Logo UAB

Prevenció neurofoniàtrica en geriatria

Codi: 101692 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500893 Logopèdia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Sauca Balart
Correu electrònic:
andreu.sauca@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Prerequisits:

- Física Acústica i Audiologia

- Alteracions de la Veu: Valoració i Intervenció

- Malalties Neurodegeneratives i Demències

Seria interessant que l'alumnat estigui cursant, o hagi cursat ja, l'assignatura:

- Educació de la Veu i la seva Salut


Objectius

- L’alumnat assolirà els coneixements base necessaris sobre la Veu i la parla, l'anatomofisiologia aplicada i la terapèutica logopèdica de veu bàsiques.
- L’alumnat aprenderà a fer una anamnesi i exploració de la Veu especifíques per a gent gran, tenint en compte totes les variables pròpies que es relacionen amb aquesta població.
- L’alumnat entendrà i assolirà els fonaments de l’envelliment de la veu.
- L'alumnat aprendrà procediments terapèutics bàsics de logofoniatria per a tractar professionals de la veu amb inici de veu senil.
- L’alumnat estarà preparat per a fer una correcta detecció precoç i prevenció de la veu en gerontologia.


Competències

  • Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Demostrar que es comprenen i s'empren correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
  • Dissenyar i gestionar projectes.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la comunicació i el llenguatge.
  • Explorar, avaluar i diagnosticar els trastorns de la comunicació i el llenguatge, i emetre'n un pronòstic d'evolució, des d'una perspectiva multidisciplinària.
  • Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure els principals instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia i en disciplines relacionades (neurologia, neuropsicologia, etc.), i identificar-ne la utilitat.
  2. Descriure i implementar intervencions preventives d'alteracions de la veu causades per l'envelliment.
  3. Descriure la influència de l'envelliment sobre la parla i la veu.
  4. Dissenyar i gestionar projectes.
  5. Informar els pacients i/o els familiars sobre el resultat previst de la intervenció, sense donar falses expectatives.
  6. Recollir i interpretar tota la informació obtinguda en l'anamnesi, l'exploració física i les exploracions complementàries.
  7. Registrar i seleccionar la informació rellevant subministrada pel pacient i/o els seus acompanyants.
  8. Utilitzar la terminologia bàsica de la recerca en l'àmbit de la neurologia, la foniatria i altres disciplines afins.
  9. Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.

Continguts

L'assignatura constarà dels següents continguts, què estaran oberts a ampliació segons els avenços en el sector.

Inicialment, a modus d'introducció i per a facilitar l'assoliment dels continguts específics de l'assignatura, s'impartiran coneixements base necessaris sobre la Veu i la parla, l'anatomofisiologia aplicada i la terapèutica bàsica.

INTRODUCCIÓ:

- Qué és la Logofoniatria.

- Bases anatòmiques i funcionals dels mecanismes implicats en la veu i l'articulació.

- Veu normal i patològica en edat senil.

- Bases anatomo-fisiològiques de la fonació.

- Exploració de la veu i l'articulació.

- Qüestions sobre l'exploració de la veu senil.

- Ús funcional òptim de la veu en edat senil.

- Tècniques rehabilitadores de la veu i dels trastorns de la parla i deglució.

LOGOFONIATRIA EN GERONTOLOGIA:

- Concreccions anatòmiques i funcionals dels mecanismes implicats en la veu i l'articulació de l'ancià.

- Envelliment de la veu.

- Exploració de la veu i l'articulació en la persona gran.

- Detecció precoç i prevenció en gerontologia.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria amb suport TIC 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Classes pràctiques d'exploració i d'anàlisi crític i debat de casos pràctics 12 0,48 4, 7, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 3,5 0,14 2, 4, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi personal i recerca d'informació 97,5 3,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

L'assignatura constarà d'un mòdul teòric de cada tema.

Les pràctiques versaran sobre casos clínics dels què es farà la convenient discusió clínica.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Examen Parcial 25% 1 0,04 3, 8, 9
EV2. Tasca en grup i exposició pública del treball final 30% 10 0,4 2, 3, 4, 9
EV3. Examen Final 45% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

[EV1] Evidència 1 (25%): Primer període avaluatiu. Exàmen tipus test, individual, on-line. Parcial, de la matèria impartida fins la setmana anterior a l'examen. No és una prova eliminatòria de matèria, que torna a estar inclosa a l'EV3.

[EV2] Evidència 3 (30%): Segon periode avaluatiu. Treball individual o grupal (màxim tres estudiants) sobre el tema propossat pel docent a inici de curs. Qui esculli l'avaluació única haurà de fer el treball de forma individual.

[EV3] Evidència 2 (45%): Segon periode avaluatiu. Exàmen tipus test, individual, on-line. Acumulatiu de tota la matèria impartida.

Tots els exàmens online  es realitzaran des d'una aula de la UAB.

Alumnat no avaluable: si no ha lliurat com a mínim evidències d'aprenentatge amb un pes mínim del 40%.
 
Alumnat de 2ª o posterior matrícula: no es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

Assignatura superada: aprovar amb un 5,0 (escala 0-10) tenint en compte els pes percentual de cada evidència abans esmentada.

Proves de recuperació: període de recuperacions. Examen individual, en línia, tipus test. Acumulatiu de tota la matèria de la part teòrica i pràctica.

Podrà optar a realitzar la prova de recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat avaluada/da amb un mínim de 2/3 devidències d'aprenentatges.
La recuperació podrà constar de dues parts: una prova tipus test i la resolució oral dun cas pràctic o, alternativament, l'alumne, en cas d'haver suspès una única prova, podrà optar per tornar a ser avaluat de la prova no superada.

Crono: l'EV2 s'haurà de lliurar com a data màxima, dues setmanes abans de l'EV3.

Avaluació Única al final del segon període avaluatiu:

Evidències: La prova consistirà en la realització/lliurament, el mateix dia, de les diferents evidències [EV2+EV3], i es tindran igualment en compte les contribucions als Fòrums de discussió de casos a l'Aula Virtual al llarg del curs:
Lliurament obligatori del treball especificat a l'EV2, individual, amb un pes del 30% que també s'exposarà al docent a continuació de l'examen.
Un examen tipus test amb preguntes de tipologia diversa, en línia, des d'una aula d'informàtica de la UAB, amb preguntes corresponents a la part teòrica a la part pràctica de l'assignatura (explicacions orals a l'aula, dibuixos, gràfics, etc., a la pissarra, vídeos visionats a l'aula, PowerPoints, Fòrums al Campus Virtual, Bibliografia, exercicis pràctics; amb un pes del 70%
Recuperació: S'aplica el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
Revisió de la qualificació final: La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l'avaluació continuada, mitjançant una entrevista individual amb el docent.
Durada: La durada estimada de la prova presencial serà de 3 hores.
Altres: El docent es reserva l'opció de complementar la nota dels alumnes avaluant aspectes com l'interès per la matèria, dedicació, entre d'altres.
Sol·licitud: l'Avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).

Idioma: els exàmens són en català, únicament es traduiran si es compleixen els requeriments establerts a l'article 263 i se'n fa la sol·licitud la setmana 4, telemàticament (e-formulari). Els treballs i la seva exposició poden ser en català o espanyol.

Matrícula d´Honor: en qualsevol cas, la nota màxima assolible serà un 10, encara que es tindrà en compte la nota relativa i la implicació de l´alumne/a a l´hora d´adjudicar possibles Matrícules d´Honor.


Bibliografia

FONAMENTAL:

  • Sataloff RT, Rosen DC, Hawkshaw M, Spiegel JR. The aging adult voice. J Voice 1997; 11: 156-160.
  • Evaluación del paciente anciano: https://www.msdmanuals.com/es-es/professional/geriatr%C3%ADa/abordaje-del-paciente-geri%C3%A1trico/evaluaci%C3%B3n-del-paciente-anciano
  • The ageing voice: changes in fundamental frequency, waveform stability and spectrum.
  • Decoster W, Debruyne F. Acta Otorhinolaryngol Belg. 1997;51(2):105-12.
  • A comparative acoustic analysis of voice production by near-total laryngectomy and normal laryngeal speakers.
  • Hoasjoe DK, Martin GF, Doyle PC, Wong FS. J Otolaryngol. 1992 Feb;21(1):39-43.
  • Fragments of a Greek Trilogy: impact on phonation.
  • Ferrone C, Leung G, Ramig LO.
  • J Voice. 2004 Dec;18(4):488-99. doi: 10.1016/j.jvoice.2004.01.001.
  • Speech production of normally aging adults.
  • Benjamin BJ. Semin Speech Lang. 1997 May;18(2):135-41. doi: 10.1055/s-2008-1064068.
  • Treatment of dysphonia in older people: the role of the speech therapist.
  • Oates JM. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg. 2014 Dec;22(6):477-86. doi: 10.1097/MOO.0000000000000109.
  • Estudio y tratamiento de los problemas de la voz en la población geriátrica. https://www.medigraphic.com/pdfs/actmed/am-2003/am031g.pdf

Articles WEB:

  • https://www.researchgate.net/publication/309444551_False_Vocal_Fold_Characteristics_in_Presbylarynges_and_Recurrent_Laryngeal_Neuropathy

COMPLEMENTÀRIA:

  • Shindo ML, Hanson DG. Geriatric voice a laryngeal dysfunction. Otolaryngol Clin North Am 1009; 23: 1035-1044.
  • Woo P, Casper J, Colton R, Brewer D. Dysphonia in the aging: physiology versus disease. Laryngoscope 1992; 102: 139-144.
  • Mueller PB. GAT is normal aging? Part XII: The senescent voice. Geriatr Med Today 1985; 41: 48-57.
  • Shadden BB, Toner MA. Introduction: the continuum of life functions. In: Shadden BB,Tone MA, editors. Aging and communication for clinicians. Austin, TX, USA: Pro-ed, Inc.; 1997: 3-17.
  • Sato K, Hirano M. Aged-related changes in the human laryngeal glands. Am Otol Rhinol Laryngol 1998; 107: 525-529.
  • Luscheii ES, Raming LO, Baker Kl, Smith LE. Discharge characteristics of laryngeal single motor units during phonation in young and older adults and in persons with Parkinson’s disease. J Neurophysiol 1999; 81: 2131-2139.
  • Erim Z, Beg MF, Burke DT, De Luca CJ. Effects of aging on motor-unit control properties. J Neurophysiol 1999; 82: 2081-2091.
  • Odenhaimer Gl. Geriatric neurology. Neurol Clin 1998; 1: 561-567.
  • Colton RH, Casper JK. Understanding voice problems: a physiological perspectivefor diagnosis and treatment. 2nd ed. Baltimore, MD, USA: Williams/Wilkins; 1996: 91-97.
  • Hilel A, Dray T, Miller R, Yorkston K, Konikow N, Strande E, Browne J.Presentation of ALS to the otolaryngologist.Head and neck surgeons getting to the neurologist. Neurology 1999; 53: 522-525.
  • Robert D, Pouget J, Giovanni A, Azulay JP, Triglia JM. Quantitative voice analysis in the assessment of bulbar involvement in amyotrophic lateral sclerosis. Acta Otolaryngol 1999; 199: 724-731.
  • Lu FL, Casiano RR, Lundy DS, Xue JW. Vocal evaluations of thyroplasty type I in the treatment of nonparalytic glottic incompetence. Ann Otol Rhinol Laryngol 1998; 107: 113-119.
  • Ford CN. Advances and refinements in phonosurgery. Laryngoscope 1999; 109: 1899-1900.
  • Chodzko-Zaiko W, Ringer R. Physiological aspects of aging. J Voice 1987; 1: 18-26.
  • Benniger MS, Guillen JB, Altman JS. Changing etiology of vocal fold immobility. Laryngoscope 1998; 108: 1346-1350.
  • Gamboa J, Jiménez FJ, Nieto A, Cobeta I, Vegas A, Orti-Pareja M. Acoustic voice analysis in patients with essential tremor. J Voice 1998; 12: 444-452.
  • Berke GS, Gerrat B, Kreiman J, Jackson K.Treatment of Parkinson hypophonia with percutaneous collagen augmentation. Laryngoscope 1999; 109: 1295-1299.


Articles WEB:

https://www.researchgate.net/scientific-contributions/Clark-A-Rosen-39783561/publications 

  • https://www.researchgate.net/publication/309444551_False_Vocal_Fold_Characteristics_in_Presbylarynges_and_Recurrent_Laryngeal_Neuropathy 
  • https://www.researchgate.net/publication/49857971_Treatment_Success_for_Age-Related_Vocal_Fold_Atrophy 
  • https://www.researchgate.net/publication/251728316_How_Much_Pharyngeal_Acid_is_Normal_Normative_Data_for_Laryngopharyngeal_Reflux_Events_Using_Hypopharyngeal_Multichannel_Intraluminal_Impedance_HMII 
  • https://www.researchgate.net/publication/49739709_Vocal_Fold_Injection_Review_of_Indications_Techniques_and_Materials_for_Augmentation 
  • https://www.researchgate.net/publication/40485226_Current_Practice_in_Injection_Augmentation_of_the_Vocal_Folds_Indications_Treatment_Principles_Techniques_and_Complications 
  • https://www.researchgate.net/publication/26257881_Trial_Vocal_Fold_Injection 
  • https://www.researchgate.net/publication/24189996_Vocal_fold_augmentation_with_calcium_hydroxylapatite_Twelve-month_report 
  • https://www.researchgate.net/publication/23493756_Revision_Laryngeal_Surgery_for_the_Suboptimal_Injection_of_Calcium_Hydroxylapatite 
  • https://www.researchgate.net/publication/5458140_The_Frequency_of_Perceived_Stress_Anxiety_and_Depression_in_Patients_with_Common_Pathologies_Affecting_Voice 
  • https://www.researchgate.net/publication/319762499_Principles_of_Vocal_Fold_Augmentation 
  • https://www.researchgate.net/publication/345943818_Abnormal_Laryngeal_Electromyography_Findings_in_Asymptomatic_Adults_Across_the_Age_Spectrum 
  • https://www.researchgate.net/publication/272082712_Comparison_of_Voice_Outcomes_After_Trial_and_Long-Term_Vocal_Fold_Augmentation_in_Vocal_Fold_Atrophy 
  • https://www.researchgate.net/publication/259387282_What_is_the_role_of_the_larynx_in_adult_obstructive_sleep_apnea 
  • https://www.researchgate.net/publication/272029394_Neurogenic_Cough 

Programari

  • Praat (Mac, Windows, Lynux) ............ Freeware (Descàrrega: www.praat.org)
  • Overtone Analyzer (Mac, Windows) ...  Mac: v. 5 o sup. (€). Windows: v. 4 (freeware, amb limitacions), v. 5 o sup. (€, totes les capacitats)
  • Gram (Windows) ............................. Freeware
  • S/Z (App iOs) ................................. (€) (Compatible amb iPhone, iPad, iWatch i els McBooks equipats amb Proc. M1 o superior)

Observacions: Si algú de l'alumnat vol comprar (no obligatori) el software Overtone Analyzer, s'informa de què el fabricant ofereix un 50% de descompte a estudiants (han de seguir les instruccions a la seva web)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt