Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500260 Educació social | OT | 3 |
2500260 Educació social | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana el seguiment de la informació que aparegui a la premsa escrita o d'altres notícies als mitjans de comunicació vinculades amb la temàtica de les presons.
També es proposa la lectura d'alguna de las propostes bibliogràfiques contingudes en aquesta guia.
1. Conèixer les institucions tancades i obertes en l'àmbit de justícia: Centres penitenciaris.
2. Analitzar el marc conceptual i normatiu bàsic que regula les institucions de justícia.
3. Adquirir els conceptes de reeducació, rehabilitació i reinserció social.
4. Saber confeccionar programes reeducatius de tractament.
5. Analitzar les funcions de l'educador i educadora social en institucions de justícia i en institucions obertes.
1. REEDUCACIÓ I REINSERCIÓ
1.1. Definició i comprensió dels conceptes.
1.2. Diferències amb nocions afins.
1.3. Marc conceptual i normatiu.
1.4. Aproximació a les teories de la funció de la pena.
1.5. La justícia restaurativa.
2.SERVEIS PENITENCIARIS
2.1. Els Centres penitenciaris: tipus i característiques.
2.2. Aproximació a la normativa bàsica.
2.3. Organització dels Centres penitenciaris; professionals i funcions genèriques que desenvolupen.
2.4. Efectes de la privació de llibertat en els interns i internes.
3. EL TRACTAMENT PENITENCIARI
3.1. Tractament penitenciari i programes de rehabilitació.
3.2. Funcions dels educadors i educadores socials en els Centres penitenciaris.
3.3. Competències dels educadors i educadores socials en l'àmbit penitenciari.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. | 45 | 1,8 | 5, 8, 19, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball no presencial dirigit a partir de pautes proporcionades del professorat- | 30 | 1,2 | 5, 8, 19, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball propi per adquirir les competències de manera autoregulada. | 75 | 3 | 5, 7, 8, 10, 4, 19, 18, 17, 21, 24 |
Presentacions del professor i dels/les estudiants; treball participatiu i debat sobre articles o aspectes de l’actualitat professional relacionats amb l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen individual dels continguts més rellevants. | 50% | 0 | 0 | 2, 5, 7, 6, 8, 10, 4, 13, 19, 18, 17, 16, 21, 22, 9, 11, 24 |
Participació a classe i treballs individuals de caràcter pràctic que es proposaran a classe i s'aniran resolent al llarg de l'assignatura. | 25% | 0 | 0 | 2, 1, 3, 5, 6, 8, 13, 15, 14, 16, 23, 12, 20, 22, 9, 11 |
Treball grupal que es va elaborant en relació a una temàtica concreta a escollir entre diverses que presenta el professor | 25% | 0 | 0 | 2, 5, 6, 8, 13, 16, 23, 22, 9, 11 |
Avaluació continuada
Es realitzarà, sempre que sigui possible, una sortida/visita a la Presó Model de Barcelona. La data es determinarà amb, com a mínim, un mes d’antelació, i s’efectuarà entre els mesos d’octubre i novembre. La visita es faria un dimecres de 8:30h a 9:30h. L’entrada serà gratuïta. La despesa que suposarà serà, únicament, la dels desplaçaments.
L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professorat de l'assignatura pot considerar l'estudiant com a no avaluable. Per aprovar l'assignatura cal entregar totes les activitats previstes i obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 en la mitjana de les tres activitats avaluatives. No es farà mitjana i s'entendrà l'assignatura com no superada si no s'arriba a un mínim de 4 sobre 10 en cadascun dels 3 àmbits avaluatius.
Estarà constituïda per tres categories avaluatives:
- Una primera que consisteix en la superació d'un examen escrit individual, de desenvolupament, que inclourà tot el contingut treballat a l'assignatura: explicacions teòriques del professorat, visualització de documents gràfics, lectures, conclusions de treball grupal, etc. Constituirà el 50% de la qualificació final. Es realitzarà el 18 de desembre del 2024.
- Una segona activitat avaluativa consistirà en un treball grupal final de curs relatiu al desenvolupament d'un programa de rehabilitació. El seu contingut serà consensuat amb el professorat de l'assignatura. El treball es valora amb el 25% de la qualificació final. La data màxima de lliurament del treball grupalserà el 03 de desembre del 2024.
- Finalment, el 25% de la qualificació final serà la nota o notes resultants de les presentacions, participacions i temes monogràfics de caràcter individual proposats pel professorat.
Per a l'alumnat que ho demani, la data i hora de revisió s'acordarà amb el professorat (la data de revisió serà, aproximadament, entre 3 i 4 dies posteriors a l'examen individual escrit).
La data de la recuperació serà el 29 de gener de 2025, essent una prova similar a la prova ordinària.
Per participar en la recuperació cal estar avaluat/da en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'assignatura.
Avaluació única
L'avaluació única constarà de dos elements avaluatius:
- Un examen escrit de desenvolupament que versarà sobre el temari, que inclourà tot el contingut treballat a l'assignatura, que tindrà un valor del 50% de la nota final. La data de l'examen serà el 22.01.25
- Un treball individual relatiu al desenvolupament d'un programa de rehabilitació, que tindrà el valor del 50% de la nota final i que es lliurarà a l’inici de la prova escrita. Aquest treball es defensarà oralment davant dues persones expertes en la matèria. La defensa oral del treball es farà després de la finalització de l'examen escrit seguint l'ordre establert pel professorat.
Per superar l'assignatura a la modalitat d’avaluació única cal treure un 5 sobre 10, un cop feta la mitjana dels dos elements avaluatius. No es farà mitjana i s'entendrà l'assignatura com no superada si no s'arriba a un mínim de 4 sobre 10 en cadascun dels 2 àmbits avaluatius.
La data de la recuperació serà el 29 de gener de 2025 mitjançant proves similars a l'avaluació ordinària.
Per a l'alumnat que així ho demani, la data i hora de revisió s'acordarà amb el professorat (la data de revisió serà, aproximadament, entre 3 i 4 dies posteriors a l'examen individual escrit). Per participar en la recuperació cal estar avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'assignatura.
Dades d'interès per ambdues modalitats d'avaluació
L’assignatura és essencialment professionalitzadora, enfocada a la participació de l'alumnat a l'aula. En conseqüència, l'assistència presencial a classe és obligatòria.
Quan l'alumnat no assisteix a un mínim del 80% de les activitats docents, l'assignatura no es podrà avaluar. Per tal que una absència sigui justificada aquesta ha d’estar documentada. Només poden ser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents. La realització d’altra activitat formativa del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professorat responsable de l’assignatura.
Les classes comencen puntualment. No s’admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat ni la sortida avançada a la seva finalització.
L'actitud a l'aula ha de ser proactiva, respectuosa i constructiva. Es recomana contribuir amb idees, preguntes i comentaris rellevants que enriqueixin el debat i l'aprenentatge col·lectiu.
Es valorarà la capacitat de relacionar els continguts conceptuals amb els procedimentals, emmarcat tot pels valorsdeontològics de la professió.
Igualment, a més dels àmbits avaluatius que determinen la qualificació final, es valorarà la competència comunicativa general, oral i escrita, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guia docent. En totes les activitats es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si es considera que no compleix aquest requisit.
Cal advertir que el plagi o la còpia en qualsevol de les activitats avaluatives serà motiu de suspens.
AYO FERNÁNDEZ, M. (2004), Las garantías del menor infractor (Ley Orgánica 5/2000, de 12 de enero, sobre Responsabilidad Penal de los Menores y sus modificaciones posteriores), RdPP monografía, núm. 12, Navarra: Thomson-Aranzadi.Institucions de justícia i reeducació 2015 - 2016
CANTARERO BANDRÉS, R. (2002), Delincuencia juvenil. ¿Asistencia terapéutica versus justicia penal?, Logroño: Universidad de la Rioja
CENTRE INICIATIVES PER LA REINSERCIÓ CIRE (2004): Centre Iniciatives per la Reinserció CIRE Presentació; Barcelona
COYLE, ANDREW. (2002): La administración penitenciaria en el contexto de los derechos humanos; Centro Internacional de Estudios Penitenciarios; Londres
FACAL FONDO, T. (2002): La reinserción social en el medio penitenciario 2002; Tesis Doctoral; A Coruña
LARRAURI, E., ROVIRA, M., SALES, A. (2017): Qualitat de vida als centres penitenciaris i programes d'intervenció; Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Generalitat de Catalunya
LÓPEZ PAYAN, Samuel y otros (2018): Gènere i presó; Programa de perspeciva i equitat de gènere en l'àmbit penitenciari; Programa compartim; Edició Generalitat de Catalunya.
MANZANOS BILBAO, C., ELIAS, ANGEL, Y OTROS (2000): Cárcel, drogas y sida. Trabajo Social Frente al Sistema Penal; Salhaketa; Vitoria-Gasteiz
REDONDO, S.,(2000) Psicología aplicada: Los programas de rehabilitación en Europa. Barcelona
ROMANS, M., PETRUS, A. y TRILLA, J. (2000): De profesión, educador(a) social. Papeles de Pedagogía; Editorial Paidós; Barcelona
SAINZ, M Y GONZÁLEZ, S. (2004). "El Vis a Vis como un espacio psicoterapéutico para la reestructuración familiar dentro de la prisión". Comunicación del II Congreso la Familia en la sociedad del siglo XXI Fundación de Ayuda contra la Drogadicción.
L'assignatura no empra programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |