Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500893 Logopèdia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomenable haver cursat Neurologia del llenguatge de 2n
El temari inclou les principals malalties neurodegeneratives que determinen trastorns cognitius i del llenguatge tant en població infantil com adulta i prepara als alumnes per a l'estudi sistemàtic de la patologia del llenguatge i els trastorns neuropsicològics originats per aqeustes malalties neurodegenerative si que inclouen fonamentalment les demències i la malaltia de pàrkinson i parkinsonismes, s'han inclòs altres processos neurològics d'interès per a l'alumne que poden implicar afectació de la cognició, el llenguatge i/o la parla com ictus, epilèpsia, esclerosi múltiple i tce entre d'altres.
En altres assignatures del Grau de Logopèdia s'aprofundeix en aspectes específics de la rehabilitació de trastorns de llenguatge, la parla i la deglució: Neurologia del Llenguatge (101.710), Disfàgia i trastorns relacionats (101712), Innovació tecnològica aplicada (101.694), Pràcticum III (101.696).
En acabar l'assignatura es pretén que l'alumne / a sigui capaç d'identificar les principals característiques de les malalties neurodegeneratives que poden cursar amb problemes del llenguatge i / o de la parla, així com d'avaluar aquests trastorns i de plantejar una intervenció adequada. També haurà de ser conscient de les implicacions familiars i socials d'aquest tipus de trastorns i de la necessitat d'un abordatge multidisciplinari
Per altra banda, es dotarà tambe a l¡'alumne d'eines tant per la detecció de la patologia, per a la interpretació de poroves diagnòstiques i per a la intervenció de les patologies logopèdiques associades o derivades de les malalties incloses al temari
a) Teoria mèdica de les demències i malalties degeneratives
I. Malaltia d'Alzheimer i altres demències
II. Malaltia de Parkinson
III. Parkinsonismes: atròfia multisistèmica, paràlisi supranuclear progressiva, i degeneració corticobasal
IV. Traumatismes crani-encefàlics i estats de la consciència
V. Ictus
VI. Malalties neuromusculars
VII. Esclerosi múltiple
VIII. Atàxies, corees i síndrome de Tourette
b) Teoria de la rehabilitació logopèdica de les demències i malalties degeneratives
I. El pacient amb demència o malaltia neurodegenerativa: canvi en la seva vida i entorn, primera visita: recollida d'informació. Valoració.
II. El llenguatge en la tercera edat
III. Teoria de la rehabilitació dels processos estudiats en teoria mèdica de les malalties degeneratives i demències:
1. Malaltia d'Alzheimer i altres demències
2.Malaltia de de Parkinson
3. Parkinsonismes: atròfia multisistèmica, paràlisi supranuclear progressiva, i degeneració corticobasal
4. Traumatismes crani-encefàlics i estats de la consciència
5. Ictus
6. Malalties neuromusculars
7. Esclerosi múltiple
8. Atàxies, corees i síndrome de Tourette
9. Epilèpsia, encefalopaties progressives i infeccions del SNC
10. Altres patologies significatives
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 42 | 1,68 | 3, 2, 6, 4, 7 |
Pràctiques | 20 | 0,8 | 1, 3, 2, 4, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudi cas clínic | 38,5 | 1,54 | 1, 3, 2, 5, 6, 4, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i treball en equip | 120 | 4,8 | 1, 3, 2, 5, 6, 4, 7 |
L'assignatura consta de dues parts, teòrica i pràctica:
Part teòrica (80%)
a) Teoria mèdica de les demències i malalties degeneratives. Consistent en classes teòriques (40%).
b) Teoria de la rehabilitació logopèdica de les demències i malalties degeneratives. L'alumnat treballarà els continguts de l'assignatura a partir de casos clínics (40%).
Part pràctica (20%)
Observació directa de pacients del dispensari de l'Escola de Patologia del Llenguatge (EPL) de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 Part mèdica (test) | 40 | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 5, 7 |
EV2 Part rehabilitadora (Estudi de casos) | 10 | 0 | 0 | 1, 3, 2, 5, 6, 4, 7 |
EV2 Part rehabilitadora (test) | 30 | 2 | 0,08 | 1, 3, 2, 6, 7 |
EV3 Part pràctica | 20 | 0 | 0 | 1, 3, 2, 5, 6, 4, 7 |
Els alumnes se’ls avaluarà mitjançant un exàmen teòric tipus test i un treball pràctic.
Qualificació final
S'obtindrà de la mitjana ponderada entre les qualificacions de les tres parts de la assignatura: les dues parts teòriques (mèdica i rehabilitació) i la part pràctica d'acord amb la següent proporció:
. 40% teoria mèdica de les demències i malalties degeneratives (EV1). Primer periode avaluatiu
. 40% teoria de la rehabilitació logopèdica de les malalties degeneratives i demències (EV2). Segon periode avaluatiu
. 20% pràctica (EV3). Primer o segon periode avaluatiu en funció del grup de pràctiques
Les evidències 1 i 2 seran presencials i escrites, mitjançant una prova tipus test. L'evidència 3 serà presencial i escrita mitjançant l'analisi d'un cas pràctic
Totes les proves són de caràcter individual.
Cal superar (amb una nota de 5 o més punts) cadascuna de les tres parts per separat per tal d'obtenir la nota final de l'assignatura.
Es considerarà assignatura superada si la mitjana ponderada de les tres parts és de 5 o més punts
En cas de suspendre alguna/es de les parts, la recuperació es farà només de les parts no superades i es guardarà la resta de qualificacions per a fer la mitjana ponderada posterior.
Es considerarà alumne/a NO AVALUABLE quan NO hagi lliurat evidències d’aprenentatge per un pes mínim del 40%.
RECUPERACIÖ
Per poder optar a la recuperació cal haver estat avaluat en un mínim de 2/3 de la nota final.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable
En cas que l’estudiant tingui dificultats per entendre els enunciats de les proves escrites en català (p.ex., per ser estudiant d’intercanvi, etc.) pot demanar la prova en castellà sempre que ho faci abans de la setmana 4 per escrit a la coordinació de l’assignatura.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html.
* En negreta la bibliografia més representativa
no aplicable
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 113 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 114 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 115 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |