Logo UAB

Democràcia i participació social

Codi: 101666 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500260 Educació social OT 3
2500260 Educació social OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos-Eric Delclos Gomez-Moran
Correu electrònic:
carlos.delclos@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es planteja cap prerequisit per cursar l’assignatura


Objectius

L’assignatura vol aportar a la titulació d’Educació Social una visió sobre la democràcia i la participació social que sigui útil per al treball socioeducatiu en diversos àmbits, contextos territorials i/o institucionals.

Des del punt de vista conceptual, partirem d’una comprensió de la democràcia que vagi més enllà dels aspectes formals i institucionals de la mateixa (Democràcia entesa com a conjunt de procediments i institucions vinculades al poder de l’Estat) i que incorpori les seva dimensió social (Què és i com es construeix una societat democràtica? Quina relació hi ha entre democràcia i societat civil? I entre democràcia i desigualtats socials?), tot vinculant l’anàlisi de la democràcia i les esferes de inclusió social (estat, mercat i comunitat). Reflexionarem sobre pràctiques consolidades com la participació ciutadana a l'esfera local promoguda per les administracions públiques, així com conceptes com els "béns comuns", la innovació social, o la relació entre acció política i TIC. 

Posarem l’èmfasi en l’anàlisi de la participació social com a una pràctica socioeducativa amb potencialitat transformadora en contextos socials diversos. Aprofundirem en el coneixement d'estratègies i pràctiques què permetin fomentar la participació de la ciutadania en l'àmbit públic. 


Competències

    Educació social
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere. 
  • Contextualitzar l'acció socioeducativa en funció dels diferents paradigmes teòrics que han elaborat les ciències de l'educació i en funció del context socio-històric dels individus, grups i institucions.
  • Dissenyar i desenvolupar processos de participació ciutadana i acció socio-comunitària.
  • Dominar els coneixements teòrics i aplicats de les diferents Ciències de l'Educació que li permetin desenvolupar la capacitat d'anàlisi i observació de la realitat social i educativa.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar diferents tipus de comunitats i les principals característiques que les defineixen i configuren.
  2. Analitzar i aplicar el raonament crític a la comprensió de la Democràcia representativa versus participativa. Poder, govern i governabilitat.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Aplicar tècniques de participació: investigació acció participativa (IAP), al diagnòstic comunitari.
  5. Dissenyar i desenvolupar processos participatius d'educació sociocomunitària.
  6. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  7. Identificar, descriure i analitzar models didàctics, estratègies i materials curriculars sobre la cultura política i la cultura cívica.
  8. Mantenir una actitud de respecte, pràctiques i comportaments que atenguin a l'equitat i inclusió.
  9. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  10. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  11. Reflexionar, valorar i aplicar els canvis necessaris en la pràctica educativa sobre el concepte de participació. Participació com a finalitat i com a mitjà per al canvi.
  12. Reflexionar, valorar i aplicar els canvis necessaris en la pràctica educativa sobre la participació ciutadana des de l'administració: models i dispositius.
  13. Reflexionar, valorar i aplicar els canvis necessaris en la pràctica educativa sobre la participació social des dels actors socials: moviments socials i associacions.
  14. Treballar en equips multidisciplinars desenvolupant processos d'educació sociocomunitària.

Continguts

I. BLOC CONCEPTUAL

  • Democràcia, política i participació: primera aproximació
  • Estructura social i participació: democràcia i desigualtat
  • Tipus de participació: cívica, comunitària i ciutadana
  • Dimensions de la democràcia, la trinitat democràtica
  • La dimensió dialògica: Ecosistema de participació. Canals i garanties
  • Les associacions, mites i reptes
  • L'acció comunitària
  • La comunitat en acció
  • Les infraestructures socials
  • La transformació digital

II.BLOC METODOLÒGIC

  • Sociogrames
  • Debat públic: fases, actors i resultats
  • Metodologies de síntesis. Com es fa un taller en un procés de participació
  • Metodologies comunitàries
  • Assemblees per sorteig i pressupostos participatius
  • Ha servit per a alguna cosa? Avaluem la participació

III. CASOS I EXPERIÈNCIES

  • Iniciatives ciutadanes
  • Desenvolupament comunitari
  • Infraestructura social

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe Magistral 30 1,2 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 12
Presentacions (i debat) a classe del treballs de grup 15 0,6 2, 4, 5, 7, 8, 10, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories grupals 20 0,8 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 12, 14
Tutories individuals 10 0,4 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi 40 1,6 2, 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 12, 14
Realització de treballs 35 1,4 2, 1, 4, 7, 8, 11, 13, 12, 14

Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. Sessions específiques de seminari supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos i activitats diverses s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació als seminaris 15% 0 0 2, 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 12, 14
Presentació final del Treball en Grup 35% 0 0 2, 1, 4, 5, 7, 8, 11, 13, 12, 14
Prova escrita 50% 0 0 2, 1, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 12

L'avaluació continuada de l'assignatura es farà a partir de les proves següents

a) Un 50% de la nota final correspon a un examen final sobre els continguts teòrics del programa i la bibliografia obligatòria (13/01/2025). 

Les devolucions es faran en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic. Els i les alumnes que així ho sol·licitin disposaràn d'una tutoria individual per revisar la seva prova i demanar explicacions sobre els criteris de correcció d'aquesta.

b) Un 35 % de la nota correspon a la realització i exposició d'un treball de grup. Tots els treballs de grup seran discutits pel docent i el grup classe en sessió de seminari. Els treballs es lliuraran en format paper el dia 13/01/2025.

c) Un 15% de la nota correspon a l'assistència i participació activa a l'aula

Per aprovar l'assignatura serà obligatori la realització de totes les proves, haver aprovat l’examen (prova A) i haver obtingut un mínim de 4,5 (sobre 10)  en el treball en grup. Tant l’examen com el treball en grup (o individual en el cas de l'avaluació única) es podran recuperar el 27/01/2025 amb la realització d'una prova escrita.

L’assistència a les classes es considera un requisit imprescindible per poder aprovar l’assignatura. AVIS: El plagi en els escrits individuals i/o en els treballs és motiu de suspens de l'assignatura. 

El sistema d’avaluació única de l’assignatura es el següent:

- Control de continguts. Es tracta d'un examen escrit i es farà el mateix dia que l'examen final de la avaluació continuada. El seu valor serà el 60% de la nota total del curs.

- Treball individual a presentar el dia del control de continguts. El seu valor serà el 40% de la nota total del curs.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.

En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

NOTA: El plagi en els treballs individuals i/o en les tasques és motiu de suspensió de l'assignatura.

IMPORTANT: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA:

Tilly, C. et al. (2010) Democracia / Charles Tilly ; traducción: Raimundo Viejo Viñas ; prólogo: Ramón Máiz. Madrid: Akal.
Graeber, D. & Muñoz Mateos, D. (2021) El Estado contra la democracia / David Graeber ; traducción de David Muñoz Mateos. Primera edición. Madrid: Errata naturae editores.
Mendoza, B. (2023) Colonialidad, género y democracia. Madrid: Akal.
Ganuza, E. et al. (2010). La democracia en acción: Una visión desde las metodologías participativas. Antígona, procesos participativos.
Pateman, P. (2014). Participación y teoría democrática. Argentina: Prometo.
 

Programari

No es preveu la utilització de cap programari específic per a la realització d'aquesta assignatura. 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 4 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt