Logo UAB

Mètodes d'investigació en logopèdia

Codi: 101691 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500893 Logopèdia FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jaume Vives Brosa
Correu electrònic:
jaume.vives@uab.cat

Equip docent

Jose Maria Losilla Vidal

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

A l'estudiant se li pressuposen els coneixements sobre els conceptes bàsics de mètodes d'investigació que es donen a l'assignatura Introducció a la metodologia científica i als processos psicològics.

A l'estudiant no se li pressuposen coneixements especials de matemàtiques excepte conèixer els fonaments d’anàlisi de dades recollits en el Curs d’Accés a la Universitat i/o en l’ensenyament secundari en els seus diferents plans d’estudi. Tanmateix, és imprescindible un coneixement bàsic, a nivell d’usuari, sobre el maneig d’un ordinador.


Objectius

S’ espera que al finalitzar l’assignatura l'estudiant sigui capaç de:

  1. Comprendre els supòsits en els que es basa la lògica de la investigació científica.
  2. Diferenciar les alternatives metodològiques usades en la investigació en logopèdia.
  3. Conèixer les característiques dels dissenys usats habitualment en logopèdia.
  4. Avaluar el procés d'investigació a través dels principals criteris de qualitat.
  5. Distingir el nivell de mesura amb què s’han obtingut unes dades, como a requisit imprescindible per tal de seleccionar adequadament les corresponents anàlisis gràfiques i els estadístics o índexs a calcular.
  6. Utilitzar els índexs estadístics descriptius amb la finalitat de resumir les dades i interpretar correctament els resultats obtinguts.
  7. Conèixer el vocabulari metodològic bàsic en català, castellà i anglès.
  8. Realitzar anàlisis descriptives de dades mitjançant programari d'anàlisi estadística.

Competències

  • Buscar, avaluar, organitzar i mantenir sistemes d'informació.
  • Demostrar que es comprenen i s'empren correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reflexionar i investigar sobre el llenguatge i el seu tractament per contribuir al desenvolupament de la professió.
  • Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
  • Valorar les produccions científiques que sostenen el desenvolupament professional del logopeda.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  2. Buscar, avaluar, organitzar i mantenir sistemes d'informació.
  3. Discriminar entre recerques aplicades que utilitzen diferents mètodes i tècniques d'investigació per a la cerca d'evidències en logopèdia.
  4. Elaborar conclusions raonades sobre els avantatges i les limitacions de les diferents orientacions metodològiques per abordar problemes aplicats.
  5. Explicar de manera crítica i reflexiva les característiques, els avantatges i les limitacions de la metodologia científica en l'àmbit de la logopèdia.
  6. Explicar l'aplicació del mètode científic a l'obtenció i l'acumulació d'evidències en logopèdia.
  7. Exposar propostes raonades sobre mètodes d'adquisició de noves evidències en logopèdia.
  8. Formular i contrastar hipòtesis sobre les demandes i les necessitats dels destinataris i sobre la recerca.
  9. Identificar correctament els components fonamentals que intervenen i participen en el procés de recerca científica.
  10. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  11. Interpretar el contingut i l'abast d'una demanda d'evidència científica i el tipus d'estudi més adequat per atendre-la.
  12. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  13. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  16. Raonar adequadament en el marc del pensament estadístic.
  17. Utilitzar estratègies pròpies del mètode científic per a la cerca d'evidències en logopèdia.
  18. Utilitzar les tecnologies de la comunicació i la informació.
  19. Valorar de manera crítica i reflexiva la bibliografia científica situant-la dins d'un marc epistemològic.
  20. Valorar la utilitat de diferents models teòrics sobre patologies del llenguatge, i dels mètodes i els instruments que se'n deriven.

Continguts

1. Principis de metodologia de recerca

Mètodes, dissenys i tècniques quantitatives i qualitatives en la investigació en Logopèdia

Pràctica basada en l'evidència

2. Dissenys experimentals

Dissenys experimentals unifactorials intersubjecte vs intrasubjecte

Dissenys experimentals factorials

3. Dissenys quasiexperimentals

Experiment vs. Quasiexperiment

Dissenys pre-experimentals i quasiexperimentals

4. Dissenys de cas únic

5. Dissenys "ex post facto"

6. Dissenys d'enquesta

7. Mètode observacional

8. Orientació qualitativa i mètodes mixtes

9. Procés de dades

Estructura d'una matriu de dades

Lectura i definició de les propietats de les variables

Creació de variables

Selecció de casos

10. Anàlisi de dades

Descripció estadística univariant

Descripció estadística bivariant


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials grup 1/1 34,5 1,38 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Classes presencials grup 1/4 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Tipus: Supervisades      
Revisió de problemes integrats 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Tutories 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Entrenament en programaris basat en tutorials: procés i anàlisi de dades 30 1,2 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18
Estudi i realització individual de resums, esquemes i mapes conceptuals 11,5 0,46 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17, 19, 20
Evidència. Lectura crítica 3 0,12 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20
Lectura comprensiva i crítica de materials 36 1,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20
Tutories virtuals amb els professors i entre companys 12 0,48

En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d’aprenentatge actiu centrades en l’estudiant. D’aquesta forma es perfila un plantejament “híbrid” en què combinem tècniques didàctiques tradicionals amb altres recursos orientats a fomentar l’aprenentatge significatiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1. Prova individual escrita. Presencial. Continguts: Fonaments de dissenys d'investigació. Primer període avaluatiu 4,5 punts 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 19
Evidència 2. Prova individual escrita. Moodle. Continguts: procés i anàlisi de dades. Segon període avaluatiu. 5 punts 1,5 0,06 1, 2, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18
Evidència 3. Exercici práctic. Individual, escrita, virtual. Continguts: Fonaments de dissenys d'investigació. Primer període avaluatiu 0,5 punts 0 0 3, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 17, 20

A continuació, indiquem les evidències d'aprenentatge que l'estudiantat haurà de realitzar, tant en el cas de l'avaluació continuada (AC) com de l'avaluació única (AU*):

Evidències

Tipus 1

• Evidència 1 (Ev1; AC: 1er període avaluatiu; AU: 2on període avaluatiu).

• Evidència 2 (Ev2; AC i AU: 2on període avaluatiu).

Excepcionalment, si un/a estudiant no es pot presentar a l’evidència 1 o a l’evidència 2 per una causa justificada, podrà presentar l'evidència durant la setmana de recuperacions. Caldrà aportar un justificant a on consti el motiu pel qual no s'ha pogut presentar a la prova. Per tractar-se d'una mesura excepcional, l'equip docent valorarà la documentació aportada en cada cas i determinarà si es pot aplicar aquesta mesura

Tipus 2

• Evidencia 3 (Ev3; AC: 1er període avaluatiu; AU: 2on període avaluatiu). Aquesta activitat està pensada per marcar el ritme de treball, per consolidar conceptes de forma pràctica i per fer aflorar dubtes abans de fer l'Ev1.

En el cas de l'AU, les evidències Ev1 i Ev2 es realitzaran el mateix dia i en el mateix lloc que l'evidència del 2on període avaluatiu i tindran la mateixa durada que tenen aquestes evidències en l’AC; primer es realitzarà l'Ev2 i a continuació l'Ev1; l'Ev3 es lliurarà també el mateix dia.

Definició d'estudiant avaluable

Un/a estudiant es considera avaluable quan ha lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4,0 punts.

Definició de superació de l'assignatura.

Un/a estudiant ha superat l'assignatura quan compleixi les dues condicions següents:

a) Hagi obtingut una qualificació mínimade 5,0 punts.

b) En cadascuna de les evidències tipus 1 (Ev1, Ev2) hagi obtingut una puntuació mínima de 3,0 punts sobre 10. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l'expedient acadèmic serà de 4,8 punts.

Recuperació.

En la data fixada per la Facultat, seran recuperables les evidències tipus 1, mitjançant una prova teòrica-pràctica d'autoria individual. Per tal que l'alumnat pugui optar a la recuperació cal que es compleixin les dues condicions següents:

a) No haver assolit els criteris establerts per superar l'assignatura, però haver obtingut una nota de l'avaluació continuada major o igual a 3,5 punts

b) Haver realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total

La qualificació de l'evidència avaluada en la recuperació serà Aprovat en cas que la nota sigui superior o igual a 5,0 punts, o Suspès en cas contrari.

-----

* L’avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la facultat).

-----

** El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la facultat).

** No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

** En aquest enllaç es poden consultar les pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm


Bibliografia

Bibliografia fonamental:

Portell, M., & Vives, J. (2019). Investigación en psicología y logopedia: introducción a los diseños experimentales, cuasi-experimentales y ex post facto. Servei de publicacions. Universitat Autònoma de Barcelona.

Losilla, J.M. & Vives, J. (2023). Análisis de datos con Jamoνi. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/273258

 

Bibliografia complementària:

Babbie, E. (2000).  Fundamentos de la investigación social. Thomson.

Gambara, H. (2002). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Cuaderno de prácticas (3ª Ed.). McGraw Hill.

Hernández, R. & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

León, O. & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación (4ª ed.). McGrawHill.

Moreno, R., Martínez, R.J. & Chacón, S. (2000). Fundamentos metodológicos en psicología y ciencias afines. Pirámide.

Shaughnessy, J.J, Zechmeister, E.B & ZechMesiter, J.S (2007).  Métodos de investigación en Psicología (7a Ed.). McGraw Hill

Solanas, A., Salafranca, L., Fauquet, J. & Núñez, M.I. (2005). Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento. Thomson

 

Programari

Bloc d'anàlisi de dades: Jamovi


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt