Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500260 Educació social | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per dur a terme un adequat seguiment de l'assignatura, no existeixen prerequisits.
Aquesta assignatura, es una assignatura obligatòria de tercer curs que pretén formar en un dels àmbits professionals de més abast de l’Educació Social alhora que fonamentar-lo des del punt de vista metodològic: l’atenció socioeducativa i comunitària en les etapes de la infantesa, l’adolescència i Joventut.
Els objectius formatius generals de l’assignatura són:
1. Contextualitzar els processos socioeducatius en tres etapes claus en el desenvolupament d’una persona: la infantesa, l’adolescència i la Joventut.
2. Conèixer els diferents recursos formatius i educatius i d’atenció a la infància i a l’adolescència en base a un territori i els diversos agents que hi operen.
3. Identificar i iniciar el desenvolupament de les competències de l’educador/a social per treballar adequadament en aquestes etapes vitals de manera articulada amb altres agents educatius i socialitzadors.
1. Concepte d’ infància, adolescència i joventut. Principis pedagògics i propostes metodològiques.
2. Drets dels nens, sistemes de protecció i benestar. Xarxes, serveis i programes per a la infància i l’adolescència. Marc legal socioeducatiu a Catalunya.
3. Educació i prevenció en el àmbit familiar. Pràctiques familiars i desenvolupament. Continuïtats i discontinuïtats.
4. L’educació social en l’àmbit escolar. Xarxes, serveis i programes.
5. Educació, prevenció i desenvolupament en el context del territori proper (comunitari i local). Temps lliure, de lleure, consum, associacionisme, participació i producció cultural.
6. Programes i accions socioeducatives en els diferents contextos: elements metodològics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. | 30 | 1,2 | |
Seminaris pràctics sobre el desenvolupament de l'assignatura | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Treball no presencial dirigit a partir de pautes proporcionades pel professorat | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball propi per adquirir les competències de manera autoregulada | 75 | 3 |
El protagonisme en el procés d’ensenyament aprenentatge és de l’alumnat i és sota aquesta premissa que s’ha planificat la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a l'inici d'aquest apartat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació única (carpeta docent, pràctiques d'aula i examen escrit) | 60 | 0 | 0 | 1, 3, 5, 4, 7, 18, 12, 16, 8, 10, 9, 15 |
Dossier cooperatiu d'aprenentatge (portafolí) | 40 | 0 | 0 | 6, 1, 3, 5, 7, 18, 2, 12, 13, 16, 14, 8, 9, 17, 19 |
Estudi de casos, treballs pràctics, simulacions i altres activitats programades, recollides al portafoli individual | 20 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 12, 11, 16, 8, 10, 9, 15 |
Prova individual de conceptes | 40 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 12, 11, 16, 8, 10, 9 |
Avaluació continuada
L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professorat de l'assignatura pot considerar l'estudiant com a no avaluable. Per aprovar l'assignatura cal entregar totes les activitats previstes i obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 en la mitjana de les tres activitats avaluatives. No es farà mitjana i s'entendrà l'assignatura com no superada si no s'arriba a un mínim de 4 sobre 10 en cadascun dels 3 àmbits avaluatius.
L'avaluació de l'assignatura es farà d'acord amb tres grans blocs (activitats d'avaluació), que són:
1er. Pràctiques d'aula grupals: Estudi de casos, simulacions, anàlisi documental, entre d'altres. De totes elles se'n farà una mitjana sempre que la nota obtinguda sigui com a mínim de 5 punts en cada activitat, el lliurament d'aquestes activitats anirà lligat al calendari de realització de l'assignatura.
2on.Lliurament de Portafoli individual: data de lliurament 09/01/2025.
3er. Examen final de l'assignatura: de l'assignatura 19.12.2024.
* Les pràctiques d'aula estaran distribuïdes al llarg de tota l’assignatura, temporitzades en les quals s'indicarà la data d’inici i la data de lliurament de la pràctica. La devolució i el seguiment de les pràctiques que formen part de la qualificació serà inferior a vint dies. Aquestes pràctiques d'aula es realitzaran en petits grups (màxim 4 persones) queformaran subgrups en cada seminari.
Per a l'alumnat que ho demani, la data i hora de revisió s'acordarà amb el professorat (la data de revisió serà, aproximadament, aproximadament als dos dies posteriors a l'examen individual escrit).
La data de la recuperació serà el 30 de gener de 2025, essent una prova similar a la prova ordinària.
Per participar en la recuperació cal estar avaluat/da en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'assignatura.
Avaluació única
L'avaluació única constarà de dos elements avaluatius, que es celebraran el dia 23.01.25:
- Un examen escrit de desenvolupament que versarà sobre el temari, que inclourà tot el contingut treballat a l'assignatura, que tindrà un valor del 50% de la nota final.
- Superar les activitats complementàries que es penjaran a l'aula Moodle. Entre aquestes, existirà una defensa oral que es farà després de la finalització de l'examen escrit, seguint l'ordre establert pel professorat.
Per superar l'assignatura a la modalitat d’avaluació única cal treure un 5 sobre 10, un cop feta la mitjana dels dos elements avaluatius. No es farà mitjana i s'entendrà l'assignatura com no superada si no s'arriba a un mínim de 4 sobre 10 en cadascun dels 2 àmbits avaluatius.
La data de la recuperació serà el 30 de gener de 2025 mitjançant proves similars a l'avaluació ordinària.
Per a l'alumnat que així ho demani, la data i hora de revisió s'acordarà amb el professorat (la data de revisió serà, aproximadament, entre 3 i 4 dies posteriors a l'examen individual escrit). Per participar en la recuperació cal estar avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'assignatura.
Dades d'interès per ambdues modalitats d'avaluació
L’assignatura és essencialment professionalitzadora, enfocada a la participació de l'alumnat a l'aula. En conseqüència, l'assistència presencial a classe és obligatòria.
Quan l'alumnat no assisteix a un mínim del 80% de les activitats docents, l'assignatura no es podrà avaluar. Per tal que una absència sigui justificada aquesta ha d’estar documentada. Només poden ser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents. La realització d’altra activitat formativa del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professorat responsable de l’assignatura.
Les classes comencen puntualment. No s’admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat ni la sortida avançada a la seva finalització.
L'actitud a l'aula ha de ser proactiva, respectuosa i constructiva. Es recomana contribuir amb idees, preguntes i comentaris rellevants que enriqueixin el debat i l'aprenentatge col·lectiu.
Es valorarà la capacitat de relacionar els continguts conceptuals amb els procedimentals, emmarcat tot pels valors deontològics de la professió.
Igualment, a més dels àmbits avaluatius que determinen la qualificació final, es valorarà la competència comunicativa general, oral i escrita, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guia docent. En totes les activitats es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectesformals de presentació. L'alumnathade ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si es considera que no compleix aquest requisit.
Cal advertir que el plagi o la còpia en qualsevol de les activitats avaluatives serà motiu de suspens.
Web:
Per la realització d'aquesta assignatura s'emprarà entre d'altres programes el: Genopro, Eina de cribatge i el RUMI.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |