Anatomia i fisiologia del sistema nerviós
Codi: 101700
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500893 Logopèdia |
FB |
1 |
Equip docent
- Ignacio Delgado Martínez
- Guillermo Garcia Alias
- Christelle Serra Le Cheualier
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha prerequisits oficials.
És convenient tenir coneixements bàsics de biologia cel·lular, física i química. A causa de la necessitat de realitzar pràctiques a la sala de dissecció, l'alumnat ha d'adquirir el compromís de preservar la confidencialitat i el secret professional de les dades a les quals pugui tenir accés en les seves activitats d'aprenentatge, i ha de mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions. També ha de tenir completat el certificat de seguretat que acrediti que ha superat el test específic de bones pràctiques a la sala de dissecció.
Objectius
L'assignatura d'Anatomia i Fisiologia del Sistema Nerviós, en el primer any del grau, se centra en estudiar l'estructura i funció del sistema nerviós, especialment les parts que controlen la veu, la parla i el llenguatge. Els objectius són ensenyar de manera integrada com funciona el sistema nerviós per permetre la producció de la veu, la parla i el llenguatge en els humans.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Analitzar i sintetitzar informació.
- Buscar, avaluar, organitzar i mantenir sistemes d'informació.
- Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
- Comprendre, interpretar i expressar oralment i per escrit continguts propis de l'àmbit de la salut en una llengua estrangera.
- Demostrar que es comprenen i s'empren correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
- Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
- Integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals
- Presentar una producció de la parla, una estructuració del llenguatge i una qualitat de la veu adequades.
- Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
- Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
- Utilitzar les tècniques i els instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les al conjunt de la informació.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar i sintetitzar.
- Buscar, avaluar, organitzar i mantenir sistemes d'informació.
- Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
- Comprendre, interpretar i expressar oralment i per escrit continguts propis de l'àmbit de la salut en una llengua estrangera.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
- Fer una exploració bàsica dels òrgans de la veu i la parla.
- Identificar i descriure la fisiologia del sistema nerviós i dels òrgans de la veu i la parla, així com les seves bases moleculars i cel·lulars.
- Identificar i descriure les característiques anatòmiques del sistema nerviós i dels òrgans de la veu i la parla.
- Interpretar correctament els resultats de l'exploració del sistema nerviós i dels òrgans de la veu i la parla.
- Mostrar una dicció correcta i una estructura sintàctica i del discurs adequada, en les presentacions públiques de treballs.
- Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
- Utilitzar correctament la nomenclatura de la biologia cel·lular i l'anatomia humana i els principals termes de la fisiologia.
- Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
Continguts
Justificació General:
El Grau de Logopèdia, com a titulació sanitària, ensenya en els seus cursos bàsics l'estructura i funció dels òrgans relacionats amb la veu, la parla i el llenguatge. Això prepara els estudiants per abordar assignatures clíniques i realitzar una tasca professional rigorosa basada en coneixements científics. Els logopedes prevenen, detecten, avaluen, diagnostiquen i tracten alteracions de la parla, veu, llenguatge i deglució en totes les edats, a més de dirigir investigacions científiques. Han de conèixer el sistema nerviós sensorial, motor i cognitiu per comprendre, diagnosticar, tractar, prevenir i investigar les alteracions que afecten la veu, la parla i el llenguatge.
BLOC D’ANATOMIA
1. ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS CENTRAL
1.1 - Organització anatòmica del sistema nerviós
- Concepte i parts del sistema nerviós
- Sistema nerviós central i perifèric
- Estructura del diencèfal
- Estructura del mesencèfal
- Estructura de la medul·la espinal
- Cobertes del sistema nerviós: meninges
- Ventrícules i líquid cefalorraquidi
1.2 - Telencèfal
- Morfologia: solcs i circumvolucions, lòbuls
- Estructura general del còrtex cerebral
- Àrees funcionals del còrtex cerebral
- Morfologia i relacions funcionals dels nuclis subcorticals
- Sistema límbic
1.3 - Vies neurals cerebrals
- Substància blanca intrahemisfèrica
- Anatomia funcional de les vies del llenguatge i de la parla
- Vies de projecció ascendents i descendents
2. SISTEMA NERVIÓS PERIFÈRIC I PARES CRANIALS. ÒRGANS DELS SENTITS
- Estructura i organització del sistema nerviós perifèric
- Sistema nerviós autònom: simpàtic i parasimpàtic
- Control nerviós dels músculs respiratoris
- Pares cranials del sentit de l'olfacció (N. olfactori)
- Estructura funcional del sentit de la visió (N. òptic i via òptica)
- Control nerviós ocular (Pares III, IV i VI)
- Estructura funcional del sentit de l'audició i l'equilibri (N. vestibulococlear)
- Control nerviós de la funció masticadora i de l'expressió facial (N. trigemin i N. facial)
- Control nerviós de la funció deglutòria i articuladora (N. glosofaringi i N. hipoglòs)
- Control nerviós de la funció fonadora (N. vague)
BLOC DE FISIOLOGIA
3. FISIOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS
3.1 - Organització funcional del sistema nerviós
- Parts funcionals del sistema nerviós: sensorial, motora, d'integració
- Nivells d'organització funcional del sistema nerviós: medul·lar, subcortical i cortical
- Fenòmens elèctrics de les neurones: transport iònic a través de la membrana neuronal, potencials de membrana i potencials d'acció, propagació del potencial d'acció. Conducció nerviosa i velocitat de conducció nerviosa.
- Transmissió sinàptica: organització funcional de la sinapsi química. Característiques funcionals de la sinapsi química. Neurotransmissors i neuromoduladors. Receptors sinàptics.
- Circuits neuronals.
3.2 - Fisiologia de l'activitat elèctrica cerebral
- Activitat elèctrica cerebral. Electroencefalograma.
- Regulació de l'activitat cerebral pels sistemes reticulars del tronc de l'encèfal
- Control neuro-hormonal de l'activitat cerebral
- Fisiologia del son: fases del son i característiques funcionals. Efectes fisiològics del son.
3.3 - Funcions superiors del còrtex cerebral: funcions intel·lectuals
- Organització funcional del neocòrtex
- Funcions del lòbul frontal: atenció, associació conceptual, consciència, pensament, interpretació de la realitat, filtre social, trets de personalitat.
- Funció simbòlica associativa de l'àrea de Wernicke.
- Funcions del còrtex parieto-occipito-temporal (POT) en l'hemisferi dominant i no dominant.
- Dominància lateral del llenguatge. Experiències de Roger Sperry.
- Funcions del cos callós: relació interhemisfèrica
- Aprenentatge i memòria.
3.4 - Fisiologia de la sensibilitat somàtica del cap
- Organització funcional del sistema somatosensorial: tipus de receptors sensorials i transducció. Característiques i classificació de les fibres nervioses sensorials.
- Fisiologia dels mecanoreceptors, termoreceptors i nociceptors del cap
- Fisiologia dels propioceptors de l'articulació temporomandibular
- Via somatosensorial: fisiologia del nucli espinal del trigemin, del nucli sensitiu del trigemin i del nucli mesencefàlic del trigemin. Integració de la informació somatosensorial: paper del còrtex somatosensorial primari i secundari.
3.5 - Fisiologia del sistema de control motor: activitat muscular i control segmentari
- Organització funcional del múscul esquelètic i llis
- Mecanisme de la contracció muscular: múscul esquelètic vs múscul llis.
- Fisiologiade la unió neuromuscular. Unitat motora.
- Control segmentari de l'activitat muscular: receptors propioceptius dels músculs i tendons. Circuits neuronals o arcs reflexos. Activitat reflexa.
- Reflexos bucofonatoris: reflex de deglució, reflex d'esternut, tos
- Reflexos del cap: reflex corneal o palpebral, reflex pupilar directe i consensuat, reflex d'acomodació.
3.6 - Fisiologia del sistema de control motor: control motor suprasegmentari
- Còrtex motor: organització funcional. Ideació, planificació i execució dels moviments voluntaris.
- Ganglis basals: organització funcional. Planificació i execució dels moviments automàtics.
- Cerebel: organització funcional. Coordinació dels moviments.
3.7 - Fisiologia del control nerviós de la veu i la parla
- Organització funcional del control nerviós de la laringe
- Característiques funcionals de la innervació sensorial de la laringe
- Característiques funcionals del control segmentari de la laringe: paper del nucli ambigu i dels nuclis premotors laríngics
- Organització funcional del control nerviós de la parla
- Programa motor de la parla: esdeveniments articulatoris i neuronals
- Paper del còrtex motor, els ganglis basals i el cerebel en la producció de la parla
3.8 - Funcions superiors del còrtex cerebral: llenguatge
- Organització funcional de les àrees corticals implicades en el llenguatge
- Mecanismes de la percepció i comprensió del llenguatge
- Mecanismes de control motor en l'emissió del llenguatge
4. FISIOLOGIA DELS ÒRGANS DELS SENTITS
4.1 - Sentit de la visió
- Fisiologia de l'ull. Control de l'acomodació. Control neural del diàmetre pupilar. Agudesa visual. Camp visual.
- Fisiologia de la retina: epiteli pigmentat. Fotorreceptors i fototransducció. Funció de les neurones de la retina.
- Fisiologia de les vies òptiques: característiques principals
- Integració central de la informació visual: organització funcional del còrtex visual.
4.2 - Sentit de l'audició
- Fisiologia de l'oïda externa: captació i amplificació de les ones sonores
- Fisiologia de l'oïda mitjana: fisiologia del sistema de transmissió. Reflex timpànic o estapedial. Timpanometria i impedanciometria.
- Fisiologia de l'oïda interna: organització funcional de la còclea i transducció auditiva. Amplificador coclear. Potencial endococlear. Discriminació de freqüències i d'intensitats sonores.
- Fisiologia de la via auditiva: funció dels nuclis coclears, del complex olivar superior i del col·licle inferior. Funcions del cos geniculat medial del tàlem.
- Fisiologia del còrtex auditiu: anàlisi de les freqüències i les intensitats de les ones sonores. Memòria auditiva.
- Exploració de la sensibilitat auditiva. Audiometria.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes pràctiques de laboratori |
15
|
0,6 |
7, 8, 11, 12
|
Classes teòriques |
31,5
|
1,26 |
2, 9, 10, 19, 20
|
Seminaris i casos |
6
|
0,24 |
3, 11, 19
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutorització presencial i/o virtual |
16
|
0,64 |
11
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Elaboració de treballs |
16
|
0,64 |
2, 3, 5, 18, 20
|
Estudi |
41
|
1,64 |
3, 4, 5, 8, 9, 10, 18, 19, 20
|
Preparació Seminaris |
12
|
0,48 |
2, 3, 5, 18, 20
|
Preparació de pràctiques |
9
|
0,36 |
3, 5, 7, 18, 20
|
ACTIVITATS FORMATIVES I METODOLOGIA
Classes teòriques: es presentarà sistemàticament el temari de l'assignatura, destacant els conceptes clau. L'assistència a aquestes classes, tot i que no és obligatòria, es recomana per consolidar els coneixements científics bàsics adquirits mitjançant l'estudi personal.
Casos: es presentaran casos relacionats amb l'assignatura que els estudiants hauran de treballar de manera individual o col·lectiva, complementant amb l'estudi personal.
Sessions pràctiques: es realitzarà treball pràctic en laboratori per observar estructures anatòmiques i aprendre tècniques fisiològiques, fomentant el treball en grup i l'autoaprenentatge actiu. Per accedir a la sala de dissecció és obligatori portar bata, guants i altres mesures de protecció vigents, a més d'haver completat el certificat de seguretat. Està prohibit fer qualsevol tipus d'imatge a la sala de dissecció.
Elaboració i presentació d'un treball de revisió: els estudiants formaran grups de no més de quatre persones per elaborar un treball de revisió sobre temes proposats. Aquest treball es presentarà i defensarà oralment, i s'entregarà un resum de màxim quatre pàgines.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
EV1 i EV3; Proves objectives de resposta múltiple dels blocs de teoria d'Anatomia i de Fisiologia |
60 |
1,5
|
0,06 |
2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 13, 14, 19, 20
|
EV2 i EV4; Prova objectiva de resposta múltiple de les pràctiques del blocs d'Anatomia i de Fisiologia |
20 |
0,5
|
0,02 |
2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 19
|
EV5; Avaluació continuada del portafoli de practiques de laboratori i d'aula d'Anatomia i de Fisiologia |
10 |
0,5
|
0,02 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 18, 19, 20
|
EV6; Preparació i presentació de treballs de revisió realitzats |
10 |
1
|
0,04 |
1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
|
Model d'avaluació:
Cada bloc del programa serà avaluat individualment, tant en el temari teòric com en el pràctic (pràctiques de laboratori i casos).
Codi Evidència |
Temporalització |
Denominació |
Pes |
Format
|
Autoria
|
Via
|
EV1
|
primer període avaluatiu |
Prova objectiva de resposta múltiple sobre els coneixements teòrics del bloc d'Anatomia |
30% |
escrit |
individual |
presencial |
EV2 |
primer període avaluatiu |
Prova objectiva de resposta múltiple sobre les pràctiques del bloc d'Anatomia |
10% |
escrit |
individual |
presencial |
EV3 |
segon període avaluatiu |
Prova objectiva de resposta múltiple sobre els coneixements teòrics del bloc de Fisiologia |
30% |
Individual |
individual |
presencial |
EV4 |
segon període avaluatiu |
Prova objectiva de resposta múltiple sobre les pràctiques del bloc de Fisiologia |
10% |
escrit |
individual |
presencial |
EV5 |
segon període avaluatiu |
Portafoli i casos |
10% |
ambdós |
ambdues |
presencial i virtual |
EV6 |
segon període avaluatiu |
Treballs |
10% |
escrit |
col·lectiva |
presencial i virtual |
Blocs d'avaluació:
- Bloc 1: Anatomia del sistema nerviós central i dels òrgans dels sentits.
- Bloc 2: Fisiologia del sistema nerviós central i dels òrgans dels sentits.
Per superar l'assignatura, s'haurà d'aprovar cada bloc amb una nota mínima de 5,0 en el mateix curs acadèmic.
Avaluació contínua:
Inclou:
A. Examen parcial amb:
- Ítems de selecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar coneixements teòrics (EV1 i EV3, pels blocs d'Anatomia i Fisiologia, respectivament). Aquestes notes representaran el 30% de la nota global.
- Ítems de selecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar conceptes pràctics (EV2 i EV4, pels blocs d'Anatomia i Fisiologia, respectivament). Aquestes notes representaran el 10% de la nota global.
B. Proves durant el curs sobre coneixements adquirits en pràctiques de laboratori, estudi de casos i presentació del treball. Aquestes proves representaran el 20% de la nota final, distribuïdes en:
- Portafolis d'avaluació de pràctiques de laboratori d'ambdós blocs (EV5), que representaran el 10% de la nota global.
- Presentació d'un treball de revisió bibliogràfica (EV6), que representarà el 10% de la nota global.
L'assignatura es considerarà aprovada amb una nota mitjana de 5,0 o superior en el conjunt d'avaluacions. Per promediar, cal una nota de 5,0 o més en EV1 i EV3, i una nota de 4,0 o més en EV2, EV4, EV5 i EV6.
Examen final de recuperació:
Es realitzarà un examen final per als estudiants que no hagin aprovat cap bloc en l'avaluació contínua. Aquells que desitgin millorar la seva nota hauran de sol·licitar-ho, renunciant a la nota prèvia i considerant només la de l'examen final de recuperació.
Procediment de revisió d'exàmens:
Es podran presentar reclamacions sobre l'enunciat de les preguntes durant els dos dies següents a la realització dels exàmens. La revisió de qualificacions es farà en el període anunciat juntament amb la publicació de les qualificacions.
Avaluació única:
Els estudiants poden optar per l'avaluació única, basada en el mateix contingut i competències que l'avaluació contínua. Consistirà a realitzar totes les proves avaluables en una única sessió, coincidint amb la data de EV3 de l'avaluació contínua. Es requerirà una nota mínima de 5 en l'examen teòric per aprovar cada bloc.
L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat). No es preveu una prova de síntesi per als estudiants de segona matrícula.
Traducció exàmens:
EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL•LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (EFORMULARI) (més informació al web de la Facultat).
Informació sobre la normativa de les avaluacions a la Fac. de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Bibliografia
Bibliografía Fonamental
- Tortora. Derrikson. Principios de Anatomía y Fisiología. Ed. Panamericana. Madrid. 2018
- Crossman AR, Neary D. Neuroanatomia: texto y atlas en color. 3ª edición, Elsevier-Masson, Barcelona 2019
Bibloigrafía Complemetaria
- Cuetos F. Neurociencia del Lenguaje. Ed. Panamericana, Madrid. 2012.
- Anthony Seikel, David G. Drumright, Anatomy and Physiology for Speech, Language, and Hearing.6th edition. 2019
- MacKenna BR, Callander R. Fisiologia Ilustrada. 5ª ed. Ed. Churchill Livingstone. 1990.
- McFarland . Atlas de Anatomia en Ortofonia. Elsevier-Masson, Barcelona, 2008.
- Rodríguez S, Smith-Agreda JM. Anatomia de los órganos del lenguaje, visión y audición. 2ª edició. Ed. Panamericana. Madrid, 2004.
- Webb WG, Adler RK. Neurología para el logopeda. 5ª edición, Elsevier-Masson, Barcelona, 2010.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
11 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
12 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
13 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
111 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
112 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
113 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
114 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
115 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
1 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |