Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials, però es recomana tenir coneixements previs de matemàtiques elementals que incloguin els conceptes de derivació i integració.
L'assignatura de Bioestadística i Anàlisi de dades té com a objectiu fonamental introduir l'estudiant/a en el coneixement i l'ús de les eines bàsiques del saber d'acord amb el mètode científic.
L’assignatura abordarà els problemes relatius a la investigació als camps de la Biologia i de la Medicina con el mètode matemàtic i, especialment, des de la teoria de probabilitats. Aquest enfocament permetrà quantificar, de manera precisa, relacions significatives entre els diversos fenòmens relacionats amb la salut i la patologia humana des de la perspectiva de la Investigació Biomèdica.
Per assolir aquests objectius, l'alumnat haurà de treballar amb diverses eines conceptuals, metodològiques i instrumentals necessàries per desenvolupar una visió de la Biomedicina d'acord amb el rigor científic.
TEMA 1. INTRODUCCIÓ
1.1. Definició i objectius de l’Estadística
1.2. Població i mostra
1.3. Estadística descriptiva, teoria de probabilitats i inferència estadística
TEMA 2. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA MONOVARIABLE
2.1. Variables qualitatives i Variables quantitatives discretes. Freqüències absoluta, relativa i acumulada. Representacions gràfiques
2.2. Variables quantitatives contínues. Agrupació de dades: Taules de freqüències. Representacions gràfiques. Mesures de tendència central: mitjana, mediana i moda. Mesures de dispersió: rang, variància, desviació típica i coeficient de variació. Mesures morfològiques: biaix i curtosi
TEMA 3. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA BIVARIABLE
3.1. Relació entre dues variables qualitatives. Relació entre una variable qualitativa y una variable quantitativa contínua. Relació entre dues variables quantitatives contínues (coeficient de correlació)
3.2. Dades aparellades (mesures repetides)
TEMA 4. TEORIA DE PROBABILITATS
4.1. Experiment aleatori, espai mostral i succés
4.2. Operacions amb successos: unió, intersecció, successos contraris i diferència de successos. Successos incompatibles
4.3. Freqüències absolutes i relatives. Probabilitat
4.4. Probabilitat condicionada. Successos independents. Probabilitat de la unió i interseccióde successos
4.5. Teorema de Bayes
4.6. Mesura de la freqüència d’una malaltia a la població. Incidència i prevalència
4.7. Avaluació de factors de risc. Risc relatiu i odds ratio
4.8. Avaluació de criteris diagnòstic. Sensibilitat, especificitat, valors predictius positius i negatius
TEMA 5. VARIABLES ALEATÒRIES
5.1. Variables aleatòries discretes i contínues
5.2. Funció densitat de probabilitat, funció distribució de probabilitat, esperança matemàtica i variància de variables aleatòries discretes i contínues
5.3. Distribucions teòriques de variables aleatòries discretes: Binomial i Poisson
5.4. Distribucions teòriques de variables aleatòries contínues: normal, χ2 i t de Student
5.5. Teorema del límit central. Teorema de De Moivre. Distribució mostral. Interval de probabilitat
TEMA 6. ESTIMACIÓ DE PARÀMETRES
6.1. Mètodes d’estimació: interval de confiança. Diferències entre interval de probabilitat i interval de confiança
6.2. Estimació de mitjanes, variàncies i proporcions poblacionals. Determinació de la mida de la mostra
TEMA 7. CONTRAST D'HIPÒTESIS
7.1. Hipòtesi nul·la i alternativa. Zones de rebuig i no rebuig. Errors del tipus I o risc α i tipus II o risc β. Contrasts unilaterals i bilaterals. Nivell de significació. Determinació del tamany de la mostra
7.2. Proves de conformitat: contrasts de mitjanes, variàncies i proporcions mostrals amb paràmetres poblacionals
7.3. Proves d’independència: contrasts de mitjanes, variàncies i proporcions mostrals. Distribució F de Fisher Snedecor. Test de Kolmogorov-Smirnov. Test no paramètric de comparació de dues mostres: test de Mann-Whitney
7.4. Contrast d'hipòtesi de dades aparellades. Test no paramètric de Wilcoxon
TEMA 8. RELACIÓ ENTRE UNA VARIABLE QUALITATIVA I UNA VARIABLE QUANTITATIVA: ANÀLISI DE LA VARIÀNCIA i REGRESSIÓ
8.1. ANOVA d’un factor. Tests a priori i a posteriori
8.2. Regressió: mínims quadrats, significació de la recta de regressió i intervals de confiança de paràmetres poblacionals. Tests de linealitat i utilitat
TEMA 9. RELACIÓ ENTRE DUES VARIABLES QUANTITATIVES ALEATÒRIES: CORRELACIÓ
9.1. Coeficient de correlació. Significació del coeficient de correlació. Comparació entre regressió i correlació
TEMA 10. RELACIÓ ENTRE VARIABLES QUALITATIVES: ANÀLISI DE FREQÜÈNCIES
10.1. Proves de bondat d’ajustament de distribucions de freqüències a distribucions teòriques
10.2. Taules de contingència. Tests de homogeneïtat i independència
10.3. Test de McNemar de dades aparellades
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de seminaris/problemes | 8 | 0,32 | 1, 5, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 11, 2, 3, 16 |
Classes de teoria | 28 | 1,12 | 5, 4, 6, 7, 8, 9, 14, 11, 3, 16 |
Classes pràctiques | 16 | 0,64 | 1, 5, 6, 7, 10, 2, 3, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques de consolidació | 3 | 0,12 | 5, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 3, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 42 | 1,68 | 1, 5, 6, 9, 10, 15, 12, 2, 3 |
Qüestionaris de pràctiques | 7 | 0,28 | 1, 5, 4, 7, 8, 9, 14, 15, 11, 16 |
Realització d'exercicis | 24 | 0,96 | 5, 4, 7, 8, 9, 14, 15, 11, 3 |
Realització de tests | 10 | 0,4 |
Classes de teoria:
Les classes teòriques s'impartiran amb la metodologia de tipus presencial −classes magistrals− encara que es possibilitarà i estimularà al màxim la interacció i participació de l'alumnat. Les classes tindran suport de mitjans audiovisuals. El material utilitzat a classe pel professor estarà disponible al Campus Virtual de l’assignatura; es recomana a l'alumnat que l’imprimeixin i portin a classe, per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts. S'animarà als/les alumnes a aprofundir en els coneixements adquirits en classe mitjançant la utilització de la bibliografia i el programari de simulació recomanats.
Classes de problemes / seminaris de pràctiques:
Atès el caràcter i l'orientació de l'assignatura, les classes de problemes, intercalades convenientment amb les de teoria, jugaran un paper clau en el seu desenvolupament i en l'aprenentatge de la matèria.
Mitjançant el Campus Virtual es lliuraran col·leccions de problemes, organitzats segons els temes de l’assignatura, que els/les alumnes hauràn d’anar desenvolupant tant a classe com individualment. La major part d’aquests problemes seran casos pràctics que en resoldre'ls permetin als/les alumnes una major compressió dels coneixements adquirits a les classes de teoria i a l'estudi personal.
A les classes de problemes, també s'utilitzaran eines com Kahoot per a la consolidació de continguts i com a diagnòstic dels coneixements adquirits.
Als seminaris de pràctiques, intercalats convenientment amb les classes de teoria, s'introduirà la metodologia i dinàmica del programari SPSS (o un altre paquet estadístic), que l'alumnat haurà d'utilitzar a les classes pràctiques, per tal d'aconseguir l'aprenentatge objecte de l'assignatura.
Classes de pràctiques:
Les classes pràctiques són un punt fonamental per al compliment correcte dels objectius de l'assignatura. Els/les alumnes hauràn de resoldre casos pràctics, prèviament seleccionats, mitjançant programari estadístic. L'aprenentatge contempla tant la introducció i la manipulació de dades, com l'ús de les facilitats principals que ofereix aquest programari per a l'anàlisi de dades. Les pràctiques es duran a terme individualment o per parelles. El desenvolupament d'aquestes classes estarà lligat a les classes teòriques i de problemes amb bona correlació temporal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del rofessorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i realització de les pràctiques i resolució dels qüestionaris | 10% | 2 | 0,08 | 1, 5, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 13, 12, 11, 2, 3, 16 |
Examen de teoria i problemas - primer parcial | 30% | 3 | 0,12 | 1, 5, 6, 9, 14, 15, 13, 11, 3, 16 |
Examen de teoria i problemas - segon parcial | 35% | 3 | 0,12 | 1, 5, 4, 7, 8, 10, 14, 15, 13, 12, 11, 3, 16 |
Examen pràctic amb ordinador - primer parcial | 10% | 2 | 0,08 | 1, 4, 7, 8, 14, 15, 13, 12, 11, 2, 3 |
Examen pràctic amb ordinador - segon parcial | 15% | 2 | 0,08 | 1, 5, 4, 7, 8, 10, 14, 15, 13, 12, 11, 2, 3 |
Alumnes acollits a AVALUACIÓ CONTINUADA (AC)
L'assignatura s'impartirà amb tipologies TE, SEM i PLAB. Las classes de tipus PLAB són obligatòries.
Les competències s’avaluaran segons els següents criteris:
Continguts teòrics: | ||
1era prova parcial | T1 | 30% |
2ona prova parcial | T2 | 35% |
Continguts pràctics: | ||
1era prova parcial | P1 | 10% |
2ona prova parcial | P2 | 15% |
Assistència i realització de les pràctiques i resolució dels qüestinaris | Qs | 10% |
Alumnes acollits a AVALUACIÓ ÚNICA (AU)
L'assignatura s'impartirà amb tipologies TE, SEM i PLAB. Las classes de tipus PLAB són obligatòries.
Per a la realització de les classes PLAB, es podrà triar entre:
Els Qüestionaries de les PLAB hauràn de ser presentats abans de les dues proves correspondents als continguts pràctics (proves P1 i P2, del 1er i 2on parcial de l'assignatura, respectivament).
Les competències s'avaluaràn segons els següents criteris:
Continguts teòrics: | ||
Una única prova amb contingut teòric/pràctic | T | 65% |
Continguts pràctics: | ||
1era prova parcial | P1 | 10% |
2ona prova parcial | P2 | 15% |
Realització de les pràctiques i resolució dels qüestinaris | Qs | 10% |
A la prova T s'avaluaràn els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura corresponent al material impartit a les classes tipus TE i SEM. Es farà coincidint amb la mateixa data fixada al calendari per a l'última prova teòrica d'avaluació continuada (T2), i suposarà el 65% de la nota final de l'assignatura.
Les proves P1 i P2 ets faràn conjuntament amb la resta d'alumnat d'avaluación continuada.
Qualificacions:
La qualificació mínima global necessària per superar l’assignatura serà de 5 punts.
Es considerarà que un estudiant obtindrà la qualificació de “No avaluable” si la valoració de totes les activitats d’avaluació realitzades no li permeti assolir la qualificació global de 5 punts en el cas que hagués obtingut la màxima nota a totes elles.
Examen de Recuperació/Final:
Alumnes repetidors:
A partir de la segona matricula, els/les alumnes que hagin aprovat els continguts pràctics en algun dels darrers tres cursos, podran decidir entre dues opcions:
Revisió d'exàmens:
Bibliografia bàsica:
Milton JS. Estadística para biología y ciencias de la salud. 3a. Edición. Madrid: Interamericana. McGraw-Hill, 2007.
Taylor RA, Blair RC. Bioestadística. México: Pearson Education, 2008.
Daniel WW. Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a Edición. México: Limusa Wiley, 2002.
Sentís J, Pardell H, Cobo E, Canela J. Manual de Bioestadística. 3a. Edición. Barcelona: Masson, 2003.
Sorribas A, Abella F, Gómez X, March J. Metodologia estadística en ciències de la salut: Del disseny de l’estudi a l’anàlisi de resultats. Edicions de la Universitat de Lleida i F.V. Libros. 1997.
Ferrán M, SPSS para Windows. Análisis Estadístico. McGraw-Hill, 2001.
Visauta B. Analisis estadístico con SPSS 14. Estadística básica. 3a Edición. McGraw-Hill, 2007.
Martínez-González MA, Sánchez-Villegas A, Toledo E, Faulin FJ. Bioestadística amigable. 4a. Edición. Elsevier. 2020
https://www.ibm.com/docs/SSLVMB_27.0.0/pdf/es/IBM_SPSS_Statistics_Brief_Guide.pdf
http://www.hrc.es/bioest/M_docente.html
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010091339706709
http://davidmlane.com/hyperstat/index.html
https://seeing-theory.brown.edu
Simuladors i altres:
<ahref="http://demonstrations.wolfram.com/">http://demonstrations.wolfram.com/ - http://demonstrations.wolfram.com/topic.html?topic=Statistics&limit=20
http://www.socr.ucla.edu/SOCR.html
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 511 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 512 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 511 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 512 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 513 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 514 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |