Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És molt recomanable que l’estudiant hagi cursat i utilitzi els coneixements de les següents assignatures:
- Les matemàtiques en el currículum d’infantil.
- La pràctica matemàtica a l’aula d’Educació Infantil.
Es tracta d’una assignatura optativa de quart curs que està centrada en una didàctica específica. S’imparteix quan l’alumnat ja ha fet tota la formació bàsica i es cursa a continuació de “Les matemàtiques en el currículum d’infantil” i “La pràctica matemàtica a l’aula d’Educació Infantil”. És per això que l’assignatura: Joc i activitat matemàtica en educació infantil, vol aprofundir en els coneixements de didàctica de la matemàtica a l’educació infantil.
Aquesta assignatura se centra en el coneixement aplicat del currículum matemàtic d’infantil, però també es repassaran diferents continguts matemàtics i didàctics d'altres àrees. La dinàmica serà dissenyar, implementar i avaluar tallers de jocs matemàtics amb infants d'Educació Infantil d'entre tres i sis anys.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial gran grup | 45 | 1,8 | 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi de materials i d'experiències d'aula | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat autònoma | 75 | 3 | 8 |
La metodologia d'aquesta assignatura es basa en la seva aplicabilitat. Aprendreu 'fent', sereu les padrines i padrins matemàtics d'infants d'infantil. Tindreu un parell d'infants a càrrec vostre (els fillols) i els acompanyareu durant cinc mesos. Dissenyareu tallers de jocs i matemàtiques, els compartireu amb les vostres companyes i companys i els dureu a terme amb infants de dues classes senceres. Documentareu l'aplicació dels tallers. Recollireu i analitzareu les representacions gràfiques que realitzaran els infants. Crearem rúbriques d'observació. Redactareu un informe d'avaluació dels vostres fillols, entre d'altres. Durant tot aquest procés hi haurà les dues mestres tutores d'aquests infants que també participaran puntualment amb nosaltres.
Pel fet de ser una assignatura aplicada, es requereix una presencialitat i implicació total. Actuareu amb la màxima responsabilitat i dedicació, ja que cada dues setmanes hi haurà cinquanta infants pendents del que haureu dissenyat i preparat vosaltres.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoavaluació | 20 | 0 | 0 | 2, 6, 11, 12, 10, 8, 9, 13 |
Disseny i aplicació d'una sessió al taller | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 7, 5, 3, 4, 6, 11, 10, 8, 9, 13 |
Treball individual. Diari de les sessions | 50 | 0 | 0 | 7, 3, 4, 11, 10, 8, 9, 13 |
L'avaluació d'aquesta assignatura és CONTINUA
Es realitzarà una part d'avaluació individual i una en grup.
a) Un diari de cada taller realitzat amb els infants, més les ampliacions que l'estudiant consideri. Diari que cal portar al dia. Aquest diari serà llegit per la docent dues vegades al llarg del curs i en farà un retorn per poder-lo millorar.
b) Un informe d'avaluació per a cada fillol.
c) Un dossier per les families dels teus fillols, seguint les pautes de les mestres.
a) Preparar i dur a terme una sessió del taller de joc i activitat lúdica matemática, amb infants.
b) Comprendre i aplicar els tallers dissenyats pels companys.
Els alumnes rebran un retorn dels seus lliuraments sovint durant el curs i la qualificació final, com a màxim, 20 dies hàbils segons calendari.
La nota final serà proposada per cada estudiant i negociada amb la professora.
L'avaluació, per tant, és contínua. Caldrà lliurar el document individual final el 20 de juny de 2025. La reavaluació es farà el divendres 27 de juny.
Qui no presenti el document dins el termini i/o no participi del treball col·lectiu es considerarà No presentat.
L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a totes les classes per ser avaluat (es contempla un 20% màxim d’incidències).
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/aconsidera que no compleix aquests requisits. En cas de plagi l'assignatura queda suspesa.
Pel fet de ser una assignatura aplicada, hi ha aspectes actitudinals que incidiran en la nota: es requereix una presencialitat i implicació total. També es requereix màxima responsabilitat i dedicació, ja que cada dues setmanes hi haurà cinquanta infants pendents del que haureu dissenyat i preparat vosaltres.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única donat el seu caracter aplicat.
Blahey, L. (2021). The Power of Play: 6 Benefits for Child Development. https://www.epl.ca/blogs/post/importance-of-play-for-kids/
Bruner, J. (1984). Juego, pensamiento y lenguaje. En J.L. Linaza (comp.), Acción Pensamiento y lenguaje. (pp. 211-219) (7ª ed.). Alianza editorial.
Clements, D.H. & Sarama, J. (2017). Play, Mathematics, and False Dichotomies. Development and Research in Early Math Education. https://dreme.stanford.edu/news/play-mathematics-and-false-dichotomies
Clements, D.H., Sarama, J. (s.d.). Learning & Teaching with Learning Trajectories. Early Math - Birth to Grade 3. https://www.learningtrajectories.org/
Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques (s.d.). Matemàtiques 0-8. Cesire, àmbit matemàtic. Generalitat de Catalunya. https://sites.google.com/xtec.cat/cesire-matematiques-campanyes/matem%C3%A0tiques-0-8?authuser=0
Development and Research in Early Mathematics Education (s.d.). Math Learning Starts Early. https://dreme.stanford.edu/
Early Childhood Mathematics Group (s.d.). The Royal Society Advisory Committee on Mathematics Education. https://earlymaths.org/
Edo, M. (2016). Mirada matemàtica sobre els jocs que apareixen a la primera infància. Dins M. Edo, S. Blanch, M. Anton (Eds.) El joc a la primera infància, (pp. 85-110). Octaedro.
Edo, M. (2016). El juego como actividad conductora de los primeros aprendizajes matemáticos. En M.H. Martinho, R.A. Tomás, I. Vale, H. Guimarães. (Eds.) Atas do XXVII Seminário de investigação em educação matemática, (pp. 23-43). Associação de Professores de Matemática. https://www.apm.pt/files/files/SIEM/Atas_SIEM/2016_Porto_ATAS_XXVII_SIEM.pdf
Edo, M. (2016). El full en blanc. Congrés Català d’Educació Matemàtica (pp.1-11). Barcelona. https://c2em.feemcat.org/wp-content/uploads/actes/3C224.pdf
Edo, M. (2021). Educació Infantil: La pàgina en blanc. forMATs d’Innovamat. https://www.youtube.com/watch?v=J7bsd2Wbjoc&list=LL&index=17
Edo, M., Aranda, M., Edo, C. i Serrano, H. (2020). Un munt de jocs per un món de càlculs. 1. Dossier del taller de jocs matemàtics per a les mestres. Barcelona: Dipòsit Digital de Documents, UAB. https://ddd.uab.cat/record/225037
Edo, M., Aranda, M., Edo, C. i Serrano, H. (2020). Un munt de jocs per un món de càlculs. 2. Material del taller dels jocs matemàtics perals infants. Barcelona: Dipòsit Digital de Documents, UAB. https://ddd.uab.cat/record/225044
Edo, M., Blanch, S. i Anton, M. (2016). El joc a la primera infància. Octaedro.
Edo, M., Marín, A. (2017). La hojaen blanco en la representación matemática en infantil. En J. Gairín e I. Vizcaíno (Eds.), Manual de Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años) (p.1-17). Wolters Kluwer.
Edo, M., Planas, N. & Badillo, E. (2009). Mathematical learning in a context of play. European Early Childhood Education Research Journal, 17(3), 325-342. https://doi.org/10.1080/13502930903101537
Erikson Institute. (s.d.). Cooperativa de matemáticas tempranas. https://earlymath.erikson.edu/es/
Garcia-Triana, B., Edo, M. y Sala-Sebastià, G. (2024). Representaciones gráficas de la composición del número 7 en educación infantil. Educación Matemática, 36(1), 9-40. https://doi.org/10.24844/EM3601.01
Nrich (s.d.). Early Years Articles. https://nrich.maths.org/13375
Pecci, M.C., Herrero, T., López, M. y Mozos, A. (2010). El juego infantil y su metodología. Mc Graw Hill.
Reed, K.E. & Mercer, J. (2017). Play Games, Learn Math! Explore Numbers and Counting with Dot Card and Finger Games. Teaching Young Children, vol.11, n.1. https://www.naeyc.org/resources/pubs/tyc/oct2017/play-games-learn-math-explore-numbers
Vanegas, Y., Prat, M. y Edo, M. (2022). Representaciones matemáticas de niños y niñas de 5-6 años cuando resuelven un problema abierto. Alteridad, 17(2), 180-193. https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.02
No hi ha cap requeriment en aquest sentit.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |