Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501233 Gestió aeronàutica | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura no té cap prerequisit específic. Es recomanable haver cursat les assignatures de Fonaments d'Informàtica i Informàtica Avançada.
Aquesta assignatura dóna les pautes per conèixer que és un sistema d'informació informatitzat, com es poden utilitlizar a les organitzacions per obtenir una sèrie de millores contínues i com assolir un alt nivell de competivitat i qualitat.
Més en concret, els objectius són:
- Assolir una visió general dels conceptes relacionats amb els sistemes d'informació a les organitzacions
- Conèixer els principals sistemes d'informació a les organitzacions.
- Entendre el valor que poden proporcionar els diversos sistemes d'informació a les organitzacions.
- Saber quin sistema d'informació necessita l'organització i per què.
- Conèixer el rol del departament d'informàtica amb els sistemes d'informació.
- Conèixer l'anàlisi dels requeriments i el disseny dels sistemes d'informació.
L'assignatura tracta els conceptes generals dels sistemes d’informació informatitzats, quin paper tenen en les organitzacions, com proporcionen suport al processos de treball i quan poden proporcionar una avantatge competitiva en el seu sector de negoci i com avaluar la millor solució.
S'introduirà el concepte de sistemes d’informació a les organitzacions, es presentaran les principals classificacions dels sistemes d'informació a les organitzacions, i s'exposarà els sistemes d'informació més rellevants per les organitzacions. Es presentarà el departament de sistemes d'informació i quin rol pot tenir en les organitzacions. Finalment es tractarà com es realitza un anàlisi de requeriments i el disseny dels sistemes d'informació.
Tema 1.- Introducció als sistemes d'informació
Conceptes bàsics de definició de sistemes d’informació. Sistemes d’informació en les organitzacions. Classificacions dels sistemes d’informació en l’organització. Evolució del sistemes d’informació en les organitzacions.
Tema 2.- Sistemes transaccionals
Característiques del sistema transaccional. Cadena de valor interna. Descripció dels principals sistemes: Gestió de recursos interns (ERP), Gestió de Relacions amb els clients (CRM), Gestió de la cadena de subministrament (SCM). Solucions propietàries i de codi lliure (Open Source). Gestió de projectes d'implantació.
Tema 3.- Sistemes d'ajuda a la presa de decisions
Característiques del sistema decisional. Concepte de Intel.ligència de negoci (Business Intelligence). Components del sistema BI. Data warehouse. Data Mart. Eines ETL. Mineria de Dades. Quadres de Comandament. Reporting. Principals solucions de sistemes BI.
Tema 4.- Direcció estratègica dels sistemes d'informació
Departament de sistemes d’informació a les organitzacions. Rol professional. Eines suport direcció estratègica de les TIC. Outsourcing.
Tema 5.- Anàlisi i Disseny dels sistemes d'informació
Concepte d’enginyeria del programari. Metodologies de desenvolupament de sistemes d’informació. Diferència anàlisi i disseny de sistemes d’informació. Eines d’anàlisi de sistemes d’informació. Eines de disseny de sistemes d’informació. Exemples i casos pràctics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | 1, 4, 5, 10, 7, 9, 11, 13, 3, 17 |
Classes de pràctiques | 8 | 0,32 | 2, 1, 4, 5, 6, 10, 7, 9, 11, 15, 14, 12, 3, 17 |
Classes de seminaris | 4 | 0,16 | 2, 4, 8, 7, 9, 14, 16, 17, 18 |
Classes de teoria | 26 | 1,04 | 1, 4, 5, 6, 10, 7, 9, 11, 13, 15, 12, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories del treball final | 18 | 0,72 | 2, 4, 14, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació examen final | 25 | 1 | 8, 7, 9, 18 |
Preparació problemes i pràctiques | 25 | 1 | 5, 8, 7, 9, 16, 18 |
Treball personal | 25 | 1 | 8, 7, 9, 16, 18 |
L'assignatura consta d'una part teòrica, una part pràctica i una part de treball personal de l'alumnat. L'assignatura consta de 6 crèdits ECTS. S'imparteix en un total de 50 hores presencials per alumnat que es distribueixen segons mostra la taula següent. Es mostren hores presencials de l'alumnat.
TE | Teoria | 26 h. | Classes teòriques. |
PP | Problemes | 12 h. | Resolució de problemes i discussió per part dels alumnes sobre qüestions i casos. |
PL | Pràctiques | 8 h. | Resolució de casos en grup i discussió per part dels alumnes. |
AS | Activitats Supervisades | 4 h. | Presentació i discussió de treballs finals. |
Concretem les diferents activitats, atenent la seva tipologia:
Teoria
En les sessions de teoria, el professorat proporcionarà informació dels conceptes i tècniques bàsiques de la matèria, amb indicacions de com ampliar i organitzar el seu aprenentatge. Durant aquestes sessions es fomentarà la participació activa dels alumnes plantejant exemples o alternatives a les solucions presentades, a més de recollir evidències en relació als casos pràctics exposats durant la sessió per fer un seguiment de l'aprenentatge de l'alumnat. Entre les competències transversals es treballaran les relacionades amb els hàbits de treball personal i hàbits de pensament.
Problemes
A les sessions de problemes es plantejaran i discutiran qüestions concretes relacionades amb la part teòrica. A la sessió es procedirà a la resolució, posta en comú, i discussió de les qüestions o exercicis. En aquesta sessió s'espera una participació molt activa de l'alumnat. Generalment, cada sessió la iniciarà un alumne o una alumna presentant la seva visió sobre les qüestions, que serà desprès discutida per la resta de l'alumnat amb l'ajuda del professor o professora. Aquesta presentació per part de l'alumnat constituirà l'evidència d'avaluació principal sobre la part de problemes.
En les sessions de problemes es treballaran, a més de les competències específiques de l'assignatura, les competències transversals relacionades amb els hàbits de treball personal i hàbits de pensament. L'assistència a les classes de problemes és obligatoria.
Pràctiques
Les sessions de practiques seran dedicades a la resolució de casos en grup: durant la sessió es plantejaran casos i problemes de caire pràctic que l'alumnat hauran de plantejar i resoldre en grup. Al començament de curs es farà públic el calendari de les sessions. L'alumnat posarà en pràctica els coneixements que vagi adquirint en la matèria, i les competències transversals relacionades amb el treball en equip. L'assistència a les classes de pràctiques és obligatoria.
Activitats Supervisades
Durant el curs l'alumnat realitzarà un treball en grup de 3 o 4 alumnes. El treball serà sobre ampliacions de temari, cada grup triarà un tema dels proposats pel professorat. El treball serà l'elaboració d'una petita memòria seguint un guió acordat i aprovat pel professorat. Al final del curs, cada grup realitzarà una presentació del seu treball on hi haurà una debat amb tot l'alumnat. Al començament de curs es farà públic el calendari de les sessions. L'alumnat posarà en pràctica els coneixements que vagi adquirint en la matèria, i les competències transversals relacionades amb la comunicació i el treball en equip. L'assistència a les classes de seminaris és obligatoria.
Competències transversals assignades a l'assignatura
Sobre hàbits de pensament:
T01.02 Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva
T01.04 Desenvolupar el pensament sistèmic.
Aquesta competència es treballarà en les sessions de problemes, pràctiques de Laboratori i en les activitats autònomes esmentades. En concret, en les sessions de problemes en la resolució dels problemes i casos proposats, en les pràctiques de Laboratori amb el plantejament que faci dels casos reals i l'ampliació de temes, i en les activitats autònomes amb la preparació d'esquemes, mapes conceptuals, resums..., i resolució de casos fora de l'entorn de l'aula. Aquesta competència s'avalua en el marc d'aquestes tasques, quantitativament representa un 10% de cada tasca.
Sobre treball en equip:
T03.01 Treballar cooperativament
T03.02 Assumir i respectar el rol dels diversos membres de l'equip, així com els diferents nivells de dependència de l'equip.
Aquesta competència es treballarà en les sessions de pràctiques de Laboratori i en les activitats autònomes esmentades. En concret, en les pràctiques de Laboratori amb el treball cooperatiu que es porta a terme en cadascuna de les pràctiquesque es plantegen (de caire grupal),i en les activitats autònomes amb la resolució en grups reduïts de problemes i casos, fora de l'entorn de l'aula. Les pràctiques realitzades es validen amb preguntes alsmembres de cada grup una vegada lliurada l'activitat, i permet avaluar el treball cooperatiu que s'ha dut a terme, pel que fa, entre d'altres aspectes com: interacció, planificació i organització, gestió de la informació, actituds... Aquesta avaluació del treball cooperatiu correspon a un 10% de la qualificació de cada tasca.
Sobre estratègies de comunicació:
T04.01 Comunicar eficientment de forma oral i/o escrita coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
T04.02 Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees i resultats.
Aquesta competència es treballarà en les sessions de pràctiques, problemes i seminaris. En concret, en les pràctiques i els problemes amb l'exposició del treball realitzat que es porta a terme en cadascuna de les activitats que es plantegen, i en l'exposició del treball final realitzat en els seminaris. Aquesta avaluació de l'estratègia de comunicació correspon a un 10% de la qualificació de cada tasca.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Practiques | 20% | 2 | 0,08 | 2, 1, 4, 5, 6, 10, 9, 11, 13, 15, 14, 16, 12, 3, 17 |
Problemes | 30% | 2 | 0,08 | 1, 11, 13, 12, 3 |
Proves de validació / Examen de recuperació | 40% | 2 | 0,08 | 1, 4, 10, 8, 7, 9, 11, 13, 16, 12, 3, 18 |
Treball final | 10% | 1 | 0,04 | 2, 1, 4, 7, 9, 15, 14, 16, 12, 17 |
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de problemes, pràctiques o treballs es publicaran al campus virtual (https://cv.uab.cat) i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests possibles canvis ja que aquesta és la plataforma d'intercanvi d'informació entre el professorat i l'alumnat.
a) Procés i activitats d'avaluació programades
L'avaluació serà continuada i formativa basada en el desenvolupament de les següents activitats d'avaluació:
Les proves contindran preguntes de les classes de teoria i un problema o exercici relacionat amb la part de problemes que es tindrà en compte per a la qualificació de la part de problemes.
Cada activitat d'avaluació tindrà una nota final que s'obtindrà si es compleixen els requisits següents:
Prova |
Participació |
Nota mínima |
Ponderació |
Proves parcials / Prova final recuperació |
Individual |
4 |
40% |
Problemes |
Individual |
4 |
30% |
Pràctiques |
Grup |
4 |
20% |
Seminari (Treball Final) |
Grup |
5 |
10% |
Cada part de les proves parcials, problemes i pràctiques haurà d’estar superada amb una nota de 4 o més i el treball final amb una nota de 5 per a poder calcular la nota final de l'assignatura.
b) Programació d'activitats d'avaluació
La calendarització de les activitats d'avaluació es donarà el primer dia de l'assignatura i es farà pública a través del Campus Virtual i a la web de l'Escola d'Enginyeria, a l'apartat d'exàmens.
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre el professorat i l'alumnat.
c) Procés de recuperació
L'alumnat es pot presentar a les proves de recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. D’aquests, s’hauran de presentar a les proves de recuperació de les activitats que no hagin assolit la nota mínima, a excepció de la pràctica que no es recuperable:
D'acord amb la coordinació del Grau i la direcció de l’Escola d’Enginyeria la pràctica de l’assignatura no es podrà recuperar. L'alumnat que no obtinguin la nota mínima en aquesta part els hi quedarà suspesa l’assignatura.
A les proves de recuperació també s'aplicaran els mínims exigits per a cadascuna de les parts a les que l'alumnat s'hagi de presentar. Així, cal que cada part estigui superada amb la seva nota mínima per a poder calcular la nota final de l'assignatura
Per aprovar l'assignatura és necessari que l'avaluació de cadascuna de les parts superi el mínim exigit i que l'avaluació total superi els 5 punts. En cas de no superar l'assignatura per algunes de les dues anteriors condicions, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4,5 i la mitjana ponderada de les notes. Així doncs, després de realitzar les provesde recuperació, si el càlcul de la nota final de l'assignatura és igual o superior a 5 però no s'ha obtingut el mínim exigit en alguna de les activitats d'avaluació, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4,5 i la mitjana ponderada de les notes.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'alumnat podrà revisar l'activitat amb el professorat. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'alumne o alumna no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
e) Qualificacions especials
f) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un/a estudiantquepuguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
En edicions futures d'aquesta assignatura, a l'alumnat que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluaciónose li convalidarà cap de lesactivitats d'avaluació realitzades.
En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intent de) en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions de parts de l’assignatura en cursos posteriors.
g) Avaluació dels estudiants repetidors
Pel que fa a l'alumnat repetidor, en el cas de tenir superades les pràctiques, el treball final o els problemes, es desarà la qualificació obtinguda del curs anterior en aquestes parts. L'alumnat repetidor no tindrà tractament diferenciat en les parts que hagin de cursar.
h) Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Bibliografia bàsica:
Documentació digital:
(https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1gfv7p7/alma991008675099706709)
Bibliografia complementària:
El programari que s'utilitza en el marc de l'assignatura tot ell és programari lliure (sistemes d'informació -ERPs com ODOO, sistemes de BI, ...- de codi lliure).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 21 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 22 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 21 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 22 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 11 | Català | primer quadrimestre | tarda |