Logo UAB

Operacions d'aerolínies

Codi: 101769 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501233 Gestió aeronàutica OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Anais Pedrosa Jimenez
Correu electrònic:
anais.pedrosa@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Introduir l'alumnat en les operacions d'aerolínies abordant els següents aspectes:

  • Conscienciar de la importància de la qualitat, la seguretat i el paper que juga el factor humà en aquests aspectes.
  • Conèixer els processos d'embarcament de persones i de càrrega en una aeronau.
  • Introduir els conceptes bàsics sobre el vol d'aeronaus i la influència dels factors meteorològics.
  • Establir les bases de l'organització interna d'una companyia aèria per donar resposta als reptes anteriors.

Competències

  • Actitud personal.
  • Comunicació.
  • Disposar dels fonaments de matemàtiques, economia, tecnologies de la informació i psicologia de les organitzacions i del treball, necessaris per comprendre, desenvolupar i avaluar els processos de gestió dels diferents sistemes presents al sector aeronàutic.
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal.
  • Identificar, desenvolupar o adquirir, i mantenir els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats tàctiques i operatives inherents a les activitats del transport aeri.
  • Supervisar la gestió de mitjans en un aeroport.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar alternatives en el cas d'autoserveis de terra (autohandling).
  2. Avaluar de forma crítica el treball realitzat.
  3. Comprendre les bases de la meteorologia i climatologia general.
  4. Comunicar eficientment de forma oral i/o escrita coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  5. Confeccionar i interpretar procediments dels serveis a passatge.
  6. Descriure els aspectes generals de la reglamentació JAR, EASA.
  7. Descriure les operacions a coordinar en el temps d'escala de les aeronaus.
  8. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  9. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva.
  10. Desenvolupar la curiositat i la creativitat.
  11. Desenvolupar un pensament i un raonament crític.
  12. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees i resultats.
  13. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  14. Identificar els recursos humans (personal en cabina) per a la operativa diària de les aeronaus.
  15. Identificar els recursos i els procediments necessaris per garantir la seguretat durant el vol.
  16. Identificar les operacions de manteniment a realitzar a les aeronaus, així com la seva repercussió a la qualitat del servei.
  17. Identificar tipus d'aerolínies i serveis que ofereixen.
  18. Mantenir una actitud proactiva i dinàmica respecte al desenvolupament de la pròpia carrera professional, el creixement personal i la formació continuada. Tenir esperit de superació.
  19. Planificar i controlar operacions.
  20. Planificar les activitats que intervenen en el cicle d'escala de les operacions d'aerolínies.
  21. Treballar de manera autònoma.
  22. Utilitzar l'anglès com l'idioma de comunicació i de relació professional de referència.

Continguts

BLOC 1: Organització d'una Companyia Àrea

  • Sistema Gestió Seguretat Operacional
  • Sistema Gestió Qualitat
  • Factors Humans
  • Handling
  • Manteniment

BLOC 2Aeronàutica

  • Aeronàutica: Estructura de l'avió, Principis de Vol, Aerodinàmica, Performances
  • Teoria del clima

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 36 1,44 1, 6, 7, 5, 14, 16, 15, 17, 19, 20, 3
Presentacions de projectes 12 0,48 4, 2, 6, 7, 11, 10, 16, 17, 18, 12, 19, 3, 22
Sessions de problemes pràctics 2 0,08 15, 20
Tipus: Supervisades      
Tutories 12 0,48 1, 6, 7, 5, 14, 16, 15, 17, 19, 20, 3
Tipus: Autònomes      
Estudi 42 1,68 11, 8, 9, 13, 21
Projecte (Grupal) 12 0,48 4, 2, 10, 12, 13, 22

Classes de teoria

Exposició per part del professor dels conceptes bàsics qui fomentarà la participació i el debat. Tots els temes giren al voltant d'experiències reals de l'activitat aèria i són eminentment professionalitzadors. La base principal de la matèria és la demostració de la teoria de gestió d'aerolínies a partir de l'experiència dels ponents.

Seminari de problemes

Tant les classes de fonaments d'aviació (exercicis de càrrega i centrat d'una aeronau), exemple d'una auditoria així com la d'enginyeria d'operacions (exercicis de càlculs de performance), incorporen una hora de resolució de problemes cadascuna. Els alumnes reben les dades i les preguntes d'exercicis de cada tema per a ser completats en un temps determinat.

Projecte pràctic 1 - grupal

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats i problemes. Seminaris. 30% 16 0,64 1, 4, 2, 6, 7, 11, 9, 5, 16, 15, 17, 20, 3, 22
Examen 50% 2 0,08 1, 4, 2, 7, 11, 9, 5, 14, 16, 15, 13, 19, 20, 3, 21
Projecte 20% 16 0,64 4, 2, 11, 10, 8, 9, 18, 12, 13, 19, 22, 21

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 

ALUMNES NO AVALUABLES (NA)

Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no es presenta a cap de les dues proves escrites de l'assignatura (ordinària i/o recuperació).

MATRÍCULA D'HONOR

Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.

AVALUACIÓ D'ALUMNES REPETIDORS

Els estudiants repetidors no tindran un tractament diferenciat, i hauran de dur a terme totes les activitats i proves proposades per superar l'assignatura. 

AVALUACIÓ GLOBAL DE L'ASSIGNATURA:

La qualificació final, CF, s'obté mitjançant l'expressió:   

CF = 0,3 * (Mitjana aritmètica ponderada de les activitats i problemes/seminaris; no tots els entregables ponderen el mateix) +  0,5 * (Nota de l’examen final oficial o del de recuperació) + 0,2 * (Avaluació de tots els ítems del projecte).

És requisit per aprovar l'assignatura tenir una nota mínima d'un 5 sobre 10 a l'examen final oficial o de recuperació.

El nombre de treballs es programarà a la vista el desenvolupament del curs. Per realitzar l’examen de recuperació s'estarà al que estableixi la normativa pròpia del grau.

Tant el Projecte, seminaris, com les Activitats i problemes no són recuperables. 

Les activitats proposades que no es presentin en el termini indicat es puntuaran zero. 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero.

 

 Recordatori:  1 ECTS = 25 hores de treball de l’estudiant.


Bibliografia

Documents:

1. PRESENTACIONS

2. AIR OPS (EASA)

3. How to implement an AS9100 (ETI GROUP)

4. Manual del Piloto (FAA)

5. Mejora continua (artículo)

Links d´interès:

REVISTA AVIACIÓ: http://www.skybrary.aero

ACCIDENTS AÈRIS: http://www.planecrashinfo.com/database.htm

REVISTA SEGURETAT: http://wwwflightsafety.org

IATA: http://www.iata.org

AVIACIÓ CIVIL INTERNACIONAL: http://www.icao.int

DIRECCIÓ GENERAL D´AVIACIÓ CIVIL: http://www.mfom.es

AIS: http://ais.aena.es

EUROCONTROL: http://www.eurocontrol.int

EASA: http://www.easa.eu.int

FAA: http://www.faa.gov

EUR LEX: http://eur-lex.europa.eu


Programari

.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 11 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 12 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 13 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 11 Català primer quadrimestre tarda