Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500893 Logopèdia | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
A l'estudiant se li pressuposen els coneixements sobre els conceptes bàsics de mètodes d'investigació que es donen a l'assignatura Introducció a la metodologia científica i als processos psicològics.
A l'estudiant no se li pressuposen coneixements especials de matemàtiques excepte conèixer els fonaments d’anàlisi de dades recollits en el Curs d’Accés a la Universitat i/o en l’ensenyament secundari en els seus diferents plans d’estudi. Tanmateix, és imprescindible un coneixement bàsic, a nivell d’usuari, sobre el maneig d’un ordinador.
S’ espera que al finalitzar l’assignatura l'estudiant sigui capaç de:
1. Principis de metodologia de recerca
Mètodes, dissenys i tècniques quantitatives i qualitatives en la investigació en Logopèdia
Pràctica basada en l'evidència
2. Dissenys experimentals
Dissenys experimentals unifactorials intersubjecte vs intrasubjecte
Dissenys experimentals factorials
3. Dissenys quasiexperimentals
Experiment vs. Quasiexperiment
Dissenys pre-experimentals i quasiexperimentals
4. Dissenys de cas únic
5. Dissenys "ex post facto"
6. Dissenys d'enquesta
7. Mètode observacional
8. Orientació qualitativa i mètodes mixtes
9. Procés de dades
Estructura d'una matriu de dades
Lectura i definició de les propietats de les variables
Creació de variables
Selecció de casos
10. Anàlisi de dades
Descripció estadística univariant
Descripció estadística bivariant
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials grup 1/1 | 34,5 | 1,38 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Classes presencials grup 1/4 | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió de problemes integrats | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Tutories | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Entrenament en programaris basat en tutorials: procés i anàlisi de dades | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18 |
Estudi i realització individual de resums, esquemes i mapes conceptuals | 11,5 | 0,46 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17, 19, 20 |
Evidència. Lectura crítica | 3 | 0,12 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20 |
Lectura comprensiva i crítica de materials | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20 |
Tutories virtuals amb els professors i entre companys | 12 | 0,48 |
En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d’aprenentatge actiu centrades en l’estudiant. D’aquesta forma es perfila un plantejament “híbrid” en què combinem tècniques didàctiques tradicionals amb altres recursos orientats a fomentar l’aprenentatge significatiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1. Prova individual escrita. Presencial. Continguts: Fonaments de dissenys d'investigació. Primer període avaluatiu | 4,5 punts | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 19 |
Evidència 2. Prova individual escrita. Moodle. Continguts: procés i anàlisi de dades. Segon període avaluatiu. | 5 punts | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18 |
Evidència 3. Exercici práctic. Individual, escrita, virtual. Continguts: Fonaments de dissenys d'investigació. Primer període avaluatiu | 0,5 punts | 0 | 0 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 17, 20 |
A continuació, indiquem les evidències d'aprenentatge que l'estudiantat haurà de realitzar, tant en el cas de l'avaluació continuada (AC) com de l'avaluació única (AU*):
Evidències
Tipus 1
• Evidència 1 (Ev1; AC: 1er període avaluatiu; AU: 2on període avaluatiu).
• Evidència 2 (Ev2; AC i AU: 2on període avaluatiu).
Excepcionalment, si un/a estudiant no es pot presentar a l’evidència 1 o a l’evidència 2 per una causa justificada, podrà presentar l'evidència durant la setmana de recuperacions. Caldrà aportar un justificant a on consti el motiu pel qual no s'ha pogut presentar a la prova. Per tractar-se d'una mesura excepcional, l'equip docent valorarà la documentació aportada en cada cas i determinarà si es pot aplicar aquesta mesura
Tipus 2
• Evidencia 3 (Ev3; AC: 1er període avaluatiu; AU: 2on període avaluatiu). Aquesta activitat està pensada per marcar el ritme de treball, per consolidar conceptes de forma pràctica i per fer aflorar dubtes abans de fer l'Ev1.
En el cas de l'AU, les evidències Ev1 i Ev2 es realitzaran el mateix dia i en el mateix lloc que l'evidència del 2on període avaluatiu i tindran la mateixa durada que tenen aquestes evidències en l’AC; primer es realitzarà l'Ev2 i a continuació l'Ev1; l'Ev3 es lliurarà també el mateix dia.
Definició d'estudiant avaluable
Un/a estudiant es considera avaluable quan ha lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4,0 punts.
Definició de superació de l'assignatura.
Un/a estudiant ha superat l'assignatura quan compleixi les dues condicions següents:
a) Hagi obtingut una qualificació mínimade 5,0 punts.
b) En cadascuna de les evidències tipus 1 (Ev1, Ev2) hagi obtingut una puntuació mínima de 3,0 punts sobre 10. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l'expedient acadèmic serà de 4,8 punts.
Recuperació.
En la data fixada per la Facultat, seran recuperables les evidències tipus 1, mitjançant una prova teòrica-pràctica d'autoria individual. Per tal que l'alumnat pugui optar a la recuperació cal que es compleixin les dues condicions següents:
a) No haver assolit els criteris establerts per superar l'assignatura, però haver obtingut una nota de l'avaluació continuada major o igual a 3,5 punts
b) Haver realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total
La qualificació de l'evidència avaluada en la recuperació serà Aprovat en cas que la nota sigui superior o igual a 5,0 punts, o Suspès en cas contrari.
-----
* L’avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la facultat).
-----
** El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la facultat).
** No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
** En aquest enllaç es poden consultar les pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm
Bibliografia fonamental:
Portell, M., & Vives, J. (2019). Investigación en psicología y logopedia: introducción a los diseños experimentales, cuasi-experimentales y ex post facto. Servei de publicacions. Universitat Autònoma de Barcelona.
Losilla, J.M. & Vives, J. (2023). Análisis de datos con Jamoνi. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/273258
Bibliografia complementària:
Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. Thomson.
Gambara, H. (2002). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Cuaderno de prácticas (3ª Ed.). McGraw Hill.
Hernández, R. & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
León, O. & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación (4ª ed.). McGrawHill.
Moreno, R., Martínez, R.J. & Chacón, S. (2000). Fundamentos metodológicos en psicología y ciencias afines. Pirámide.
Shaughnessy, J.J, Zechmeister, E.B & ZechMesiter, J.S (2007). Métodos de investigación en Psicología (7a Ed.). McGraw Hill
Solanas, A., Salafranca, L., Fauquet, J. & Núñez, M.I. (2005). Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento. Thomson
Bloc d'anàlisi de dades: Jamovi
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |