Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502501 Prevenció i Seguretat Integral | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura no té prerequisits.
El present programa de formació respon a la necessitat de professionals de la seguretat especialitzats en la gestió integral de serveis de protecció civil o, en general, orientats a la seguretat corporativa en matèria de prevenció de riscos, planificació i gestió de les emergències i de plans d’autoprotecció.
En concret, pel que fa a la seguretat pública els coneixements adquirits preparen l'alumnat per desenvolupar tasques desenvolupades per persones expertes de Protecció Civil que inclouen tant un perfil de l'administració de la Generalitat (tècnics o tècniques de la Direcció General de Protecció Civil i tècnics o tècniques de guàrdia del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya) com de l'administració local i/o comarcal (tècnics o tècniques de protecció civil municipals o comarcals per liderar la protecció civil en els seus àmbits d'actuació i que es basen en la coordinació de tot el relacionat amb la prevenció, planificació i intervenció en emergències).
Pel que fa a la seguretat privada, els coneixements adquirits preparen l'alumat per desenvolupar activitats relacionades amb els plans d'autoprotecció de qualsevol activitat ja sigui generadora de risc com element vulnerable.
Els diferents blocs en que es divideix l’assignatura descriuen i detallen la temàtica de protecció civil basada en la normativa legal vigent.
Els objectius formatius són els següents:
Els continguts de l'assignatura seran els següents:
Bloc 1 – INTRODUCCIÓ
Què és la protecció civil. Qui forma part d’aquest sistema.
Legislació bàsica en matèria de Protecció Civil i Plans d’Autoprotecció.
Bloc 2 – OPERATIVITAT D’EMERGÈNCIES
Concepte alerta, emergència.
Funcions, responsables, actuants i organismes implicats en emergències.
Tipus de plans.
Estructura tipus d’un pla d’emergència.
Plans d’emergència vigents a Catalunya i Operativitat.
Bloc 3 – GESTIÓ DE LES EMERGÈNCIES
Previsió de les situacions de risc
La prevenció i planificació de riscos greus a Catalunya
Classificació dels riscos greus a Catalunya
Gestió de la informació
Xarxa d’alarmes i avisos a la població
Organització i coordinació dels recursos materials i humans
Centres d’emergències de protecció civil
a) Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT)
b) Telèfon únic d’emergències 112
Coordinació amb altres plans
Bloc 4- PLANS ESTATALS I AUTONÒMICS
Organismes responsables de la gestió de l’emergència.
Marc legislatiu.
Plans autonòmics especials i territorials
Avaluació del risc
Implantació autonòmica
Bloc 5 – PLANS MUNICIPALS
Àmbit municipal i la planificació de les emergències.
Funcions de la Protecció Civil Municipal en emergències.
Marc legislatiu.
Plans municipals.
Implantació municipal.
Bloc 6 – PLANS D’AUTOPROTECCIÓ
Marc legislatiu
Catàleg d’activitats i centres obligats a adoptar mesures d’autoprotecció
Els PAU: pautes bàsiques per a la seva elaboració
Estructura organitzativa d’un PAU
Fases i criteris d’activació d’un PAU
Equips d’emergència: organització i funcions
Accions a realitzar
a) Detecció i alerta; avisos interns i externs
b) Sistemes de comunicació en emergències
c) Evacuació i confinament
d) Intervenció
e) Fitxes d’actuació
Implantació, manteniment i actualització d’un PAU
Implantació d’un PAU
Estratègies d’implantació
Simulacres
Programa de manteniment d’un PAU
Actualització i avaluació d’un PAU
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques amb la participació de l'alumnat | 44 | 1,76 | 3, 4, 5, 2, 7, 6, 13, 14, 15, 19, 20, 18, 17, 16, 12, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories amb l'alumnat | 12 | 0,48 | 3, 1, 9, 11, 14, 8, 22, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Resolució de casos pràctics i realització de treballs. Estudi personal. | 94 | 3,76 | 3, 4, 5, 1, 2, 7, 6, 9, 11, 13, 14, 15, 8, 19, 20, 18, 17, 16, 12, 10, 22, 21 |
Llengua de docència: Català
La metodologia consistirà en la impartició de classes teòriques i pràctiques amb la participació activa de l'alumnat.
En la part teòrica consolidarem el coneixement adquirit de la normativa i el desenvolupament que afecta a la Protecció Civil i a l'Emergència. Es programaran classes amb personal especialitzat.
En la part pràctica l'alumnat treballarà amb casos pràctics relacionats amb els Protecció Civil i els Plans d'Autoprotecció. Es programarà una visita al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya, CECAT.
Les tutories amb el professorat es concertaran per correu electrònic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament de 2 treballs realitzats individualment o en grup (s'indicarà a classe) | 50% (25% cada PEC) | 0 | 0 | 3, 4, 5, 1, 2, 7, 6, 9, 11, 13, 14, 15, 8, 19, 20, 18, 17, 16, 12, 10, 22, 21 |
Proves escrites i/o orals que permetin valorar els coneixements adquirits per l'estudiant | 50% | 0 | 0 | 3, 14, 19, 20, 18, 17, 16 |
Avaluació continuada
L’avaluació continuada consisteix a la realització de diferents exàmens, exercicis i treballs que permeten obtenir fins a 10 punts.
Hi haurà dues proves d'avaluació contínua (PAC1 i PAC2). Cada PAC té un pes del 25% sobre la nota final.
Per poder sumar les diferents puntuacions i presentar-se a la prova de validació és indispensable complir les condicions següents:
Treure una nota equivalent a 5 sobre 10 en les PACs, i només en una s’acceptarà l’equivalent a un 3,5/10.
La prova final consistirà en la realització de respondre temes de l’assignatura i relacionats amb el contingut de les PACs amb un pes del 50%.
En cas de no superar l'assignatura d'acord amb els criteris abans esmentats (avaluació continuada), es podrà fer una prova de recuperació en la data programada a l'horari, i que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No obstant això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-Aprovat.
L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació han de presentar la petició emplenant el document que trobarà a l'espai moodle de Tutorització EPSI.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació,amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".
Les proves/exàmens podran ser escrits i/o orals a criteri del professorat.
Avaluació única
L’alumnat que opti per l’avaluació única realitzarà una prova final de tot el contingut de l’assignatura (50%) i lliurarà les dues PAC’s (25 % cada pac).
La data d’aquesta prova i el lliurament de les PAC’s serà el mateix programat en l’horari per l’últim examen de l’avaluació continuada.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Avaluació de l’alumnat en segona convocatòria o més
L’alumnat que repeteixi l’assignatura ha de realitzar les proves i exàmens programats i lliurar les PAC’s de l’assignatura a les dates indicades a l’aula Moodle.
Examen de recuperació
L’alumnat que no superi l’assignatura, que no arribi a 4,9 (total) de 10, d’acord amb els criteris establerts en els apartats anteriors podrà presentar-se a un examen fina sempre que hagi avaluat en un conjunt d’activitats que equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. Si no ha estat avaluat d’aquestes dues terceres parts per no haver-se presentat a les proves ni lliurat les PAC’S, obtindrà una qualificació de No Avaluable segons estableix la Normativa d’Avaluació de la EPSI, sense que tingui possibilitat de presentar-se a l’examen final de recuperació.
En aquest examen es tornarà a avaluar el conjunt de continguts de l’assignatura que no s’hagin superat a l’avaluació continuada.
En el cas de superar-se l’examen final l’assignatura i /o lliurament del treball queda aprovat amb un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda a l’examen.
Canvi de data d'una prova o examen
L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba a l'espai Moodle de Tutorització EPSI.
Un cop emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a la Coordinació del Grau.
Revisió
En el moment de fer cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.
Per a l’alumnat devaluació única el procés de revisió serà el mateix.
Consulteu la Normativa d'Avaluació de l'EPSI.
Altres consideracions - Plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació duna mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0”.
Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han fet amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text.
Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l’assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l’avaluació de l’assignatura.
Legislació estatal
Ley 2/1985, de 21 de enero, sobre protección civil.
http://www.boe.es/boe/dias/1985/01/25/pdfs/A02092-02095.pdf
Ley 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil
http://www.boe.es/boe/dias/2015/07/10/pdfs/BOE-A-2015-7730.pdf
Real decreto 1378/1985, de 1 de agosto, sobre medidas provisionales para la actuación en situaciones de emergencia en los casos de grave riesgo, catástrofe o calamidad pública.
Real decreto 407/1992, de 24 de abril, por el que se aprueba la Norma Básica de Protección Civil.
Real decreto 393/2007, de 23 de marzo, por el que se aprueba la norma básica de Autoprotección de los centros, establecimientos y dependencias dedicados a actividades que puedan dar origen a situaciones de emergencia.
Real decreto 1468/2008, de 5 de septiembre, por el que se modifica el Real decreto 393/2007, de 23 de marzo, por el que se aprueba la norma básica de autoprotección de los centros, establecimientos y dependencias dedicados a actividades que puedan dar origen a situaciones de emergencia.
Legislació autonòmica
Llei 4/1997, de 20 de maig, de protecció civil de Catalunya
Decret 210/1999, de 27 de juliol, pel qual s'aprova l'estructura del contingut per a l'elaboració i l'homologació dels plans de protecció civil municipals.
Decret 82/2010, de 29 de juny, pel qual s’aprova el catàleg d’activitats i centres obligats a adoptar mesures d’autoprotecció i es fixa el contingut d’aquestes mesures
Decret 30/2015, de 3 de març, pel qual s’aprova el catàleg d’activitats i centres obligats a adoptar mesures d’autoprotecció i es fixa el contingut d’aquestes mesures
S’ampliarà bibliografia a l’espai moodle de l’assignatura.
Aquesta asignatura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |