Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els propis del grau, i haver cursat l’assignatura de genètica de primer curs. No és necessari cal tindre l'assignatura de genètica aprovada.
La Genètica Humana estudia els fenòmens de l’herència i la variació tant normal com patològica a l’espècie humana. És una matèria fonamental i aplicada en ciències biomèdiques que integra tots els nivells d’organització, des del molecular a l’evolutiu.
Els principals objectius d’aquesta assignatura són:
Tema 1. Organització del Genoma Huma
Tema 2. Genètica del desenvolupament
Tema 3. Variació Genètica i Mutacions
Tema 4. Alteracions cromosòmiques
Tema 5. Mapat i identificació de gens
Tema 6. Farmacogenètica i genòmica nutricional
Tema 7. Genètica del Càncer
Tema 8. Consell genètic, aspectes ètics
Tema 9. Tractament de malalties genèticas: terapia génica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37 | 1,48 | 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 21, 22, 23, 24, 26 |
Seminaris | 9 | 0,36 | 4, 14, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi Personal | 89,5 | 3,58 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 21, 22, 23, 24, 26 |
Treball en grup | 8 | 0,32 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Els continguts de l’assignatura estan orientats a que els estudiants entenguin: l’organització del genoma humà; l’organització distribució i funció dels gens RNA i gens que codifiquen polipèptids; DNA no codificant de repetició en tàndem i dispers; Genètica del desenvolupament; control genètic del desenvolupament embrionari; defectes congènits, determinació i diferenciació del sexe; empremta genètica; inactivació del cromosoma X; Genètica de poblacions, mutació i polimorfismes genètics en les poblacions humanes; Citogenètica humana, mètodes d’estudi i alteracions cromosòmiques; Genètica i càncer, oncògens, gens supressors de tumor, estabilitat del genoma; Diagnòstic prenatal: indicacions i tècniques d’estudi, cribatges prenatals. Probes genètiques en individus i poblacions. Estratègies generals de diagnòstic de malalties genètiques. Mètodes de detecció de mutacions. Aplicació del lligament genètic al diagnòstic: el diagnòstic indirecte.
Classes de teoria: l’alumne adquireix els coneixements científics propis de l’assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats. Les classes es plantegen unidireccionals com a transmissió de professor a alumne. Tot i que en certs moments es pot iniciar un debat o reflexió col·lectiva.
Classes de problemes i seminaris: Els coneixements desenvolupats a les classes de teoria i treballats en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos pràctics i a l’exposició orals en petits grups. Aquests tipus de metodologia permet aprofundir alguns del temes treballats a classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Resolució de problemes/preguntes i comentaris d'articles científics | 20% de la nota final. | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 14, 16, 17, 19, 20, 25 |
Dos exàmens parcials, tipus test i/o amb preguntes curtes. Un parcial eliminatori i un altre a final de curs | 60% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 21, 22, 23, 24, 26 |
Tasques individuals durant el curs | 5% | 0 | 0 | 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 26 |
Treball preparat en grups | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 25, 26 |
a) Dos exàmens parcials, tipus test i/o amb preguntes curtes. Aquests són eliminatoris. Cada parcial inclourà aproximadament el 50% dels temes.
En els exàmens parcials de l’assignatura la nota mínima per fer mitjana serà d’un 5. A final de curs hi haurà una prova de recuperació, per aquells alumnes que no hagin superat algun del exàmens parcials, o no presentat a alguna/es de les dues proves escrites.
La nota mitjana d'aquets exàmens representa un 60% de la nota final. L'alumnat que hagi aprovat els dos exàmens parcials i vulgui pujat nota, el mateix dia de la recuperació es podrá presentar a un examen, aquest consistirà en desenvolupar dos o tres temes
b) Examen de resolució de problemes: 20 % de la nota final.
c) Treball preparat en grups de quatre alumnes: 15% de la nota final. En aquesta avaluació es tindrà en compte: els continguts (10%) la presentació oral (5%). L’avaluació serà individual.
d) La resolució de petites tasques durant el curs: 5% de la nota final
Es considerarà que un estudiant obtindrà la qualificació de No Avaluable si, no acollint-se a l’avaluació única, el número d’activitats d’avaluació realitzades té un pes inferior al 50% de lla nota final.
Avaluació única:
L’avaluació única consisteix en una prova que inclou una proba de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria, de pràctiques d’aula i seminaris (aquesta part te un pes del 75% de la nota), i una proba en la que es defensarà el resum d’un article científic utilitzant una presentació oral (aquesta part te un pes del 25% de la nota). La prova de síntesi constarà depreguntes de tipus test o preguntes curtes.
En cas de incoherència entre les diferents docents la que preval és la guia docent en Català.
Lynn B. Jorde, John C. Carey, Michael J. Bamshad (2016). Medical Genetics. Fihth Edition. Ed Mosby. Elsevier Science. ISBN 978-0-323-39196-2
Nussbaum RL, McInnes RR, Willard HF. (2016). Thompson & Thompson Genetics in Medicine. 8ª Ed. Saunders Elsevier. Philadelphia, EEUU
Strachan T and Read A. (2018). Human Molecular Genetics. CRC Press. Taylor and Francis. ISBN 9780815345893
Strachan T and Godship J Chinnay P (2015). Genetics and genomics in medicine. 5ª Ed, Garland Science London UK
Turnpenny P D Ellard S (2012). Emery's Elements of medical genetics, 14th ed. Churchill Livingstone. Elsevier
Oliva R Oriola F Clària J (2013).Genètica Mèdica. Publicacions i Edicions Universitat de Barcelona. ISBN: 978-84-475-3688-7
Solari AJ (2011). Genética Humana. Fundamentos y aplicaciones en medicina. 4ª edición Editorial Médica Panamericana. Buenos Aires. ISBN: 9789500602693
Tobias ES, Connor M, Ferguson-Smith M (2011). Essential MEDICAL GENETICS.6th Ed.Wiley-Blacwell. ISBN: 978-1-405-16974-5
Speicher MR Antonarakis SE Motulsky AG (2010). Vogel and Motulsky’s Human Genetics: Problems and Approaches. 4th ed Springer-Verlag. Berlin.
•http://www.ncbi.nlm.nih.gov/omim/ Enfermedades con base hereditaria
•http://bioinformatics.weizmann.ac.il/cards/
•http://www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed/
•http://www. Genome.gov
www.gdb.org Datos procedentes del proyecto del genoma humano
geneReviews.org Información completa de enfermedades genéticas
orphanet Información de enfermedades genéticas
No hi ha cap programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 521 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 522 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 52 | Català | primer quadrimestre | tarda |