Logo UAB

Gestió de projectes i equips humans

Codi: 101859 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Miguel Vecino Cubero
Correu electrònic:
miquel.vecino@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits especials per cursar aquesta assignatura.


Objectius

• Adquirir un nivell suficient de comprensió de les fases, mètodes i avaluació de projectes i de la seva aplicació pràctica.
• Tenir la capacitat de, a partir d’un conjunt suficient de dades, definir el projecte, les principals fites i les possibles contingències.
• Conèixer les diferents fases implicades en un projecte: planificació, execució, lliurament i tancament.
• Distingir els trets fonamentals que diferencien els equips de treball dels grups de treball.
• Adquirir el coneixement teòric de les bases del lideratge efectiu, les habilitats directives i la comunicació eficaç en les organitzacions.
• Aprendre els principals aspectes que configuren un equip de treball d’alt rendiment i com es poden aplicar en diferents situacions, entorns i circumstàncies.
• Tenir una visió panoràmica i crítica de les diferents visions, teories i models sobre la motivació i la conducta en les organitzacions.
• Desenvolupar una actitud col·laborativa, creativa i proactiva davant la resolució de problemes així com un esperit crític positiu.
• Desenvolupar la recerca de solucions ‘no convencionals’ a problemes complexos i aconseguir un aproximació holística i integral als reptes organitzatius derivats de la gestió de projectes i de la gestió de persones.

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar i aprendre de forma autònoma.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  5. Identificar els elements clau dels processos de definició de les polítiques de seguretat de les organitzacions.
  6. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  7. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  10. Treballar i aprendre de manera autònoma.
  11. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
  12. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

BLOC 1 – GESTIÓ DE PROJECTES

Tema 1 . Direcció i orientació de projectes

Definició de projecte. Determinants de l’èxit o el fracàs dels projectes. Les decisions difícils: passes prèvies. El cicle de vida dels projectes. Estratègies de selecció i orientació.

Tema 2. La decisió de començar un projecte

Elements de l’anàlisi de projectes. Metodologia de l’anàlisi de projectes: mètodes quantitatius i mètodes de classificació. La perspectiva de cartera. Una perspectiva diferent: la teoria de jocs aplicada a l’anàlisi i la selecció de projectes.

Tema 3. Planificar el projecte

La planificació prèvia: l'acta de conticució (Project Charter). El Pressupost i el calendari. La gestió de riscos del projecte. El pla de comunicació del projecte. Evaluació de la qualitat. El lliurament i el tancament del projecte.

Tema 4. Execució i control del projecte

Reptes i desafiaments. Metodologies àgils per a l'execució de projectes. La gestió dels canvis en el projecte. Seguiment i control.

BLOC 2 – GESTIÓ D’EQUIPS

Tema 5. Lideratge d’equips

Definició de lideratge en l’àmbit de la gestió de projectes.    Teories sobre el lideratge. Perspectives contemporànies sobre el lideratge.

Tema 6. Motivació d'equips

La motivació com a procés. Entenent les necessitats humanes. Teories sobre la motivació. La gestió de les expectatives.

Tema 7. Gestionar el canvi

La necessitat del canvi en les organitzacions modernes. El procés del canvi. El principal repte per al canvi: gestionar la resistència. Visió i direcció del canvi. Lideratge per canviar.

Tema 8. Equips d'alt rendiment

Introducció als conceptes de grup i equip. El procés de la transformació de grups en equips. La integració d’equips eficaços.  La responsabilitat i la delegació.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i presentació i d'estudis de cas. Resolució de casos i avaluació 44 1,76 2, 3, 1, 12, 5, 8, 9, 7, 6
Tipus: Supervisades      
Treballs en grup 12 0,48 2, 3, 12, 5, 4, 8, 9, 7, 11
Tipus: Autònomes      
Resolució de casos pràctics i treballs Tasques d'estudi personal de consolidació de coneixements 94 3,76 2, 3, 12, 5, 4, 9, 7, 11, 10

Llengua de docència: català.
 
Les classes a l’aula combinaran els continguts teòrics i els pràctics.
 
El mètode fonamental de treball, però no l´únic, serà l’estudi de casos concrets relacionats amb el contingut de la matèria. Sovint es requerirà haver llegit prèviament el contingut teòric abans de procedir a la discussió o l’estudi del contingut pràctic. Serà a partir del coneixement, la reflexió i la discussió crítica que aplicarem els coneixements teòrics que s’hagin adquirit.
 
El contingut teòric de les sessions estarà destinat sobretot a l’aclariment o desenvolupament dels aspectes més complexos, interessants i significatius de les diferents unitats i també a la resolució de dubtes d’interpretació o comprensió d’aquells continguts. 
 
El desenvolupament i la resolució d’exercicis ocuparan també una part significativa del temps.  
 
Les classes pràctiques a l’aula consistiran en el desenvolupament d’exercicis i treballs en grup, en que s’aplicaran a la pràctica alguns dels conceptes presentats a les classes teòriques i que eventualment poden implicar la investigació i el descobriment o l’aportació de continguts i documentació per part dels alumnes. 
 
Les activitats autònomes de l’alumne inclouen l’assimilació dels continguts exposats a classe, però també la recerca de continguts específics sobre els quals s’orientarà a classe i la lectura de documentació que se’ls facilitarà. Una part de la documentació lliurada osuggerida serà en anglès.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita 50% 0 0 1, 5, 4, 6, 11
Pràctiques in situ 25% 0 0 2, 3, 1, 12, 5, 4, 8, 9, 7, 11, 10
Treballs personals i de grup i estudis de cas 25% 0 0 2, 3, 1, 12, 5, 4, 8, 9, 7, 6, 11, 10

AVALUACIÓ CONTINUADA

Es realitzaran 4 pràctiques / treballs grupals i 1 individual corresponents als temes estudiats en l'assignatura.

El conjunt les pràctiques i treballs té un pes del 50% respecte a la nota final de l'assignatura.

El 50% restant correspon a l'examen teòric.

L'examen fa mitjana amb l'avaluació continuada sempre i quan la nota mínima obtinguda en l’examen sigui un 5.

La mitjana total ponderada haurà de ser de 5 punts o superior per a poder aprovar.



AVALUACIÓ ÚNICA

Els estudiants que optin per l'avaluació única realitzaran una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura (50%) i lliuraran un document de treball relacionat amb les pràctiques i treballs encarregats (50%).

La data per a aquesta prova i el lliurament del treball de l'assignatura serà la mateixa programada en l'horari per a l'últim examen d'avaluació continuada.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

AVALUACIÓ DE L'ALUMNAT EN SEGONA CONVOCATÒRIA O MÉS

L'alumnat que repeteixi l'assignatura haurà de realitzar les proves i exàmens programats i lliurar el treball de l'assignatura en les dates indicades a l'aula Moodle.


EXAMEN DE RECUPERACIÓ

L'alumne que no superi l'assignatura, que no arribi a 5 (total) de 10, d'acord amb els criteris establerts en els dos apartats anteriors podrà presentar-se a un examen final sempre que l'alumne s'hagi avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Si no ha estat avaluat d'aquestes dues terceres parts per no haver-se presentat a les proves obtindrà una qualificació de No Presentat, sense que tingui la possibilitat de presentar-se a l'examen final de recuperació.
En aquest examen es tornarà a avaluar el conjunt dels continguts de l'assignatura que no s'hagin superat en l'avaluació continuada.
En el cas de superar-se l'examen final l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda en l'examen.

CANVI DE DATA D'UNA PROVA O EXAMEN

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba en l'espai Moodle de Tutorització EPSI.
Una vegada emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a coordinació del Grau.

REVISIÓ

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.
Per a l'alumnat d'avaluació única el procés de revisió serà el mateix.

PLAGI

Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han fet amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text.

 

ALTRES CONSIDERACIONS


Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ".

Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han realitzat amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per a corroborar l'autoria del text.

Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l'assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l'avaluació de l'assignatura.


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

Baca Urbina, Gabriel. Evaluación de proyectos. 2013, 7ª edición. México: Mcgraw-Hill. Enlace Bibliotecas UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991005497599706709

Brojt, David. Project Management: un enfoque de liderazgo y ejecución de proyectos en la empresa para aplicar el lunes por la mañana. Buenos Aires: Granica, 2013.

Cleland, David. Project Management Strategic Design and Implementations. Mcgraw-Hill, 1998.

Cleland, David. Field Guide to Project Management, Second Edition. John Wiley & Sons, Inc., 2004. Enlace al texto completo: https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9780470172346

Harvard Business Review (Ed.). (2017). Guías HBR: Gestión de proyectos. Brighton, MA: Harvard Business Publishing. Enlace Bibliotecas UAB: https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/16inrgf/alma991000023889706709

Klastorin, Ted. Gestión de proyectos. Barcelona: Profit Editorial, 2010. Enlace Bibliotecas UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991006765469706709

Project Management Institute. A Guide to the Project Management Body of Knowledge. PMBOK Guide (2017). Enlace Bibliotecas UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_skillsoft_books24x7_bks000132589

 

Burke, R. J. y Cooper, C. Leading in turbulent times. Oxford: Blackwell, 2006.

Cameron, E., y Mike Green. Making sense of change management. London: Kogan Page, 2019. Enlace Bibliotecas UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_crossref_primary_10_1108_01437730510624638

Chowdhury, Subir y otros. Management Siglo XXI. Madrid: Pearson Educación, 2000. Enlace Bibliotecas UAB:  https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991008455019706709

Gennett, Dona M. ¡Delega!: Un modelo para crear equipos de alto rendimiento. Madrid. Empresa Activa: 2005.

Kotter, John P. Al frente del cambio: la hoja de ruta del experto mundial en liderazgo del cambio. Madrid: Ediciones Urano. Empresa Activa, 2007.

Maxwell, John C. Las 17 Leyes Incuestionables del Trabajo en Equipo. Grupo Nelson, HarperCollins: 2003.

Vroom, Victor H. Work and motivation. San Francisco: Jossey-Bass, 1964. Enlace Bibliotecas UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991007237759706709

 

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA

Escotto, Jorge., Santiago Pedrosa, José. El genio director de proyectos. 2017: Createspace.

Heldman, Kim. Project Management Jump Start. US: Wiley, 2018. Enlace Bibliotecas UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010351977706709

Raftery, J. Risk Analysis in Project Management. Taylor & Francis, 2003.

Toppenberg, G. “Game Theory and Project Management” (20 de enero de 2020). Silicon Valley Project Management: disponible en https://svprojectmanagement.com/game-theory-project-management

 

Furr, N., Kyle, N., y Thomas Zoega Ramsoy. Leading Transformation. Boston, Massachusetts: Harvard Business Review Press, 2018. Enlace Bibliotecas UAB: https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/16inrgf/alma991000023889706709

Ibarra, H. Act Like a Leader, Think Like a Leader. Boston, Massachusetts. Harvard Business Review: 2015. Enlace Bibliotecas UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010432728606709

Koont, H. y Heinz Weihrich. Administración: una perspectiva global. 12ª edición. México: Mcgraw-Hill, 2004. Enlace Bibliotecas UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991003634439706709

Maslow, Abraham H. Motivación y personalidad. España: Díaz de Santos, 1991.

Morgeson, Frederick, Scott de Rue, D., y Karam, Elizabeth P. Leadership in Teams: A Functional Approach to Understanding Leadership Structures and Processes. Journal of Management, vol. 36, núm. 1 (January 2010): 5-39. Enlace Bibliotecas UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_journals_197138642

Nadler, D. A., y Lawlee, E.  “Motivation: A diagnostic approach”. Perspectives on organizational behavior (pp. 67-78). New York: McGraw-Hill, 1983.


Programari

Microsoft Office, OpenOffice o similars.

No necessari, pero convenient: Microsoft Project o similars.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre tarda