Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502501 Prevenció i Seguretat Integral | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Sense prerequisits. Economia dels organitzacions, com a assignatura transversal, pretén ser un complement general per a la formació de l'alumne en prevenció i seguretat. El contingut, enfocat des d'una perspectiva d'empresa, aporta eines genèriques que són una competència necessària en l'acompliment laboral actual. Els coneixements adquirits en aquesta assignatura, la majoria enfocats a la presa de decisions de forma analítica, són fàcilment aplicables a diferents àmbits dins de la gestió empresarial o com a professional.
L’assignatura conté 4 blocs temàtics, o parts, amb objectius ben diferenciats:
L’objectiu principal de la primera part, de Dissenys Organitzatius, consistirà en determinar l’estructura i el disseny que ha d’adoptar una empresa i fer-ho en consonància amb l’elecció de l’estratègia competitiva de l’empresa. L’organització deixa d’ésser l’entitat atòmica maximitzadora de beneficis que contemplava la teoria econòmica per convertir-se en una institució complexa, amb diversos integrants i interessos sovint contraposats i amb unes interrelacions que poden estar regulades per un ampli ventall de relacions contractuals. Aquesta part del curs està plantejada per intentar donar resposta a les següents preguntes: Com flueix la informació dintre les organitzacions? Com es resolen els problemes d’autoritat, responsabilitat i incentius existents entre els diferents agents?
La segona part, que tracta sobre Anàlisi de la Presa de Decisions, contempla el procés mitjançant el qual es selecciona una opció entre un conjunt d’alternatives. Donat que, en general, hi ha incertesa sobre el futur, les conseqüències derivades de les diferents alternatives només són parcialment avaluables. En aquesta part s’oferiran mètodes generals per a qui s’hagi d’enfrontar a problemes de decisió.
Una persona que gestioni la seguretat integral ha d’estar familiaritzat amb les decisions que es prenen en diferents àmbits. Un d’aquests àmbits de decisió és el financer. En aquesta tercera part del curs, corresponent a la Valoració de Projectes d’Inversió i Finançament, plantegem les decisions financeres més usuals a les que es poden enfrontar. Al finald’aquest bloc, el gestor disposarà d’una visió integrada, encara que introductòria, de la presa de decisions circumscrites a l’àmbit financer. Aquesta visió completa permetrà (1) entendre el raonament que hi ha darrera l’elecció d’un projecte d’inversió en seguretat per sobre d’altres propostes i (2) proporcionar un instrumental econòmic, complementari a altres criteris de tipus tècnic i jurídics, i que permeti seleccionar la millor forma de finançar el projecte que finalment s’ha elegit.
Finalment, la quarta part, corresponent a l’Anàlisi Econòmica i Financera de l’Empresa, contempla l’objectiu general de presentar tècniques d’anàlisi per al diagnòstic econòmic i financer de la situació de l’empresa, explorar les condicions que permeten garantir el seu futur i aplicar-les a l’estudi del sector de la seguretat. En aquest sentit, procedirem a la comprensió de la informació comptable (Balanç i Compte de Resultats), estudiarem els seus continguts des d’una òptica econòmica i financera, per acabar amb un anàlisi cost – volum – benefici enfocat a les empreses del sector de la seguretat.
Part 1: Dissenys organitzatius. S'analitzen breument temes generals amb l'organització de l'empresa, partint de l'estructura interna i veient com es prenen les decisions o com flueix la informació dins de l'organització. S'introdueixen conceptes de demanda i producció.
Part 2: Anàlisi de la presa de decisions. Es presenten eines analítiques per a la presa de decisions en diferents tipus de situacions. S'introdueixen conceptes com a risc o incertesa i s'usen eines d'estadística i probabilitat.
Part 3: Valoració de projectes d’inversió i finançament. Amb eines de matemàtiques financeres s'introdueixen conceptes com el tipus d'interès (valor dels diners en el temps), rendibilitat i cost de projectes o amortització de préstecs.
Part 4: Anàlisi econòmica i financera de l’empresa. A partir de l'estructura i dades del balanç de l'empresa, s'analitza la seva estructura i el seu acompliment. S'aprèn a interpretar endeutament, estabilitat o rendibilitat d'una empresa a partir dels seus resultats.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teoria | 38 | 1,52 | 2, 3, 1, 4, 6, 7, 9, 5, 13, 14, 12, 11, 10, 16, 8, 15 |
Discussió de casos i resolució d'exercicis | 6 | 0,24 | 2, 3, 1, 4, 6, 7, 9, 5, 13, 14, 12, 11, 10, 16, 8, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories al despatx del professor | 12 | 0,48 | 2, 3, 1, 4, 6, 7, 9, 5, 13, 14, 12, 11, 10, 16, 8, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de l'assignatura, elaboració dels casos, exercicis i preguntes proposades | 94 | 3,76 | 2, 3, 1, 4, 6, 7, 9, 5, 13, 14, 12, 11, 10, 16, 8, 15 |
Llengua de docència: Castellà
El contingut del programa de teoria serà impartit principalment pel professor en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. Les presentacions utilitzades a classe pel professor estaran prèviament disponibles al Campus Virtual de l’assignatura. Es recomanable que s’imprimeixi aquest material i es porti a classe, per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts. Tot i que no és imprescindible ampliar els continguts de les classes impartides pel professor, a no ser que aquest ho demani de forma expressa, s’aconsella que es consultin de forma regular els llibres recomanats a l’apartat de Bibliografia d’aquesta guia docent per tal de consolidar i clarificar, si és necessari, els continguts explicats a classe. En aquest sentit també és aconsellable que s’utilitzin els enllaços indicats al Campus Virtual, que contenen vídeos i animacions relacionats amb els processos explicats a classe.
A més de l’assistència a les classes, el seguiment de l’assignatura també implicarà un paper actiu en les discussions de classe. Al llarg de cada tema es proposaran una sèrie d'exercicis o activitats per reforçar els continguts. Hi hauran unes hores (tutories) per proporcionar atenció individualitzada als i solucionar els dubtes que puguin sorgir.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega de problemes, discusió d'exercicis | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 1, 4, 6, 7, 9, 5, 13, 14, 12, 11, 10, 16, 8, 15 |
Examen Parcial (2 exàmenes) | 50% | 0 | 0 | 2, 3, 1, 4, 6, 7, 9, 5, 13, 14, 12, 11, 10, 16, 8, 15 |
Presentació casos d'empresa, debats | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 1, 4, 6, 7, 9, 5, 13, 14, 12, 11, 10, 16, 8, 15 |
Avaluació Continuada
1- Es farà una prova parcial al final dels dos primers temes que serà deslliuradora (25%) i compensable a partir de 4. I hi haurà un examen final del curs. La part d'exàmens comptarà un 50% en total.
2- La nota de l'examen final ha de ser 3 o superior perquè es pugui fer una mitjana d'amb altres avaluacions del curs. Si la nota de l'examen final és inferior a 3, la nota màxima del curs serà de 3,5.
3- Al 50% anterior, se sumarà el 25% de l'avaluació d'exercicis i casos lliurats durant el curs, i el 25% de l'avaluació contínua mitjançant petites activitats i discussions en classe.
4- Per a aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir una nota mitjana final d'un 5 o més.
5- Si la nota mitjana del curs és inferior a 3,5 es considerarà com no superada l'assignatura. Si la nota mitjana és inferior a 5 però superior a 3,5 es podrà fer una prova de recuperació en la data i hora programades, i que contindrà la totalitat del programa de l'assignatura. Per a participar en la recuperació, l'estudiant també ha d'haver estat avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 de la qualificació total de l'assignatura.
6-Si es duu a terme la prova de recuperació, la qualificació que constarà en l'expedient de l'alumne serà d'un màxim de 5-Aprovat.
7- En cas que l'estudiant realitzi alguna irregularitat que pugui dur a terme una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, qualifiqueu-lo amb un 0 d’acord d’avaluació, amb independència del procés que es pugui instruir. produeixin diverses irregularitats en les actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
8- Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han fet amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text.
Avaluació única
L'avaluació dels alumnes pot consistir en una sola prova (sistema d’avaluació única). L'alumnat que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Per aprovar l'assignatura cal haver obtingut de nota mitjana final un 5 o més.
Si la nota del curs és inferior a 3,5 es considerarà com a no superada l'assignatura. Si la nota mitjana és inferior a 5 però superior a 3,5, es podrà participar en un examen de reavaluació.
Avaluació de l'alumnat en segona convocatòria o més
L'alumnat que repeteixi l'assignatura haurà de realitzar les proves i exàmens programats i lliurar el treball de l'assignatura en les dates indicades a l'aula Moodle.
Examen de Recuperació
L'alumne que no superi l'assignatura d'acord amb els criteris establerts en els dos apartats anteriors podrà presentar-se a un examen final sempre que l'alumne s'hagi avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Si no ha estat avaluat d'aquestes dues terceres parts per no haver-se presentat a les proves obtindrà una qualificació de No Avaluat, sense que tingui la possibilitat de presentar-se a l'examen final de recuperació.
Enaquest examen es tornarà a avaluar el conjunt dels continguts de l'assignatura que no s'hagin superat en l'avaluació continuada.
En el cas de superar-se l'examen final l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda en l'examen.
Canvi de data d'una prova o examen
L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba en l'espai *Moodle de Tutorització *EPSI.
Una vegada emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a coordinació del Grau.
Revisió
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.
Per a l'alumnat d'avaluació única el procés de revisió serà el mateix.
Altres consideracions - Plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ".
Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l'assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l'avaluació de l'assignatura.
Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han fetamb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per a corroborar l'autoria del text.
Bibliografia PART 1
BESANKO, David; DRANOVE, David; SHANLEY, Mark i Scott SCHAEFER (2013): Economics of Strategy,
6th edition. Wiley.
ROBERTS, John (2006): La Empresa Moderna. Antoni Bosch editor.
SALAS, Vicente (1996): Economía de la empresa. Decisiones y organización. 2ª ed. Ariel.
Bibliografia PART 2
ALEGRE, Luis; BERNÉ, Carmen i Carmen GALVE (2000): Fundamentos de economía de la empresa:
perspectiva funcional. 2ª ed. Ariel.
SALAS, Vicente (1996): Economía de la empresa. Decisiones y organización. 2ª ed. Ariel.
Bibliografia PART 3
ALEGRE, Luis; BERNÉ, Carmen i Carmen GALVE (2000): Fundamentos de economía de la empresa:
perspectiva funcional. 2ª ed. Ariel.
SUÁREZ SUÁREZ, Andrés (2014): Decisiones óptimas de inversión y financiación.
22a ed. Pirámide.
BREALEY, Robert; Y MYERS, Stewart (2015) Principios de finanzas corporativas. 9ª edición. Ed. McGraw-Hill
Bibliografia PART 4
ALEGRE, Luis; BERNÉ, Carmen i Carmen GALVE (2000): Fundamentos de economía de la empresa:
perspectiva funcional. 2ª ed. Ariel.
BERNSTEIN, Leopold (1999): Análisis de estados financieros. Teoría, aplicación e
interpretación. 3ª ed. Irwin.
MALLO, Carlos; y JIMÉNEZ, María Angela (1997): Contabilidad de Costes. Pirámide. 3ª edición.
No es preveu la utilització de programari específic en aquesta matèria.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |