 6, 4, 5, 10, 11, 9, 7 |
L’avaluació CONTINUADA es realitzarà al llarg de tota l'assignatura mitjançant les activitats que es mostren a continuació. L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria.
AVALUACIÓ CONTINUADA. Activitats d’Avaluació
Cal obtenir una qualificació mínima de 5 sobre 10, de cadascuna de les tres activitats d'avaluació per poder aprovar l'assignatura.
L’avaluació CONTINUADA es realitza mitjançant activitats en GRUP i INDIVIDUALS
Per aquesta avaluació es compta amb els següents instruments:
a) La memòria escrita fruit treball teòric i pràctic en grup. La memòria final es lliurarà la penúltima setmana de l'assignatura.
b) Les defenses orals del treball. La defensa es farà durant la penúltima setmana de l'assignatura.
c) El suport tecnològic que utilitzin per fer les seves presentacions (vídeo)que lliuraran també alprofessorat la penúltima setmana de l'assignatura.
La qualificació obtinguda en aquesta avaluació grupal representa el 30% de la nota final de l’assignatura, és però necessari obtenir una qualificació mínima de 5 sobre 10, per aprovar l’assignatura. Aquest treball, al ser pràctic i aplicat, no té reavaluació.
La data de presentació del treball interdisciplinari serà: 10/12/2024 (G61); 18/12/2024 (G62).
En aquesta part s’avalua individualment els coneixements científics i tècnics de la matèria assolits per l’alumnat.
d) Una part de l’avaluació individual es porta a terme mitjançant un qüestionari (possiblement on-line) sobre el contingut de geometria. El qüestionari es realitzarà a la meitat de l'assignatura, és a dir, en acabar el Tema 2.
e) L'altra part de l'avaluació individual es du a terme mitjançant una prova escrita en una sessió d’avaluació individual. Es farà a la penúltima o última setmana de l'assignatura.
El contingut de l'avaluació individual inclou tot el que s'ha fet durant l'assignatura: unitats docents, treball en grup, seminaris, qüestionaris i lectures.
La qualificació obtinguda en l’avaluació individual representarà el 70% de la nota final de l’assignatura (20% del qüestionari i 50% prova final).
És necessari aconseguir una qualificació mínima de 5 sobre 10 en l'examen i en el qüestionari individual per aprovar l’assignatura. La data de l'examen final serà: 17/12/2024 (G61); 11/12/2024 (G62)
En cas de suspendre l'avaluació individual (qüestionari i/o prova final) hi ha prevista una recuperació que pot permetre obtenir l'aprovat. Les dates de la reavaluació seran: 28/01/2025 (G61); 29/01/2025 (G62)
AVALUACIÓ ÚNICA. Activitats d’Avaluació
Per l’avaluació del treball interdisciplinari es comptarà amb els següents instruments:
a) La memòria escrita fruit treball teòric i pràctic. La memòria final es lliurarà el dia de l’avaluació única: 17/12/2024 (G61); 11/12/2024 (G62)
b) La defensa oral del treball. La defensa es farà el dia de l’avaluació única: 17/12/2024 (G61); 11/12/2024 (G62)
c) El suport tecnològic que s'utilitzi per fer la seva presentació (vídeo) i que lliurarà al professorat el dia de l’avaluació única: 17/12/2024 (G61); 11/12/2024 (G62)
La qualificació aconseguida d'aquest treball representa el 30% de la nota final del’assignatura, és però necessari aconseguir una qualificació mínima de 5 sobre 10 per aprovar l’assignatura. Aquest treball, al ser pràctic i aplicat, no té reavaluació.
Cal obtenir una qualificació mínima de 5 sobre 10 en cadascuna de les tres activitats d'avaluació per poder aprovar l'assignatura.
En cas de suspendre el qüestionari i/o el control final s'aplicarà el mateix sistema de reavaluació que per l'alumnat d'avaluació continuada. Les dates de la reavaluació seran: 28/01/2025 (G61); 29/01/2025 (G62).
En l'avaluació única, el 100% de la nota final correspon a avaluació individual: (20% del qüestionari, 30% treball interdisciplinari i 50% prova final).
Per a l’avaluació única i continuada:
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, oral i escrita, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. L'estudiant haurà de mostrar una competència equivalent al Nivell 2 (equivalent al C2). Abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA.
El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació i/o la còpia en una prova d'avaluació és motiu directe per suspendre l'assignatura. La copia o plagi de qualsevol mena d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a totes les classes per ser avaluat (es contempla un màxim d'un 20% d’incidències en les classes, tant en les de Gran grup com en els seminaris).
El retorn i qualificació de les activitats d'avaluació es faràn un màxim de 20 dies hàbils després de lliurades.
La no presentació dels documents d'avaluació en els terminis assenyalats serà motiu de No avaluació.
No hi ha aspectes actitudinals que incideixin en la nota.
Alsina, A. (2012). La estadística y la probabilidad en educación infantil: conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Revista de Didácticas Específicas, 7, 4-22. https://doi.org/10.15366/didacticas2012.7.001
Alsina, Ángel, & Salgado, M. (2021). Prácticas de medida en Educación Infantil desde la perspectiva de la Educación Matemática Realista. Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 7(2), 24–37. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2018.24-37
Castelnouvo, E. (1981). La Geometria. Ketres Editora.
Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques (s.f.). Matemàtiques 0-8. Cesire, àmbit matemàtic. Generalitat de Catalunya. https://sites.google.com/xtec.cat/cesire-matematiques-campanyes/matem%C3%A0tiques-0-8?authuser=0
Edo, M. (2018). De la identificación al análisis de figuras geométricas. En M.C. Muñoz-Catalán & J. Carillo (Eds.), Didáctica de las Matemáticas para maestros de Educación Infantil, (pp. 243-285). Paraninfo.
Edo, M. (2005). Educación matemática versus Instrucción matemática en Infantil. En P. Pequito & A. Pinheiro (Eds.), Proceedings of the First International Congress on Learning in Childhood Education, (pp.125-137). Gailivro. https://webs.uab.cat/mequeedo/wp-content/uploads/sites/99/2016/09/CIANEI-2005.pdf
Edo, M., Blanch, S. & Anton, M. (coord.)(2016). El joc a la primera infància. Octaedro.
Edo, M. & Marin, A. (2017). La hoja en blanco en la representación matemática en infantil. En J. Gairin & I. Vizcaino (Eds.), Manual de Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años) (1 ed., Vol. 1, pp. 1-17). Wolters Kluwer.
Edo, M. & Revelles, S. (2004).Situaciones matemáticas potencialmente significativas. En M. Antón & B. Moll, (Eds.), Educación infantil. Orientación y Recursos (0-6 años), (pp.103-179). Praxis.
Edo, M. & Revelles, S. (2006). Taller de geometria, recorrido geométrico, y duda que nos conduce a la medida en el ciclo inicial. En: C. Tomás & M. Casas (Eds.), Educación Primaria. Orientaciones y Recursos. Desarrollo Curricular, Experiencias, (pp.1-22). Praxis.
García-Triana, B., Edo M. & Sala-Sebastià, G. (2024). Representaciones matemáticas en papel de la descomposición del número 7 en educación infantil. Educación Matemática, 3(1), 9-40. https://doi.org/10.24844/EM3601.01
Reggio Emilia (2005). Sabata i metre. Associació de Mestres Rosa Sensat.
Vanegas, Y., Prat, M. & Edo, M. (2022). Representaciones matemáticas de niños y niñas de 5-6 años cuando resuelven un problema abierto. Alteridad, Revista de Educación, 17(2), 180-193. https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.02
Hi haurà bibliografia específica al campus virtualadequada als diferents treballs.
Per cursar l'assignatura no és necessari cap software específic. Es necessitaran els habituals (editor de text, excel o similar, editor de vídeo,...).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | primer quadrimestre | tarda |