Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cal estar cursant simultàniament o haver cursat les assignatures de teoria corresponents als continguts de les pràctiques de laboratori.
Per poder assistir-hi cal que l’estudiant justifiqui haver superat les proves de bioseguretat i de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i ser coneixedor i acceptar les normes de funcionament dels laboratoris de la Facultat de Biociències.
L’assignatura “Laboratori II” del 2n curs del Grau de Ciències Biomèdiques:
Es tracta d’una assignatura obligatòria de segon curs que desenvolupa els fonaments de tècniques bàsiques en experimentació biomèdica aplicada a diferents àrees. Es una assignatura formada per set àrees o mòduls independents, cadascun amb el nombre d’ECTS que es detalla a continuació:
1.- Biologia Molecular de la Cèl·lula (1 ECTS)
2.- Genètica Humana (1 ECTS)
3.- Histologia de Sistemes (1 ECTS)
4.- Estructura i Funció del Sistema Nerviós (1 ECTS)
5.- Immunologia (1 ECTS)
6.- Biologia del Desenvolupament i Teratogènia (0,5 ECTS)
7.- Bibliografia biomèdica (0.5 ECTS).
Aquesta assignatura és la continuació natural de l’assignatura de “Laboratori I”. Els continguts de Laboratori II consten de treball pràctic de laboratori o d’aula a on es treballaran tècniques aplicables a la resolució de problemes biomèdics en les diferents àrees.
Objectius de l’assignatura:
1) Conèixer tècniques bàsiques experimentals específiques de cadascun dels mòduls que formen l’assignatura.
2) Aplicar els coneixements adquirits en la planificació i implementació de projectes d'investigació, desenvolupament i innovació en un laboratori d'investigació biomèdica, un laboratori d'un departament clínic i en la indústria biomèdica. Identificar i aplicar metodologies d'estudi adequades per al desenvolupament de projectes d'investigació. Planificar i implementar pràcticament experiments i procediments d'anàlisis de laboratori en el camp de les ciènciesbiomèdiques.
3) Demostrar la comprensió de les bases i elements aplicables a tècniques diagnòstiques i terapèutiques. Identificar i valorar de forma crítica metodologies per a l'estudi experimental de malalties.
4) Utilitzar correctament els protocols de seguretat del laboratori i la gestió dels residus.
5) Ser competent en les habilitats informacionals considerades bàsiques en l’àmbit científic: treure profit de fonts d’informació acreditades, aprendre a citar correctament i valorar l’impacte de les publicacions.
Assignatura obligatòria de segon curs, continuació natural de l’assignatura de “Laboratori I”, que desenvolupa fonaments de tècniques bàsiques en experimentació biomèdica aplicada. Els continguts de Laboratori II consten de treball pràctic de laboratori o d’aula on es treballaran tècniques aplicables a la resolució de problemes biomèdics en els següents mòduls:
1.- Biologia Molecular de la Cèl·lula (1 ECTS)
2.- Genètica Humana (1 ECTS)
3.- Histologia de Sistemes (1 ECTS)
4.- Estructura i Funció del Sistema Nerviós (1 ECTS)
5.- Immunologia (1 ECTS)
6.- Biologia del Desenvolupament i Teratogènia (0,5 ECTS)
7.- Bibliografia biomèdica (0.5 ECTS)
Mòdul 1. Biologia Molecular de la Cèl·lula
SubmòdulBioquímica – Pràctica 1 i 2 (50% del mòdul)
SubmòdulBiologiaCel·lular – Pràctica 3 i 4 (50%)
Mòdul 2. Genètica Humana
Mòdul 3. Histologia de sistemes
Mòdul 4. Estructura i Funció del Sistema Nerviòs
1. Submòdul A - Neuroanatomia (30%)
2. Submòdul B - Neurohistologia (20%)
3.- Submòdul C - Neurofisiologia (50%)
Mòdul 5. Immunologia
Mòdul 6. Biologia del Desenvolupament i Teratogènia
Mòdul 7. Bibliografia Biomèdica
PubMed
Mendeley
Scopus
Web of Science
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 24 | 0,96 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 19, 21, 24, 25 |
Classes pràctiques de laboratori | 74 | 2,96 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Tutories | 3 | 0,12 | 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 10 | 0,4 | 4, 6, 7, 10, 11, 12 |
Preparació de Treballs, informes escrits i de panells | 15 | 0,6 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 19, 20, 21, 23, 24, 25 |
L’assistència a les classes d’aquesta assignatura és obligatòria atès que impliquen una adquisició de competències basades en el treball pràctic.
El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l’alumne, estructurat bàsicament en classes pràctiques. L’estudiant aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació o mostrant-li les fonts on es pot aconseguir i dirigint els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. Si això és veritat per qualsevol assignatura, en una de totalment pràctica com “Laboratori I” no només és vàlid, sinó que el treball de l’alumne esdevé una necessitat bàsica per a la existència de l’assignatura en temps real.
Al començament de cada semestre l’alumne rep un dossier o guió amb el treball pràctic que haurà de desenvolupar en aquell semestre. En termes generals, els estudiants han de portar a terme l’experimentació indicada en el guió, seguint les instruccions inicials aportades pels docents. Un cop obtinguts els resultats es realitzarà una posada en comú dels resultats, discutint tant el punt de vista de la base experimental com el context biològic dels resultats obtinguts. En aquesta part, o en qualsevol altre que es consideri oportú, es podran dur a terme petits seminaris sobre la tècnica d’interès. Els seminaris tenen una doble missió. D’una banda es treballen els coneixements científico-tècnics obtinguts en les classes pràctiques, per tal de completar la seva comprensió i aprofundir en ells desenvolupant activitats diverses, des de la típica resolució de problemesfins la discussió de casos pràctics. D’altra banda, els seminaris són el fòrum natural en el qual discutir en comú el desenvolupament del treball pràctic, aportant els coneixements necessaris per a portar-lo endavant, o indicant on i com es poden adquirir. La missió dels seminaris és la de promoure la capacitat d’anàlisi i síntesi, el raonament crític, i la capacitat de resolució de problemes, més enllà de la simple realització d’un protocol experimental.
Mòdul 1- Biologia Molecular de la cèl·lula
Submòdul Bioquímica (50%)
PRACTICA 1- Digestió de nuclis (obtingutspreviamentpelprofessor) ambNucleasaMicrococal. Preparació del gel d'agarosa que s'utilitzarà a la segonasessió
PRACTICA 2. Análisi de la digestió per electroforesi en gel d'agarosa. Anàlisiepigenètic
SubmòdulBiologiaCel·lular (50%)
PRACTICA 3. Congelació i descongelació de cèl·lules d’un cultiu cel·lular en creixement. Determinació de viabilitat mitjançant colorant Trypan Blue. Determinació efecte del crioprotector en la supervivència cel·lular desprès de la congelació.
Mòdul 2- Genètica Humana
1. CITOGENÈTICA: CULTIU DE LIMFÒCITS I OBTENCIÓ DE PREPARACIONS CROMOSÒMIQUES
1.1. FONAMENTS DE LA TÈCNICA DE CULTIU
1.2 MEDI DE CULTIU
1.3 OBTENCIÓ DE PREPARACIONS CROMOSÒMIQUES
2. TÈCNIQUES D'IDENTIFICACIÓ CROMOSÒMICA
2.1. BANDES G
2.2 Per fer: (1) Identificar els cromosomes 21 i 22 i dibuixa’ls; 2. Idem. elcromosoma 7; 3. Idem. el cromosoma 3
3. TÈCNICA DE HIBRIDACIO IN SITU FLUORESCENT
3.1 DESNATURALITZACIÓ DE LA SONDA Y LA PREPARACIÓ CROMOSÒMICA
3.2 HIBRIDACIO
3.3 RENTATS POST-HIBRIDACIO
3.4 OBSERVACIÓ DELS RESULTATS EN EL MICROSCOPI DE FLUORESCENCIA
4. TECNICA DE PCR
4.1 PREPARACIÓ DE LA MIX
4.2 CARREGA DEL PRODUCTE DE PCR EN EL GEL D’AGAROSA
4.3 OBSERVACIÓ I INTERPRETACIÓ DELS RESULTATS
Mòdul 3. Histologia de Sistemes
1er bloc:
2on bloc:
Mòdul 4. Estructura i Funicció del Sistema Nerviòs
1) Neuroanatomia (30%): els alumnes realitzaran 3 pràctiques de dissecció del SN sobre especímens humans.
2) Neurohistologia (20%)
3) Neurofisiologia (50%)
P3: Avaluació de respostes nervioses autonòmiques: Prova del polígraf.
P4: Gens d'expressió primarenca: aplicació a l'estudi del patró cerebral d'inducció de c-fos per l'estrès
P5: Models experimentals en Psicofarmacologia: prova de la natació forçada i antidepressius
Mòdul 5. Immunologia
1. SEPARACIÓ D’ESPLENÒCITS I RECOMPTE CEL.LULAR
A. Obtenció d’una suspensió cel·lular a partir de melsa de rata
B. Aïllament d'esplenòcits per gradient de densitat
C. Recompte cel·lular i càlcul de la viabilitat cel·lular
2. Problemes: càlcul de sembra cel·lular i estimulacions amb mitògens
Calcular, a partir d’una concentració coneguda, els volums necessaris per cultivar i estimular cèl.lules (veure el problema al guio de pràctiques)
3. PRECIPITACIÓ D'IMMUNOGLOBULINES MITJANÇANT SULFATAMÒNIC
Obtenir preparacions de la fracció gammaglobulina del sèrum (IgM, IgG, IgA). Mesurar la concentració d'Igs utilitzant un ELISA.
4. QUANTIFICACIÓ D’IGS HUMANES MITJANÇANT ELISA (ENZYME LINKED IMMUNOSORBENTASSAY).
5. AVALUACIÓ DEL COMPLEMENT HEMOLÍTIC CH50
6. IMMUNOHISTOLOGIA DELS ÒRGANS LIMFOIDES
7. Problemes: obtenció d'anticossos monoclonals i citometria de flux
Mòdul6- Biologia del Desenvolupament i Teratogènia
PRÀCTICA 1. Fecundació i primers estadis del desenvolupament: Model Caenorhabditis elegans
PRÀCTICA 2. Embriologia experimental: Model aus
PRACTICA 3. Embriologia humana: Anàlisi macroscòpic i microscòpic d'espècimens embrionaris i fetals normals i patològics
Les pràctiques estan destinades a l'aprenentatge de tècniques aplicables a l'embriologia experimental i la teratogènia (pràctiques 1 i 2) i d'estratègies per a la interpretació de seccions histològiques d'embrions i fetus humans i de casos de fetus amb defectes congènits físics (pràctica 3).
Mòdul 7- Bibliografia Biomèdica
Assistència a sessions formatives (presencials i/o telemàtiques) sobre els diferents aspectes indicats al programa organitzades conjuntament per el Servei de Biblioteques de la UAB i la coordinació del Grau.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita | 33,2% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25 |
Examen pràctic | 66,4% | 20 | 0,8 | 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Notes de suficiència:
1. Nota de suficiència dels mòduls: De la suma ponderada de les proves pròpies de cada mòdul, és necessari obtenir una nota final superior o igual a 5,0 (escala 0-10) per assolir la suficiència en un mòdul
2. Nota de suficiència de l'assignatura: De la suma ponderada de les notes dels mòduls, és necessari obtenir una nota final igual o superior a 5,0 (escala 0-10) per assolir la suficiència en l’assignatura
Nota final: La avaluació final serà la mitjana ponderada de les notes finals de cada mòdul o submòdul.
Exempcions: En els casos de segona o tercera matrícula, quedaran exempts de cursar un determinat mòdul els/les alumnes que hagueren assolit una nota de mòdul de 5 o major (escala 0-10) en cursos precedents, sent-les aplicades aquestes notes al curs actual.
L'assistència a les pràctiques és obligatoria i no tenir nota d'un mòdul suposa una qualificació final de "No Avaluat".
Les activitats d'avaluació per mòduls s'explica a la següent taula:
ACTIVITATS D’AVALUACIÓ |
HORES |
Biologia Molecular de la Cèl·lula - Examen sobre la pràctica |
4 |
Genètica Humana - Examen sobre les técniques |
4 |
Histologia de Sistemes - Examen pràctic |
4 |
Estructura i Funció del Sistema Nerviós - Resolució de qüestionaris |
6 |
Immunologia - Avaluació escrita Seguiment del treball en el laboratori |
2 |
Biologia del Desenvolupament i Teratogènia - Avaluació escrita Prova de recuperació-millora de nota |
1 1 |
Bibliografia Biomèdica - Examen pràctic Campus Virtual |
4 |
Mòdul 4- Estructura i Funció del Sistema Nerviós Part Neuroanatomia: Al acabar cadascuna de les pràctiques, els alumnes hauran de respondre a un qüestionari. La mitjana dels 3 qüestionaris (3 pràctiques)serà la nota final de la part de neuroanatomia (dins del mòdul4). Mòdul 5- Immunologia Cada alumne haurà de respondre a una serie de preguntes escrites sobre les pràctiques. El seguiment de cada alumne en les pràctiques podrà pujar la nota fins a mig punt. La nota resultant correspondrà al mòdul d'Immunolo Mòdul 6- Biologia del Desenvolupament i Teratogènia Avaluació escrita: Consistirà en dues proves amb preguntes de format no test. La primera prova inclourà la pràctica 1 i la segona les pràctiques 2 i 3 amb un pes en la nota del mòdul de 33,4% per a les pràctiques 1 i 2 i del 33,2% per a la pràctica 3. Prova de recuperació: Al final del segon semestre hi haurà una convocatòria per millorar les notes de les avaluacions escrites de les pràctiques. Mòdul 7- Bibliografía Biomèdica L'avaluació es basa en l'assistència a les sessions de formació (hi haurà un control de la inscripció i assistència a les mateixes) i un qüestionari final. - Cada sessió de formació: 1,5 punts (fins a un màxim de 6 punts) - Qüestionari: fins a 4 punts En tots els casos, el qüestionari és una activitat obligatòria. Si no es realitza el qüestionari la puntuació màxima que es podrà obtenir serà de 4,5 (independentment de el nombre de sessions de formació a què es assisteixi).
Avaluació única: Aquesta signatura, donada la seva tipologia, no permet l'avaluació única. |
La bibliografia i els enllaços web s’indiquen en els protocols de pràctiques o, si és el cas, en la Guia Docent de la corresponent assignatura de teoria. També es trobaran en la guia de cada mòdul penjada al campus virtual.
Aquesta assignatura no utilitza cap programari especific.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 521 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 522 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 523 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |