Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500260 Educació social | OT | 3 |
2500260 Educació social | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
A l’hora de cursar aquesta assignatura l’alumne hauria d’haver integrat diferents coneixements i habilitats que s’han impartit en assignatures prèvies. Així recomanem que l’alumne hagi superat les següents assignatures:
Aquesta assignatura, es una assignatura optativa de tercer curs que pretén aprofundir en un dels àmbits professionals més importants dels educadors socials, l’atenció de la infància i adolescència en risc. Prèviament l’alumna ha fet una assignatura obligatòria que fonamenta la intervenció de l’educador social amb infants i adolescents.
Els objectius formatius generals de l’assignatura són:
1. Principals factors de risc social en la infància i adolescència i els seus efectes en el seu desenvolupament.
2. L’abús i maltractament en la infància i adolescència.
3. Resiliència en la infància i adolescència.
4. Marc legislatiu i marc institucional:
4.1. Principis pels que es regeixen les lleis i les polítiques de protecció a la infància i adolescència.
4.2 Serveis socials adreçats a la infància i adolescència.
5. L’adopció i l’acolliment: tipologies, processos, acompanyament de les famílies, etc.
6. Xarxa, programes i accions d’intervenció en la protecció en la infància i adolescència i la transició a la vida adulta.
7. Intervenció en l’àmbit comunitari i en els serveis especialitzats des de la prevenció i la protecció.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Estudi de casos, aprofundiment en temes específics, seminaris impartits per professionals convidats, debats i grups de discussió. | 20 | 0,8 | 3, 1, 2, 7, 9, 8, 4 |
Exposicions per part del professorat de qüestions bàsiques i complementàries, exposició i debat dels treballs elaborats pels alumnes, creació de coneixement compartit. | 30 | 1,2 | 3, 1, 2, 6, 9, 8, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i grupals. | 15 | 0,6 | 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos, cerca i anàlisis d' informació, elaboració de treballs, resolució de casos i activitats d'avaluació. | 45 | 1,8 | 3, 1, 2, 7, 6, 9, 8, 4, 5, 10 |
La metodologia serà participativa. A part de les exposicions del professor es faran estudis de casos, discussió de textos, exercicis, debats, etc.
Les activitats autònomes seran objecte d'avaluació formativa.
* La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les necessitats de protecció i de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i activitats d'aprenentatge (individual) | 10% | 8 | 0,32 | 3, 7, 6, 8, 4, 5 |
Prova escrita individual 1 | 30% | 1 | 0,04 | 3, 1, 2, 7, 6, 9, 8, 4, 5, 10 |
Prova escrita individual 2 | 30% | 1 | 0,04 | 3, 1, 2, 7, 6, 9, 8, 4, 5 |
Treball grupal | 30% | 30 | 1,2 | 1, 7, 8 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà a través de tres evidències:
Per superar l’assignatura s’han d’aprovar les tres evidències.
Les devolucions de les evidències avaluatives es faran en un termini màxim de 20 dies.
A la recuperació de l'examen, que es farà el dia 27 de juny, només podran presentar-se els alumnes que han realitzat l’examen i com a molt pot suposar assolir una qualificació de 5 a l’assignatura.
Avaluació única: Els alumnes que solicitin l'avaluació única faran una única prova escrita el dia 6 de juny en la que se'ls avaluarà dels mateixos continguts que s'avaluen en les diferents proves de l'avaluació i en la que també presentaran el treball. La recuperació de l'avaluació única es farà el dia 27 de juny. Només podran presentar-se a la recuperació els alumnes que s’hagin presentat a l’avaluació del dia 16/06, i en aquest cas la nota màxima serà de 5.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Bibliografia
Alonso, R. et al. (2008). Manual de intervención en acogimiento residencial. Consultable online: https://www.serviciossocialescantabria.org/uploads/documentos%20e%20informes/05.Manual%20Cantabria%20(ACOG.RESIDENCIAL)_abr2008.pdf
Área de Salut Mental de Sant Joan de Déu. (2019) Conducta suicida y adolescencia: factores de protección y signos de alarma. Revista Faros. Consultable a https://faros.hsjdbcn.org/es/articulo/conducta-suicida-adolescencia-factores-proteccion-signos-alarma
Arruabarrena, M. I. i de Paúl, J. 2011). Maltrato a los niños en la familia: evaluación y tratamiento. Madrid: Piramide.
Barudy, J. (2011). La fiesta mágica y realista de la resiliencia infantil: manual y técnicas terapéuticas para apoyar y promover la resiliencia de los niños, niñas y adolescentes. Barcelona: Gedisa
Bravo, A. i Fernández del Valle, J. (coord.). (2009). Intervención socioeducativa en acogimiento residencial. Consultable online: http://www.gifi.es/administrador/publicaciones/archives/65706_Int_soc_acores.pdf
Comasòlivas, A. (2019). Factores que influyen en el tiempo de permanencia de los jóvenes extutelados en los recursos residenciales de transición a la autonomía. DDD UAB: Consultable a: https://ddd.uab.cat/record/204457
Cyrulnik, B. (2005). El amor que nos cura. Barcelona: Gedisa.
Cyrulnik, B. (2015). Las almas heridas. Barcelona: Gedisa.
Cyrulnik, B., & Anaut, M. (2018). Resiliencia y adaptación: La familia y la escuela como tutores de resiliencia (Vol. 100625). Editorial Gedisa.
Departament de justicia (2021). Intervenció en infància i adolescència en cas d’abús sexual. Recomanacions per a professionals. Consultable a: http://cejfe.gencat.cat/web/.content/home/recerca/cataleg/crono/2020/Guia_Professionals-CAT.pdf
Departament de Justícia. Violència filio-parental. Generalitat de Catalunya. En línia: http://www20.gencat.cat/docs/Justicia/Documents/ARXIUS/Violencia%20filio%20parental.pdf
Departament de salut (2019). Protocol d’actuació davant de maltractaments en la infància i l’adolescència en l’àmbit de la salut. Consultable a: https://salutpublica.gencat.cat/web/.content/minisite/aspcat/promocio_salut/infancia-i-adolescencia/05maltractament-infantojuvenil/protocol-actuacio-maltractaments-infancia.pdf
Direcció General d’Atenció a la Infància i Adolescència (2016). El Programa Marc dels Centres Residencials. Consultable a: https://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/01departament/04legislacio/directives_instruccions_circulars/infancia_adolescencia/directrius/Programa_Marc_centres_educatius_DGAIA.pdf
Direcció General d’Atenció a la Infància i Adolescència (2017). El Programa Marc dels Centres Residencials d’Educació intensiva. Consultable a: https://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/07infanciaiadolescencia/Programa_Marc_CREIS.pdf
Fanjul, G., Galváez, I. y Zuppiroli, J. (2021). Crecer sin papeles en España. Save the children. Consultable a: https://www.savethechildren.es/sites/default/files/2021-02/Crecer_sin_papeles_en_Espana_SC_PC.pdf
Fernández Cabanillas, F.J. (2017). Manual del síndrome de alienación parental: claves para comprender el maltrato psicológico infantil en casos de divorcio: la situación en España. Barcelona: Paidós.
Fernández del Valle, J. (2004). Acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.
Fernández del Valle, J. i Bravo, A. (2007). Serar, Sistema de Registro y Evaluación en Acogimiento Residencial. Oviedo: Asociacíón Nieru para el Estudio y Promoción del Bienestar Infantil.
Fernández del Valle, J., Bravo, A., Martinez, M. y Santos, I. (2012). Estándares de calidad en acogimiento residencial. EQUAR.Ministerio de Asuntos Sociales. Consultable a: https://bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/1_EQUAR.pdf
GENERALITAT DE CATALUNYA (2014) De les observacions als indicadors: el mòdul de suport a la gestió del risc en infància i adolescència. BarcelonaFurman, B i Filella, R (2013). Nunca es tarde para tener una infancia feliz: de la adversidad a la resiliencia. Barcelona: Octaedro
Gillath, O., Karantzas, G. C., & Fraley, R. C. (2016). Adult attachment: A concise introduction to theory and research. Academic Press.
Gonzalo, J.L. (2009). Guía para el apoyo educativo de los niños con trastornos de apego. Libros en red. A
Grané, J i Forés, A (2013). La resiliencia: Crecer desde la adversidad. Barcelona: Plataforma Editorial
GRISIJ. Caminar en familia. Programa de competències parentals, durant l’acolliment i reunificació familiar. UB dipòsit. Consultable a: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/132383/4/Caminar%20en%20familia_Fundamentaci%C3%B3n%20y%20caracter%C3%ADsticas%20del%20programa.pdf
Holden, M. J., Sellers, D. E., & Smith, E. G. (2023). The CARE program model. Revitalizing residential care for children and youth: Cross-national trends and challenges, 139-153.
Muñoz, M. D. L. F. R., Morell, J. M., & Fresneda, J. (2016). Manual de promoción de la resiliencia infantil y adolescente. Ediciones Pirámide.
Quicios P (2013). Infancia, adolescencia y juventud en riesgo social. Madrid: McGraw-Hill.
Robles-Martínez, E., Contreras Landgrave, G., Camacho Ruiz, E. J., & Ibarra Espinosa, M. L. (2023). La parentalidad positiva y el papel de la familia en la inclusión educativa. Revista de Investigación en educación, 21(1), 80-95. Disponible a: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8918705
Sabaté, M. (2017). Els CREI de Catalunya. Intervenció, perfil i evolució dels joves atesos. Tesis doctoral. Universitat Autònoma.
Sala, J., Arnau, L., Courtney, M., Dworsky, A. (2016).Programes i Serveis de suporta l’emancipació per a joves tutelats: un estudi comparatiu entre Chicago i Barcelona. Consultable a: DDD UAB https://ddd.uab.cat/pub/estudis/2016/158016/2016projectechicagoresumcat.pdf
Santibañez R, Martinez-Pampliega A (2013). Intervención comunitaria con adolescentes y familias en riesgo. Barcelona: Graó.
Save the Children (2018). Bajo el mismo techo. Las Casas de los Niños: un recurso para atender a niños y niñas víctimas de abuso sexual y sus familias en Catalunya. Consultable a: https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/docs/bajo-el-mismo-techo-web-doble.pdf
Sindic de Greuges (2018). La situació dels infants migrants sense referents familiars a Catalunya. Consultable a Resum executiu Informe menors_sensereferents_catala.pdf (sindic.cat)
Unicef. ¿Cómo reducir la pobreza infantil en España? Consultable a: https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/comunicacion/como_reducir_la_pobreza_infantil_en_espana_final.pdf
UPRIGHT PROGRAM: projecte europeu que té com a objectiu millorar el benestar i la resiliència de les joves. https://www.uprightprogram.eu/school_es/
Enllaços
Comitè dels drets del nen (ONU): http://www2.ohchr.org/spanish/bodies/crc/index.htm
Consell d’Europa: Drets dels infants https://www.coe.int/en/web/children
Dades del Sistema de Protecció a la Infància de Catalunya. https://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/infancia_i_adolescencia/dades-del-sistema-de-proteccio-a-la-infancia-de-catalunya/
Dades d’infants i joves emigrats sols https://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/infancia_i_adolescencia/estrategiacatalanaacollida/dades/
Departament de drets socials: http://www20.gencat.cat/portal/site/bsf/menuitem.d36551e3177dc6b43f6c8910b0c0e1a0/?vgnextchannel=01831788dd5a4210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextoid=01831788dd5a4210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD
Direcció General d’Atenció a la Infància i Adolescència https://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/infancia_i_adolescencia/proteccio_a_la_infancia_i_ladolescencia/el_sistema_catala_de_proteccio_a_la_infancia_i_ladolescencia/direccio_general_datencio_a_la_infancia_i_ladolescencia_dgaia/
DIXIT. Centre de documentació dels serveis socials: https://dixit.gencat.cat/ca/inici
Dades d’infància https://dretssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/infancia_i_adolescencia/dades-del-sistema-de-proteccio-a-la-infancia-de-catalunya/index.html
Institut d’Infancia https://institutinfancia.cat/
Observatori dels drets de la Infància: https://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/infancia_i_adolescencia/observatori_drets_infancia/
Observatorio de la infancia: https://observatoriodelainfancia.vpsocial.gob.es/
Sindic. Drets dels infants: http://www.sindic.cat/ca/page.asp?id=113
Secretaria d’Infància, Adolescència i Joventud https://treballiaferssocials.gencat.cat
No es necessita cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |