Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500893 Logopèdia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits. Tot i que les competències de l'assignatura són més fàcilment assequibles des del batxillerat cientificotècnic, la metodologia i el plantejament de l'assignatura garanteixen assolir-les, al marge del recorregut formatiu previ, a tothom que treballi l'assignatura aplicant-hi l'esforç que exigeix ser un/a bon/a professional.
L'objectiu general de l'assignatura és l'adquisició de competències bàsiques en anàlisi de la veu, de la parla i de l'audició, tres de les cinc branques de la Logopèdia.
Els objectius específics inclouen:
- Entendre què és la veu i com la generem.
- Comprendre les claus acústiques que defineixen els diferents sons de la veu i de la parla.
- Esdevenir competent per analitzar les qualitats vocals sanes i disfòniques mitjançant mètodes d'anàlisi acústica.
- Entendre les bases psicofísiques de l'audició.
- Comprendre els mecanismes que intervenen en la transmissió auditiva des de l'ona sonora fins al senyal nerviós.
- Comprendre les proves audiomètriques més habituals i la informació que pot obtenir-se amb cadascuna d'elles.
- Entendre les bases de les hipoacúsies més prevalents i de les principals estratègies correctores.
1.- Bases d'acústica de la veu
2.- Anàlisi acústica de les qualitats vocals
3.- Acústica de la parla
4.- Audiologia i Audiometria
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes en grup complet | 36 | 1,44 | 4, 8, 7, 9, 10, 11 |
Classes en grup partit | 12 | 0,48 | 1, 8, 9, 5 |
Seminaris | 4,5 | 0,18 | 1, 18, 11, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de qüestions i problemes | 11,5 | 0,46 | 1, 18, 11, 5 |
Treball de camp | 18 | 0,72 | 1, 8, 9, 18, 5 |
Tutories | 4 | 0,16 | 1, 18, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 44 | 1,76 | 1, 4, 8, 9, 10, 18, 11, 5 |
L'assignatura té com a objectiu l'adquisició de competències bàsiques per a l'anàlisi de la veu, la parla i l'audició. Les competències no es poden escoltar, prendre'n apunts i memoritzar. Cal un aprenentatge actiu per part de l'estudiant.
1.- APRENENTATGE DIRIGIT
Classes en grup complet (25 sessions d'1,5 h).
Les classes s'estructuren de la següent manera:
Classes en grup partit (6 sessions de 2 h).
És una part essencial de l’aprenentatge competencial. Està constituïda per pràctiques de laboratori per parelles mitjançant el programa Praat, de referència per a l'anàlisi de la veu i de la parla. S'aborda l'anàlisi de la veu humana, les components de les diferents qualitats vocals (components d'eficiència, alteracions disfòniques), així com les claus acústiques que defineixen els diferents sons de la parla, canònics i alterats, compensacions.
Les pràctiques han de ser repetides posteriorment com a treball autònom individual (bloc estudi).
Seminaris, en grup complet (2 sessions d'1,5 h).
(1) Helen Rowson, voice coach. (2) Dra. Lorraine Baqué, logopeda investigadora en alteracions de la parla.
2.- APRENENTATGE SUPERVISAT
Aprenentatge basat en la resolució de qüestions i problemes plantejats a propòsit de les classes o com a preparació prèvia.
Treball de Camp. Treball de recerca de temàtica lliure, que aplica de manera integrada el conjunt de competències teòriques i pràctiques de l'assignatura. Implica aprenentatge col·laboratiu i aprenentatge social. L'equip tria una temàtica del seu interès, obté les mostres de veu, de parla o d'audició corresponents i porta a terme la seva anàlisi. Constitueix l'activitat avaluada a l'evidència EV3.
Tutories. S'encoratja a sol·licitar tutories per tal d'aclarir dubtes individualment, identificar punts febles o demanar guiatge. Les tutories poden ser consultes a través del la missatgeria de l'aula Moodle o bé presencials (a la Unitat de Biofísica, Facultat de Medicina). Per a les tutories presencials cal concertar dia i hora, també a través de la missatgeria de l'aula Moodle.
3.- APRENENTATGE AUTÒNOM
Treball setmanal. Part essencial per poder progressar en l'assignatura. Inclou:
(1) L'estudi dels materials de classe (apunts, vídeos, demostracions ...), complementat amb la cerca d'informació a llibres i a fonts fiables (preferentment acadèmiques) a internet. L'estudi és la base per formular dubtes durant la discussió oberta a l'inici de cada classe.
(2) La resolució de problemes i casos pràctics proposats pel professor.
(3) L'experimentació lliure en l'anàlisi dels sons de la veu i de la parla mitjançant el programa Praat.
4.- ALTRES
A l'Aula Moodle de l'assignatura s'hi incorporen materials complementaris com vídeos o enllaços d'utilitat. Els estudiants que així ho desitgin poden penjar-hi materials o formular qüestions per investigar i debatre entre tots.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1-Evidència 1: Proves curtes | 10% | 1 | 0,04 | 1, 4, 8, 7, 9, 10, 18, 11, 17, 13, 5 |
EV2-Evidència 2: Avaluació de les competències pràctiques | 30% | 2 | 0,08 | 3, 1, 2, 4, 8, 9, 18, 12, 16, 17, 15, 14, 13, 5 |
EV3-Evidència 3: Treball de camp | 30% | 15 | 0,6 | 3, 1, 2, 6, 8, 9, 18, 12, 11, 16, 17, 15, 14, 13, 5 |
EV4-Evidència 4: Avaluació integrada final | 30% | 2 | 0,08 | 3, 1, 2, 4, 6, 8, 7, 9, 10, 18, 12, 11, 16, 17, 15, 14, 13, 5 |
Treballs i contribucions excepcionals | + 10% | 0 | 0 | 1, 4, 8, 7, 9, 10, 18, 11, 5 |
1. AVALUACIÓ CONTINUADA
Després de cada prova EV1 i de les pràctiques es discutiran les respostes correctes i s'aclariran els dubtes que puguin sorgir. L'objectiu és que l'activitat d'avaluació sigui part del procés d'aprenentatge (avaluació formativa).
Evidència 1 (EV1) - Proves curtes (possibles a partir de la segona setmana durant tots els períodes avaluatius). Proves escrites breus, individuals o en equip, algunes presencials i d'altres virtuals, al llarg de tot el quadrimestre. La nota final és la mitjana de les proves EV1 en què hagi participat l'estudiant multiplicat pel quocient del nombre de proves realitzades per l'estudiant entre el nombre total de proves.
Poden ser:
(I) Algunes de les proves de comprensió que es poden fer al final de classe (algunes d'autoavaluació no-acreditativa, és a dir, sense nota). Seran sense previ avís, acreditatives, com a part de l'EV1 (test breu de resposta única; penalització d’errors: -0,25).
(II) Alguns dels exercicis d'aprenentatge autònom plantejats al llarg del quadrimestre podran tenir valor acreditatiu.
Evidència 2 (EV2) - Avaluació de les competències pràctiques (segon període avaluatiu). Prova individual, escrita, presencial, d'anàlisi de la veu, de la parla i de l'audició a partir de fitxers sonors (els errors penalitzen -0,25 punts). Els estudiants podran disposar de tots els materials que desitgin, inclosos els seus resultats de les classes pràctiques i llibres (però no connexió a internet ni d'exàmens previs).
Evidència 3 (EV3) - Treball de camp (segon període avaluatiu). Treball en equip, escrit, lliurament en línia. Es descriu a la secció d'activitats formatives. Es tracta d’una avaluació integrada final del conjunt de competències teòriques i pràctiques de l'assignatura, a través d'un informe escrit en format de treball de recerca científica i les mostres enregistrades. Si es considera necessari s'aplicaran mecanismes de control que mesurin el grau d'implicació de cada estudiant en el treball, i que tindran incidència en la nota.
Evidència 4 (EV4) - Avaluació integrada final (segon període avaluatiu). Prova individual, escrita, presencial, d'avaluació integrada final del conjunt de competències teòriques i pràctiques de l'assignatura. Examen tipus test de resposta única (els errors penalitzen -0,25 punts). Sense accés a informació de suport.
Contribucions excepcionals poden contribuir 1 punt extra a la nota final.
Definició d'assignatura superada. Cal complir les següents dues condicions: haver aprovat individualment les evidències EV2, EV3 i EV4 (igual o superior a 5,0) i obtenir una nota global (incloent la de l'EV1) igual o superior a 5,0.
Definició d'estudiant no-avaluable. Segons normativa de la Universitat, "es considera no-avaluable tot estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior al 40 % de la nota, independentment de la qualificació obtinguda."
Proves de recuperació (EV2, EV3 i/o EV4). Segons normativa de la Universitat, "podrà optar a realitzar alguna de les proves de recuperació final aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura." Tindrà lloc durant el període de recuperacions. Es recupera l’evidència amb una nota igual o superior a 5,0. La nota de la recuperació serà la que s’obtingui.
Prova de síntesi. No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s’avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Comportament no ètic. Segons normativa de la Universitat, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'una evidència d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquesta evidència d'avaluació. En cas que es produeixin més irregularitats en les avaluacions d'una mateixa assignatura, la qualificació final serà 0. El responsable de l'assignatura comunicarà a la coordinació de la titulació qualsevol acció que s'hagi produït en aquest sentit."
Pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Pel que fa a la traducció dels exàmens, se seguiran els seguir Criteris de traducció de proves d’avaluació Facultat de Psicologia (Aprovats en Junta Permanent de la Facultat de Psicologia el 25 d’abril de 2016).
2. AVALUACIÓ ÚNICA
L’avaluació únicaes sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).
Es durà a terme el dia del darrer examen de l’assignatura al segon període avaluatiu. Constarà de quatre parts:
Evidència 1 (EV1) – Avaluació oral. Es faran preguntes sobre qualsevol dels exercicis d'aprenentatge autònom plantejats al llarg del quadrimestre.
Evidència 3 (EV3) - Treball de camp. Treball individual, escrit. Es descriu a la secció d'activitats formatives. Es tracta d’una avaluació integrada final del conjunt de competències teòriques i pràctiques de l'assignatura, a través d'un informe escrit en format de treball de recerca científica i les mostres enregistrades.
I de les evidències EV2 i EV4 descrites a l’avaluació continuada.
Definició d'assignatura superada. Complir les següents dues condicions: haver aprovat individualment les evidències EV2, EV3 i EV4 i obtenir una nota global (incloent la de l'EV1) igual o superior a 5,0.
Definició d'estudiant no-avaluable. Segons normativa de la Universitat, "es considera no-avaluable tot estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior al 40 % de la nota, independentment de la qualificació obtinguda."
Proves de recuperació (EV2, EV3 i/o EV4). Tindrà lloc durant el període de recuperacions i en un únic dia, coincidint amb la recuperació de l’EV2 de l’avaluació continuada. Es recupera l’evidència amb una nota igual o superior a 5,0. La nota de la recuperació serà la que s’obtingui.
Comportament no ètic. Segons normativa de la Universitat, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'una evidència d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquesta evidència d'avaluació. En cas quees produeixin més irregularitats en les avaluacionsd'una mateixa assignatura, la qualificació final serà 0. El responsable de l'assignatura comunicarà a la coordinació de la titulació qualsevol acció que s'hagi produït en aquest sentit."
Pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Pel que fa a la traducció dels exàmens, se seguiran els seguir Criteris de traducció de proves d’avaluació Facultat de Psicologia (Aprovats en Junta Permanent de la Facultat de Psicologia el 25 d’abril de 2016).
3. TRADUCCIÓ D'EXÀMENS
El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4ª telemàticament (e-formulari). (Més informació al web de la Facultat).
Els textos fonamentals recomanats estan disponibles a les biblioteques de la UAB.
Programa PRAAT.
Praat (en neerlandès "Parlant") és el programa que s'utilitza a les pràctiques i també la principal eina per a l'anàlisi de veus o parla en el treball de camp. A més, us servirà per explorar la vostra veu i parla (o la d'altres) arran dels exercicis proposats a classe.
El programa Praat és l'estàndard d'or internacional per a l'anàlisi de la veu i la parla. Va ser creat per Paul Boersma i David Weenink, del Departament de Ciències Fonètiques de la Universitat d'Amsterdam, que el distribueixen gratuïtament. Està en constant evolució, per la qual cosa incorpora noves opcions arran de peticions que se'ls formulen des del món acadèmic i professional, de manera que és convenient actualitzar-lo cada any.
El Praat té un potencial immens, que us servirà més enllà d'aquesta assignatura, en altres assignatures del Grau i, si trieu aquestes especialitats, en el vostre exercici professional com a logopedes de la veu i/o de la parla.
Hi ha versió per a Windows, Mac, Linux...
Enllaç: http://www.fon.hum.uva.nl/praat/
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |