Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha cap prerequisit oficial, s’aconsella a l'estudiantat revisar els conceptes que es refereixen al món microbià, estudiats prèviament.
Així mateix és convenient tenir un bon coneixement de les assignatures cursades durant el primer semestre del grau de Ciències Biomèdiques, així com de la resta d’assignatures que es cursin simultàniament durant el segon semestre.
Es tracta d’una assignatura obligatòria del grau de Ciències Biomèdiques que introdueix als/les estudiants en el món microbià, donant una visió general dels microorganismes, en connexió amb la resta d’éssers vius i amb els diferents ambients en els quals viuen els microorganismes.
Aquesta assignatura, atès el seu caire introductori, dóna els conceptes i les competències més bàsiques referides a la Microbiologia, per tal que els estudiants puguin aprofundir en els següents cursos la resta d’assignatures que formen part del nucli del grau de Ciències Biomèdiques.
Objectius de l’assignatura:
INTRODUCCIÓ
Tema 1. El món dels microorganismes: La història de la Microbiologia: les societats humanes i els microorganismes. Descobrint els microorganismes. Nivells d'organització. Principals diferències entre virus i organismes cel·lulars. Organització procariòtica i eucariòtica. Grups i denominació dels microorganismes.
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DELS PROCARIOTES
Tema 2. La cèl·lula procariòtica: Grandària i morfologia. El citoplasma. La regió nuclear. Membrana citoplasmàtica.
Tema 3. Envoltes de la cèl·lula procariòtica i mobilitat: Estructura i funció de la paret cel·lular. Càpsules i capes mucoses. Principals mecanismes de motilitat.
Tema 4. Inclusions intracel·lulars i formes de diferenciació: Inclusions funcionals i de reserva. Endòspores. Filaments i micelis. Espores i cists. Cossos fructífers.
CREIXEMENT I CONTROL MICROBIÀ
Tema 5. El cicle cel·lular dels procariotes: Fissió binària. Divisió cel·lular i control.
Tema 6. Creixement microbià i cultiu continu de microorganismes: Creixement cel·lular i creixement poblacional. Influència dels factors ambientals sobre el creixement cel·lular. Conceptes del cultiu continu de microorganismes.
Tema 7. Control del creixement microbià per agents químics: Agents antimicrobians. Diferències entre antisèptics, desinfectantsi agents quimioterapèutics. Resistència als antimicrobians.
FISIOLOGIA MICROBIANA
Tema 8. Esquema metabòlic global: Fonts d'energia, de carboni i de poder reductor. Estratègia biosintètica. Processos d’obtenció d’energia.
Tema 9. Tipus de microorganismes segons la seva nutrició: Litotròfia organotròfia i fototròfia. Autotròfia i heterotròfia. Respiració, fermentació i fotosíntesi
GENÈTICA BACTERIANA
Tema 10. El genoma dels procariotes: Estructura del genoma. Mida i topologia. Material genètic extracromosòmic.
Tema 11. Mecanismes de transferència genètica: Conjugació, transformació i transducció.
VIROLOGIA
Tema 12. Concepte de virus. Estructura i morfologia de les partícules víriques. Classificació i diversitat.
MICROBIOLOGIA APLICADA
Tema 13. Microbiologia ambiental, mèdica i industrial: Microbiologia ambiental: ambients aeri, terrestres i aquàtics, característiques principals. Relació Hoste – Paràsit. Microbiologia industrial i dels aliments. Biotecnologia microbiana.
CONTINGUT PROBLEMES I TÈCNIQUES
Sessió 1. Tècnica microscòpica
Microscòpia òptica i electrònica aplicada als microorganismes. Examen de microorganismes in vivo. Fixació i tinció. Tincions simples, diferencials i específiques.
Sessió 2. Observacions microscòpiques
Anàlisi d’imatges microscòpiques. Identificació de morfologies i d’estructures microbianes.
Sessió 3. Tècnica de sembra i d’aïllament
Requeriments nutritius dels microorganismes. Composició dels medis de cultiu. Tipus de medis de cultiu. Aïllament de microorganismes. Mètodes de sembra. Mètodes per a la identificació de microorganismes.
Sessions 4 i 5. Problemes sobre Microbiologia bàsica
Disseny experimental.Càlcul de concentracions. Conceptes de recompte de viables i de totals. Concepte de microorganismes viables però no cultivables.
Sessió 6 i 7. Problemes sobre creixement i control microbià
Disseny experimental. Corba de creixement poblacional. Càlcul de paràmetres. Corbes de supervivència a diferents tractaments.
Sessió 8. Resolució i exposició de problemes proposats
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 17 | 0,68 | 4, 5, 6, 13, 14 |
Pràctiques d'aula | 7 | 0,28 | 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria individual | 1 | 0,04 | 4, 5, 6, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 30 | 1,2 | 4, 5, 6, 13, 14 |
Preparació de seminaris | 11 | 0,44 | 4, 9, 15 |
Resolució de problemes | 5 | 0,2 | 4, 6, 9 |
L’assignatura de Fonaments de Microbiologia i Virologia consta de dos mòduls, els quals s’han programat de forma integrada de manera que l’estudiant haurà de relacionar al llarg de tot el curs el contingut i les activitats programades per tal d’assolir les competències indicades en l’apartat 5 d’aquesta guia.
Els dos mòduls són els següents:
Classes teòriques participatives: L’estudiant ha d’adquirir els coneixements científico-tècnics propis d’aquesta assignatura assistint a aquestes classes i complementant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. A l'inici del curs es lliurarà a l’estudiant un calendari detallat dels temes que es tractaran al llarg del curs, així com de la bibliografia que haurà de consultar per preparar cada classe teòrica i per a l’estudi personal dels temes explicats. La impartició de cada tema es basarà en una exposició teòrica i en una breu discussió del mateix. A més per a cada tema l’estudiant disposarà d’un seguit de qüestions que li permetran reflexionar i treballar personalment els temes tractats.
Pràctiques d'aula: Aquestes classes són sessions amb la missió de:
a) treballar aspectes metodològics,
b) facilitar la comprensió dels coneixements exposats en les classes teòriques,
c) capacitar a l’estudiant per dissenyar experiments bàsics de Microbiologia i,
d) fer de pont entre les classes teòriques participatives i el treball pràctic de laboratori, amb l’objectiu d’integrar els coneixements teòrics amb els pràctics.
L’estudiant anirà rebent propostes de problemes que haurà d’anar desenvolupant durant el curs tant a classe com individualment. A més, també s’indicarà la bibliografia que haurà de consultar i la relació de cada sessió amb els temes tractats en les classes teòriques participatives.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen tipus test (clases teóriques) | 50% | 1,5 | 0,06 | 4, 5, 6, 8, 9, 13, 14 |
Examen tipus test (problemes pràctics) | 20% | 1 | 0,04 | 4, 5, 6, 8, 9, 12 |
Examen tipus test (treballs proposats) | 15% | 0,5 | 0,02 | 4, 5, 6, 8, 11, 13, 14 |
Presentació treball escrit i oral | 15% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
L’avaluació de l’assignatura serà individual i continuada a través de les següents proves:
Mòdul d’avaluació de les classes teòriques (50% de la nota global).
Prova escrita tipus test en la que l'alumne/a ha de demostrar el seu grau d'assoliment dels conceptes teòrics. Per poder aprovar aquest mòdul s´haurà de treure un 5 com a mínim en aquesta prova.
Mòdul d’avaluació de les classes de pràctiques d’aula (50% de la nota global).
L’avaluació d’aquesta activitat constarà de les següents sub-proves:
a) Presentació escrita i exposició oral d’un treball relacionat amb un microorganisme plantejat pel professorat (25% de la nota)
c) Prova escrita tipus test corresponent als problemes pràctics realitzats en les classes de seminaris i als treballs presentats en l'exposició oral (25% de la nota)
Aquestes sub-proves tindran un pes de 5 punts cadascuna sobre 10. Per superar aquest mòdul s'ha d'obtenir com a mínim un 5 en cadascuna de les proves.
La presentació del treball escrit i l’exposició oral es realitzaran durant l’última setmana programada en el calendari de classes. Totes les proves escrites tipus test es realitzaran en la data programada en el calendari per a l’avaluació.
Per superar l’assignatura s’ha d’obtenir una qualificació de 5 o superior en cada mòdul. En cas contrari haurà de realitzar la prova de recuperació programada al final del semestre i superar-la amb una nota igual o superior a 5. La nota màxima obtinguda en l'examen de recuperació serà un 5.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Els alumnes que hagin superat l'assignatura podran presentar-se a un examen de millora de nota, el qual es realitzarà, al final del semestre, en la data programada per la prova de recuperació. La presentació a l'examen de millora de nota implica la renúncia a la qualificació obtinguda prèviament i, en aquest cas, la nota final de l'assignatura serà la aconseguida en aquesta prova. Aquest examen consistirà en una prova global de tot el contingut de l'assignatura i per superar-lo caldrà obtenir una nota igual o superior a 5.
Avaluació única
L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única ha de fer les entregues de treball en grup i les presentacions orals dels seminaris en sessions presencials i és requisit tenir-los aprovades. Són d’assistència obligatòria. L’avaluació i pes sobre la nota final d’aquests serà igual que els de l’avaluació continuada (25% del pes de l’assignatura).
L’avaluació única consisteix en una prova única sobre els continguts de tot el programa de teoria, preguntes de seminaris sobre les presentacions orals, i preguntes sobre els problemas realitzats, tal i com ja es contempla en l’avaluació continuada. La nota obtinguda en aquesta prova és el 75% de la nota final de l’assignatura: 50% corresponent a la part de teoría y 25% corresponent a seminaris. La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en el calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
BIBLIOGRAFIA RECOMENDADA
- Martín González, Ana, et al. Microbiología esencial / coordinadores: Ana Martín González, Victoria Béjar, Juan Carlos Gutiérrez, Montserrat Llagostera, Emilia Quesada. Editorial Médica Panamericana, 2019
- Madigan, Michael T., et al. Brock Biology of Microorganisms Michael T. Madigan, Kelly S. Bender, Daniel H. Buckley, W. Matthew Sattley, David A. Stahl. 16th ed., Pearson, 2022.
- Willey, Joanne M., et al. Prescott’s Microbiology / Joanne M. Willey, Hofstra University, Kathleen M. Sandman, Dorothy H. Wood, Durham Technical Community College. Eleventh edition, McGraw-Hill Education, 2020.
En aquest enllaç, es pot trobar una infografia que ha preparat el Servei de Biblioteques per facilitar la localització de llibres electrònics: https://ddd.uab.cat/record/224929
OTROS EXCELENTES LIBROS DE CONSULTA
- Tortora, Gerard J., et al. Microbiology : an Introduction / Gerard J. Tortora, Berdell R. Funke, Christine L. Case. 12th ed., global ed., Pearson, 2016.
- De Kruif, Paul, et al. Cazadores de microbios : los principales descubrimientos del mundo microscópico / Paul de Kruif ; introducción de Dr. Francisco González-Crussí ; traducción de Emilio Ayllón Rull. Capitán Swing Libros, 2021.
- Prats, Guillem, et al. Microbiología y parasitología médicas / director: Guillem Prats ; coordinador general: Tomàs Pumarola ; coordinadora científico-técnica: Beatriz Mirelis. 2.a edición, Editorial Médica Panamericana, 2023.
- Murray, Patrick R., et al. Medical Microbiology / Patrick R. Murray, Ken S. Rosenthal, Michael A. Pfaller. Ninth edition, Elsevier, 2021.
Blogs
Esos pequeños bichitos
http://weblogs.madrimasd.org/microbiologia/
Blog Small things considered
http://schaechter.asmblog.org/schaechter/
Webs
http://www.springerlink.com/reference-works/?sortorder=asc&mode=boolean&k=ti:(prokaryotes)
http://www.harrisonmedicina.com/
http://weblogs.madrimasd.org/microbiologia/archive/2007/12/23/81281.aspx
http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/MicrobeWiki
http://serc.carleton.edu/microbelife/
http://web.mst.edu/~microbio/Bio221.html
http://curiosidadesdelamicrobiologia.blogspot.com/
http://weblogs.madrimasd.org/microbiologia/
http://www.topix.com/science/microbiology
http://microbiologybytes.wordpress.com/
http://commtechlab.msu.edu/sites/dlc-me/
No cal programari específic en aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 511 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 512 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |